Citat:
Ursprungligen postat av
Hurt-Åke
Vad du inte fattar är att den järnväg som det nu talas om kommer att gå långt utanför stadskärnorna och bara vara ett vettigt alternativ för de som reser non-stop Stockholm-Göteborg eller Stockholm-Malmö.
Den kommer att kosta oerhört mycket i förhållande till nyttan. Hur mycket tycker du att en intjänad minut i restid för några få tusen människor är värd i samhällskostnad?
Även om man är greataist och tror att jorden går under om vi inte minskar flygresorna så är kalkylen tokig. Det kommer ta minst 30 år innan koldioxidskulden för byggandet tjänats tillbaks om ingen flyger alls på sträckorna när bygget är klart.
Hela projektet är bara slagordspolitik för MP. Tyvärr har slagordspolitik lyckats driva igenom helt galna projekt förr så risken är stor att detta händer, även om detta projekt är extremt.
Jag är själv järnvägare och tror på järnvägen. Jag är även för satsningar på infrastruktur. Men nån jävla måtta får det vara på hur man bedömer nyttan med ett nytt projekt. Om vi satsar en fjärdedel av budgeten på nuvarande järnväg istället så skulle fler människor få nytta av investeringen är min absoluta övertygelse.
Sträckan Göteborg-Borås ingår inte överhuvudtaget i denna plan så din älsklingssträcka kommer bara få mindre pengar till att rustas upp med detta förslag om nya snabbjärnvägar. Du har inte fattat ett skit.
Nej, du har rätt. Jag visste i stort sett ingenting om detta, och tog det för givet att det skulle vara stopp i Jönköping, Borås, Landvetter Airport och sen Göteborg. Det var lite därför jag postade frågan eftersom jag inte hört nåt om detta innan. Tycker du är orimligt dryg.