2021-04-15, 14:55
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Låg torsdagssiffra för Stockholm. Länge sedan det var under 1600 en torsdag.

Antalet inlagda på sjukhus hade sjunkit med 20 igår, dagens siffra blir spännande.

Ser också ut som om IVA har börjat sjunka också.
Citera
2021-04-15, 14:59
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Nu är det inte regeringen som påstår detta ditt miffo!

Detta är SKR.

Argumentet är att regionerna har kapaciteten för det. Vad har du för argument?
Att din hjärna inte klarar av att acceptera att regionerna klarar detta?

Jag har inte sagt det är regeringen heller

Jag gjorde en liknelse över din härskarteknik som är grundade hos vänstern/regeringsälskarna som skrek att man inte var "statsepidemiolog" och skulle lyssna på varje ord Tegnell sa utan att ifrågasätta. Du kommer med precis lika efterblivet uttalande fast om regionerna. God morgon yxskaft?

Du har fortfarande inte kommit med ett vettigt argument till hur man ska klara av att vaccinera 271 människor i minuten under en hel vecka som kommer att pågå i 8-9 veckors tid.

Du måste vara ny i tråden med tanke på att du har varken hängt med sedan mars förra året med tanke på hur extremt naiv du är. Du kan fan inte påstår att regeringen, tegnell och alla andra mynidgheter har varit förtroende ingivande överhuvudtaget?

Svetsaren har gjort allt för att hålla ekonomin uppe och offrat över 10k människor på köpet.

Tegnell har haft hel om precis alla sina prognoser. ALLA!

Regionerna/äldrevården offrade de äldre under våren med palliativ vård för att inte fylla IVA avdelningarna.

Jag har inte tid att käfta emot dina efterblivna självklarheter.

Så återkom med något konstruktivt nästa gång mer än en massa glåpord. Märks att du är i dina unga 20 år med tanke på din retorik.
Citera
2021-04-15, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Då kommer inget med i statistiken.
Kan jag registrera fel resultat?
Citera
2021-04-15, 15:01
Medlem
Placeholders avatar
Du hör folk prata om Covid hela tiden, på stan osv, men samtidigt gör de inget själv för att inte sprida det vidare eller för att inte få det. Du kan tex höra någon säga "ja det här med covid är alvarligt" sen nyser de utan att hålla för munnen mitt bland folk. Eller "oj det är mycket folk här" sen tränger de sig igenom folket utan munskydd osv osv.
Mentaliteten "det drabbar inte mig" är enormt påtaglig.
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Du läser allt bokstavligt. Alla fattar att diskussionen och exemplen rörde Tyskland och huruvida tester köpta av privatpersoner registreras eller inte.
Att du gör den något flummiga tolkningen är inte överraskande. Vi andra har nog inga som helst problem att förstå vad som menas med "inga länder räknar snabbtester till statistiken. Det är bara tester som går genom labben som rapporteras in."

Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det står "rapid test" i artikeln, och inga länder räknar snabbtester till statistiken. Det är bara tester som går genom labben som rapporteras in.

aw har ju dessutom utvecklat sitt resonemang, så det råder knappast något tvivel om vad som avsågs.

Jag har i vanlig ordning varit hjälpsam med att tillhandahålla information, dessutom länkat till officiella sidor som styrker vad jag sagt.

Plocka upp tester här:
https://find-covid-19-rapid-test-sites.maps.test-and-trace.nhs.uk/

Rapportera här:
https://www.gov.uk/report-covid19-result

I UK räknar man med de snabbtester som utförs av privatpersoner i hemmet. Vi har teknik och infrastruktur på plats för att processa och analysera det data som genereras.

Tack dock för din något tveksamma medverkan tillika taffliga försök att rädda upp situationen åt aw. Det gick som det brukar, kan man säga.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Nu är det inte regeringen som påstår detta ditt miffo!

Detta är SKR.

Argumentet är att regionerna har kapaciteten för det. Vad har du för argument?
Att din hjärna inte klarar av att acceptera att regionerna klarar detta?

Den enda region som inte kommit upp i full kapacitet är väl region Stockholm?
Att vaccinationstakten inte är optimal ser jag som att många vill vänta, inte ta AZs vaccin, och att det saktar ner takten.
Det är olyckligt att AZ vaccin fått så mycket negativ information när det finns biverkningar för alla vacciner, och även mRNA vaccinerna.

Regionerna anser jag vara helt kapabla att hantera vaccinationerna, problemet är den rapportering av biverkningar som gör att folk vill vänta.
Citera
2021-04-15, 15:02
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Låg torsdagssiffra för Stockholm. Länge sedan det var under 1600 en torsdag.

Antalet inlagda på sjukhus hade sjunkit med 20 igår, dagens siffra blir spännande.

Ser också ut som om IVA har börjat sjunka också.

Detta har sagts sedan April 2020.

"Titta, det sjunker och det är snart över.".

Det är April 2021 nu och det har pågått ett år.

Jag önskar själv att detta kan ta slut snart. Sverige har lite restriktioner och ett aja baja här och där, så det är som att vi inte gör något alls så det är som vanligt, fast det inte är det.

Whatever.

Löfven kommer ryka under nästa val.

Hans hantering av denna pandemi har varit extremt värdelöst.
Citera
2021-04-15, 15:02
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Kan jag registrera fel resultat?
Ja, naturligtvis. Testet kan ju visa fel också.
Citera
2021-04-15, 15:03
Medlem
Citat:
För högriskländer? Det räcker inte på långa vägar. Hur vet du att någon från ett högriskland inte kommer via ett annat land? Eller att någon från ett lågriskland träffat någon från ett högriskland?

Nya Zeeland hade karantänshotell för alla inresande. Ändå fick dom in smitta.

Det räcker med ett enda fall som tar sig in. Sen är det kört.

Ja man kanske måste ha karantän för alla inresande. Det är inte kört för Nya Zeeland. De har ingen spridning alls i landet. De enda fall som rapporteras är inresande.

Får man enstaka fall hanteras det genom smittspårning och lokal lockdown. I NZ hade man ett litet utbrott i Mars förra året men efter det så har det varit i princip 0.
Citera
2021-04-15, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Men det var inte det du skrev eller påstod, det kan vi konstatera ganska enkelt genom titta på vad du skrev. Du påstod att man endast räknar tester som utförs i lab. Du hade fel.

Nej, det är INTE bara tester som går genom labben som rapporteras in. Du har fel. Här är platsen du rapporterar in de tester du gör själv:

https://www.gov.uk/report-covid19-result

Jo, i UK räknas de tester som utförs "i badrummet hos privatpersoner eller småföretag". Du har fel.

Hur kan det vara så svårt att bara rycka på axlarna och erkänna att "jaha, jag hade fel"? Det är fullständigt obegripligt.
Det är ju helt taget ur sitt sammanhang (och på en skala som saknar betydelse för diskussionen) men okej, du har rätt. I UK finns det numera även hemtest som räknas som cases. I alla fall sedan en vecka tillbaka.
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Du skrev tidigare att var på hela befolkningen och nu helt plötsligt är det bara Skåne det gäller

Men nej, en miljon vaccinationer på en vecka är bara önsketänkande även om det finns tillgång till det. Det är bara realistiskt om alla som ska vaccinera sig kommer i tid till centralen, och de bara pangar in och ut.

Hur många är vaccinerade nu I Sverige under hur lång tid? Det är April och vi började vaccinera när igen och till hur många?
1 603 903 personer har fått första dosen under året första 3,5 månader. Blir 15,6% av hela befolkningen, men i maj ska man vaccinera 10% av befolkningen i veckan

Eller så inte.

Kanske kan man komma upp i drygt 500 000 doser distribuerade totalt per vecka med lite tur.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Detta har sagts sedan April 2020.

"Titta, det sjunker och det är snart över.".

Det är April 2021 nu och det har pågått ett år.

Jag önskar själv att detta kan ta slut snart. Sverige har lite restriktioner och ett aja baja här och där, så det är som att vi inte gör något alls så det är som vanligt, fast det inte är det.

Whatever.

Löfven kommer ryka under nästa val.

Hans hantering av denna pandemi har varit extremt värdelöst.

S kommer snarare vinna röster på att landet inte stängde ner under pandemin. Man får tycka hur egoistiskt det än är men faktum kvarstår att de allra flesta har drabbats betydligt hårdare av restriktionerna än av själva viruset. Och i Sveriges fall har restriktionerna varit tämligen timida och upp till individen att ta hänsyn till. Något som jag tycker faktiskt uppskattas hos dem allra flesta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in