2021-04-15, 10:38
Medlem
The_Aces avatar
Lite OT men kan rekommendera https://fearlesssalarynegotiation.com/
för tips om hur du förhandlar lön bäst.
Citera
2021-04-15, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The_Ace
Min erfarenhet är att du snabbt kommer att komma upp mycket i lön för att sedan nästan helt plana ut.
Jag fick kriga för varje tusenlapp över 50000 i en senior position (ej Stockholm)
Jag håller med. Jag hade 31000 i ingångslön och efter fem år och ett byte av arbetsgivare var jag uppe på 47000. Vid dessa nivåer är det hopplöst svårt att få särskilt mycket mer än de fackliga löneförhöjningarna på 1-2,5%.
Citera
2021-04-15, 10:52
Avslutad
Jag gick in på 41k precis nu i januari. Inte speciellt unik rent erfarenhetsmässigt, något extrajobb på sidan om studierna och ett intressant exjobb. De flesta som jobbat på företaget i 3år har väl ca 55k+ med en hel hög av de anställda på över 65k.

Stockholm ska tilläggas, kursare till mig gick in på 33k i en lite mindre universitetsstad.
Citera
2021-04-15, 11:05
Medlem
Ni som jobbar inom dessa områden, vad har ni för arbetsuppgifter? Hur ser er vardag ut? Hur lång erfarenhet?
Senast redigerad av fghj 2021-04-15 kl. 11:08.
Citera
2021-04-15, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntiSthlm2022
30k är ju ett jätteskämt. En random WT-donna på förskringskassan som knappt gått ut årskurs nio tjänar ju långt över det.

Det stämmer inte, det gör de inte.
Citera
2021-04-15, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.MacG
Som många här säger, kommer kanske inte bli jordens lön till en början, men sen så, efter ett tag.
Du vet det där klyschiga "arbetslivserfarenhet"

Jag personligen fullbordade aldrig ens gymnasiet, stack utomlands i 3 år. Jobbde på lite olika ställen inom IT-support. Kommer inte ihåg vad jag tjänade, men tror det var 16€/h i snitt. Tog det inte så seriöst. Söp mycket och hade kul med vänner m.m under dessa 3 år.

Sen drog jag hem till Sverige för att rycka mig i kragen lite. Jag var väl knappt 20 år. Fick jobb direkt inom IT-support med 25.000kr/mån. Jobbade upp mig lite under 4 år tid. Då hade jag 32.000kr/mån.

Bytte jobb då och fick en sysadmin-tjänst med ingångslön 40.000kr/mån.
Trivdes dock inte mycket där, så tog ett nytt jobb efter 6mån, där jag fick en ingångslön på 42.000kr/mån (inkl. Förvånansvärt bra förmåner) som "servertekniker".
Jobbade upp mig lite där och nu efter 2 år har jag 48.000kr/mån som "systeminjenjör"(fast jag inte har någon examen, därav citationstecken..fast det står i avtalet och i min e-postsignatur ).

Så med din utbildning lär det gå fort att gå från en lägre lön till mycket högre på relativt kort tid.
Jag behövde jobba från botten och sedan leva på min arbetslivserfarenhet, du kan börja jobba från "mitten" och sen genom lite arbetslivserfarenhet snabbt ta dig till det högre skiktet

Då vet du säkert att ingenjör är en skyddad titel och både du och ditt företag begår brott genom att använda titeln.
Citera
2021-04-15, 13:10
Medlem
reCAPTCHAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Då vet du säkert att ingenjör är en skyddad titel och både du och ditt företag begår brott genom att använda titeln.
Ingenjör är ingen skyddad yrkestitel, däremot så är civilingenjör det.
Citera
2021-04-15, 13:23
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:

Nej ingenjör är inte en skyddad titel. Var får du allt ifrån?
Citera
2021-04-15, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Nej ingenjör är inte en skyddad titel. Var får du allt ifrån?

Där hade jag fel.
och vad gör du i den här tråden? stalker.

Har inte du ett bort att servera?
Citera
2021-04-15, 13:27
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Där hade jag fel.
och vad gör du i den här tråden? stalker.

Har inte du ett bort att servera?

Kajusi - Omaskeradmask 1-1
Citera
2021-04-15, 14:13
Medlem
Hyfsat nyexad inom liknande område. Av dom som jag har kontakt med från studietiden så verkar lönen variera från 29-35 000. Dom i det lägre spannet har haft någon slags internship eller traineanställning i början och har en ganska brant utvecklingskurva.

Men det suger att söka jobb och vara nyexad just nu. Marknaden har inte helt återhämtat sig i pandemin och det är mycket liten efterfrågan på juniorer. Tänk inte så mycket på lönen, tänk på att du ska trivas och att det ska finnas möjlighet att utvecklas.

Lycka till!
Citera
2021-04-15, 16:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av concertasoc
Hyfsat nyexad inom liknande område. Av dom som jag har kontakt med från studietiden så verkar lönen variera från 29-35 000. Dom i det lägre spannet har haft någon slags internship eller traineanställning i början och har en ganska brant utvecklingskurva.

Men det suger att söka jobb och vara nyexad just nu. Marknaden har inte helt återhämtat sig i pandemin och det är mycket liten efterfrågan på juniorer. Tänk inte så mycket på lönen, tänk på att du ska trivas och att det ska finnas möjlighet att utvecklas.

Lycka till!

Absolut inte dåligt tryck på nyexade. Då gör du något absurt fel. Min uppdragsgivare för mastern ville anställa mig, flera konsultföretag bråkade om att ha mig på intervju men erbjöd endast 34-35k vilket fick mig att tacka nej. Då ska det tilläggas att jag inte skickat EN ENDA ansökan, så TS. Stå på dig, detta går bra. Sikta på iaf 32-33k utanför Stockholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in