2021-04-15, 11:17
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Glömska är sällan straffbar.
Åjo många har straffats för att glömt och stanna vid rödljus.
2021-04-15, 11:20
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Åjo många har straffats för att glömt och stanna vid rödljus.

Det har du helt rätt i. Även annan "glömska" kan vara brott. Men nu tänkte jag på vittnens glömska. Sådan är sällan straffbar.
2021-04-15, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Ett skriftligt hävningsavtal enligt JB, som häver ett köpeavtal enligt JB.
I det skriftliga avtalet ska framgå vilken part som är den hävande enligt JB.
Det är i det här fallet säljaren inte köparen och det ska framgå i avtalet enligt JB.
Då det är ett bindande avtal enligt JB,ska då köparen hållas helt skadelös enligt JB.
Vilka andra villkor som skrivs i avtalet är upp till parterna, men köparen ska hållas helt skadelös då säljaren häver det går inte komma runt det lagkravet i JB.

Förstår du nu lite bättre vad JB har med köpe och hävnings avtal enligt JB att göra?
Visst fick Esbjörn ångra sig innan det gick till stämning i tingsrätten.
Men han ville inte göra rätt för sig och vara den som hävde köpeavtalet.
Han försökte tvinga köparen att vara den som hävde och därmed få behålla handpenningen.

Tack för ditt svar. Jag förstår var du kommer från.

Men är de paragrafer du hänvisar tvingande?
Enligt min uppfattning är de dispositiva och de går att avtala bort.

"ska då köparen hållas helt skadelös enligt JB" stämmer inte, vill de avtala bort det i ett gemensamt avtal där de gör upp om handpenning etc så inga problem.
2021-04-15, 11:23
Medlem
Citat:
Som en midsommarbrud kom hon med budskap om en affär.

Lite lustigt att denna månljus date skedde på årets ljusaste dag...
2021-04-15, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runkas
Lite lustigt att denna månljus date skedde på årets ljusaste dag...

sshhh, nu förstörde du stämningen. Det var en vacker stund för Esbjörn, det var fint - stämningsfullt.
Upplagt som en date med tända ljus.

Han hade kostym, slips och sina finaste skor. Ebba - arbetskläder, handskar. Hade tänkt säga ned hela skogen direkt. Blev lite pinsamt.
2021-04-15, 11:29
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Man kan ju undra hur många gånger juristen verkligen pratade med Esbjörn.. hur de la upp sitt agerande osv.
Oj "en polisanmälan"
Oj "en tv-intervju"
oj..." pressen, klart jag pratar om allt igen."

Virr-varr... ingen enad front direkt

Han har ju gjort sig ganska oanträffbar vid flera tillfällen. Samt sagt att han inte vill prata med henne "inte ett ord,det får räcka för damen ifråga" hans egna ord i tv4(detta var efter tinget)

Att hon har försökt nå honom fins på brevet Esb visat i Expressen.
Att hans enda ord när hon fick tag i han var "det måste bli så" ?

Att han inte vilke mötas på kullen när dom hade bestämt det dagen innan, dagen för resan till banken.

Att han ej ringde henne om handpengen utan ringde sjönära eller det var M-gård egentligen, kvinnan som skrev ångerbrevet åt Esb.

Att han vände i dörren när dom äntligen hade fått chansen att mötas. Ca 2 månader efter
Det var några dagar senare efter detta då EB skickade det till tinget.
2021-04-15, 11:31
Medlem
Grotiuss avatar
Allt är inte rätt bara för att det är juridiskt rätt

Ebba skriver "Jag har varit noggrann med att säkerställa att allt ska gå korrekt och schysst till", men jag tycker inte att hon nått ända fram i det avseendet. I tråden har givits exempel på ett mer gediget sätt att lägga upp affären på.

Om man utgår från ett mer seriöst sätt att lägga upp affären på kan man se följande alternativa utgångar:

• Esbjörn kommer, innan avtal skrivs, på att han inte vill sälja. Till exempel kan han uppmanas att tala med sina släktingar och de andra i hans närhet. Det kan få honom att inse att dessa är viktigare för honom än affären och den snabbt övergående vänlighet som Ebba visar honom. (Han verkar lite tjusad av henne, en situation hon kanske kan sägas utnyttja.)

• Om avtal skrivs och Esbjörn ångrar sig efteråt kan ett gedignare förfarande ha borgat för att allt inte går i baklås som det ju gjorde i verkligheten. Ebba och Esbjörn skulle då ha kunnat prata med varandra och kunnat låta affären gå tillbaka på ett omsorgsfullt och tryggt sätt.

• Om avtal skrivs och Esbjörn ångrar sig efteråt och Ebba inte vill gå med på att säga upp avtalet så kan hon visa att det gått till på ett korrekt och schysst sätt. Det är ju svårt att visa nu med en midsommarbudbärare, ett kompisvittne, en bortkommen värdering (?) och en kontraktsskrivare helt utan ansvar (som dessutom inte direkt anpassat avtalet efter den situation som var). Man kan också diskutera ojämlikheten mellan parterna på flera plan och det att Ebba – kanske – utnyttjade sin charm för att övertala Esbjörn.

Kanske kan man se andra alternativ om man tänker ett tag. Men kontentan av det hela är att det inte gick till på det korrekta och schyssta sätt som Ebba avsåg.
Senast redigerad av Grotius 2021-04-15 kl. 11:40.
2021-04-15, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Precis det jag menar. Esbjörn vill inte sälja längre...
Därför är det inte kristet av Ebba att driva igenom affären, även om hon skulle ha rätt till det juridiskt!
Så hur lång ångertid tycker du ska gälla då? och ska det va kortare ångertid om köparen är kristen.....
2021-04-15, 11:33
Medlem
Q6s avatar
Svar från Marystrunt angående friskrivningsklausul:

Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Då kan man ju tycka att den definitivt borde vara med här, så billigt som Ebba fick huset.
Jag har köpt hus. Då fanns den med. Alla jag känner som sålt hus har haft den med.
För att det känns säkrast så.
Men talade Ebba överhuvudtaget med Esbjörn om det?

Jag skulle tro NEJ. Då det har kommit fram att hon undanhållit väldigt mycket för honom.

Att köpa fastigheter med friskrivningsklausul som du och dina vänner har gjort tyder inte på någon större intelligens såvida ni inte är byggnadsingenjörer vilket du uppenbarligen inte är.

Det normala är att mäklaren påtalar behovet av att säljaren tecknar en försäkring mot dolda fel, förutsättning för detta är att man som säljare anlitar en mäklare och inte avfärdar dessa som onödiga kostnader.
2021-04-15, 11:41
Medlem
Q6s avatar
Finns det några belägg för att EB skulle ha gjort mer än en grundlig värdering?
Det finns någon artikel i Aftonbladet där man kan ha tolkat Esb fel och man har blandat ihop Notars värdering och Anticimex kontroll.

Sedan så har säkert många hobbyvärderare i minst i denna tråden haft en massa värderingar.
2021-04-15, 11:44
Medlem
Citat:
Allt är inte rätt bara för att det är juridiskt rätt

Ebba skriver "Jag har varit noggrann med att säkerställa att allt ska gå korrekt och schysst till", men jag tycker inte att hon nått ända fram i det avseendet. I tråden har givits exempel på ett mer gediget sätt att lägga upp affären på

Om man utgår från ett mer seriöst sätt att lägga upp affären på kan man se följande alternativa utgångar:

• Esbjörn kommer, innan avtal skrivs, på att han inte vill sälja. Till exempel kan han uppmanas att tala med sina släktingar och de andra i hans närhet. Det kan få honom att inse att dessa är viktigare för honom än affären och den snabbt övergående vänlighet som Ebba visar honom. (Han verkar lite tjusad av henne, en situation hon kanske kan sägas utnyttja.)

• Om avtal skrivs och Esbjörn ångrar sig efteråt kan ett gedignare förfarande ha borgat för att allt inte går i baklås som det ju gjorde i verkligheten. Ebba och Esbjörn skulle då ha kunnat prata med varandra och kunnat låta affären gå tillbaka på ett omsorgsfullt och tryggt sätt.

• Om avtal skrivs och Esbjörn ångrar sig efteråt och Ebba inte vill gå med på att säga upp avtalet så kan hon visa att det gått till på ett korrekt och schysst sätt. Det är ju svårt att visa nu med en midsommarbudbärare, ett kompisvittne, en bortkommen värdering (?) och en kontraktsskrivare helt utan ansvar (som dessutom inte direkt anpassat avtalet efter den situation som var). Man kan också diskutera ojämlikheten mellan parterna på flera plan och det att Ebba – kanske – utnyttjade sin charm för att övertala Esbjörn.

Kanske kan man se andra alternativ om man tänker ett tag. Men kontentan av det hela är att det inte gick till på det korrekta och schyssta sätt som Ebba avsåg.

Håller med helt och hållet.

Till detta - det kan ju vara så att Ebba trots allt propsat på att Esbjörn ska prata med nån om avtalet och pga bara olyckliga omständigheter var kursgårdstanten borta och Matz 40 mil bort kanske svarade tveksamt eller luddigt om att de kan väl prata om försäljning nästa gång de träffas.

Esbjörn misstolkar, Ebba fortsätter "tjata" så han accepterar.
Vem vet.

Problemet blir ju att det verkar inte finnas några spår, har Ebba fysiskt gett ett protokoll till Esbjörn?
Finns det mail? Sms skickade till Esbjörn? Några fysiska spår på vad Ebba gjort som är så rätt och riktigt. Ingenting som det verkar.

Liksom... jag gör inte affärer ens på några tusenlappar över telefon.
Avslutar alltid
"skicka ett mail så bekräftar vi vad vi kommit överens om"

Här... inga spår alls.
2021-04-15, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Alltså, man måste skillja mellan det strikt juridiska och det moraliskt rätta. Juridiken törs jag inte ha någon åsikt om, men privat skulle jag aldrig köpa en fastighet av någon som hade ångrat att han/hon vill sälja. Särskillt int eom det är en äldre person. Gissar att det gäller dig med, och det borde verkligen gälla en ledande kristdemokratisk politiker!

(Däremot bör ju Ebba givetvis få sina utlägg ersatta!)
Jag frågade om hur lång tid denna ångerrätt skulle vara i praktiken? Skulle du flytta ut om säljaren ångrade sig efter en månad, sex månader, ett år? I det här fallet handlar det om två veckor. Är det en gräns man borde lagstifta om tycker du?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in