Citat:
Ursprungligen postat av
ingetbranick
Det vore väl konstigt om Rublev inte hade haft en fördel av att ha spelat konstant under våren - och gjort det bra - gentemot Nadal som gör sin första turnering sedan AO. Många räknade ut Nadal i höstas när han föll mot Schwartzman i Rom, men när det var dags för Paris såg det ut precis som vanligt. I år har han längre tid på sig att hitta formen än då.
Ja, det felet bör man inte göra. (Vet iochförsig inte om jag verkligen gjorde det, trots lite anti-jinxningar.)
Men: tendensen är ju ändå tydlig, och RG är inte
allt. Ingen grusmaster förra året (fanns väl bara en chans, förvisso), och året innan blev det bara en. Dagarna då han kunde gå igenom obesegrad en hel grussäsong är borta (även om det kanske bara hände en gång). Blir lite förluster nu då och då mot starkt motstånd (Thiem, Djoko, Schwartzman, Tsitsipas, Zverev, Rublev).
Tyckte Nadal kom igång lite under set 2, trots att även Rublev spelade bättre då. Men set 1 var ju en skräckfilm: 6-7 dubbelfel och rader av unforced. I set 3 var Rublev riktigt grym; Nadal var sub-par, men ändå ingen katastrof som i set 1.
Men, men: han är ännu favorit i RG, men det finns definitivt ett gäng spelare som
kan slå honom. Och missar han titeln är det risk han stannar på 20. Vilket förvisso inte är nån katastrof, även om jag då hoppas Federer inte går om honom igen.
Tsitsipas fyller 23 i augusti, och bortsett från vinsten i ATP-slutspelet har han ingenting bättre än ett par 250-titlar. Inga masters, ingen 500. SF bästa i slam. Riktigt dåligt för nån man betraktar som en av de bästa i världen. Har ju chans på en master nu, men jag håller på Rublev. Tror alla som är kvar kan vinna förrutom Evans (vore dock kul om jag fick äta upp de orden.)
(Plus, ännu ingen master på grus för "grusprinsen" Thiem.

Och han fyller 28 i år. Vete fan om han någonsin vinner RG. Långt ifrån säkert, så mycket är klart.)