2021-04-12, 08:56
Medlem
smoerreboms avatar
Fick precis newsletter från Munro, han påtalar en grej som jag inte tror att jag sett att quakes eller andra varit inne på, att det snarare är risken för mer nedstängningar av JV i Kazakhstan som är orsaken.

"But it might be that the most relevant COVID stats to Cameco's decision lie outside Saskatchewan. Kazakhstan is reporting its highest caseload yet, a dramatic increase in the last month to over 2,500 new cases each day. Whilst Kazatomprom have not flagged any issues, this situation has prompted CGN to warn of potential disruption to its 49% owned Samizbai operations. Both Cameco and Orano (the 37% owner of Cigar Lake) have joint ventures in Kazakhstan and would be nervously reading tea leaves on the potential for this supply to be interrupted. A disruption to Cameco's Inkai Joint Venture would represent a heightened business risk - given it has no other mine supply. "

Här på Uranus månar vi givetvis om de kazakiska gruvarbetarnas säkerhet och ber för att företagen fattar ansvarsfulla beslut.
Citera
2021-04-14, 23:15
Medlem
smoerreboms avatar
Har kollat på crux intervjuer nu, hela med Chalmers, halva Gates och lite på Klenda.

Jag får taskiga vibbar av Chalmers, men det har jag fått redan från början och då har det kommit två rätt viktiga avtal däremellan. Det känns som att hans svar nästan helt saknar tekniska och ekonomiska detaljer och data som gör att man hör att det är en VD för ett högteknologiskt bolag som snackar.

Det har ju lite att göra med att de har passat hela urangrejen tills priserna stiger och utvecklingen av REE-biten är ju hemligt tills den inte är det.

En konkret sak som sades var dock en klar utfästelse att EFR kommer att inte bara processa utan i framtiden också separera monazit på White Mesa.

Sen sa han en rolig dryg grej om uranköpen att för en del av de där bolagen är köpen det närmaste de kommer att producera uran.

Detta förändrar ju dock inte det faktum att EFR har gått upp som explorer från mars i fjol.
Citera
2021-04-16, 15:31
Medlem
bajssprutans avatar
Tankeförbudet kring atomkraft som nyligen har hävts har satt sina spår tillsammans med den generella förruttnelsen av institutionerna i Sverige. Ska man spela ett narrativ så visst, men miljöpartiet.

Jag skulle hellre satsa på fransmännen eller Kanadickerna om man vill investera i utveckling av SMRs.
Eller varför inte de quirky britterna som kommer med sin egen coola lösning. The glowing granny.

$RYCEY utecklar enligt uppgift SMRs, men det har härjats med den aktien på wsb så jag är typ osäker på statusen där.
De gör flygmotorer och en massa annat med vad jag vet.

Det här var svar på något helt annat och kom fel.

Fördelen UUUU har jämfört med MP materials och andra är färdiga anläggningar med tillstånd och allt.
Dock mycket fångad av narrativet så det svingar. Köp dippen. UUUU har jag rätt pissiga siffror på själv just nu men det är inget stort problem.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-04-16 kl. 15:41.
Citera
2021-04-17, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseTass
Ägare av Denison på Avanza 1135 (DML+DNN)
Medlemmar på r/UraniumSqueeze 4841

20210410

Denison representerar ju såklart ett allmänt uranintresse här och inte aktien i sig.

Men helt sjukt att antalet aktieägare på Avanza ökar med 5% i veckan hittills, och på Reddit verkar de öka 6% i vecka så ganska lika.

Ser bra ut alla uran-hen där ute!

Ägare av Denison på Avanza 1211 (DML+DNN)
Medlemmar på r/UraniumSqueeze 5090

Fortsatt stabila ökningar

BTW fick Denison ny riktkurs efter de positiva resultaten från provborrningarna och den låg på 2,20 CAD.
Citera
2021-04-17, 13:57
Medlem
Lång bra intervju med Denisons VD

https://www.youtube.com/watch?v=mVO20sKaQlo
Citera
2021-04-18, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Tankeförbudet kring atomkraft som nyligen har hävts har satt sina spår tillsammans med den generella förruttnelsen av institutionerna i Sverige. Ska man spela ett narrativ så visst, men miljöpartiet.

Jag skulle hellre satsa på fransmännen eller Kanadickerna om man vill investera i utveckling av SMRs.
Eller varför inte de quirky britterna som kommer med sin egen coola lösning. The glowing granny.

$RYCEY utecklar enligt uppgift SMRs, men det har härjats med den aktien på wsb så jag är typ osäker på statusen där.
De gör flygmotorer och en massa annat med vad jag vet.

Det här var svar på något helt annat och kom fel.

Fördelen UUUU har jämfört med MP materials och andra är färdiga anläggningar med tillstånd och allt.
Dock mycket fångad av narrativet så det svingar. Köp dippen. UUUU har jag rätt pissiga siffror på själv just nu men det är inget stort problem.
Ja, och samtidigt meddelar EU:s expertorgan JRC att man inte ser några risker med att kärnkraft klassificeras som grönt investeringsobjekt.
Borde vara bull på lite sikt, säg endast några månader.

Citat:
"The analyses did not reveal any science-based evidence that nuclear energy does more harm to human health or to the environment than other electricity production technologies already included in the Taxonomy as activities supporting climate change mitigation," the JRC says in the report.

https://world-nuclear-news.org/Articles/EU-Taxonomy-can-move-forward-with-nuclear-JRC-find
Citera
2021-04-18, 16:17
Medlem
smoerreboms avatar
Det borde väl kunna komma olika announcements från större bolag om att de tar till sig av US/EU-organens bedömningar och att de nu ser en oerhörd potential för sina kunder i branschen osv? Lite som Scaramuccis bolag gjorde med BTC rätt nyligen. Är det inte så det fungerar i finansbranschen? Alltså att det borde komma nån slags uttalanden, det är ju ett sätt att locka in andra i leken också.

Det är lite hisnande med de volymer av stålar som finns därute och vad stadiga volymköp i denna fjuttbransch skulle ställa till med. Med tanke på hur låg omsättning och låga kurser (mkt large cap investors har väl riktlinjer om att man inte investerar i cent-aktier tror jag) det är i explorers torde väl såna köp i första hand vara till gagn för the usual suspects.

Jag blev mest lite skraj av den där denison intervjun, det är bara hoppas att hockeyrinken håller och att det inte skiter sig med indianerna.

Sen måste jag erkänna ett litet förbiseende från mig Jag trodde/utgick länge från att Bannerman var ett aussie-bolag med fyndigheter i Australien. Jag kan ju inte köpa den på NON så jag har inte riktigt brytt mig. Det gör ju att Munro oaktat sin höga befattning inom WNA får antas ha lite bias för Namibia vs Nigeria. Det förändrar dock inte att det har varit mkt vilda västern i Nigeria på senare tid.
Citera
2021-04-21, 08:44
Medlem
bajssprutans avatar
Noterade att ett par av mina uranusar faktiskt gick upp litegrann under gårdagens blodbad, det borde vara ett gott tecken. I topp URC upp 8%.
Har även noterat att någon leker ner spoten 10-15 cent per dag nu ett tag på en spotmarknad som vi vet är snustorr. Intressant.
Citera
2021-04-21, 19:08
Medlem
Zneekahs avatar
https://www.marketwatch.com/story/biden-to-pledge-halving-u-s-greenhouse-gases-by-2030-11618964085?mod=newsviewer_click

Citat:
President Joe Biden will pledge to cut U.S. greenhouse gas emissions at least in half by 2030, according to reports Tuesday. It’s a vow anticipated by climate-policy watchers and one those advocates consider a crucial reflection of U.S. commitment as the White House convenes a virtual Earth Day summit for 40 world leaders.

The voluntary 2030 pledge, known as a Nationally Determined Contribution (NDC), and part of the Paris climate pact that loosely binds global efforts, was reported to the Associated Press by three people with knowledge of the White House’s plans. The Washington Post reported similar confirmation.

The 50% target would nearly double the nation’s previous commitment. It also makes it more likely the U.S. can meet its mission of net zero emissions by 2050, a common refrain from a Biden administration that has made combating climate change a fixture of the first 100 days of policy proposals.

Citat:
Globally, the primary sources of greenhouse gas emissions are electricity and heat (31%), agriculture (11%), transportation (15%), forestry (6%) and manufacturing (12%). Energy production of all types accounts for 72 percent of all emissions.

Kan inte se något annat enskilt smidigare beslut för världens ledare än att gå till kärnkraften när dessa löften börjar trilla in på fler håll.
Citera
2021-04-21, 19:25
Medlem
bajssprutans avatar
Indeed, trader Ferg förklarar det hela rätt bra i den här videon och en hel massa annat vettigt om våra kära metaller och kontrarianskt tankegods. Turisterna börjar bli urskakade och kvar sitter de pålästa.

Energy fuels upp idag på nyheten om att de går ett steg vidare i REE-utvinningen.

Silvergänget skojade inte, verkar som de kör en push nu.
Citera
2021-04-21, 20:06
Medlem
smoerreboms avatar
EFRs deal är väl ändå en rätt så lös grej om saker som ligger rätt långt fram i tiden med ett bolag som bara har en massa hål i marken än så länge.

Men Chalmers verkar vara busy som han säger.

https://hyperionmetals.us/
Jag ögnade igenom hemsidan, det kan låta ambitiöst men det gick väldigt fort eftersom det finns nästan ingen information alls om projekten. EFRs pressmeddelande innehåller mer information om borresultat än Hyperions egen hemsida!?
Citera
2021-04-24, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseTass
Ägare av Denison på Avanza 1211 (DML+DNN)
Medlemmar på r/UraniumSqueeze 5090

Fortsatt stabila ökningar

Ägare av Denison på Avanza 1207 (DML+DNN)
Medlemmar på r/UraniumSqueeze 5242

Liten minskning av ägare på Denison + lite långsammare ökning på Reddit. Vet inte riktigt hur vi ska tolka detta, men detta är ju ett long game vi spelar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in