Citat:
Ursprungligen postat av
Kalkonkungen
Och vilka andra folkmord förnekas aktivt?
I princip alla påstådda folkmord kommer alltid förnekas av någon. Detta eftersom det alltid finns en påstådd förövare som naturligtvis vill försvara sig mot anklagelserna.
Ibland förnekas anklagelser med rätta. Detta eftersom den beskyllande sidan har incitament att måla upp den påstådda förövaren som ond och klandervärd. Krigspropaganda kallas det.
Krigspropaganda är snarast en norm inom krigföring. Krigförande parter har ett intresse av att få sympati och rättfärdighet, inte minst för att kunna skörda vinster i krigets efterspel.
Jag vet ett bra exempel: för några månader sen utspelade det sig ett krig mellan Armenien och Azerbaijan. Jag råkar ha två vänner på Facebook från dessa två länder, som skrev exakt samma sak om motparten:
"De är ondskefulla odjur som oprovoverat slaktar civila, kvinnor och barn." Den egna sidan hade förstås inte gjort någonting.
Sanningen är oftast inte så svart eller vit.
Givetvis måste man få ifrågasätta, undersöka och forska i påstådda folkmord. För mig är det mer än rättsfråga än en politisk fråga; en anklagad har alltid rätt att få sin sak prövad, och då måste man förutsättningslöst kunna gå igenom bevisläget.
Att lägga locket på saker och att förbjuda åsikter är aldrig rätt väg för att nå till sanning och kunskap.