2021-04-17, 10:25
Medlem
TheCryptKeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filifjonkenponken
Det där är ofta upprepat skitsnack. Han är en pyroman som skyller på sitt "hämndmotiv". Han började ju elda på långt innan samhället förstörde hans lilla business (i hans tycke). T.ex. dödade och skadade han ju hästar på ridskolan i Skivarp och sedan försökte han tutta fyr på kafeterian som låg i anslutning till stallet. Detta misslyckades tack och lov, eftersom "supersnillet" då inte begrep att eld behöver syretillförsel.

Pyroman, våldsverkare, tjuv, knarkare, djurplågare, barnmisshandlare, pedofil. Om han blir utsläppt igen lär det inte dröja länge innan han även kan lägga till mördare till sin tveksamma meritlista.

Det är synd om UB för den tydligen helvetiska barndom han genomled, antagligen har han fått hjärnskador av att bli misshandlad + dåliga gener, men det är helt orimligt att släppa lös en sådan fullständig galning i samhället.

I den psykundersökning som gjordes när UB var 39 år konstaterades det att han hade psykopatiska, psykotiska och narcissiska drag plus att han var antisocial. Läkaren hade större inget hopp om att detta skulle förändras.
Vart kan man läsa om psykundersökningen och hans barndom?
Citera
2021-04-17, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheCryptKeeper

I boken Gryningspyromanen.
Citera
2021-04-17, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheCryptKeeper

Det står en del här.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Gryningspyromanen

Annars finns det två böcker skrivna om honom som innehåller mycket fakta från uppväxt till nutid.
Citera
2021-04-18, 10:45
Medlem
MentalIstids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filifjonkenponken
Det där är ofta upprepat skitsnack. Han är en pyroman som skyller på sitt "hämndmotiv". Han började ju elda på långt innan samhället förstörde hans lilla business (i hans tycke). T.ex. dödade och skadade han ju hästar på ridskolan i Skivarp och sedan försökte han tutta fyr på kafeterian som låg i anslutning till stallet. Detta misslyckades tack och lov, eftersom "supersnillet" då inte begrep att eld behöver syretillförsel.

Pyroman, våldsverkare, tjuv, knarkare, djurplågare, barnmisshandlare, pedofil. Om han blir utsläppt igen lär det inte dröja länge innan han även kan lägga till mördare till sin tveksamma meritlista.

Det är synd om UB för den tydligen helvetiska barndom han genomled, antagligen har han fått hjärnskador av att bli misshandlad + dåliga gener, men det är helt orimligt att släppa lös en sådan fullständig galning i samhället.

I den psykundersökning som gjordes när UB var 39 år konstaterades det att han hade psykopatiska, psykotiska och narcissiska drag plus att han var antisocial. Läkaren hade större inget hopp om att detta skulle förändras.

Pyromani är en psykiatrisk diagnos som är ganska ovanlig, även bland personer dömda för mordbrand. Precis som du själv skriver har han inte den diagnosen, utan anses ha en antisocial personlighetsstörning. Han är alltså vad vi brukar kalla för rättshaverist. Han drivs av hatet mot samhället, inte av att han njuter av eld.
Citera
2021-04-18, 15:21
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentalIstid
Pyromani är en psykiatrisk diagnos som är ganska ovanlig, även bland personer dömda för mordbrand. Precis som du själv skriver har han inte den diagnosen, utan anses ha en antisocial personlighetsstörning. Han är alltså vad vi brukar kalla för rättshaverist. Han drivs av hatet mot samhället, inte av att han njuter av eld.

Vill bara flika in utan att avslöja mig för mycket. Men i mitt jobb, i länet där jag jobbar, har vi hand om länets värsta pyroman.
Jag säger; lås in Ulf och släng bort nyckeln.
Citera
2021-04-18, 17:49
Medlem
MentalIstids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Vill bara flika in utan att avslöja mig för mycket. Men i mitt jobb, i länet där jag jobbar, har vi hand om länets värsta pyroman.
Det är inte om Ulf är farlig eller inte jag diskuterar, det var att du skrev att det var en lögn att han inte är pyroman, vilket han inte är. Farlig är han absolut för det, en av Sveriges farligaste t.o.m. Ute ska han absolut inte vara, det håller jag absolut med om. Man hoppas att samhället lärt sig det under alla år man jagat honom.
Citera
2021-04-19, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle

Ehm, jobbar du som brandman eller vad?

Sedan är det såsom flera påpekat här. Han må vara dömd för mordbrand men han är inte pyroman utifrån ett psykiatridiagnostiskt perspektiv.

Bränderna UB anlägger är bara ett medel för att hämnas samhället, det skulle lika gärna kunna vara att han använder sprängmedel, sågar ner telefonstolpar eller klipper elledningar.
Citera
2021-04-19, 18:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Manjakis
Har Berit suttit på Kumlas Fenixbunker, så ingen aning.

Inga pengar får skickas in ens på häktet, där man ju inte ens är dömd. Så där har man hela 90 kr i veckan att blåsa på kioskvagnaen

Med tanke på att du kostar 5 000kr dygnet så är det nästan ett mirakel att det blir 90 spänn kvar per vecka för dig att lägga på godis.
Citera
2021-04-19, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentalIstid
Det är inte om Ulf är farlig eller inte jag diskuterar, det var att du skrev att det var en lögn att han inte är pyroman, vilket han inte är. Farlig är han absolut för det, en av Sveriges farligaste t.o.m. Ute ska han absolut inte vara, det håller jag absolut med om. Man hoppas att samhället lärt sig det under alla år man jagat honom.

Ulf är misslyckad. Han har varit misslyckad från start.

Nu orkar han inte vara ute. Han klarar inte att leva ett "normalt" liv. Har inget normalt liv. Inget jobb, ingen erfarenhet av något slag. Att röka på och hata är det han kan.

Han föredrar fängelselivet. Har en vardag och rutiner. Det har han absolut inte på utsidan.

Sen tror inte jag heller att han är pyroman. En misslyckad rättshaverist är en mer korrekt beskrivning. Tror jag

Edit stavfel
Senast redigerad av bblues 2021-04-19 kl. 18:34.
Citera
2021-04-19, 20:20
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Ulf är misslyckad. Han har varit misslyckad från start.

Nu orkar han inte vara ute. Han klarar inte att leva ett "normalt" liv. Har inget normalt liv. Inget jobb, ingen erfarenhet av något slag. Att röka på och hata är det han kan.

Han föredrar fängelselivet. Har en vardag och rutiner. Det har han absolut inte på utsidan.

Sen tror inte jag heller att han är pyroman. En misslyckad rättshaverist är en mer korrekt beskrivning. Tror jag

Edit stavfel

Kanske till och med så att han hatar sig själv minst lika mycket som staten och när han kommer ut måste han konfrontera sina egna misslyckanden och att han har precis noll tillgångar oavsett vi vilken valuta du räknar - respekt, pengar, erfarenhet eller vänskap... Att hata staten, elda, röka på och runka till barnporr är då hans sätt att hålla ångesten i schack och att bli utsläppt, förväntas uppträda som vuxen och sköta sig bara stärker allt detta.

Det verkar väl ganska klart att han inte är pyroman i psykiatrisk mening. Äkta pyromani...
... kännetecknas av att en person upprepade gånger tänder eld på saker, utan att personen gör det för att vinna något på det annat än den känslomässiga "kicken". Personen har vanligen ett påfallande intresse för eld och bränder (fix idé), och ibland också brandrelaterade företeelser och objekt (brandbilar, brandsläckning).
[...]
Personer med antisocial personlighetsstörning kan av olika skäl, ofta personliga, tända eld på saker men saknar skuldkänsla; personer med pyromani däremot kan känna ånger och ångest efter bränderna. Sådan ånger och ångest ingår i sjukdomsbilden, och är inget belägg för att beteendet upphört.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pyromani
Det är väl inte precis så att ånger verkar vara Borgströms paradgren...
Citera
2021-04-19, 21:23
Medlem
Manjakiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerTinent
Med tanke på att du kostar 5 000kr dygnet så är det nästan ett mirakel att det blir 90 spänn kvar per vecka för dig att lägga på godis.

Bunkern kostar vi 7500 per dygn✌️
Citera
2021-04-20, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cannon666
Stämmer inte BBL/AT skriver VÄSTERÅS

Okej men jag kollade bara var han är skriven och antog att han skulle flytta dit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in