2021-04-16, 19:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstertrollet
Håller väl med egentligen. Tänkte mest va ödmjuk och inte ta ifrån Rublev något Men ja det är helt klart Nadal som inte kommer upp i nivå här. Får ingen energi från läktarna heller.

Idag är han Badal.

Jovisst, matchen hade väl sett annorlunda ut om Nadal ställts mot Dimitrov eller Delbonis idag igen, så det är klart att motståndaren gör något också.

Påminner kanske lite om Rom, då, förra året: Nadal vann rätt enkelt sina första matcher, men rök direkt när han mötte kvalitetsmotstånd i form av Schwartzman. Fast Nadal var knappast lika värdelös då som han är här. Det här är som 2016 igen, fast ännu sämre vad gäller serven.

Men med åldern och lite dålig matchträning kommer kanske sånt oftare och oftare.

Är egentligen redo att se Nadal gå i pension nu. Är inte samma behållning att se honom nu som när han var på toppen av sitt game. Vill bara inte att han lägger av innan Federer eller egentligen Djokovic heller, som dock är yngst och fortfarande bäst.
Citera
2021-04-16, 19:17
Medlem
Vanstertrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Jovisst, matchen hade väl sett annorlunda ut om Nadal ställts mot Dimitrov eller Delbonis idag igen, så det är klart att motståndaren gör något också.

Påminner kanske lite om Rom, då, förra året: Nadal vann rätt enkelt sina första matcher, men rök direkt när han mötte kvalitetsmotstånd i form av Schwartzman. Fast Nadal var knappast lika värdelös då som han är här. Det här är som 2016 igen, fast ännu sämre vad gäller serven.

Men med åldern och lite dålig matchträning kommer kanske sånt oftare och oftare.

Är egentligen redo att se Nadal gå i pension nu. Är inte samma behållning att se honom nu som när han var på toppen av sitt game. Vill bara inte att han lägger av innan Federer eller egentligen Djokovic heller, som dock är yngst och fortfarande bäst.

Jag tycker iofs att han fortfarande är lika majestätisk på gruset i Paris. Det är nånting med självförtroendet där som gör att han bara är så självklar i allt han tar sig för och motståndarna vet om det också. Men han är ju betydligt mer mänsklig på gruset i övrigt nu.

Det blir nog inte så mycket mer än RG för Nadal härifrån.
Citera
2021-04-16, 19:40
Medlem
Vanstertrollets avatar
Men Nadal har iofs ett sånt imponerande psyke.
Citera
2021-04-16, 20:22
Medlem
ingetbranicks avatar
Det vore väl konstigt om Rublev inte hade haft en fördel av att ha spelat konstant under våren - och gjort det bra - gentemot Nadal som gör sin första turnering sedan AO. Många räknade ut Nadal i höstas när han föll mot Schwartzman i Rom, men när det var dags för Paris såg det ut precis som vanligt. I år har han längre tid på sig att hitta formen än då.
Citera
2021-04-16, 20:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Det vore väl konstigt om Rublev inte hade haft en fördel av att ha spelat konstant under våren - och gjort det bra - gentemot Nadal som gör sin första turnering sedan AO. Många räknade ut Nadal i höstas när han föll mot Schwartzman i Rom, men när det var dags för Paris såg det ut precis som vanligt. I år har han längre tid på sig att hitta formen än då.

Ja, det felet bör man inte göra. (Vet iochförsig inte om jag verkligen gjorde det, trots lite anti-jinxningar.)

Men: tendensen är ju ändå tydlig, och RG är inte allt. Ingen grusmaster förra året (fanns väl bara en chans, förvisso), och året innan blev det bara en. Dagarna då han kunde gå igenom obesegrad en hel grussäsong är borta (även om det kanske bara hände en gång). Blir lite förluster nu då och då mot starkt motstånd (Thiem, Djoko, Schwartzman, Tsitsipas, Zverev, Rublev).

Tyckte Nadal kom igång lite under set 2, trots att även Rublev spelade bättre då. Men set 1 var ju en skräckfilm: 6-7 dubbelfel och rader av unforced. I set 3 var Rublev riktigt grym; Nadal var sub-par, men ändå ingen katastrof som i set 1.

Men, men: han är ännu favorit i RG, men det finns definitivt ett gäng spelare som kan slå honom. Och missar han titeln är det risk han stannar på 20. Vilket förvisso inte är nån katastrof, även om jag då hoppas Federer inte går om honom igen.

Tsitsipas fyller 23 i augusti, och bortsett från vinsten i ATP-slutspelet har han ingenting bättre än ett par 250-titlar. Inga masters, ingen 500. SF bästa i slam. Riktigt dåligt för nån man betraktar som en av de bästa i världen. Har ju chans på en master nu, men jag håller på Rublev. Tror alla som är kvar kan vinna förrutom Evans (vore dock kul om jag fick äta upp de orden.)

(Plus, ännu ingen master på grus för "grusprinsen" Thiem. Och han fyller 28 i år. Vete fan om han någonsin vinner RG. Långt ifrån säkert, så mycket är klart.)
Citera
2021-04-17, 04:49
Bannlyst
Sakta men säkert tar det yngre gardet över, men det här var en miniknall. Men Rublev spelade helt rätt, det är så man slår Nadal på Grus. Både Rafa och Djokovic jagar GS-titlar numera, så vi kommer säkert att få se lite halvbleka insatser i övriga turneringar.
Citera
2021-04-17, 11:47
Medlem
vem trodde att Nadal fortfarande skulle vara aktiv och fortfarande vara favorit att vinna RG, han var ju mer eller mindre slut i knäna för 10 år sedan,men det är klart att förr eller senare tar det slut, kanske är det i år.

Djokovic gjorde ju ett förvånansvärt blekt intryck mot Evans, han var inte ens speciellt upprörd , kan han mörkat en skada? Djokovic är ju inte pur ung längre och med hans spelstil räcker det med nån % mindre rörlighet för att bli en klass sämre spelare, är det vi börjar se tendens till redan nu.
Senast redigerad av givemeyourmoney 2021-04-17 kl. 11:49.
Citera
2021-04-17, 12:09
Medlem
pedrens avatar
Nadal hade strul med serven.

https://www.atptour.com/en/news/nadal-reaction-monte-carlo-2021-friday

Rublev var (är) grym också. Trycker på som fan i vartenda slag. BWEH! BWEH! BWEHH!
Citera
2021-04-17, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
vem trodde att Nadal fortfarande skulle vara aktiv och fortfarande vara favorit att vinna RG, han var ju mer eller mindre slut i knäna för 10 år sedan,men det är klart att förr eller senare tar det slut, kanske är det i år.

Hade du frågat för 10+ år sedan så hade jag sagt aldrig. Hade du frågat för exakt 10 år sedan när han precis hade slagit Djokovic i en femsetare i RG-finalen. När han hade problem med knäet så hade jag sagt ja. Det var vändpunkten för honom tycker jag. När han klarade av det så kändes han som en annan spelare, sedan slog han Djokovic i USO 2013 och spelade en helt annan tennis, mycket mer offensiv. Vid den tidpunkten så var jag faktiskt ganska säker på att han fortfarande skulle spela i alla fall till 2020.

Nadal är nog den spelare som växt mest i mina ögon av alla. Gillade inte honom till en början men han har verkligen bevisat vilken stor idrottsman han är. Han har egentligen konstant förbättrat sig. Enda undantaget är väl gräset egentligen, där har han tappat. Fast vad det beror på vet jag inte. Det kan vara så att banorna har ändrats också. Det kan jag inte svara på för jag har inte spelat på dem.

Att han är lika överlägsen som alltid i RG är smått otroligt, fast ändå ingen överraskning.
Citera
2021-04-18, 10:17
Medlem
ingetbranicks avatar
Mikael Ymer gjorde en minst sagt insats i kvalet till Barcelona. Andraseedade Ymer föll direkt med 0-6 2-6 mot nye dansken Nodskov Rune (vet inte vad han vill kalla sig) som fått ett wild card till kvalturneringen.

I huvudturneringen saknas Djokovic och Zverev jämfört med Monte Carlo, men Nadal, Tsitsipas och Rublev spelar. Nadal ska utan problem ta sig till semi och min gissning är att han skruvat upp formen ett snäpp, slutat göra dubbelfel och tar sin tolfte seger i Barcelona.
Citera
2021-04-18, 14:00
Medlem
Reggie Hamonds avatar
[quote=ingetbranick|75547445]Mikael Ymer gjorde en minst sagt insats i kvalet till Barcelona. Andraseedade Ymer föll direkt med 0-6 2-6 mot nye dansken Nodskov Rune (vet inte vad han vill kalla sig) som fått ett wild card till kvalturneringen.

I huvudturneringen saknas Djokovic och Zverev jämfört med Monte Carlo, men Nadal, Tsitsipas och Rublev spelar. Nadal ska utan problem ta sig till semi och min gissning är att han skruvat upp formen ett snäpp, slutat göra dubbelfel och tar sin tolfte seger i Barcelona.[/QUOTE

Tennisportalen tog upp Ymers förlust. Båda bröderna ska tydligen fått mycket skit på sociala medier efter sina förluster

Kan läsa tankarna här. Håller du med?
https://www.instagram.com/p/CNx0GUCAai5/?igshid=7flhkoihhqdt
Citera
2021-04-18, 14:36
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Mikael Ymer gjorde en minst sagt insats i kvalet till Barcelona. Andraseedade Ymer föll direkt med 0-6 2-6 mot nye dansken Nodskov Rune (vet inte vad han vill kalla sig) som fått ett wild card till kvalturneringen.

Jag ser nu att jag censurerade mig själv Vi gör ett nytt försök:

Mikael Ymer gjorde en minst sagt [insert word here] insats i kvalet till Barcelona.

(några förslag: svag, usel, pinsam, undermålig, halvhjärtad, Paire-shaped, menlös)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in