Citat:
Lagstiftaren har definierat en enda grupp, av den specifika anledning att dessa utövar en begränsad form av demokratiskt självstyre och det finns ett behov av att avgöra vilka som får delta i deras demokratiska val. Det är den enda anledningen lagstiftaren har sett till att någon etnisk grupp (om vi förutsätter att same som det definieras i sametingslagen är en syftning på person av samisk etnicitet) ska definieras i lag. Det finns utanför detta extremt specifika tillämpningsområde inget som helst behov av att definiera olika etniciteter.Precis! Lagstiftaren har inte ansett det. Det har också gått rätt bra att bortse från detta, så länge etnisk svenskhet varit norm, nästan oavsett hur vi skulle ha definierat denna. Men, poängen här är inte att vi skall konstruera en definition av svensk etnicitet, även om det kanske skulle bli en intressant tråd i sig, utan att lagstiftaren faktiskt har ägnat sig åt etnisk definiering av samer, vilket visar att det under vissa omständigheter är både önskvärt och möjligt att göra sådant.
Citat:
Nej, naturligtvis inte, eftersom, som redan påpekats, tredje och fjärde generationens invandrare inte ingår i SCB:s definition av utländsk bakgrund. Vill du räkna tredje och fjärde generationens invandrare så extrapolerar du alltså inte längre utifrån SCB:s definition, utan räknar på ditt eget påhitt. Då frågar jag alltså återigen, är det här påhittet hur du vill definiera etnisk svenskhet? Om inte, varför ska du hålla på och räkna på den här definitionen som varken överensstämmer med din egen uppfattning eller den som SCB:s statistisk baseras på?
Ingalunda! SCB:s prediktioner tar inte hänsyn till att över tid får vi tredje och fjärde generationens invandrare, vilka till betydande del är uppväxta i enklaver och således aldrig kommer in i det (allt mindre) svenska samhället och därmed inte heller blir svenskar. SCB:s modell har därför starka begränsningar om vi försöker förutspå Sveriges demografiska framtid på etnisk grund.
Citat:
Jaha, det är väl kul för dig. Jag tror dock att det jag uttrycker står betydligt närmare hur medelpersonen ser på etnicitet. Vi bedömer i stora drag andras utseende och härleder att de hör till en eller annan etnsik grupp. Etnisk diskriminering i synnerhet baseras oftast på den här typen av bedömningar av ytliga attribut, eller att personen ifråga har ett utländskklingande namn.Jag är som sagt ointresserad av HMF för tillfället och deltager inte i den diskussionen. Jag kan kanske tycka den kunde vidgas, eftersom jag ser hur vi blir ett alltmer fragmenterat samhälle med väldigt komplexa strukturer.
Du får gärna gå på utseende i hur de bedömer människor, men jag försöker låta bli aktivt. Nu är jag helt ointresserad av samer personligen, men jag går inte och spanar in etniska drag hos andra människor.
Så för mig kan det kvitta om en person jojkar och har sneda ögon, det kvittar mig helt.
Du får gärna gå på utseende i hur de bedömer människor, men jag försöker låta bli aktivt. Nu är jag helt ointresserad av samer personligen, men jag går inte och spanar in etniska drag hos andra människor.
Så för mig kan det kvitta om en person jojkar och har sneda ögon, det kvittar mig helt.
Citat:
Hur skyddas utsatta grupper av att deras etncitet ska definieras i lag? Vad är det som inte fungerar i nuläget på grund av att till exempel kurder inte definieras i lagboken? Hur skulle deras skydd stärkas av en juridisk definition av vem som är kurd och inte? Jag tycker snarare att det ökar utsattheten, eftersom man då måste leva upp till något godtyckligt krav för att godkännas som "riktig kurd" innan man åtnjuter skydd mot diskriminering mot kurder.
Men det går uppenbarligen i en modern lagstiftning att definiera etnicitet, och då bör den förmågan användas för att skydda utsatta medborgare i minoritetsställning.
Citat:
Wow vilken intressant profetia. Själv tror jag att när Karl Marx återuppstår kommer vi alla leva i regnbågsfamiljer och efter två generationer kommer det inte finnas några etniciteter kvar.
Om jag gör en framtidsspaning så kommer svenskar att vara i minoritet utan en omläggning av politiken. Dessa de "äldsta svenska familjerna" kommer att äga marken, företagen och kapitalet till mycket stor del, men alla kommer inte att vara ekonomiskt och socialt starka. Den del svenskar som då riskerar att vara utsatta kan nekas anställning, missgynnas i skola och dylikt precis som vilken annan folkgrupp som helst.
Så blir det, och du kan jämföra med normandernas ställning i dagens UK. Dessa de "äldsta brittiska familjerna" kallar sig kanske inte för normander, men är väl medvetna om sitt ursprung och de tillhör fortfarande den besuttna överklassen till stor del.
Så blir det, och du kan jämföra med normandernas ställning i dagens UK. Dessa de "äldsta brittiska familjerna" kallar sig kanske inte för normander, men är väl medvetna om sitt ursprung och de tillhör fortfarande den besuttna överklassen till stor del.