2021-04-16, 22:17
Medlem
Hörde snabbt på nyheterna att nya stambanor för höghastighetståg har beslutats, bl a mellan Jönköping-Göteborg. Till min förvåning hörde jag det nämnas att Moderaterna är skeptiska, hur kan man vara skeptisk till det? Idag är det en jävla mjölkjärnväg mellan Göteborg-Borås. För att ta sig vidare till Jönköping krävs 2 tågbyten tror jag. Jag ser mig själv som Moderat, men hur man kan vara skeptisk till en sån satsning fattar jag inte. Nån som vet mer?
Senast redigerad av 50bomb 2021-04-16 kl. 22:19.
Citera
2021-04-16, 22:37
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Vad du inte fattar är att den järnväg som det nu talas om kommer att gå långt utanför stadskärnorna och bara vara ett vettigt alternativ för de som reser non-stop Stockholm-Göteborg eller Stockholm-Malmö.

Den kommer att kosta oerhört mycket i förhållande till nyttan. Hur mycket tycker du att en intjänad minut i restid för några få tusen människor är värd i samhällskostnad?

Även om man är greataist och tror att jorden går under om vi inte minskar flygresorna så är kalkylen tokig. Det kommer ta minst 30 år innan koldioxidskulden för byggandet tjänats tillbaks om ingen flyger alls på sträckorna när bygget är klart.

Hela projektet är bara slagordspolitik för MP. Tyvärr har slagordspolitik lyckats driva igenom helt galna projekt förr så risken är stor att detta händer, även om detta projekt är extremt.

Jag är själv järnvägare och tror på järnvägen. Jag är även för satsningar på infrastruktur. Men nån jävla måtta får det vara på hur man bedömer nyttan med ett nytt projekt. Om vi satsar en fjärdedel av budgeten på nuvarande järnväg istället så skulle fler människor få nytta av investeringen är min absoluta övertygelse.

Sträckan Göteborg-Borås ingår inte överhuvudtaget i denna plan så din älsklingssträcka kommer bara få mindre pengar till att rustas upp med detta förslag om nya snabbjärnvägar. Du har inte fattat ett skit.
Citera
2021-04-16, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 50bomb
Hörde snabbt på nyheterna att nya stambanor för höghastighetståg har beslutats, bl a mellan Jönköping-Göteborg. Till min förvåning hörde jag det nämnas att Moderaterna är skeptiska, hur kan man vara skeptisk till det? Idag är det en jävla mjölkjärnväg mellan Göteborg-Borås. För att ta sig vidare till Jönköping krävs 2 tågbyten tror jag. Jag ser mig själv som Moderat, men hur man kan vara skeptisk till en sån satsning fattar jag inte. Nån som vet mer?
Hur tror du att en ”snabbjärnväg” skulle minska ditt antal byten? Det blir snarare fler, och sämre, byten med dom här pajasförslagen.
Citera
2021-04-16, 23:03
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Det är en kostnad om 800 miljarder som skattebetalarna nog ser behövs på helt andra områden än att miljöpartister ska få leva ut sitt storhetsvansinne att komma fortare fram mellan Stocholm - Göteborg.
Citera
2021-04-16, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Vad du inte fattar är att den järnväg som det nu talas om kommer att gå långt utanför stadskärnorna och bara vara ett vettigt alternativ för de som reser non-stop Stockholm-Göteborg eller Stockholm-Malmö.

Den kommer att kosta oerhört mycket i förhållande till nyttan. Hur mycket tycker du att en intjänad minut i restid för några få tusen människor är värd i samhällskostnad?

Även om man är greataist och tror att jorden går under om vi inte minskar flygresorna så är kalkylen tokig. Det kommer ta minst 30 år innan koldioxidskulden för byggandet tjänats tillbaks om ingen flyger alls på sträckorna när bygget är klart.

Hela projektet är bara slagordspolitik för MP. Tyvärr har slagordspolitik lyckats driva igenom helt galna projekt förr så risken är stor att detta händer, även om detta projekt är extremt.

Jag är själv järnvägare och tror på järnvägen. Jag är även för satsningar på infrastruktur. Men nån jävla måtta får det vara på hur man bedömer nyttan med ett nytt projekt. Om vi satsar en fjärdedel av budgeten på nuvarande järnväg istället så skulle fler människor få nytta av investeringen är min absoluta övertygelse.

Sträckan Göteborg-Borås ingår inte överhuvudtaget i denna plan så din älsklingssträcka kommer bara få mindre pengar till att rustas upp med detta förslag om nya snabbjärnvägar. Du har inte fattat ett skit.

Nej, du har rätt. Jag visste i stort sett ingenting om detta, och tog det för givet att det skulle vara stopp i Jönköping, Borås, Landvetter Airport och sen Göteborg. Det var lite därför jag postade frågan eftersom jag inte hört nåt om detta innan. Tycker du är orimligt dryg.
Citera
2021-04-16, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
Hur tror du att en ”snabbjärnväg” skulle minska ditt antal byten? Det blir snarare fler, och sämre, byten med dom här pajasförslagen.

Jag vet som sagt väldigt lite om förslagen. Gick in på tidningarnas sidor direkt efter jag hört det eftersom jag förväntade mig att det skulle va i varje fall en andrahandsnyhet, men hittade ingenting.
Citera
2021-04-16, 23:21
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen

Exakt. Den korkade trådstartaren har inte fattat ett skit. Det här förslaget har ingenting överhuvudtaget att göra med satsningar på att förbättra regionala järnvägsförbindelser. Snarare kommer dessa att få lida av detta projekt.
Citera
2021-04-16, 23:34
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Jag vet som sagt väldigt lite om förslagen. Gick in på tidningarnas sidor direkt efter jag hört det eftersom jag förväntade mig att det skulle va i varje fall en andrahandsnyhet, men hittade ingenting.
Höghastighetståg går i 320km/h så det blir inga stopp i Jönköping eller Borås.
Det blir nog mer som direkt mellan städerna Stockholm, Göteborg, Malmö.
Citera
2021-04-17, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Ja, det är lätt att tro att det här projektet är en bra grej om man bara läser statspropagandan lite ytligt.

Som du kan räkna med att minst 90% av folket kommer göra.
Citera
2021-04-17, 01:10
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Som du kan räkna med att minst 90% av folket kommer göra.

Ja, tyvärr är det så och det är det som gör mig så förbannad och upprörd!
Citera
2021-04-17, 07:13
Medlem
Mullrets avatar
Från wiki. "Slutsumman för tunnelbygget har beräknats till 10,8 miljarder kronor (2008 års byggkostnadsläge)[33], vilket var cirka elva gånger mer än vad som budgeterades när projektet påbörjades 1989."

Så räkna med att det blir betydligt dyrare.
Sveriges farligaste man är Per Bolund. Han kommer sänka detta landet. Alla får betala.

Tyvärr har han Svetsaren i en liten ask. Som en djävla marionett.

Detta kommer gå åt helvete.
Citera
2021-04-17, 08:23
Medlem
Höghastighetståg har man inte i ett land som Sverige. Mer förståeligt att man har det i USA, nere i Europa och Asien. Rio de Janeiro och Sao Paulo etc.
Senast redigerad av Determinister 2021-04-17 kl. 08:58.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in