Citat:
Avo Piht var inte i tjänst olycksnatten, det är fakta. Trots detta påstår du att han hade skäl att hålla sig undan och ”högst troligt så valde han själv att försvinna självmant.” Här har vi väl ett exempel på din fantasi, eller vad tycker du själv? Du har fortfarande inte förklarat varför Piht skulle hålla sig undan i 28 år.Det är du som säger att han inte var i tjänst under natten och därför inte har något att gömma sig ifrån.. Jag har aldrig pratat om att han skulle gjort något fel på olycksnatten eller att någon annat befäl eller kapten gjort något fel, det är enbart dina fantasier..
Svara istället på frågan.. du ska få tre alternativ..
1: Tror du att filmen är utredd, och att man hittat en överlevande som stämmer in på personen på filmen och därefter efterlyst Avo Piht som isåfall med 100% säkerhet inte överlevt.
2: Tror du att man struntade i att utreda vem det var på filmen och sopade allt under mattan, sånt som får dessa teorier att ta fart..
3: Tror du att man utredde filmen och insåg att det med stor sannolikhet var Avo, att man tog kontakt med interpol och att han sedan blev efterlyst.
Du får naturligtvis tro vad du vill men inga av dom som utredde katastrofen var några klåpare man släpat in från gatan.. Klart man gjort några missar på vägen men i det här fallet är jag rätt klar i vad jag tror hände..
Beträffande hans fru är hon övertygad om att Avo överlevde, det är isig inte något ovanligt då man, likt dansarnas föräldrar aldrig kommer överge hoppet om att dom ska komma hem när sånt här händer. Men det är knappast heller ett bevis på att filmen är på någon annan..
Svara istället på frågan.. du ska få tre alternativ..
1: Tror du att filmen är utredd, och att man hittat en överlevande som stämmer in på personen på filmen och därefter efterlyst Avo Piht som isåfall med 100% säkerhet inte överlevt.
2: Tror du att man struntade i att utreda vem det var på filmen och sopade allt under mattan, sånt som får dessa teorier att ta fart..
3: Tror du att man utredde filmen och insåg att det med stor sannolikhet var Avo, att man tog kontakt med interpol och att han sedan blev efterlyst.
Du får naturligtvis tro vad du vill men inga av dom som utredde katastrofen var några klåpare man släpat in från gatan.. Klart man gjort några missar på vägen men i det här fallet är jag rätt klar i vad jag tror hände..
Beträffande hans fru är hon övertygad om att Avo överlevde, det är isig inte något ovanligt då man, likt dansarnas föräldrar aldrig kommer överge hoppet om att dom ska komma hem när sånt här händer. Men det är knappast heller ett bevis på att filmen är på någon annan..
Vad gäller dina frågor så är mitt svar:
1) ja, jag tror man vet vem personen på filmen är och att det inte är Piht,
2) nej,
3) nej.
Bevisbördan ligger på den som påstår att en saknad efter en fartygskatastrof 1994 fortfarande lever. Jag kan inte bevisa motdatsen för dig.
Sedan säger du att Pihts fru är övertygad om att han lever. Har du en källa till det påståendet, och mer väsentligt, har du belägg för att HON tror att det är Piht på tv-filmen? Om hon inte för det, ändrar det din inställning?
Till sist ser jag inte poängen att gräla om huruvida Piht lever eller inte, eftersom jag omöjligen kan övertyga dig om att han är död utan att leta efter kroppsdelar på botten runt omkring vraket och sedan göra DNA-analys. Sannolikheten att du eller någon annan i tråden skall hitta Piht i livet är ungefär lika stor, dvs noll. Vi är alltså i ungefär samma sits av meningslöshet som med de ökända lastbilarna: ingenting kan bevisas i ena eller andra riktningen.
Däremot är jag mycket intresserad av en jämförelse med de foton på övriga överlevande som Bankrun föreslog som semestersysselsättning. Jag är övertygad om att mannen i ambulansen inte är Piht, men någon är det ju. Så om foton finns är jag gärna med och gör en topp-tio-lista över ”mest troliga trötte överlevande”!