Citat:
Ursprungligen postat av
Patch1
För mig är det sjukt hur vanliga svenssons kan vara så jävla emotionella kring något som påstås ha skett för 80 år sedan i ett annat land mot ett främmande folkslag. Ni är troligen emotionella för att ni har sett på tillräckligt många snyftfilmer där tyskar framståtts som monster och judar som helgon, eller sett massa bisarra foton på döda människor som i vanliga fall aldrig skulle visas för allmänheten när det gäller andra saker som andra krig eller olycksfall. Men när det gäller förintelsen så är det helt okej att visa bilder på nakna lik i högar för barn i tidig ålder.
Jag tycker personligt att det är lite virrigt att t.ex. tro att jorden är platt, eller att aliens styr oss eller whatever, men jag ser inte ner på dem för det. Det är bra att våga tänka utanför boxen, och det finns ingen anledning för mig att kalla människor för korkade eller hata på dem bara för att de kanske har grottat ner sig lite väl mycket i alternativa dokumentärer på Youtube. Personligen har jag ett öppet sinne för sådana här grejer och jag tycker det är sunt att folk inte köper allt de blir itutade av staten och samhället. Det är sådana typer av människor som trots ett extremt tryck från samhället kan stå emot religioner de blivit uppvuxna med, som islam i muslimska länder där det är rejält tabu att vara ateist eller konvertera från islam.
På vilket sätt kan det vara skadligt förnedrande kränkande för andra människor om vi skulle tycka tro att jorden är platt, eller att chemtrails är sant, att aliens styr, på samma sätt som det borde kunna förstås vara om folk aktivt och offentligt propagerar att man är en lögnare om man säger att ens familj mördats av en annan regims illdåd…? Särskilt om man dessutom har fakta som bevisar det, t ex att tvångsdeportering och transport till läger och där tvångsinternering under miserabla förhållanden, och dödsdatum fastställt i autentiska dokument, med namn och allt…?
Enligt mig är det extrem skillnad mellan dessa båda exempel.
Många folkmord (de flesta eller alla skulle jag tippa på…) genom tiderna grundar sig i någon form av främlingsfientlighet, rasism etc, som fått spira och sen eskalerat till rent vansinne.
Vad ser vi i nutid…? Jo sådana saker som främlingsfientlighet och rasism fortfarande spirar och kan eskalera, är det vad vi vill ha…? Att det då kan riskera bli nya folkmord…? Lär vi oss aldrig…..?
Dessa lagar som förbjuder förnekelse eller förringande av folkmord, är till för att försöka förhindra sådant. Men jag personligen gillar inte att dessa lagar finns, men jag förstår varför de finns, och det är för att erfarenheten visar att vissa individer helt enkelt beter sig så illa mot andra, offentligt och aktivt, att de själva är orsaken till att dessa lagar ens existerar.