2021-04-15, 15:18
Medlem
41 döda på en torsdag torde innebära överdödlighet igen. Överbelastningen på IVA som är större än under andra vågen är antagligen en orsak. Alltså är det på IVA som folk avlider nu.
Citera
2021-04-15, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Sverige skulle gjort som Nya Zeeland och då skulle man inte behövt hålla på med vaccin heller.

Hela världen skulle ha reagerat direkt när pandemin startade i Kina. Då hade vi sluppit sitta där vi är idag. Jag minns när jag såg Tegnell första gången kommentera situationen. Jag trodde knappt mina öron när han sa att folk absolut inte skulle avboka några resor och att det inte fanns någon anledning till oro. På samma sätt fortsatte det tills vi hade full spridning i landet. WHO var också extremt saktfärdiga och väntade in i det längsta för att deklarera det som en pandemi trots att man visste redan från början att det skulle bli det.

När det gäller Sveriges hantering så tror jag helt enkelt att man hade strategin klar redan innan man visste något om sjukdomen. Oavsett sjukdomens egenskaper så skulle man agera på ett visst sätt. Det gick ut på att skydda de gamla och ha full spridning bland resten av befolkningen. Jag tror till och med att Tegnell välkomnade viruset just därför att han skulle visa vilken fantastisk strategi Sverige hade.
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
"You cannot report a result after more than 24 hours."
"Why you should report your results
Reporting results helps to:

reduce infection rates in your community
protect people at higher risk of infection
prevent and reduce the spread of the virus
find out if you’re infectious (you may not have symptoms)"

Nu förstår jag varför man ska länka. Låter som att det kan göras många många många snabbtest som inte myndigheter får veta resultatet av.
Länka?

Vi får naturligtvis inte veta några resultat om ingen rapporterar. Men det gör folk. Inte alla naturligtvis, men tillräckligt många för att det skall utgöra underlag för analys.
Citera
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Indiens nuvarande smittkurva ger associationer till Hermagedon. Bortsett från det ser det bra ut. 🙃

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/india/

Det är statistik vi pratar om...

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&pickerSort=asc&pickerMetric=location&Me tric=Confirmed+deaths&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=IND~SWE

vad sägs om att jämföra per invånare istället för ackumulerade fal i ett jätteland som Indien?
Citera
2021-04-15, 15:22
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Hela världen skulle ha reagerat direkt när pandemin startade i Kina. Då hade vi sluppit sitta där vi är idag. Jag minns när jag såg Tegnell första gången kommentera situationen. Jag trodde knappt mina öron när han sa att folk absolut inte skulle avboka några resor och att det inte fanns någon anledning till oro. På samma sätt fortsatte det tills vi hade full spridning i landet. WHO var också extremt saktfärdiga och väntade in i det längsta för att deklarera det som en pandemi trots att man visste redan från början att det skulle bli det.

När det gäller Sveriges hantering så tror jag helt enkelt att man hade strategin klar redan innan man visste något om sjukdomen. Oavsett sjukdomens egenskaper så skulle man agera på ett visst sätt. Det gick ut på att skydda de gamla och ha full spridning bland resten av befolkningen. Jag tror till och med att Tegnell välkomnade viruset just därför att han skulle visa vilken fantastisk strategi Sverige hade.

Geisecke bekräftade under en intervju med Unherd att de klargjorde Sveriges strategi så tidigt som Januari 2020. Det var flockimmunitet som var planen.

Vilket alla kan höra själv att han säger här.

https://www.youtube.com/watch?v=bfN2JWifLCY

Bra att man har sparat en massa och kommer ihåg dårskapet från ett år sedan.
Citera
2021-04-15, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej, hemtest i UK tas med i statistiken över utförda tester sedan Juni 2020, precis som jag förklarat. Det har sedan Juni 2020 utförts 2,856,926 hemtester och det finns i stor skala sedan 8 Mars då alla skolbarn testar och rapporterar två ggr i veckan. Sedan 9 April kan samtliga boende i UK hämta ut motsvarande två tester i veckan.

Nästa gång är väl tipset att du helt enkelt säger "jaha, ja då hade jag fel där, det trodde jag inte - tack för upplysningen".
Det där är ju bara en liten del av alla antigentester som görs. Det finns hur många som helst som testar antigen i UK som ni inte räknar.
Citera
2021-04-15, 15:28
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Jag har inte sagt det är regeringen heller

Jag gjorde en liknelse över din härskarteknik som är grundade hos vänstern/regeringsälskarna som skrek att man inte var "statsepidemiolog" och skulle lyssna på varje ord Tegnell sa utan att ifrågasätta. Du kommer med precis lika efterblivet uttalande fast om regionerna. God morgon yxskaft?

Du har fortfarande inte kommit med ett vettigt argument till hur man ska klara av att vaccinera 271 människor i minuten under en hel vecka som kommer att pågå i 8-9 veckors tid.

Du måste vara ny i tråden med tanke på att du har varken hängt med sedan mars förra året med tanke på hur extremt naiv du är. Du kan fan inte påstår att regeringen, tegnell och alla andra mynidgheter har varit förtroende ingivande överhuvudtaget?

Svetsaren har gjort allt för att hålla ekonomin uppe och offrat över 10k människor på köpet.

Tegnell har haft hel om precis alla sina prognoser. ALLA!

Regionerna/äldrevården offrade de äldre under våren med palliativ vård för att inte fylla IVA avdelningarna.

Jag har inte tid att käfta emot dina efterblivna självklarheter.

Så återkom med något konstruktivt nästa gång mer än en massa glåpord. Märks att du är i dina unga 20 år med tanke på din retorik.

Du vill ha ett räkneexempel så ok.
Vi räknar med att vi vaccinerar 40 timmar i veckan och 1 000 000 doser.
I Sverige finns det ungefär 1000 vårdcentraler och redan där är vi nere i 25 doser i timmen per vårdcentral vilket borde gå med 2 personal.
Lägg sen till alla stora sjukhus och speciella vaccinationscentraler.
Så det är fullt möjligt sen är frågan om vi hittar kandidater som VILL vaccinera sig.
Citera
2021-04-15, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Med tanke på att man hela tiden ligger en bra bit efter Danmark och Finland så tror jag det är organisationen det brister i. Även fast man skalar upp leveransmängderna så verkar man inte klara att skala upp vaccinationen i samma takt.

De vacciner som anländer denna vecka verkar man inte få ut samma vecka, inte ens veckan efter.

Du är ganska dålig på matematik va?

Om 1,6 miljoner fått första dosen på 14 veckor som du säger och 300.000 fått första dosen så tyder det ju ganska tydligt att det går snabbare och snabbare?

Nästan 20% av de som fått första dosen har fått det senaste veckan (av 14).
Citera
2021-04-15, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
1 603 903 personer har fått första dosen under året första 3,5 månader. Blir 15,6% av hela befolkningen, men i maj ska man vaccinera 10% av befolkningen i veckan

Eller så inte.

Kanske kan man komma upp i drygt 500 000 doser distribuerade totalt per vecka med lite tur.

Din dumma horunge varför mäter du HELA befolkningen? Tror du man ska vaccinera spädbarn? Jävla idiot.

Sverige har vaccinerat 20% av befolkningen och man kommer med start första veckan i maj takta närmare 700.000-1.000.000 personer i veckan.
Citera
2021-04-15, 15:36
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Lockdown är till för att hantera alla covidförnekare ja. Om alla skött sig så hade sådana åtgärder inte behövts.

Typ alla som skriker att de inte vill ha lockdowns är ju orsaken till att de behövs.

Om alla nordkoreaner bara hade skött sig, hållit sig hemma, frivilligt slavat åt regimen etc så skulle regimen inte behöva tvinga dem att göra det.

Förtrycket i Nordkorea är ju till för alla nordkoreaner som inte vill slava frivilligt.

Du sir, är en idiot.

Lockdowns behövs inte. Och har aldrig behövts. Det finns gott om effektiva åtgärder (betydligt effektivare än både lockdowns, munblöja och vaccin) vi hade kunnat använda oss av istället. T ex fungerande läkemedel som redan finns. Ingen frisk människa hade behövt sitta fängslad i ett helt år av sina liv pga att det dör några fler tjockisar och 85-åringar än ett vanligt år.

Lockdowns och restriktioner är för övrigt planerade att pågå i cykler åtminstone till 2025. Vårt enda hopp att slippa detta är människor som jag, dvs vi som ignorerar restriktionerna och gör som vi vill. Den dagen tillräckligt många gör så, den dagen tar allt det här slut. Inte en dag tidigare.
Citera
2021-04-15, 15:37
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Du vill ha ett räkneexempel så ok.
Vi räknar med att vi vaccinerar 40 timmar i veckan och 1 000 000 doser.
I Sverige finns det ungefär 1000 vårdcentraler och redan där är vi nere i 25 doser i timmen per vårdcentral vilket borde gå med 2 personal.
Lägg sen till alla stora sjukhus och speciella vaccinationscentraler.
Så det är fullt möjligt sen är frågan om vi hittar kandidater som VILL vaccinera sig.

Jag är med på att det finns kapacitet att kunna vaccinera. Men det var just sista stycket som kliar mitt huvud.

Med tanke på att det är omöjligt att få folk att hålla distans och tvätta händerna så har jag extremt svårt att se att man ska tvinga ut människor till att vaccinera sig.

Speciellt 1 miljon i veckan
Citera
2021-04-15, 15:37
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Tack för ett totalt meningslöst inlägg där du fortfarande undviker min fråga, och fortsätter skita ur dig dina självklarheter som om jag vore intresserade av dem.

Grattis

Meningslöst?

Det är du som hävdar att det omöjligt kommer att gå att vaccinera 1-1,4 miljoner i veckan. Jag och regionerna håller inte med.

Har du något att komma med förutom dina efterblivna gissningar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in