2021-04-15, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Att du gör den något flummiga tolkningen är inte överraskande. Vi andra har nog inga som helst problem att förstå vad som menas med "inga länder räknar snabbtester till statistiken. Det är bara tester som går genom labben som rapporteras in."

aw har ju dessutom utvecklat sitt resonemang, så det råder knappast något tvivel om vad som avsågs.

Jag har i vanlig ordning varit hjälpsam med att tillhandahålla information, dessutom länkat till officiella sidor som styrker vad jag sagt.

Plocka upp tester här:
https://find-covid-19-rapid-test-sites.maps.test-and-trace.nhs.uk/

Rapportera här:
https://www.gov.uk/report-covid19-result

I UK räknar man med de snabbtester som utförs av privatpersoner i hemmet. Vi har teknik och infrastruktur på plats för att processa och analysera det data som genereras.

Tack dock för din något tveksamma medverkan tillika taffliga försök att rädda upp situationen åt aw. Det gick som det brukar, kan man säga.
"You cannot report a result after more than 24 hours."
"Why you should report your results
Reporting results helps to:

reduce infection rates in your community
protect people at higher risk of infection
prevent and reduce the spread of the virus
find out if you’re infectious (you may not have symptoms)"

Nu förstår jag varför man ska länka. Låter som att det kan göras många många många snabbtest som inte myndigheter får veta resultatet av.
Citera
2021-04-15, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja man kanske måste ha karantän för alla inresande. Det är inte kört för Nya Zeeland. De har ingen spridning alls i landet. De enda fall som rapporteras är inresande.

Får man enstaka fall hanteras det genom smittspårning och lokal lockdown. I NZ hade man ett litet utbrott i Mars förra året men efter det så har det varit i princip 0.

Sverige skulle gjort som Nya Zeeland och då skulle man inte behövt hålla på med vaccin heller.
Citera
2021-04-15, 15:11
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Jag har inte sagt det är regeringen heller

Jag gjorde en liknelse över din härskarteknik som är grundade hos vänstern/regeringsälskarna som skrek att man inte var "statsepidemiolog" och skulle lyssna på varje ord Tegnell sa utan att ifrågasätta. Du kommer med precis lika efterblivet uttalande fast om regionerna. God morgon yxskaft?

Du har fortfarande inte kommit med ett vettigt argument till hur man ska klara av att vaccinera 271 människor i minuten under en hel vecka som kommer att pågå i 8-9 veckors tid.

Du måste vara ny i tråden med tanke på att du har varken hängt med sedan mars förra året med tanke på hur extremt naiv du är. Du kan fan inte påstår att regeringen, tegnell och alla andra mynidgheter har varit förtroende ingivande överhuvudtaget?

Svetsaren har gjort allt för att hålla ekonomin uppe och offrat över 10k människor på köpet.

Tegnell har haft hel om precis alla sina prognoser. ALLA!

Regionerna/äldrevården offrade de äldre under våren med palliativ vård för att inte fylla IVA avdelningarna.

Jag har inte tid att käfta emot dina efterblivna självklarheter.

Så återkom med något konstruktivt nästa gång mer än en massa glåpord. Märks att du är i dina unga 20 år med tanke på din retorik.

Jag tycker regionerna skött sig extremt bra med tanke på vilka förutsättningar de fått av dina vänner i SAP.

Och det är just regionerna som vaccinerar. Inte Svetsarn och Co
Citera
2021-04-15, 15:11
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
FHM gissar vilt åt alla håll eller vet ingenting. Varför har vi ens den myndigheten.

Ja - en klockrent uttalande i dubbla budskap är FoHM svar om smittan i skolan.

Barn smittar inte - det är de vuxna
Barn kan gå till skolan medan de väntar på provsvar - medan vuxna måste vara hemma när de väntar på provsvar ( och se sig själva som smittade tills motsatsen bevisats genom negativt test).
Arbetsplatser smittar mest - men inte skolan som också är arbetsplats.
Barn smittas mer pga hög smittspridning i samhället (de bidrar inte till smittspridning i stort) - digital undervisning för gymnasie och högskoleelever har stor påverkan på smittspridningen eftersom man har mindre social kontakt.

Jag är medveten om att underlaget för rekommendationer balanserar hur skolstängningar påverkar eleverna på ett negativt sätt.

Men FoHMs uttalande är ju helt ologiskt, där de vuxna anses smitta och bidra mest till smittspridningen, och de vuxna smittar barnen. Om det däremot är barnen som smittas på andra ställen ska de gå till skolan även om de inte fått svar på negativt test. FoHM resonera kring barn och smittspridning som att vuxna och barn är helt olika varelser, trots att man sett i studier att barn har mer virus i sina luftrör än vanligt.
Citera
2021-04-15, 15:12
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är ju helt taget ur sitt sammanhang (och på en skala som saknar betydelse för diskussionen) men okej, du har rätt. I UK finns det numera även hemtest som räknas som cases. I alla fall sedan en vecka tillbaka.
Nej, hemtest i UK tas med i statistiken över utförda tester sedan Juni 2020, precis som jag förklarat. Det har sedan Juni 2020 utförts 2,856,926 hemtester och det finns i stor skala sedan 8 Mars då alla skolbarn testar och rapporterar två ggr i veckan. Sedan 9 April kan samtliga boende i UK hämta ut motsvarande två tester i veckan.

Nästa gång är väl tipset att du helt enkelt säger "jaha, ja då hade jag fel där, det trodde jag inte - tack för upplysningen".
Citera
2021-04-15, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
1 603 903 personer har fått första dosen under året första 3,5 månader. Blir 15,6% av hela befolkningen, men i maj ska man vaccinera 10% av befolkningen i veckan

Eller så inte.

Kanske kan man komma upp i drygt 500 000 doser distribuerade totalt per vecka med lite tur.

Bara senaste veckan har ju antalet som fått första dosen stigit med 300.000 personer.

Tror du det är för att vi inte hinner vaccinera folk eller för att det finns ett begränsat antal vaccindoser tillgängligt?
Citera
2021-04-15, 15:14
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Låg torsdagssiffra för Stockholm. Länge sedan det var under 1600 en torsdag.

Antalet inlagda på sjukhus hade sjunkit med 20 igår, dagens siffra blir spännande.

Ser också ut som om IVA har börjat sjunka också.
Högre än förra torsdagen. 1567 fall i Stockholm enligt platz. Förra torsdagen var det 1470.
Citera
2021-04-15, 15:16
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
S kommer snarare vinna röster på att landet inte stängde ner under pandemin. Man får tycka hur egoistiskt det än är men faktum kvarstår att de allra flesta har drabbats betydligt hårdare av restriktionerna än av själva viruset. Och i Sveriges fall har restriktionerna varit tämligen timida och upp till individen att ta hänsyn till. Något som jag tycker faktiskt uppskattas hos dem allra flesta.

Bara de redan extremt frälsta kommer fortsätta rösta på S. Se de som är medlem i Tegnell Fan Club som är totalt faktaresistent.

Sedan det vanliga mantrat att man skulle drabbas hårdare mot restriktioner än själva viruset. Självmord i USA gick ner med 6% under 2020 och även det i Nya Zealand till exempel. Detta är bara ett sedvanligt argument från vänstern för att vinna röster. Det är samma dårskap som vi ser med #metoo, Trans och andra minoriteter, klimatet. Känsloargument för att sedan ondförklara alla som går emot.

Klart att svensken uppskattar allting som denne inte får ta del av. Svensken är bland de mest egocentriska och narcissiska människor som går på denna jord. Så det är ingen nyhet att denne är glad att man inte får några konsekvenser fast det dör människor stup i kvarten.

"det är inte jag som dör".

Lockdown är overkill, men munskyddsfrågan sätter prick på hur extremt naiv och hjärntvättad svensken var och fortfarande är.
Citera
2021-04-15, 15:16
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Placeholder
Du hör folk prata om Covid hela tiden, på stan osv, men samtidigt gör de inget själv för att inte sprida det vidare eller för att inte få det. Du kan tex höra någon säga "ja det här med covid är alvarligt" sen nyser de utan att hålla för munnen mitt bland folk. Eller "oj det är mycket folk här" sen tränger de sig igenom folket utan munskydd osv osv.
Mentaliteten "det drabbar inte mig" är enormt påtaglig.

Mentaliteten "det drabbar inte mig" är en helt korrekt beskrivning av läget.

Risken att du skall drabbas av antigen Hjärt/Kärlsjukdommar eller Cancer är mångfalt större speciellt om du tillhör en yngre åldersgrupp än 70 år.

Antal avlidna i högriskgruppen 70plussare är ca 0,7% och under 70 år är den endast 0.01%.. medelåldern var 81år.

Men gå du omkring och "oja" dig över att bli smittad.. precis som om du inte blivit det tidigare i influensa eller förkylning.
Citera
2021-04-15, 15:17
Medlem
DikTs avatar
Läsvärd artikel hos Kvartal om sammanblandning av vetenskap, etik och politik i den svenska Corona-debatten.

Citat:
Wold berättar exempelvis för den norska nyhetssidan Khrono att hon är nöjd med att Sverige – till skillnad från de över hundra länderna i världen som har stängt skolorna – ”har lyckats hålla en linje baserad på vetenskap”. Men när Wold ska styrka detta mynnar resonemanget ut i att skolstängningar skulle vara sexistiska: det är ”patriarkalt” att stänga skolor, menar hon, eftersom det kedjar fast kvinnorna vid hemmet och barnen.
https://kvartal.se/artiklar/wold-i-stallet-for-vetenskap/
Citera
2021-04-15, 15:17
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jag tycker regionerna skött sig extremt bra med tanke på vilka förutsättningar de fått av dina vänner i SAP.

Och det är just regionerna som vaccinerar. Inte Svetsarn och Co

Tack för ett totalt meningslöst inlägg där du fortfarande undviker min fråga, och fortsätter skita ur dig dina självklarheter som om jag vore intresserade av dem.

Grattis
Citera
2021-04-15, 15:18
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Bara senaste veckan har ju antalet som fått första dosen stigit med 300.000 personer.

Tror du det är för att vi inte hinner vaccinera folk eller för att det finns ett begränsat antal vaccindoser tillgängligt?
Med tanke på att man hela tiden ligger en bra bit efter Danmark och Finland så tror jag det är organisationen det brister i. Även fast man skalar upp leveransmängderna så verkar man inte klara att skala upp vaccinationen i samma takt.

De vacciner som anländer denna vecka verkar man inte få ut samma vecka, inte ens veckan efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in