2021-04-19, 09:04
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Har vi nått kapacitetstaket? IVA inläggningar tycks ha fastnat på strax över 400.

403 på IVA nu.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen

Så måste det ju vara!
Det kan inte vara att peaken av patienter i behov av iva har planat ut för tillfället.

Det är nog beväpnade vakter som stoppar alla som behöver vård..

Edit. 413 just nu, så du behöver inte oroa dig över ”avplaningen”
Senast redigerad av Bertil.Enstoring 2021-04-19 kl. 09:06. Anledning: Tillägg
Citera
2021-04-19, 09:13
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
De flesta orkar inte bry sig om ett litet pissvirus. Är det inte helt över innan hösten kommer folk skita i restriktionerna och gå vidare med sina liv. Ingen, förutom en liten klick livrädda sängvätare, har lust att slösa bort sitt liv på att vara rädda för en "pandemi".

Du är sannolikt en bitter boomerincel som hatar att se ungdomar leva livet bara för att du själv inte gjorde det när du var ung. Mycket genomskinligt.

Jag är inte rädd för detta virus i nuvarande form. Om det däremot blir mycket dödligare och drabbar de med bra immunförsvar kommer jag bli orolig för min egen del.
Citera
2021-04-19, 09:17
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Har vi nått kapacitetstaket? IVA inläggningar tycks ha fastnat på strax över 400.

403 på IVA nu.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen

Nej det kan i ordningställa fler platser det är personal som inte finns så de som jobbar får sköta flera andningsapparater. Risk för misstag säkert kommer en och annan till att dö i respiratorn.

Vårens diskussion om brist på respiratorer är avstannat helt. Hur det är med hjärt/ lungmaskin där de syresätter utanför kroppen är okänt i dag men de fanns inte alls många sådan utrustningar i landet under våren, något dussin bara. Eftersom det är tyst om det kan man anta att de införskaffat fler och det inte är kritiskt.

Försvarsmaktens respiratorer ville vården inte använda de var av äldre modell inte top notch.
Citera
2021-04-19, 09:23
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag är inte rädd för detta virus i nuvarande form. Om det däremot blir mycket dödligare och drabbar de med bra immunförsvar kommer jag bli orolig för min egen del.

Orkar du direkt från backen bestiga Matterhorn på en dag så klarar du det. Om du inte orkar bestiga Kebnekaise från fjällstationen då klarar du inte av cocrona heller.
Citera
2021-04-19, 09:29
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Glädjande nyheter!
Men du handen på hjärtat om vi ska vara realister så är det klart att nedstängningar och restriktioner inte är bra för folkhälsan i stort även om dom flesta förstår att dom behövs. omfattningen däremot kan diskuteras.

Dödligt våld ökade 2020 mest mot kvinnor.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bra-rapport-det-dodliga-valdet-okade-i-sverige-under-2020
https://omtanke.today/vald-mot-barn-och-kvinnor-har-okat-under-corona-191801/nyhet.html

Våld i hemmet ökade 2020. över 2500 kvinnor fler än året innan.
https://fastighetstidningen.se/stor-okning-av-vald-i-hemmet-i-pandemitider/

BRÅ har släppt sin statistik för 2020 och jag noterar många brott har minskat men dom stora förlorarna är kvinnor och barn där våld, sexualbrott och misshandel har ökat markant.
Även narkotikabrotten ökade.

Under 2020 ökade antalet anmälda våldtäktsbrott mot barn (0–17
år) med 756 brott (+21 %), till 4 300 anmälda brott.

Under 2020 har antalet anmälda fall av sexuellt ofredande mot barn (0–17 år) ökat med
245 brott (+6 %), till 4 320 anmälda brott

https://www.bra.se/download/18.1f8c9903175f8b2aa707e2d/1617086483071/Sammanfattning_anmalda_2020.pdf

Så här ser det ut i Sverige som har haft relativt lindriga restriktioner, jag undrar hur det ser ut i dom länder där polis patrullerat på gatorna och man har haft utegångsförbud m.m.

Glöm inte att det har dött 12st barn i corona och jag är helt säker på att det dött fler under samma tid pga restriktioner och förändringar i samhället.
Dom stora förlorarna i pandemin enligt mig är såklart 80+ där majoriteten av dödsfallen är men sedan också barn och ungdom där vi kommer se saker som:
Ökning av misshandel i hemmet, ökning av sexualbrott, ökad fetma, sämre utbildning, minskad social träning, ökad ungdomsarbetslöshet, ökad segregation, försenade diagnoser pga rädsla att söka vård osv osv.....

Det kommer såklart forskas på hur denna generation påverkades av Coronapandemin och jag tror inte det är själva viruset som kommer ha orsakat det största lidandet för dom utan restriktioner och förändringarna i samhället kommer att ta betydligt fler levnadsår.

Du skyller allt som går åt fel håll på corona restriktionerna. Ja då gör man det enkelt för sig. Hur många fler hade dött utan restriktioner. Hur många fler skulle dö utan vaccinationer. Fundera lite över det också. 10 000 eller 20 000 eller hade panik uppstått och 50 000 hade dött i upplopp?
Citera
2021-04-19, 09:36
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Nej det kan i ordningställa fler platser det är personal som inte finns så de som jobbar får sköta flera andningsapparater. Risk för misstag säkert kommer en och annan till att dö i respiratorn.

Vårens diskussion om brist på respiratorer är avstannat helt. Hur det är med hjärt/ lungmaskin där de syresätter utanför kroppen är okänt i dag men de fanns inte alls många sådan utrustningar i landet under våren, något dussin bara. Eftersom det är tyst om det kan man anta att de införskaffat fler och det inte är kritiskt.

Försvarsmaktens respiratorer ville vården inte använda de var av äldre modell inte top notch.
Det verkar som om utrustning sängar står klara för patienten men bemanningen finns inte i alla fall på vissa ställen.

Jag tror inte att de skull lyckats få fram så många fungerande platser som i våras.

Vi har ju hört vädjan från vården nu i några veckor, men inget har gjorts utan vi hoppas väl på det fina vädret. Vi spelar högt, det har vi gjort hela tiden, men det är inte så ofta vi vunnit. Jag tror man bör lyssna på de som arbetar på IVA säger de att de är nära bristningsgräns så är de det.

Citat:
Den stora skillnaden mellan våren 2020 och våren 2021 är enligt verksamhetschefen Björn Persson att personalen är extremt sliten och att det är svårt med bemanningen. Då tillkom personal från privata aktörer och andra avdelningar. Det gör det inte på samma sätt i dag.

– Här står tomma sängar redo att användas, men vi har inte personal att bemanna med. Det skulle underlätta mycket om vi fick hjälp av privata vårdgivare, säger Björn Persson, verksamhetschef på iva vid NKS.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/iva-pa-karolinska-larmar-om-personalbrist

Citat:
– Flera kollegor är så trötta att de gråter och visar symtom på utmattning. Det finns en gräns för hur mycket vi klarar av, och flera av oss är nog nära den gränsen nu, säger hon.

Hon säger att hon inte förstår hur man kan ha låtit det gå så här långt.

– Vi mår inte bra här. Många gråter och är förtvivlade i stort sett dagligen.
https://omni.se/ivaskoterskornas-larm-manga-grater-dagligen/a/nA6Ged

Så jag tror som du, denna gång är det personalen som sätter gränserna.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-04-19 kl. 09:40.
Citera
2021-04-19, 09:40
Medlem
415 personer inlagda på IVA. Det är fan ca 130 färre än när det var som absolut värst i maj för ett år sedan.

Tur att smittspridningen slutat öka.
Citera
2021-04-19, 09:43
Medlem
kpreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Nu har det snart muterat sig förbi antikropparna.
Då återstår bara några slängar till i RNAt
Ni kan vara säkra på att ny mutationer kommer. Hittils har dom INTE gjort viruset snällare.

Tick tick, boom.
Citera
2021-04-19, 09:44
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
415 personer inlagda på IVA. Det är fan ca 130 färre än när det var som absolut värst i maj för ett år sedan.

Tur att smittspridningen slutat öka.

Har den det?
Jag känner inte riktigt så..
Citera
2021-04-19, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Har den det?
Jag känner inte riktigt så..

Men det har den, om än marginellt. Först ökade ökade ökade det rejält för att sen hamna på någon platå 1-2 veckor där runt påsk och slutet på förra veckan såg vi en minskning.

Under den här veckan vi befinner oss i nu kommer över 25% ha fått första dosen av vaccinet och även om dessa 25% inte är drivande i smittspridningen så vore det konstigt om det inte syns en väsentlig skillnad på smittspridningen om ej liten.
Citera
2021-04-19, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är läskigt att vi lever i ett land, där man inte kan vara säker på vad en sådan "fastnad" siffra betyder. Platå avseende patienter som BEHÖVER IVA-vård - eller kapacitetstaket nått? Avlivningsvätskan framme igen på olika typer av boenden? Kanske t.o.m. i hemsjukvården?

Det är du som är dum, inte landet som är läskigt.

Har du någon aning om varför våra grannländer har samma andel äldre döda som Sverige? Kör de också avlivningsvätska eller har vi bara jävligt friska gamlingar i Sverige så de behöver sprutas ihjäl?
Citera
2021-04-19, 10:10
Medlem
USA - 41 % har fått första dosen & 26% är helt färdigvaccinerade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in