2021-04-17, 07:01
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
OK, men covid-klottarna går väl i alla fall att behandla..? Svårare om det läcker blod från blodkärlen samtidigt...

Jag skulle inte ta AZ nu om jag blev erbjuden, så mycket är säkert. Jag vill fortfarande ha Sinovac. Även om man "bara" har 52 procents immunitet efter två doser, så skyddar det mot svår sjukdom och död. Resten klarar min egen kropp. Och som det är framställt på traditionellt sätt, som man gjort vacciner sedan 1700-talet, så kan det inte finnas några hel-mystiska nya biverkningar.

Ja, självklart borde vi ha fällt ner gränsbommarna, stängt ner allting, svultit ut det... Det är självklart det bästa - naturmetoden!

Tror ändå risken att råka illa ut med AZ är mindre än att smittas med covid den närmaste tiden i Sverige o få elaka biverkningar av den.

Men jag vill gärna att de aspirerar när de ger doserna.

Adenovirus intravenöst är ju känt att ge proppar.
Citera
2021-04-17, 07:04
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Dom kan skylla på översättningen men det var nog en freudian slip. Tegnell har hela tiden dragit paralleler mellan äldre och odugliga.

Andy Slavitt Tegnell kommentarer är också underhållning. Han är ingen fan av att bygga immunitet via smitta.

https://mobile.twitter.com/aslavitt/status/1334295314841231360?lang=en
Citera
2021-04-17, 07:05
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Men jag vill gärna att de aspirerar när de ger doserna.

Adenovirus intravenöst är ju känt att ge proppar.

Jaså, det visste jag inte. Problemet är väl, att det är svårt att utreda om alla fall av biverkningen har berott på felaktig sprutteknik, då detta inte lär vara något som syster antecknar i journalen efteråt... och det går inte att undersöka på patienten heller, om så har skett, i efterhand.
Citera
2021-04-17, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det hade varit sant om inget gjorts. Däremot har de flesta länder använt flera påföljande "lockdowns" för att minska smittspridningen som istället pendlat upp och ner, vilket politiskt blir mer tydlig signal att något görs. Tydligt redan nu är att Sverige kommer få en relativt låg överdödlighet i covid-19 i jämförelse med Europas övriga länder samtidigt som Sverige inte får särskilt mycket av kakan från EU när hela kalaset ska betalas. Sverige har tydligen klarat sig alldeles för bra för att få några större bidrag.

Det sagt, så finns det flera saker som kunde gjorts bättre, bland annat timing. Men det allra största ansvaret ligger hos Reinfeldt/Alliansen och andra oansvariga politiker vars politik lett till ett segregerat och splittrat samhälle med dålig kunskap/kompetens och en nedmonterad civil beredskap. Kristersson vänder på kappan och försöker sopa allt under mattan, trots att det är hans eget parti som skapat "eländet". Inklusive att lägga ner Smittskyddsinstitutet och plocka bort professorerna som verkade där. Även om Smittskyddsinstitutet skulle varit kvar tror jag dock inte resultatet blivit särskilt mycket annorlunda pga av Sveriges dåliga beredskap och segregering. Däremot skulle professorerna istället som nu få sitta och kritisera sig själva snarare än någon annan, vilket skulle varit intressant rent fenomenologiskt.

Sverige 1363 döda per miljon, Europa 1294 döda per miljon enligt.
https://ourworldindata.org/covid-cases

Och då tillhör vi ändå ett av Europas mer välbeställda länder och det påstås att vi har världens bästa sjukvård.
Citera
2021-04-17, 07:16
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Jaså, det visste jag inte. Problemet är väl, att det är svårt att utreda om alla fall av biverkningen har berott på felaktig sprutteknik, då detta inte lär vara något som syster antecknar i journalen efteråt... och det går inte att undersöka på patienten heller, om så har skett, i efterhand.

Dr John gick igenom detta i sina videos. Nä, svårt att utreda som du säger men en intressant teori som låter trolig.

Danskarna tror jag började kräva aspirering.
Citera
2021-04-17, 07:28
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren

Vi har ju en av de lägsta överdödligheterna i Europa under 2020 (bara 5 länder hade bättre siffror).

Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg

När jag tittar på euromomo ser jag mer en 10 andra länder som har lägre överdödlighet en oss för 2020.
https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps

Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Om du korrigerar för ålderstrukturer i länder och arbetar lite med siffrorna så ser det ut såhär enligt en mycket genomarbetad rapport för 2020:

https://omni.se/nya-berakningar-svenska-dodligheten-under-2020-klart-lagre-an-europasnittet/a/2dzeoa

Jaha, men det var inte det du skrev. Du skrev "en av de lägsta överdödligheterna i Europa under 2020 (bara 5 länder hade bättre siffror)." och det är uppenbart inte sant.

Du hänvisar nu i efterhand till är en beräkning. Du skriver att det handlar om överdödligheterna i Europa men det gör inte ens det. Beräkningen inkluderar enbart ett urval länder i Europa och att det "bara skulle vara 5 länder" under oss är ju inte enligt den beräkningen.

Det roligaste länderna att jämföra i beräkningen du vurmar för tycker jag är Frankrike och Malta. Enligt den ska Malta och Frankrike ha ungefär lika stor överdödlighet. Men sanningen är att Frankrike har en mycket stor överdödlighet medans Malta har en låg överdödlighet, ungefär som Danmark. Källa euromomo
Senast redigerad av virvelbagg 2021-04-17 kl. 08:01.
Citera
2021-04-17, 08:01
Medlem
Citat:
At the heart of the government’s strategy was the implicit and controversial idea that, rather than contain the spread of disease, a country could achieve herd immunity by allowing a proportion of the population to be infected—at the expense of deaths among the vulnerable. “They did not want to put it bluntly, but seeking herd immunity was always inherent in the Swedish strategy,” says Anders Bjorkman, a professor of infectious diseases at the Karolinska Institute in Stockholm.

https://www.bmj.com/content/369/bmj.m2376

Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Influensorna sköljer igenom befolkningen på 2 1/2 - 3 månader. Då har dom som exponerats och varit mottagliga genomgått infektionen. Sen lugnar det sig, till nästa virussäsong.

Det var det tänket som låg bakom FoHM strategi.
Det var det här jag menade. Du pratar om flockimmunitet med influensa, men utan restriktioner. Då smittas skitmånga. Man kan inte jämföra okontrollerad flockimmunitet med att platta till kurvan.

Den okontrollerade flockimmuniteten inträffar när såhär många smittats, där R0 är det naturliga R-värdet för covid:

Kod:
1-1/R0

Med R0=2.5 får man att 60% måste smittas.

Men när man "plattar till kurvan" inträffar istället flockimmuniteten när såhär många smittats, där R är R-värdet med restriktioner:

Kod:
1-1/R

Med R=1.1 får man att 9% måste smittas. En jävla skillnad.

Det här är helt olika saker, och kritiker försöker hela tiden blanda korten för att det ska låta som att Sverige ville uppnå flockimmunitet med R0. Det är fucked up, och ett ohederligt angrepp på Sverige.
Citera
2021-04-17, 08:16
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ja, Tegnell o Giesecke trodde ju att Wuhan uppnått flockimmunitet och att Sverige skulle kunna göra det på ett par månader också.

"platta till kurvan" är ju samma sak som flockimmunitetsstrategi. Immuniteten ska byggas upp i en hastighet som sjukvården klarar av. Finns för övrigt kvar på fohm hemsida så de har inte övergett tankarna att bygga immunitet via smitta.

Konstigt att man stoppar AZ då chansen för blodproppar är högre för naturlig smitta än AZ. De borde rikta in sig på att stoppa smittan istället för att stoppa vacciner.

AZ psykosen har inneburit märkliga turer. Desperata människor gör allt för att undvika AZ vaccinet går inte längre att prata upp vaccinet de får sluta att stoppa det. Men då kommer Dansk jävlarna och underblåser psykosen i stället.

Kanske skulle de sagt att AZ är ett dyrt vaccin, nu framstår det som en billighetsprodukt jämfört med Pfizer. Sådant betyder mycket för psykotiskt lagda.

Äldre får mycket lättare blodproppar och främst är det i benen man får det, men de kan vandra vidare till hjärnan och hjärtat. Lite konstig då att de äldre får AZ men inte de yngre?

Får äldre proppar går det att trolla bort orsaken. Nä orörlig beteende för mycket stillasittande vid datorn etc.

Acetylsalicylsyra hjälper i alla fall om man är orolig.
Citera
2021-04-17, 08:17
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det var det här jag menade. Du pratar om flockimmunitet med influensa, men utan restriktioner. Då smittas skitmånga. Man kan inte jämföra okontrollerad flockimmunitet med att platta till kurvan.

Den okontrollerade flockimmuniteten inträffar när såhär många smittats, där R0 är det naturliga R-värdet för covid:

Kod:
1-1/R0

Med R0=2.5 får man att 60% måste smittas.

Men när man "plattar till kurvan" inträffar istället flockimmuniteten när såhär många smittats, där R är R-värdet med restriktioner:

Kod:
1-1/R

Med R=1.1 får man att 9% måste smittas. En jävla skillnad.

Det här är helt olika saker, och kritiker försöker hela tiden blanda korten för att det ska låta som att Sverige ville uppnå flockimmunitet med R0. Det är fucked up, och ett ohederligt angrepp på Sverige.
Att flockimmunitet var målet var FHM ute och svingade med internationellt tidigt. Att få FHMs inkompetens bekräftad kräver bara att man läser artikeln nedan.

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/stockholm-kan-narma-sig-flockimmunitet?espv=1

"Immuniteten mot covid-19 kan vara så hög som 40 procent i Stockholm. Det visar nya beräkningar från Folkhälsomyndigheten, FHM. Därmed är så kallad flockimmunitet nära.
....
– Det är mycket positivt och det finns mycket som talar för att det är på det sättet, säger han till DN."
Citera
2021-04-17, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Att flockimmunitet var målet var FHM ute och svingade med internationellt tidigt. Att få FHMs inkompetens bekräftad kräver bara att man läser artikeln nedan.

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/stockholm-kan-narma-sig-flockimmunitet?espv=1

"Immuniteten mot covid-19 kan vara så hög som 40 procent i Stockholm. Det visar nya beräkningar från Folkhälsomyndigheten, FHM. Därmed är så kallad flockimmunitet nära.
....
– Det är mycket positivt och det finns mycket som talar för att det är på det sättet, säger han till DN."
Tyvärr låst artikel.
Citera
2021-04-17, 08:45
Bannlyst
Citat:
Jag skulle inte ta AZ nu om jag blev erbjuden, så mycket är säkert. Jag vill fortfarande ha Sinovac. Även om man "bara" har 52 procents immunitet efter två doser, så skyddar det mot svår sjukdom och död

Varför det? Tillhör du en riskgrupp eller? Eller är du bara en sådan där som är så otroligt djävla rädd?
Citera
2021-04-17, 08:47
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Tyvärr låst artikel.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/stockholm-kan-narma-sig-flockimmunitet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in