2021-04-15, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Strax över 30 i ingångslön för en civilingenjör? Låter galet lågt. Jag är lärare och mina vänner som precis blivit färdiga högstadielärare går in på mellan 36-40k. I sthlm i och för sig men ändå...

Kan absolut inte stämma. Om du är en vettig typ och gått på några av the big four. LTU, Linköping, Chalmers eller Tekniska skall du ha minst +40 k som ingångslön. Så länge du inte tagit civ.ing i värdegrund.

Allt annat är ju bisarrt. Har en släkting (odugling) som just nu fått nytt jobb.

Som underhållsarbetare på nya storfabriken Northvold i Skellefteå. Pillertrillare. Det man gör är att bära omkring olika batterier i nya ozon-zoner.

I 99 procent av fallen kör man gaffeltruck.

39k i grund. Högre utbildning lönar sig ej längre. Inte nettomässigt den 25e om man adderar ihop allt. Däremot har vi ju grymt mycket bättre möjligheter att chilla och jobba hemifrån. Mindre stress.
Senast redigerad av AntiSthlm2022 2021-04-15 kl. 23:35.
Citera
2021-04-15, 23:49
Medlem
cirkusregeringuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Strax över 30 i ingångslön för en civilingenjör? Låter galet lågt. Jag är lärare och mina vänner som precis blivit färdiga högstadielärare går in på mellan 36-40k. I sthlm i och för sig men ändå...

Konstigt det är inte linje med lönestatistiken för en högstadielärare. Speciellt inte en som precis börjat. Men vi kanske pratar om Carlsons eller Manilla eller Djurgården?
Citera
2021-04-16, 00:33
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hossejn
Exakt så!
Tror standard hos konsultbolagen i Stockholm ligger på mellan 30-34.

Shit det är ju ingenting för en massa års plugg.
Citera
2021-04-16, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnswerInSilence
Absolut inte dåligt tryck på nyexade. Då gör du något absurt fel. Min uppdragsgivare för mastern ville anställa mig, flera konsultföretag bråkade om att ha mig på intervju men erbjöd endast 34-35k vilket fick mig att tacka nej. Då ska det tilläggas att jag inte skickat EN ENDA ansökan, så TS. Stå på dig, detta går bra. Sikta på iaf 32-33k utanför Stockholm.

För min del, jag skickat i väg några ansökningar och det har än så länge inte varit någon brist på intresse från företag. I princip 100% att jag får en första interjvu, nu betyder inte detta jobb men de flesta visar intresse för att forsätta.

Min erfarenhet har varit att konsultföretag har ett lönespan mellan 32-34k utanför stockholm/göteborg, som du nämnde. Nu kommer jag inte från KTH eller Chalmers direkt så jag kan tänka mig att detta kan påverka lön.

Av dem jag har prata med från tidigare år så var lägsta lönen in på runt 32k. Jag har aldrig hört någon ligga på 30k, så jag utgår ifrån att dem i tråden som säger detta inte är seriösa.

Jag har inte sökt till något företag i stockholm eller göteborg ännu eftersom det är en lång väg ner dit men ska börja kolla göteborg snart.
Citera
2021-04-16, 06:25
Medlem
Jag tog examen 2020 och gick in på 34000, efter 6 månader fick jag fast och 39000.

Andra jag pluggat med gick in på 33-38.

Jag kände som att det var viktigare att få in en fot mitt i brinnande Corona än att maxa lönen direkt.

Räknar med 42-43 nästa år.
Citera
2021-04-16, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cirkusregeringus
Konstigt det är inte linje med lönestatistiken för en högstadielärare. Speciellt inte en som precis börjat. Men vi kanske pratar om Carlsons eller Manilla eller Djurgården?

Som jag skrev så är det i Stockholm Det gäller. Nästa alla som pluggande till lärare med mig på högskolan fick över 36 i ingångslön. Vet inte hur det ser ut på andra orter dock..
Citera
2021-04-16, 09:32
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bambaren
Jag tog examen 2020 och gick in på 34000, efter 6 månader fick jag fast och 39000.

Andra jag pluggat med gick in på 33-38.

Jag kände som att det var viktigare att få in en fot mitt i brinnande Corona än att maxa lönen direkt.

Räknar med 42-43 nästa år.
Precis min erfarenhet från 90-talet då jag gick ut, det går fort uppåt så stirra sig inte blind på ingångslön
Citera
2021-04-16, 09:41
Medlem
Panchreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiSthlm2022
Kan absolut inte stämma. Om du är en vettig typ och gått på några av the big four. LTU, Linköping, Chalmers eller Tekniska skall du ha minst +40 k som ingångslön. Så länge du inte tagit civ.ing i värdegrund.

Allt annat är ju bisarrt. Har en släkting (odugling) som just nu fått nytt jobb.

Som underhållsarbetare på nya storfabriken Northvold i Skellefteå. Pillertrillare. Det man gör är att bära omkring olika batterier i nya ozon-zoner.

I 99 procent av fallen kör man gaffeltruck.

39k i grund. Högre utbildning lönar sig ej längre. Inte nettomässigt den 25e om man adderar ihop allt. Däremot har vi ju grymt mycket bättre möjligheter att chilla och jobba hemifrån. Mindre stress.

Alltså, vad lever du i för värld? 40k ingångslön är det i princip ingen som får.

Sen att man _borde_ få det och att ingenjörslöner i sverige är ett skämt är ju en annan sak.
Citera
2021-04-16, 09:46
Medlem
Panchreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Precis min erfarenhet från 90-talet då jag gick ut, det går fort uppåt så stirra sig inte blind på ingångslön

Det går inte "fort upp" per automatik, hamnar man på Volvo, SAAB, Scania eller något annat "stort" bolag, där räknas dussin-konsultbolagen in, typ Combitech, ÅF etc. så kommer löneutvecklingen inte vara exponentiell.

Lösningen är att jobb-hoppa, finns ingen anledning att vara för länge på ett bolag (om det nu inte är roligt och intressant) tills man hamnar någonstans där marginalskatterna äter upp all motivation till att jobba hårdare.

Edit: Mindre bolag har ju såklart större möjlighet att sätta löner fritt, där syns ju individens prestation på ett helt annat sätt också.. Men "många" hamnar ju på större bolag, speciellt som nyexade!
Senast redigerad av Panchrea 2021-04-16 kl. 09:54.
Citera
2021-04-16, 09:59
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panchrea
Det går inte "fort upp" per automatik, hamnar man på Volvo, SAAB, Scania eller något annat "stort" bolag, där räknas dussin-konsultbolagen in, typ Combitech, ÅF etc. så kommer löneutvecklingen inte vara exponentiell.

Lösningen är att jobb-hoppa, finns ingen anledning att vara för länge på ett bolag (om det nu inte är roligt och intressant) tills man hamnar någonstans där marginalskatterna äter upp all motivation till att jobba hårdare.

Edit: Mindre bolag har ju såklart större möjlighet att sätta löner fritt, där syns ju individens prestation på ett helt annat sätt också.. Men "många" hamnar ju på större bolag, speciellt som nyexade!
Jag ”hamnade” på Volvo och ja, det gick fort upp 🤷‍♂️
Citera
2021-04-16, 10:17
Medlem
Panchreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Jag ”hamnade” på Volvo och ja, det gick fort upp 🤷‍♂️

Från https://sv.wikipedia.org/wiki/Inflation

Från 1980-talet till 2010-talet har Sverige haft följande inflation:
år 1990: 10,5 %
...
år 2014: -0,2 %
år 2015: 0,0 %
år 2016: 1,0 %

Just 90-talet kanske inte är tokrelevant för 2021...
Citera
2021-04-16, 10:51
Medlem
Hej ni här inne. När ni slänger runt dom här siffrorna, pratar ni då brutto eller netto?

Tex ni som skriver i stil med ”ingångslön normalt sett på 30-34k”. Innan skatt, efter skatt? Min gissning och mitt antagande är brutto men min erfarenhet säger att folk ibland ändå inte har samma bild av det där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in