Citat:
Ursprungligen postat av
Returpapper
Nej det kan i ordningställa fler platser det är personal som inte finns så de som jobbar får sköta flera andningsapparater. Risk för misstag säkert kommer en och annan till att dö i respiratorn.
Vårens diskussion om brist på respiratorer är avstannat helt. Hur det är med hjärt/ lungmaskin där de syresätter utanför kroppen är okänt i dag men de fanns inte alls många sådan utrustningar i landet under våren, något dussin bara. Eftersom det är tyst om det kan man anta att de införskaffat fler och det inte är kritiskt.
Försvarsmaktens respiratorer ville vården inte använda de var av äldre modell inte top notch.
Det verkar som om utrustning sängar står klara för patienten men bemanningen finns inte i alla fall på vissa ställen.
Jag tror inte att de skull lyckats få fram så många fungerande platser som i våras.
Vi har ju hört vädjan från vården nu i några veckor, men inget har gjorts utan vi hoppas väl på det fina vädret. Vi spelar högt, det har vi gjort hela tiden, men det är inte så ofta vi vunnit. Jag tror man bör lyssna på de som arbetar på IVA säger de att de är nära bristningsgräns så är de det.
Citat:
Den stora skillnaden mellan våren 2020 och våren 2021 är enligt verksamhetschefen Björn Persson att personalen är extremt sliten och att det är svårt med bemanningen. Då tillkom personal från privata aktörer och andra avdelningar. Det gör det inte på samma sätt i dag.
– Här står tomma sängar redo att användas, men vi har inte personal att bemanna med. Det skulle underlätta mycket om vi fick hjälp av privata vårdgivare, säger Björn Persson, verksamhetschef på iva vid NKS.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/iva-pa-karolinska-larmar-om-personalbrist
Citat:
– Flera kollegor är så trötta att de gråter och visar symtom på utmattning. Det finns en gräns för hur mycket vi klarar av, och flera av oss är nog nära den gränsen nu, säger hon.
Hon säger att hon inte förstår hur man kan ha låtit det gå så här långt.
– Vi mår inte bra här. Många gråter och är förtvivlade i stort sett dagligen.
https://omni.se/ivaskoterskornas-larm-manga-grater-dagligen/a/nA6Ged
Så jag tror som du, denna gång är det personalen som sätter gränserna.