2021-03-27, 09:06
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johan81
Nja, det måste väl gå åt 200 kr för att få en poäng nu när dom sänkte till 0,5%? Tidigare var det 50kr = 1poäng 151kr = 2 poäng osv...

Komplett lyckades att göra ett jättebra kort och sedan göra om det till vilket mellanmjölkskort som helst... Som tur är kan man då välja något annat

Just det som är problemet, det finns inte mycket andra alternativ.
Citera
2021-03-27, 09:14
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av rakarna
Hej.

Jag har idag preem mastercard och komplett mastercard.

Jag konsumerar i snitt 10tkr varje månad det inkluderar köp i matvarobutiker.

Mitt upplägg nu är att jag nyttjar preem MC för drivmedel och deras sparränta.

Komplett MC för resterande köp.

Båda korten har ju fått sämre förmåner de senaste tiden. Så min fråga är Finns det några andra kort som blivit bättre eller har samtliga blivit sämre och mitt upplägg är ganska ok fortfarande?

Everydaycard är ett bättre alternativ.

https://everydaycard.se/
Citera
2021-03-27, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johan81
Nja, det måste väl gå åt 200 kr för att få en poäng nu när dom sänkte till 0,5%? Tidigare var det 50kr = 1poäng 151kr = 2 poäng osv...

Komplett lyckades att göra ett jättebra kort och sedan göra om det till vilket mellanmjölkskort som helst... Som tur är kan man då välja något annat
Som jag skrev så avrundar de till närmsta poäng. Så 100 kr ger 0,5 poäng vilket avrundas till 1 poäng. Köper du något för 299 kr så ger det 1,495 poäng vilket avrundas till 1 poäng. Därför är de inköpsintervallen jag beskrev optimala.
Citera
2021-04-08, 15:28
Medlem
Cameltotems avatar
Helt ny på kreditkort men SAS Amex Classic är ju gratis.

Kan jag bara köpa saker på de och samla poäng förevigt? Eller går de ut?

Funkar de på de flesta ställen? bensinmackar, ica, onlineköp och sånt`?
Citera
2021-04-08, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Helt ny på kreditkort men SAS Amex Classic är ju gratis.

Kan jag bara köpa saker på de och samla poäng förevigt? Eller går de ut?

Funkar de på de flesta ställen? bensinmackar, ica, onlineköp och sånt`?

Eurobonuspoäng är giltiga i minst 5 år.
De fungerar på de flesta ställen men har märkt att vissa mindre kiosker och vissa onlinebutiker inte tar emot det. Alla ICA-butiker (ca 7 st) som jag provat senaste året har tagit emot Amex. Man kan alltså inte enbart ha ett Amex-kort utan behöver att VISA/Mastercard som backup också.

Fram till 5e maj kör Amex en kampanj där man får dubbelt så många poäng om man blir inbjuden till kortet.
Citera
2021-04-09, 08:23
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Eurobonuspoäng är giltiga i minst 5 år.
De fungerar på de flesta ställen men har märkt att vissa mindre kiosker och vissa onlinebutiker inte tar emot det. Alla ICA-butiker (ca 7 st) som jag provat senaste året har tagit emot Amex. Man kan alltså inte enbart ha ett Amex-kort utan behöver att VISA/Mastercard som backup också.

Fram till 5e maj kör Amex en kampanj där man får dubbelt så många poäng om man blir inbjuden till kortet.

Fan perfekt! Men tänker man kan börja med de blåa kortet som är gratis så har man ju inget att förlora på, men de går att få två och sen koppla det till samma konto så man kan spara ihop poäng på ett om jag förstår rätt?
Citera
2021-04-09, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Fan perfekt! Men tänker man kan börja med de blåa kortet som är gratis så har man ju inget att förlora på, men de går att få två och sen koppla det till samma konto så man kan spara ihop poäng på ett om jag förstår rätt?
Ja, du kan ha ett "extrakort" som är kopplat till samma kredit och samma poängpott så att säga.
Citera
2021-04-14, 06:48
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Du kan kika på Amex Blue Cashback. 1,25% tillbaka på allt. Gratis första 15 månaderna om du blir inbjuden och efter det 35 kr/mån. Det kan du köra parallellt med ditt Preem tex.

Vill du ha kvar dina två kort och vill optimera bonusen ska du ändra vilket kort du använder när.
Komplett avrundar bonusen till närmsta krona. Dvs handlar du för 99 kr får du 0 bonus. Handlar du för 100 kr får du 1 kr bonus.

Du borde alltså använda komplett för alla köp som är 100-200 kr, 300-400 kr, 500-600 kr.

Medan Preem använder du för köp 0-99,99 kr, 200,01-299,99 kr, 400,01-499,99 kr etc

Tack för svaret.

Vet du ifall det går att få Amex blue cashback kortet som e-faktura i min internetbank eller kommer jag måste få en digital faktura i e-posten?
Citera
2021-04-14, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rakarna
Tack för svaret.

Vet du ifall det går att få Amex blue cashback kortet som e-faktura i min internetbank eller kommer jag måste få en digital faktura i e-posten?
Ja det går att få amex faktura som e-faktura.
Citera
2021-04-18, 22:22
Avslutad
Är det ”lätt” att kontakta AMEX och förhandla om månandskostnaden? Känner att kortet inte är värt det för mig men om avgiften skulle kunna förhandlas så skulle jag tänka på det.
Citera
2021-04-18, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Är det ”lätt” att kontakta AMEX och förhandla om månandskostnaden? Känner att kortet inte är värt det för mig men om avgiften skulle kunna förhandlas så skulle jag tänka på det.

Har du någon "leverage" i en sådan förhandling?
Citera
2021-04-19, 04:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Har du någon "leverage" i en sådan förhandling?

Dåligt förhandlingsläge har jag. Är ingen Big spender och inte varit kund länge. Men har hört andra få ner kostnaden. Dock så är det inte hela världen, säger bara upp kortet då. Men har hört folk som fått erbjudanden för att stanna kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in