Citat:
Ursprungligen postat av
Knut-Anne
Om Ebba nu har Juridisk rätt, kommer Esbjörn förlora.
Då är det vettigare för honom att bryta nu innan det kostar honom ännu mer.
Sedan kan vi ha olika åsikter om den moraliska rätten, men det ligger knappast i Esbjörns intresse att driva detta in kaklet, hur som haver.
Vad som ligger i Esbjörns intresse bör han själv vara bäst skickad att avgöra. Tvingad att välja mellan sina vänner och att stå fast vid försäljningen kanske han inte har det så lätt.
En inre kompass
Hela livet består av val mellan diverse olika handlingsalternativ. De flesta människor väljer mellan lagliga och juridiskt rimliga alternativ. Det finns nästan jämt många tillåtna sätt att handla på i en given situation även om man håller sig inom det lagliga området.
Vi bör således överväga det rimliga och vettiga i det vi gör eller vill göra. Det finns många val inom det lagliga området och att en hel del av de valen kan vara mindre lämpliga.
En del talar om "inre kompass", andra om moral eller etik. En del har uttryck som "den som är stark måste vara snäll". Ytterligare andra talar om en västerländsk etik, andra om en kristen moral.
Som jag ser det bör Ebba backa ur affären.
Allt gick inte så schysst till som Ebba ville, se mitt inlägg (FB)
(FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81
Ebba bör som den starkare i situationen acceptera att gubben ångrat sig. För hans skull men också för sin egen inre frids skull.
Gubben har uppenbarligen ångrat sig, hon är den starka i den relationen och hon borde ha en kristen inre kompass. Den borde göra henne generös.
Ingen behöver dela min uppfattning.