2021-04-15, 14:50
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Då hade du kanske kunnat fördjupa din analys utifrån frågan jag ställde? Men jag noterar att du hellre svarar med en motfråga och en åsikt om mig.

1) Jag ställde ingen motfråga.

2) Jag har väl uttryckt min åsikt vad gäller styrkeförhållandena mellan Ebba och Esbjörn i flera inlägg senast idag. Om du inte hittar dem kan jag ge dig länkar.

2) Jag har inte uttalat någon åsikt om dig mer än att du i din åsikt i just denna affär synes en smula Ebbablind.
2021-04-15, 14:53
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
En annan kristen vinkel på det:

Man ska hålla vad man lovar. Esbjörn lovade att sälja, han skrev till och med på och väntade sedan ett antal dagar (uppåt 10 st) sedan vill han inte sälja länge av nån anledning.
Ebba håller vad hon lovat i och med avtalet. Hon erbjöd att ändra sig om hon verkligen fick klart för sig att han ångrat sig och varför. Min minnesbild är att hon ville prata direkt med honom och att han skulle förklara varför han ångrat sig.
Nu smällde han igen dörren och gick i idé. Då försvann den möjligheten och det är som det är.
Nån stans måste han ta ansvar för sina handlingar.
Jo, det är ju möjligt att Ebba har juridiken på sin sida, men vad säger du? Skulle du vilja genomdriva ett husköp, där säljaren - en möjligen lätt förrvirrad åldring - inte är med på noterna? Inte vill sälja?

För mig är det självklart att en bra affär är en affär där båda partner är nöjda. Annars vill jag inte vara med? Skulle du vilja?

Ebba har visat sällsynt dåligt omdömme i denna historia, och för min del har hon förverkat sitt förtroende. Sorgligt för mig, som så länge kände att kristdemokraterna var mitt parti - men nåja, det är något decenium sedan jag slutatde rösta på dem av andra skäl.

Tyvärr finns det inget parti i Sverige av den kaliber CSU/CDU har!
2021-04-15, 14:54
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Hur vet man att en person inte ångrar sig, likt Esbjörn? Han ångrade sig när det redan var sålt och påskrivet.
Men det går naturligtvis att häva affären utan större problem.
2021-04-15, 15:16
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius

På vilka grunder ska den kunna hävas? Att säljaren fått ett högre bud två veckor efter kontraktsskrivandet?
2021-04-15, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Tänk på vad du skriver människa!

Är du så dum att du på fullaste allvar anser att en slipad partiledare vars proffession är prata omkull folk blivit lurad av gammal gubbe som knappast kan formulera en mening?

Vågar du slå vad om hur lång tid det tar innan Ebbas kluvna tunga nämner "våra äldre" som hon tjatat så mycket om?

1) Innan valet, ett år?
2) Efter valet, två år?
3) Flera år?
4) Aldrig någonsin?

Mina dollar på att KDs lurendrejeri om att "värna dom äldre" kommer falla i glömska pga, att Ebbas begär efter Esbjörns hus trumfar ideologin.
Ingen utom peddo Binninge och hans harem av äckliga pedofiltanter anser att Esbjörn inte kan prata eller är vid sina sinnes fulla bruk.
2021-04-15, 15:55
Medlem
Citat:
Jo, det är ju möjligt att Ebba har juridiken på sin sida, men vad säger du? Skulle du vilja genomdriva ett husköp, där säljaren - en möjligen lätt förrvirrad åldring - inte är med på noterna? Inte vill sälja?

För mig är det självklart att en bra affär är en affär där båda partner är nöjda. Annars vill jag inte vara med? Skulle du vilja?

Ebba har visat sällsynt dåligt omdömme i denna historia, och för min del har hon förverkat sitt förtroende. Sorgligt för mig, som så länge kände att kristdemokraterna var mitt parti - men nåja, det är något decenium sedan jag slutatde rösta på dem av andra skäl.

Tyvärr finns det inget parti i Sverige av den kaliber CSU/CDU har!
Som sagt, det verkar inte i handling som att Esbjörn försökte få affären tillbaka. Då hade han gått till Ebba direkt och frågar, hur löser vi det här så du är skadeslös. Hade så skett direkt så hade det nog löst sig. Att däremot gå ut i press för att få Ebba att backa och ta både ekonomiska smällen och även smutskastningen. Det var där allt gick som det gick.
Nej, jag kan inte se att Ebba gjort fel utan felet ligger på Esbjörns sida.
Hade jag gjort affären och Esbjörn kommit och försökt lösa det utan kostnad för mig hade jag skarpt övervägt att backa. Med det förlopp som blev med allt i media, så skulle jag inte backat utan låtit de betala för allt skit. Men det är jag personligen.

Sedan tycker jag nog att en privat affär med privata medel inte har med nåt parti att göra, oavsett vilket.
2021-04-15, 16:36
Medlem
Citat:
Varför ska Mats acceptera försäljningen? Han är varken ägare eller förmyndare för Esbjörn.

Det var inte jag som tog upp det. En annan person här sa att Matz accepterat försäljningen.
OCH Ebbas ombud tar ju upp det som det vore relevant om han sagt något emot det eller inte.
2021-04-15, 16:40
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Tack för ditt svar. Jag förstår var du kommer från.

Men är de paragrafer du hänvisar tvingande?
Enligt min uppfattning är de dispositiva och de går att avtala bort.

"ska då köparen hållas helt skadelös enligt JB" stämmer inte, vill de avtala bort det i ett gemensamt avtal där de gör upp om handpenning etc så inga problem.

Nja, du kan inte förhandla bort JB när det gäller ett avtal enligt JB, du måste följa den formalia som står i JB vad som gäller vid hävning.
Dvs. du måste följa lagen.
2021-04-15, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Nja, du kan inte förhandla bort JB när det gäller ett avtal enligt JB, du måste följa den formalia som står i JB vad som gäller vid hävning.
Dvs. du måste följa lagen.

Här har vi ett svar som menar att paragrafer i JB visst går att förhandla bort.
https://lawline.se/answers/kan-parterna-avtala-bort-4-kap-19-jordabalken#:~:text=4%20kap%2019%20%C2%A7%20jordab alken%20kan%20av talas%20bort,grund%20av%20ett%20dolt%20fel.

Edit - felreglerna är dispositiva.
Senast redigerad av Garre74 2021-04-15 kl. 16:55.
2021-04-15, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Det var inte jag som tog upp det. En annan person här sa att Matz accepterat försäljningen.
OCH Ebbas ombud tar ju upp det som det vore relevant om han sagt något emot det eller inte.
Enligt inlaga 63:

attinte heller brorsonen Matz Bolin viddet korta samtalet han hade med Kjell Janssongett uttryck för vare sig att han själv skulle ha några synpunkter på att Esbjörn Bolin hade sålt fastigheterna till Ebba Busch eller att Esbjörn Bolin vid denna tidpunkt skulle ha uttryckt till honom att det fanns några tvivel om att överlåtelsen faktiskt skulle verkställas”.

att Esbjörn inte tvivlat på affären alltså. Att det faktiskt är en överenskommen affär som inte är ifrågasatt eller ångrad är min tolkning. Dessutom läser jag det som att Mats inte nämnt nåt klagomål till grannen.

Ok, missförstod att du tagit upp frågan.
2021-04-15, 17:05
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
För att häva den måste man träffas för att diskutera formerna, Esbjörn har vägrat och vägrar träffa Ebba.
2021-04-15, 17:07
Medlem
Citat:
Enligt inlaga 63:

attinte heller brorsonen Matz Bolin viddet korta samtalet han hade med Kjell Janssongett uttryck för vare sig att han själv skulle ha några synpunkter på att Esbjörn Bolin hade sålt fastigheterna till Ebba Busch eller att Esbjörn Bolin vid denna tidpunkt skulle ha uttryckt till honom att det fanns några tvivel om att överlåtelsen faktiskt skulle verkställas”.

att Esbjörn inte tvivlat på affären alltså. Att det faktiskt är en överenskommen affär som inte är ifrågasatt eller ångrad är min tolkning. Dessutom läser jag det som att Mats inte nämnt nåt klagomål till grannen.

Ok, missförstod att du tagit upp frågan.

Det enda jag ifrågasätter i det är ju varför det ens ska vara ett bevis... om Matz har eller inte har sagt något negativt eller tvivel om affären....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in