Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Du började med att säga att det var meningslöst av SSPA att intervjua dykarna eftersom de inte upptäckte något hål pga direktiv var de fick dyka. Nu tycks du i stället mena att en timmes saknad film talar i någon annan (?) riktning. Vilket är det?
Du försöker genom din suggestiva fråga ge sken av att det är antingen eller som gäller. Så behöver inte alls vara fallet.
Dykarna vid Rockwater var och är inte en homogen grupp. Det rör sig om olika individer. Det betyder att 9 av 10 inte såg något hål eftersom de var, via direktiv av dykledare, utlokaliserade till andra platser på fartyget medan den 10:e var utlokaliserad till en plats där denne kunde se ett hål (antalet dykare är fiktivt för det exemplifierande resonemangets skull). Detta därför att den personen bedömdes vara, av en eller annan anledning, benägen att hålla tyst om det denne såg. Det är tyvärr så konspirationers anatomi ser ut, det kan inte betros alla för då skulle det per definition inte vara en konspiration.
Kontentan av detta är att både och kan gälla eftersom människor, vid sidan av att de agerar efter sina egna motiv, kan förmås att agera på ett visst sätt. Därför kunde både dykarna intervjuas med ett förväntat utfall och en timmes film klippas bort (om det nu bara var en timme...).
Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Rabe/Bemis är i högsta grad relevanta, eftersom det faktum att de inte kunde hitta hålen starkt talar mot att de gick att upptäcka 1994. Vraket hade rimligen börjat vrida sig, men sprickan gick ändå inte att se på deras film från 2000. De dök specifikt för att hitta hål på SB sida av skrovet, så metodiken har vi ingen anledning att ifrågasätta.
I ljus av det vi nu med 100% säkerhet vet, nämligen att det finns hål i skrovet på Estonia, så har vi all anledning att resa tvivel runt Rabe/Bemis dykexpedition. Inte tvivel i den mån att de medvetet gjort något fel men att de exemeplvis kan ha brustit i systematiken då de scannade av vraket. Ett annat exempel är att det vid det tillfälle då deras expedition gjordes var så att hålet var täckt av det dit placerade gruset.
Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Jag noterar att du inte presenterar något rimligt skäl varför tyska, holländska eller skotska forskare skulle vara styrda av svenska myndigheter. Ja förutom deras arvsynd i form av ”paradigmatiska trossatser” förstås.
Om du noterar det så rekommenderar jag dig att läsa om mina senaste inlägg. I de inläggen presenterar jag två kategorier av forskare (det finns fler möjliga men jag försöker vara pedagogisk för din skull). Dels den regimtrogna forskaren som medvetet springer maktens ärenden. En så kallad servant of power. Dels forkare som är nyttiga idioter som är tekniskt kompetenta räknenissar som uppdragsgivaren styr genom att på olika sätt beskära deras möjligheter att bedriva forskningen.
Styrningen i det här fallet handlar om forskningsdirektiv, begränsad och specificerad finansiering samt att forskare till följd av lag inte kunnat göra dykningar. I mer klartext så styr direktiven vilka metoder och forskningsfrågor som är tillåtna, anslagen styr i så mening att medelen som anslås är begränsade och villkorade av direktiven, lagtext styr i den mening (för forskare från Skottland) att de inte får dyka vid vraket. Lagtexten verkar också i informell mening för forskare från Tyskland och Holland då de skulle, om de valde att göra dykningar, riskerade att stöta sig med Svenskt statsväsende. Sådant skulle kunna resultera i att de i framtiden går miste om internationella samarbeten och forskninsgmedel.
Innan du argumenterar emot detta så ta och plcoka fram lite studier som visar att forskning i regel är fri och oberoende.
Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Ang. Atlantlåset så syns låsbulten och de trasiga låsöglorna på dykfilmen från 2/10 1994. En tydlig stillbild har du i JAIC Fig. 8.13. Metallprovet från den brustna låsöglan visas i Fig. 15.1.
Absolut ingenting går att avgöra från de där gryniga bilderna. Om, och jag betonar om, det nu skulle röra sig om en konspiration så skulle sådana där detaljer vara väldigt enkla att fixa till för att få den officiella storyn att stämma. Du får komma med något bättre.
Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Bogvisiret föll av ja, det är poängen. Om man vill hävda att sprickan/hålet orsakade förlisningen då ingår att förklara varför det gjorde det (man kan hävda att det skedde oberoende av varandra, men det blir rätt långsökt). Det finns som bekant en mycket rimlig och väl underbyggd förklaring till varför det föll av: låsanordningarna var underdimensionerade och klarade inte våglasten.
Nej det är inte poängen. Det är, kanske (personligen tror jag att det verkligen har fallit av innan Estonia sjönk), en del i händelseförloppet. Exakt vad det beror på att det föll av är ännu oklart. Det kan röra sig om för klena fästen/låsanordningar i relation till väderleken men det kan också vara en kombination av fler faktorer. Hålet är just en sådan faktor som skapar besvär för den officiella versionen.
Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Evertsson ja. Monster har såvitt jag förstår kontrakterat honom för att göra en dokumentär om Estonia. Han är såvitt jag förstår ingen Råstam eller Thomas Pettersson som grottat i ärendet i åratal, utan detta har kommit till på annat sätt. Min personliga hypotes är att Monster hade fått ett tips om hålen. I annat fall förstår jag inte varför de chansade på att trotsa dykförbudet trots att Rabe/Bemis gått bet två gånger.
Källa? Här blir det mycket hörsägen och tyckande från din sida. Sedan, om nu så är fallet, vad spelar det för roll om Monster kontaktade Evertsson elelr om Evertsson kontaktade monster?
Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Men min ”aversion” mot honom beror inte på att han hittade nya saker, den beror på hans vinklade dokumentär där han t.ex. upprepar fantasin om att Reintamm ser en ubåt som antyds ha med hålet att göra, trots att han själv (och Reintamm) rimligen förstår att det är på fel sida (BB) och vid fel tidpunkt. Vidare låtsas han inte om att det nya hålet/sprickan ligger ett gott stycke över vattenlinjen. Det får tittaren klura ut själv. Den uppenbart regisserade ”upptäckten” kan jag leva med, men inte att han döljer att man hittat ett hål till, vilket självklart talar emot dokumentärens ubåtshypotes. Men i övrigt har han gjort ett bra jobb...
Vart i dokumentären upprepar han att Reintamm sett en ubåt?
Det där med över vattenlinjen är felaktigt, det har diskuterats tidigare i tråden och i synnerhet är det felaktigt med tanke på sjögången olycksnatten.
På vilket sätt är upptäckten "uppenbart regisserad"?