2021-04-15, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Prova att säga till en turk att Turkiet begick folkmord mot armenierna eller säg att Kina är en totalitär stat som förtrycker folket till en kines t.ex.

Exakt! Man kryper för diktaturer i nutid, kan man inte börja med dem?

Eller alla krigsbrottslingar och folkmördare som sitter och får bidrag efter sina små Isissemestrar?

Det hela är en PRhalmgubbe. Som om att alla som var emot sossarna är för folkmord. Den onda dvärgen Morgan kraftsamlar nu, Alla tillsammans mot svensken!
Citera
2021-04-15, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
För mig är det sjukt hur vanliga svenssons kan vara så jävla emotionella kring något som påstås ha skett för 80 år sedan i ett annat land mot ett främmande folkslag. Ni är troligen emotionella för att ni har sett på tillräckligt många snyftfilmer där tyskar framståtts som monster och judar som helgon, eller sett massa bisarra foton på döda människor som i vanliga fall aldrig skulle visas för allmänheten när det gäller andra saker som andra krig eller olycksfall. Men när det gäller förintelsen så är det helt okej att visa bilder på nakna lik i högar för barn i tidig ålder.

Jag tycker personligt att det är lite virrigt att t.ex. tro att jorden är platt, eller att aliens styr oss eller whatever, men jag ser inte ner på dem för det. Det är bra att våga tänka utanför boxen, och det finns ingen anledning för mig att kalla människor för korkade eller hata på dem bara för att de kanske har grottat ner sig lite väl mycket i alternativa dokumentärer på Youtube. Personligen har jag ett öppet sinne för sådana här grejer och jag tycker det är sunt att folk inte köper allt de blir itutade av staten och samhället. Det är sådana typer av människor som trots ett extremt tryck från samhället kan stå emot religioner de blivit uppvuxna med, som islam i muslimska länder där det är rejält tabu att vara ateist eller konvertera från islam.

På vilket sätt kan det vara skadligt förnedrande kränkande för andra människor om vi skulle tycka tro att jorden är platt, eller att chemtrails är sant, att aliens styr, på samma sätt som det borde kunna förstås vara om folk aktivt och offentligt propagerar att man är en lögnare om man säger att ens familj mördats av en annan regims illdåd…? Särskilt om man dessutom har fakta som bevisar det, t ex att tvångsdeportering och transport till läger och där tvångsinternering under miserabla förhållanden, och dödsdatum fastställt i autentiska dokument, med namn och allt…?
Enligt mig är det extrem skillnad mellan dessa båda exempel.

Många folkmord (de flesta eller alla skulle jag tippa på…) genom tiderna grundar sig i någon form av främlingsfientlighet, rasism etc, som fått spira och sen eskalerat till rent vansinne.

Vad ser vi i nutid…? Jo sådana saker som främlingsfientlighet och rasism fortfarande spirar och kan eskalera, är det vad vi vill ha…? Att det då kan riskera bli nya folkmord…? Lär vi oss aldrig…..?

Dessa lagar som förbjuder förnekelse eller förringande av folkmord, är till för att försöka förhindra sådant. Men jag personligen gillar inte att dessa lagar finns, men jag förstår varför de finns, och det är för att erfarenheten visar att vissa individer helt enkelt beter sig så illa mot andra, offentligt och aktivt, att de själva är orsaken till att dessa lagar ens existerar.
Citera
2021-04-15, 07:55
Medlem
TonyBergmans avatar
Har vi inte nog med problem o dom vill nu lägga resurser på att ta fram en lag som förbjuder folk att tycka olika i något som snart hände för 100år sen?
Är absolut ingen förnekare men de få förnekarna som finns kan man väl möta med argument i debatt för att "tysta" dom om der är målet.

Sen är de förjävligt med censur också, även om åsikterna kommer från en nazist.
Citera
2021-04-15, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag är lika LITE emotionell när det handlar om nazisternas folkmord under andra världskriget som när det gäller andra folkmord.

Förutom nazisternas folkmord - vad tycker du mera är ”sunt” att ifrågasätta av det man fick lära sig i plugget? Fotosyntesen? Gustav Vasa? Pythagoras sats?

Att över huvud taget kunna ifrågasätta saker, i synnerhet historia och religion, är väldigt sunt ja. Det är tack vare det som folk kan befria sig från religion trots rejäl hjärntvätt från tidig ålder, eller befria sig från övriga dogmer som politiska ideologier.
Citera
2021-04-15, 08:00
Medlem
Arkades avatar
Ärligt talat, har regeringen inga bättre saker för sig än att förbjuda åsikter, som till exempel att göra något produktivt under sin regeringstid? De har ju inte gjort annat än att håva in skatt, censurerat andra åsikter och bedrivit identitetspolitik samtidigt som man lovat att allt detta ska löna sig i slutändan. Det finns ett hundratals svenskar som förnekar Förintelsen, så varför låtsas att detta är ett ENORMT problem och vilja förbjuda det? Jag tvivlar dessutom på att sossarnas kära vänner inom Hamas och Fatah ingår i detta förbud, som är ökända Förintelseförnekare. Allt handlar om att det ska vara kontroversiellt för just svenssons att tycka annorlunda mot staten.

Man bevisar en åsikt som felaktig genom att konkret motargumentera den, inte genom att förbjuda den. Det bevisar snarare att man själv saknar förmågan att argumentera mot den.
Senast redigerad av Arkade 2021-04-15 kl. 08:03.
Citera
2021-04-15, 08:02
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Exakt! Man kryper för diktaturer i nutid, kan man inte börja med dem?

Eller alla krigsbrottslingar och folkmördare som sitter och får bidrag efter sina små Isissemestrar?

Det hela är en PRhalmgubbe. Som om att alla som var emot sossarna är för folkmord. Den onda dvärgen Morgan kraftsamlar nu, Alla tillsammans mot svensken!

Ja och det finns saker som upprör mer än dessa exempel, säg att Mohammed var en pedofil eller att hela religionen är en bluff, inte speciellt populärt. En gång i tiden kunde man brännas på bål om man påstod att jorden var rund och idag får man knappt förneka klimathysterikernas domedagsprofetior.

Att inte få förneka de sanningar som gäller är ett hot mot vetenskapen.Det är ytterst viktigt att få förneka "sanningar" och lägga fram sin argumentation eller bevis för det. Har man inte torrt på fötterna är det upp till dem som tycker annorlunda att lägga fram sina bevis och på så sätt testas de sanningar som råder. Detta är vetenskap.
Citera
2021-04-15, 08:05
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag är lika LITE emotionell när det handlar om nazisternas folkmord under andra världskriget som när det gäller andra folkmord.

Förutom nazisternas folkmord - vad tycker du mera är ”sunt” att ifrågasätta av det man fick lära sig i plugget? Fotosyntesen? Gustav Vasa? Pythagoras sats?

Skulle inte Einstein fått lägga fram sina teorier för att de gick emot de rådande sanningarna menar du?
Citera
2021-04-15, 08:05
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är knappast lika kränkande för folkgrupper att offentligt förneka att jorden är rund eller platt, som det är att förneka att en massa människor dödats i illgärningar som folkmord. Eller hur…?

Nej, det är det knappast. Men det spelar ingen roll. Vi kan inte linda in folk i bomull och förbjuda människor att ifrågasätta saker för att någon riskerar känna sig kränkt. Blir man kränkt av att jag tycker annorlunda och inte tror på något som står i historieböckerna så får man bara svälja det.

Du svarade aldrig på min fråga; Vem ska vara den som bestämmer vad som är den enda lagliga sanningen genom historien? Det finns i princip alltid fler versioner och uppfattningar av alla händelseförlopp. Den ena mer vedertagen än den andre, men man kan inte ta bort rätten för en minoritet som vill ifrågasätta och granska. Ger man någon makten att lagstifta om den enda sanningen så har man gett någon mer makt än någon människa kan hantera. Det kommer sluta illa.
Senast redigerad av Carlbom 2021-04-15 kl. 08:23.
Citera
2021-04-15, 08:09
Medlem
Citat:
Dessa lagar som förbjuder förnekelse eller förringande av folkmord, är till för att försöka förhindra sådant. Men jag personligen gillar inte att dessa lagar finns, men jag förstår varför de finns, och det är för att erfarenheten visar att vissa individer helt enkelt beter sig så illa mot andra, offentligt och aktivt, att de själva är orsaken till att dessa lagar ens existerar.

Dessa lagar skulle inte behöva finnas om det fanns tillräckligt bra argument för att 6 miljoner judar skulle ha gasats ihjäl, så enkelt är det. Sök på Youtube eller var som helst efter debatter kring förintelsen. Du lär inte hitta något över huvud taget, och du kan ställa dig frågan varför. Och det är knappast revisionister som vägrar debattera.

Anledningen varför det är just förintelsen som många misstror är för att den är unik. Jag utesluter inte att andra folkmord kan vara överdrivna, eller underdrivna för den delen, men när det gäller förintelsen så är det uppenbart att något inte alls står rätt till om man vågar gräva i det lite. Men problemet med folk som du är att du är helt inkapabel till att ens ge det en chans, likt en religiös som inte ens kan leka med tanken att dennes religion inte skulle vara den rätta.
Citera
2021-04-15, 08:09
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Det är knappast lika kränkande för folkgrupper att offentligt förneka att jorden är rund eller platt, som det är att förneka att en massa människor dödats i illgärningar som folkmord. Eller hur…?

När sanningen var att jorden var platt var det ytterst kränkande att hävda att den var rund, stater har landsförvisat och avrättat vetenskapsmän för detta.
Citera
2021-04-15, 08:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Nämn gärna några andra händelser som har samma problematik runt sig, där människor aktivt kränks på liknande sätt av andra människor som förnekar saken, där det väsas på liknande sätt av folk mot andra eller mot en viss händelse av andra, oavsett om det saken handlar har hänt eller inte…

I alla domstolsförhandlingar har den åtalade laglig rätt att förneka det brott hen ställs till ansvar för, från knappnålsstöld till folkrättsbrott. Inte sällan förnekar den åtalade brott till priset av att målsägare eller annan kan känna sig kränkt.
Citera
2021-04-15, 08:12
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Så är det i flertalet länder i Europa ?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Legality_of_Holocaust_denial

Nästan hela Europa. Inget att böla över.
Och då inser man inte att judisk makt är en realitet och en mycket stark kraft?

Judisk makt är inte enbart finansiella, mediala och politiska medel. Judisk makt är främst att kunna tysta sina motståndare och kritiker.

Hur mycket hör du om övergreppen som sker dagligen i Palestina t.ex?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in