2021-04-15, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Ja, men vittnet säger är att han INTE sagt något MOT försäljningen eller arbetet med sly etc.

Det säger inte att Matz har accepterat nånting, eller att han inte ens hade några synpunkter.
Endast att han inte sa dem till grannen....

Och varför skulle han? Måste man gnälla om allt till alla man träffar?
Vittnet har framfört vad som sagts, borde han ha garderat sig med att Matz inte sa något? Varför tror du att Matz Bolin inte ska vittna?

Han om någon är ju faktiskt anhörig och bör ha bra koll på Esbjörns hälsa och kognitiva status.
2021-04-15, 11:51
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Ett skriftligt hävningsavtal enligt JB, som häver ett köpeavtal enligt JB.
I det skriftliga avtalet ska framgå vilken part som är den hävande enligt JB.
Det är i det här fallet säljaren inte köparen och det ska framgå i avtalet enligt JB.
Då det är ett bindande avtal enligt JB,ska då köparen hållas helt skadelös enligt JB.
Vilka andra villkor som skrivs i avtalet är upp till parterna, men köparen ska hållas helt skadelös då säljaren häver det går inte komma runt det lagkravet i JB.

Förstår du nu lite bättre vad JB har med köpe och hävnings avtal enligt JB att göra?
Visst fick Esbjörn ångra sig innan det gick till stämning i tingsrätten.
Men han ville inte göra rätt för sig och vara den som hävde köpeavtalet.
Han försökte tvinga köparen att vara den som hävde och därmed få behålla handpenningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Precis det jag menar. Esbjörn vill inte sälja längre...
Därför är det inte kristet av Ebba att driva igenom affären, även om hon skulle ha rätt till det juridiskt!
Se inlägget av nova68 ovan.
Hade jag varit i Esbjörns kläder och ångrat mig så in i märgen, hade jag sökt upp Ebba och sagt att "jag ångrar mig så förfärligt, kan vi göra affären ogjord?"
De hade sedan fått sätta sig ned och med juridisk hjälp, skriva på papper för ångern, eftersom Esbjörn var den som ångrade sig hade Ebba fått hållas skadeslös, det hade kostat Esbjörn en del pengar, men det får man anta att det varit värt.
Det hade kostat en del pengar! billigare att driva det via en kampanj i pressen, Esbjörn får hålla sig undan Ebba, "då backar säkert Ebba utan att det kostar Esbjörn något!"
Hur Kristligt är det?
Senast redigerad av Knut-Anne 2021-04-15 kl. 12:06.
2021-04-15, 11:53
Medlem
Ograsts avatar
Det bästa för Esbjörn skulle vara att flytta till en lättskött modern lägenhet i Uppsalatrakten, istället för hålla fast vid denna nedgångna fastighet!
2021-04-15, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Vittnet har framfört vad som sagts, borde han ha garderat sig med att Matz inte sa något? Varför tror du att Matz Bolin inte ska vittna?

Han om någon är ju faktiskt anhörig och bör ha bra koll på Esbjörns hälsa och kognitiva status.

Har också undrat över det.
Om han hyser agg mot de andra, eller om han hade accepterat försäljningen till slut.

Eller att det med tanke på hans samtal med Ebba inte skulle vara lämpligt.
Eller bara att han inte vill vara bli en publik figur.
Kanske för honom kvittar det om huset är kvar eller inte.

I praktiken, han kanske träffat Esbjörn nån timme vartannat år.
Så han kanske inte sett eller märkt några problem - så han skulle kanske vara ett värdelöst vittne i det avseendet.
Senast redigerad av Garre74 2021-04-15 kl. 12:00.
2021-04-15, 11:57
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Alltså, man måste skillja mellan det strikt juridiska och det moraliskt rätta. Juridiken törs jag inte ha någon åsikt om, men privat skulle jag aldrig köpa en fastighet av någon som hade ångrat att han/hon vill sälja. Särskillt int eom det är en äldre person. Gissar att det gäller dig med, och det borde verkligen gälla en ledande kristdemokratisk politiker!

(Däremot bör ju Ebba givetvis få sina utlägg ersatta!)

Hur vet man att en person inte ångrar sig, likt Esbjörn? Han ångrade sig när det redan var sålt och påskrivet.
2021-04-15, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Det bästa för Esbjörn skulle vara att flytta till en lättskött modern lägenhet i Uppsalatrakten, istället för hålla fast vid denna nedgångna fastighet!

Tror hela Esbs liv har rast då han upptäckt att pensionatstanten inte vil ha honom längre i sin närhet efter at han sålt fastigheten.
Han har ju nån lägenhet i Uppsala enligt ratsit, hoppas han är bekväm där.

Det viktigaste är att veta om Esb vill eller inte vill sälja och utan nån påtryckningsgrupp som nafsar honom i hälarna.

Först Esbs vilja,,,sen vad göra.
Först schampo,,,sen balsam!
2021-04-15, 12:00
Medlem
Citat:
Man kan ju undra hur många gånger juristen verkligen pratade med Esbjörn.. hur de la upp sitt agerande osv.
Oj "en polisanmälan"
Oj "en tv-intervju"
oj..." pressen, klart jag pratar om allt igen."

Virr-varr... ingen enad front direkt
Det kan knappast ligga Ebba Busch till last att Esbjörns generalfullmaktshavare Pernroth Lüllmaa och Majkgård lejde Binninge, landets mest ökända jurist, som ombud till Esbjörn. Sen kan man så klart undra varför de inte bytte ut honom om även de upplevde att kontakten var dålig?

De skrev generalfullmakten och ansökte båda om att få bli gode män för Esbjörn, då borde de väl ha reagerar om Binninge inte skötte sitt uppdrag på ett för honom önskvärt sätt?
2021-04-15, 12:02
Medlem
Citat:
Håller med helt och hållet.

Till detta - det kan ju vara så att Ebba trots allt propsat på att Esbjörn ska prata med nån om avtalet och pga bara olyckliga omständigheter var kursgårdstanten borta och Matz 40 mil bort kanske svarade tveksamt eller luddigt om att de kan väl prata om försäljning nästa gång de träffas.

Esbjörn misstolkar, Ebba fortsätter "tjata" så han accepterar.
Vem vet.

Problemet blir ju att det verkar inte finnas några spår, har Ebba fysiskt gett ett protokoll till Esbjörn?
Finns det mail? Sms skickade till Esbjörn? Några fysiska spår på vad Ebba gjort som är så rätt och riktigt. Ingenting som det verkar.

Liksom... jag gör inte affärer ens på några tusenlappar över telefon.
Avslutar alltid
"skicka ett mail så bekräftar vi vad vi kommit överens om"

Här... inga spår alls.

Varför vittnar inte Matz om det förekommit oegentligheter? Han som närmaste släkting bör väl ha bäst koll av alla på vad som hänt?
2021-04-15, 12:03
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Allt är inte rätt bara för att det är juridiskt rätt

Ebba skriver "Jag har varit noggrann med att säkerställa att allt ska gå korrekt och schysst till", men jag tycker inte att hon nått ända fram i det avseendet. I tråden har givits exempel på ett mer gediget sätt att lägga upp affären på.

Om man utgår från ett mer seriöst sätt att lägga upp affären på kan man se följande alternativa utgångar:

• Esbjörn kommer, innan avtal skrivs, på att han inte vill sälja. Till exempel kan han uppmanas att tala med sina släktingar och de andra i hans närhet. Det kan få honom att inse att dessa är viktigare för honom än affären och den snabbt övergående vänlighet som Ebba visar honom. (Han verkar lite tjusad av henne, en situation hon kanske kan sägas utnyttja.)

• Om avtal skrivs och Esbjörn ångrar sig efteråt kan ett gedignare förfarande ha borgat för att allt inte går i baklås som det ju gjorde i verkligheten. Ebba och Esbjörn skulle då ha kunnat prata med varandra och kunnat låta affären gå tillbaka på ett omsorgsfullt och tryggt sätt.

• Om avtal skrivs och Esbjörn ångrar sig efteråt och Ebba inte vill gå med på att säga upp avtalet så kan hon visa att det gått till på ett korrekt och schysst sätt. Det är ju svårt att visa nu med en midsommarbudbärare, ett kompisvittne, en bortkommen värdering (?) och en kontraktsskrivare helt utan ansvar (som dessutom inte direkt anpassat avtalet efter den situation som var). Man kan också diskutera ojämlikheten mellan parterna på flera plan och det att Ebba – kanske – utnyttjade sin charm för att övertala Esbjörn.

Kanske kan man se andra alternativ om man tänker ett tag. Men kontentan av det hela är att det inte gick till på det korrekta och schyssta sätt som Ebba avsåg.
Om Ebba nu har Juridisk rätt, kommer Esbjörn förlora.
Då är det vettigare för honom att bryta nu innan det kostar honom ännu mer.
Sedan kan vi ha olika åsikter om den moraliska rätten, men det ligger knappast i Esbjörns intresse att driva detta in kaklet, hur som haver.
Senast redigerad av Knut-Anne 2021-04-15 kl. 12:08.
2021-04-15, 12:05
Medlem
Citat:
Det kan knappast ligga Ebba Busch till last att Esbjörns generalfullmaktshavare Pernroth Lüllmaa och Majkgård lejde Binninge, landets mest ökända jurist, som ombud till Esbjörn. Sen kan man så klart undra varför de inte bytte ut honom om även de upplevde att kontakten var dålig?

De skrev generalfullmakten och ansökte båda om att få bli gode män för Esbjörn, då borde de väl ha reagerar om Binninge inte skötte sitt uppdrag på ett för honom önskvärt sätt?

En blind leder några andra blinda... typ.
2021-04-15, 12:06
Medlem
Citat:
Varför vittnar inte Matz om det förekommit oegentligheter? Han som närmaste släkting bör väl ha bäst koll av alla på vad som hänt?

"närmast" - han bor ändå rätt långt bort. Inte som att man smita över för en kopp kaffe och få allt visat och förklarat. Kanske inte så lätt prata över telefon.
De kanske inte är NÄRA så - alltså inte så personliga att de kan prata om djupa saker... och att sälja ett hus kan vara förenat med mycket känslor.
Senast redigerad av Garre74 2021-04-15 kl. 12:09.
2021-04-15, 12:18
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Om Ebba nu har Juridisk rätt, kommer Esbjörn förlora.
Då är det vettigare för honom att bryta nu innan det kostar honom ännu mer.
Sedan kan vi ha olika åsikter om den moraliska rätten, men det ligger knappast i Esbjörns intresse att driva detta in kaklet, hur som haver.

Vad som ligger i Esbjörns intresse bör han själv vara bäst skickad att avgöra. Tvingad att välja mellan sina vänner och att stå fast vid försäljningen kanske han inte har det så lätt.

En inre kompass

Hela livet består av val mellan diverse olika handlingsalternativ. De flesta människor väljer mellan lagliga och juridiskt rimliga alternativ. Det finns nästan jämt många tillåtna sätt att handla på i en given situation även om man håller sig inom det lagliga området.

Vi bör således överväga det rimliga och vettiga i det vi gör eller vill göra. Det finns många val inom det lagliga området och att en hel del av de valen kan vara mindre lämpliga.

En del talar om "inre kompass", andra om moral eller etik. En del har uttryck som "den som är stark måste vara snäll". Ytterligare andra talar om en västerländsk etik, andra om en kristen moral.

Som jag ser det bör Ebba backa ur affären.

Allt gick inte så schysst till som Ebba ville, se mitt inlägg (FB) (FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81

Ebba bör som den starkare i situationen acceptera att gubben ångrat sig. För hans skull men också för sin egen inre frids skull.

Gubben har uppenbarligen ångrat sig, hon är den starka i den relationen och hon borde ha en kristen inre kompass. Den borde göra henne generös.

Ingen behöver dela min uppfattning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in