2021-04-20, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Snälla, nej, säg att du skämtar?
Iof har JG arbetat för polisen

Fast jag tror inte att det är något fuffens han sysslat med. Han verkade ju rätt nervös och nojig den perioden.
Jag ska inte svära på att jag vet med säkerhet, men namnet M*rko, eller nåt poppar upp. Men jag kan ha fel gällande namnet.
Citera
2021-04-20, 09:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Alltså, de kan inte bli åtalade även om SD fälls. Inte enligt premisserna i frågan som ställdes. Vilket var om kännedom om SD:s skuld skulle kunna innebära skyddande av brottsling.

Hjälp mig att tolka lagen.
Du menar att det inte räcker att veta om att brottet (mordet) skett och SD är den skyldige och att inte berätta det för polisen?

Om jag fattar det hela rätt enligt lagen (nedan), är skyddande av brottsling om du döljer (gömmer?) mördaren, hjälper honom undkomma ( Fysiskt? Eller även på annat sätt?), förstör bevis eller på annat sätt göra så att brottet uppdagas eller att brottet löses?

Men hur ska man då tolka att någon vet om mordet och som @uncommnname skrev, och på ett ungefär hur det gått till? Är det inte att " på annat dylikt sätt motverkar att det uppdagas eller beivras"?

Att inte berätta för polisen det man vet om mordet, är det inte ett sätt som motverkar att brottet beivras?

Brottsbalken, 17:e kapitlet :

"[K17]11 § Om någon döljer den som förövat brott, hjälper honom eller henne att undkomma, undanröjer bevis om brottet eller på annat dylikt sätt motverkar att det uppdagas eller beivras, döms för skyddande av brottsling till böter eller fängelse i högst ett år.

[S3]Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år.

[S4]Den som inte insåg men hade skälig anledning att anta att den andre var brottslig, döms till böter.

[S5]Ansvar ska inte dömas ut om gärningen är att anse som ringa med hänsyn till gärningsmannens förhållande till den brottslige och övriga omständigheter. Lag (2009:1281).
"
Citera
2021-04-20, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemulen94
när inleds hovrättsförhandlingar?
De pågår nu oc avslutas första veckan i maj.
Citera
2021-04-20, 10:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Filmen är nog väldigt bra att rätten fått ta del av.
SD in action. Utom kontroll.
Försvararna avrådde honom från att ta med skaftet till förhandlingarna, rådde honom att lämna in det till polisen.
Undrar om försvararna visste att han regisserat en film om fyndet? Tror inte det.
De ville inte att skaftet skulle tas med i förhandlingarna, men filmen visades iallafall.

Jag blev förvånad över att det var med i förhandlingen (både filmen och skaftet). Jag såg inte att det fanns med som ny bevisning. Jag har dock inte riktigt koll på alla nya bilagor till Göta Hovrätt.

Vad åklagaren har för syffte med skaftet är för mig då okänt.

Skaftet är ju helt uppbenbart inte chefens skaft till hans domkraft, inte heller ett skaft till någon domkraft som SD verkar (?) ha i sin ägo i dag.

Bevisningen mot SD kan vara:

- att skaftet faktiskt saknas
- att de allvarliga och dödliga skadorna (frakturer i skallbenet, allvarliga hjärnskador) kan överensstämma med ett sådant tillhygge
- att mgm uppvisar ett primitivt problemlösningssätt vid stress, med hat och långsinthet riktat mot en enda person, i det här fallet åklagaren.
- att mgm inte har medverkat till att hjälpa utredningen genom att kontakta polisen
Citera
2021-04-20, 10:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Vet vi om hon gör det?
Enligt vad som stod i tråden häromdagen var de fortfarande skrivna på adressen till lägenheten som är såld (hur de nu kan göra det).

Ofta har man ju en tid för tillträde till de nya köparna som är inom en lite längre period. Månader, ibland ett halvt år.

Under den perioden bor man ju kvar på sin adress och är skriven där.

De kanske flyttar nu till semestern?
Citera
2021-04-20, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Fast jag tror inte att det är något fuffens han sysslat med. Han verkade ju rätt nervös och nojig den perioden.
Jag ska inte svära på att jag vet med säkerhet, men namnet M*rko, eller nåt poppar upp. Men jag kan ha fel gällande namnet.
Just det, det namnet som han nämnde vid HÖK
Citera
2021-04-20, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ofta har man ju en tid för tillträde till de nya köparna som är inom en lite längre period. Månader, ibland ett halvt år.

Under den perioden bor man ju kvar på sin adress och är skriven där.

De kanske flyttar nu till semestern?
Var har folk fått uppgiften ifrån att de ska separera? Vissa händelser i livet kan tvärtom föra folk ännu närmare varandra. Vet vi ens om JG umgås med SD? Eller är det kvalificerade gissningar?
Citera
2021-04-20, 10:17
Medlem
Citat:
Jag blev förvånad över att det var med i förhandlingen (både filmen och skaftet). Jag såg inte att det fanns med som ny bevisning. Jag har dock inte riktigt koll på alla nya bilagor till Göta Hovrätt.

Vad åklagaren har för syffte med skaftet är för mig då okänt.

Skaftet är ju helt uppbenbart inte chefens skaft till hans domkraft, inte heller ett skaft till någon domkraft som SD verkar (?) ha i sin ägo i dag.

Bevisningen mot SD kan vara:

- att skaftet faktiskt saknas
- att de allvarliga och dödliga skadorna (frakturer i skallbenet, allvarliga hjärnskador) kan överensstämma med ett sådant tillhygge
- att mgm uppvisar ett primitivt problemlösningssätt vid stress, med hat och långsinthet riktat mot en enda person, i det här fallet åklagaren.
- att mgm inte har medverkat till att hjälpa utredningen genom att kontakta polisen
Jag struntar i vilket, allt som kan uppvisa hur SD handlar i pressade situationer är bra.
Vetskapen att SD blev illröd kakom sitt munskydd under filmvisningen är skön.
Att han inte har insikt nog att inte dyka upp på geocacheevent, som om ingenting har hänt, att inte ens tala om det "olösta" mordet på Lena, som om hon helt enkelt är raderad från hans liv.
Citera
2021-04-20, 10:17
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Ja. För SD som för Fossmo verkar det vara en fråga om vad som är praktiskt enligt deras logik.
När man lyssnar på delen i HDs förhör där de pratar om tankarna på att det vore bättre om HD "inte fanns mer" så blir det jättetydligt. Det är en fråga om vad som är praktiskt och bekvämt.

Frun ur funktion - kassera (döda)
Logistisk lösning för att tillsätta den vakanta posten som fru - älskarinnan
Frun åter i funktion - bra, kör på det
Älskarinnan blir jobbig - kassera (döda)

Lyssnar man noga så hör man att HDs röst darrar till vid ett tillfälle där.
Nånstans inom sig inser hon väl hur lite hon som person betyder för SD.

Det är så jävla stört, ologiskt och drygt att ta en annan människas liv.

Någon har liksom gjort denna människa, burit den i magen i nio månader, fött ut den, vårdat, tröstat, uppfostrat, givit kärlek, glädje, mening med livet osv.
Vidare har denna oftast i sin tur gjort nya liv, liv som behöver just den här människan.
Det är i regel många människor kring en person som behöver just denna specifika person i sitt liv.

Plötsligt får någon defekt individ kortslutning i hjärnkontoret och bestämmer sig för att radera denna person från mänskligheten. WTF liksom?!
Vem fan tror mördaren att den är egentligen?!
Vad den borde göra är att radera sig själv istället, om den nu inte kan hantera ett vanligt jävla liv som en vanlig jävla person.
Citera
2021-04-20, 10:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Var har folk fått uppgiften ifrån att de ska separera? Vissa händelser i livet kan tvärtom föra folk ännu närmare varandra. Vet vi ens om JG umgås med SD? Eller är det kvalificerade gissningar?

Jag tror att det enbart är spekulationer att de skulle separera.
Däremot tyckte jag (?) att någon skrev att JG varit ute med SOA och geocachat? Bäst att få det konfirmerat; mitt minne börjar svika mig.
Citera
2021-04-20, 10:35
Medlem
Citat:
Jag tror att det enbart är spekulationer att de skulle separera.
Däremot tyckte jag (?) att någon skrev att JG varit ute med SOA och geocachat? Bäst att få det konfirmerat; mitt minne börjar svika mig.

Jellyamöban kappvändaren Gråskägg har iaf FTF:at med sina polare Steffe och Hax Queen of Ice i närtid. Jag mår illa när jag tänker på hur den falska fn försökte få kontakt m Ls son.
Citera
2021-04-20, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Jellyamöban kappvändaren Gråskägg har iaf FTF:at med sina polare Steffe och Hax Queen of Ice i närtid. Jag mår illa när jag tänker på hur den falska fn försökte få kontakt m Ls son.
Ok, då umgås de alltså. Otroligt att man inte tar avstånd från en mördare och dennes eventuelle medhjälpare. Hur fungerar man då? Intalar man sig så med all kraft att SD är oskyldig så att man faktiskt tror på det själv? Allvarligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in