2021-04-15, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
De kan trycka hur mycket de vill på att andra är uteslutna som GM men det kommer inte HR hålla med om när det finns okänt hårstrå samt en ny tekniker som hävdar att skoavtryck går att matcha mot rätt sko. Med andra ord har SD:s skor inte matchat. Försvaret har fått in rimligt tvivel. Åklagaren får hitta mer bevisning till sin slutplädering om inte det ska bli en friande dom igen.

Du öser på med dina förhoppningar om ett frikännande som ett mantra, som för att övertyga dig själv. Är du så orolig?
Du vet inte vad HR anser, och inse att inte alla håller med dig i dina åsikter. Det är många som anser att det är bevisat bortom rimligt tvivel att Stefan är mördaren.
Citera
2021-04-15, 10:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Nu bjäbbar du bara för bjäbbandets skull. Fotot på kjolen har inte samma mönster som den bild jag postade såklart. Men det är ett mönster det ser du också. Kjolen är ju väldigt ljus och fläckarna är mörka.

Alla är nog inte så insatta i alla högprofilerade fall du löst...jag menar läst.

Här har du luminol på textil:

https://www.bildtagg.se/bild/94iklw0dmu581269p7bszir1

Med Hasselbladarn och bildbehandling så bör NFC kanske ta nya foton på kjolen och fleecen och då plaggen ändå redan är testade för DNA och nu är ”arkiverade” så kan man kanske göra andra förtydligande åtgärder med dem för att undersöka vidare. Vilket har varit min poäng här hela tiden.

Nu ska du få nåt nytt att hugga på. Nämligen SD:s skosnören. Har du i något av de högprofilerade brott du har varit med och läst sett nåt liknande att någons skosnören är så här lösa längst ner?

https://www.bildtagg.se/bild/yccg2nwfl3whavlcrmboec52

Det är alltså ett par New Balance 670v5 vi snackar va.

Lämnar man sina skosnören så här i ett par joggingskor normalt sett eller är det kriminalteknikerna som lösgjort skosnöret? Och isf varför innan bevismaterialsfotografering?
Vänj dig att jag inte viftar med palmblad, det är ett debattforum, och dina primitiva reaktioner kan du behålla.
Det du skriver som låter irrelevant, långsökt eller är direkt fel ifrågasätter jag.

Ring NFC om skosnörena, de kan säkert redogöra allt du gnäller på.
Citera
2021-04-15, 10:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
LCN (Low Copy Number) är väl bara en mer känslig metod för att utvinna autosomalt dna (kärn-dna) vilken används då man har så små mängder att analysera att vanliga standardprov inte funkar? Bevisvärdet torde vara samma.

Och ja, jag håller med om att de borde ha koncentrerat sig på konflikten mellan LW och HD som bidragande motiv till varför LW skulle elimineras ur deras liv.

Ja, precis:

"Low Copy Number - LCN
Förkortningen LCN (Low Copy Number) syftar på att antalet analyserbara dna-molekyler i ett prov är mycket begränsat. LCN dna-analys är baserad på samma teknik som standard dna-analys, det som skiljer är en specialanpassad material- och provhantering, att resultaten verifieras genom upprepade analyser samt att utvärdering av resultaten kan vara mer tidskrävande. Analysen är därför mer resurskrävande än standard dna-analys och detta medför att användningen av LCN dna-analys begränsas. I de flesta fall är dock dagens känsliga standard dna-analys fullt tillräcklig för att få fram resultat även från mindre mänger dna.
"

https://nfc.polisen.se/kriminalteknik/dna-och-biologi/dna-analyser/

Översta hornlagret består ju av döda hudceller som har lagrat in keratin så att det blir motståndskraftigt och "hårt". Det finns ett tunt lager under detta hårda lager som är utan cellkärna.

Men eftersom hornlagret består av döda hudceller borde de också innehålla DNA, annars borde det vara omöjligt att utvinna DNA för analys?

Här handlade det om den mängd som understiger det som man kan analysera på NFC om jag minns rätt (från ett reportage), eller i varje fall har svårigheter med att analysera. Känner igen just detta gränsvärde tycker jag, 20 µl, men kan minnas fel. Minns dock att man i andra länder tittar på fler delar av DNA:t (kromosonerna) än de gör på NFC, vilket gör att man kan anlysera prover med små mängder celler (fritt från minnet) :

"The volume af the DNA extracts that we received was approximately 20 µl (sample
502786-19 / AABP5735NL from the ring)

A 160/150
Citera
2021-04-15, 10:52
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
SOA:s lojalitet mot familjen sträcker sig bara till SD. Skulle min svärson bära sig åt mot barn/barnbarnen likt SD gjort hade han inte hamnat på någon plussida. Misstänkt mördare eller ej!
SOA:s lojalitet mot SD innebär också illojalitet mot HD, men det verkar inte ha någon betydelse för varken SOA eller HD.
Hon är kanske van vid att hennes intressen och välbefinnande alltid kommer i andra hand.

Tidigare var det hennes syster som prioriterades och nu är det SD.
Citera
2021-04-15, 10:54
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Du öser på med dina förhoppningar om ett frikännande som ett mantra, som för att övertyga dig själv. Är du så orolig?
Du vet inte vad HR anser, och inse att inte alla håller med dig i dina åsikter. Det är många som anser att det är bevisat bortom rimligt tvivel att Stefan är mördaren.

Jag svarar till dem som inte verkat förstå hur bra försvaret gjorde ifrån sig. Önsketänkande om fällande dom skapar skygglappar här inne. Har följt hundratals mordfall och frågat flera krimprofessorer, en åklagare och brottsmålsadvokat hur det kan tänkas gå i HR i detta fall. Samtliga, som jag anser vara experter i jämförelse med oss i tråden, har sagt att det blir troligtvis en friande dom. Lägg därtill de som gått ut i media och sagt att det lutar friande dom, nu senast GW.

Bort med skygglapparna. Hade det funnits mer objektivitet hade det stått mer tydligt för fler att här finns för mycket rimligt tvivel. En indiciekedja ska inte ha flera lösa länkar.
Citera
2021-04-15, 10:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, precis:

"Low Copy Number - LCN
Förkortningen LCN (Low Copy Number) syftar på att antalet analyserbara dna-molekyler i ett prov är mycket begränsat. LCN dna-analys är baserad på samma teknik som standard dna-analys, det som skiljer är en specialanpassad material- och provhantering, att resultaten verifieras genom upprepade analyser samt att utvärdering av resultaten kan vara mer tidskrävande. Analysen är därför mer resurskrävande än standard dna-analys och detta medför att användningen av LCN dna-analys begränsas. I de flesta fall är dock dagens känsliga standard dna-analys fullt tillräcklig för att få fram resultat även från mindre mänger dna.
"

https://nfc.polisen.se/kriminalteknik/dna-och-biologi/dna-analyser/

Översta hornlagret består ju av döda hudceller som har lagrat in keratin så att det blir motståndskraftigt och "hårt". Det finns ett tunt lager under detta hårda lager som är utan cellkärna.

Men eftersom hornlagret består av döda hudceller borde de också innehålla DNA, annars borde det vara omöjligt att utvinna DNA för analys?

Här handlade det om den mängd som understiger det som man kan analysera på NFC om jag minns rätt (från ett reportage), eller i varje fall har svårigheter med att analysera. Känner igen just detta gränsvärde tycker jag, 20 µl, men kan minnas fel. Minns dock att man i andra länder tittar på fler delar av DNA:t (kromosonerna) än de gör på NFC, vilket gör att man kan anlysera prover med små mängder celler (fritt från minnet) :

"The volume af the DNA extracts that we received was approximately 20 µl (sample
502786-19 / AABP5735NL from the ring)

A 160/150
Att det går att analysera i steg har inte med saken att göra.
Citera
2021-04-15, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det är ju tragikomiskt att den person som stöttar honom i rätten och t o m drar en lans för honom gällande munskyddet där är den man vars dotter han ljög för och bedrog i alla år.

Han är säkert toppen SD om man behöver byta nån takpanna på ladan där i Folketorp eller installera nåt på datorn men annars är han ju svärsonen från helvetet.

Samtidigt så är han där för HD:s skull ju. Upprätthålla det ”stoiska”. Vilket i sin tur också är helt sjukt.

Sen får man ändå ge SOA att han är lojal. Han går dit när ingen annan närvarar. Tror på oskulden och värnar om sin familj och barnbarn på sitt sätt. Det säger också en del.
Det kanske helt enkelt är så att det är SoA som hjälpt till, han och "sonen" som löst "problemet".
Det är den enda rimliga förklaringen till att han stöttar SD
Citera
2021-04-15, 11:02
Medlem
Citat:
Jag svarar till dem som inte verkat förstå hur bra försvaret gjorde ifrån sig. Önsketänkande om fällande dom skapar skygglappar här inne. Har följt hundratals mordfall och frågat flera krimprofessorer, en åklagare och brottsmålsadvokat hur det kan tänkas gå i HR i detta fall. Samtliga, som jag anser vara experter i jämförelse med oss i tråden, har sagt att det blir troligtvis en friande dom. Lägg därtill de som gått ut i media och sagt att det lutar friande dom, nu senast GW.

Bort med skygglapparna. Hade det funnits mer objektivitet hade det stått mer tydligt för fler att här finns för mycket rimligt tvivel. En indiciekedja ska inte ha flera lösa länkar.
Har du varit på plats?
Citera
2021-04-15, 11:03
Medlem
develis avatar
Citat:

Bort med skygglapparna. Hade det funnits mer objektivitet hade det stått mer tydligt för fler att här finns för mycket rimligt tvivel.

Citat:
En indiciekedja ska inte ha flera lösa länkar.
Vilka?
Citera
2021-04-15, 11:05
Medlem
Citat:

Försvaret har ju faktiskt gjort ett riktigt dåligt arbete såhär långt, och jag ger inte ett skvatt
hur många hundratals fall du säger dig följt, eller hur mycket du samarbetar med CIA, FBI osv.

Det är du som har skygglappar, du är snarast desperat i ditt önsketänkande och det blir jobbigt att läsa dina dagliga mantran.
Faktum är att Stefan är mördaren, och chansen är god att han fälls och åker in på livstid, oavsett dina vädjanden och försök att övertyga dig själv om motsatsen.
Nejdu, du ska nog räkna med att inte se stefan på väldigt, väldigt många år, och till motsats till dig är det så att den överväldigande majoriteten av Örebroare önskar att han låses in för gott.
En mindre psykopat och mördare på våra gator.
Citera
2021-04-15, 11:07
Medlem
Citat:
De kan trycka hur mycket de vill på att andra är uteslutna som GM men det kommer inte HR hålla med om när det finns okänt hårstrå samt en ny tekniker som hävdar att skoavtryck går att matcha mot rätt sko. Med andra ord har SD:s skor inte matchat. Försvaret har fått in rimligt tvivel. Åklagaren får hitta mer bevisning till sin slutplädering om inte det ska bli en friande dom igen.

Skoavtrycken gick inte att matcha med något alls för att de var utsmetade.
Hårstråt har troligtvis hamnat där de är pga att de fastnat i hennes kläder vid annat tillfälle, tex tvättat i gemensamma tvättstugan. Dessutom går DNA inte att matcha mot HD eftersom hennes DNA blev förstörda i o m att hon avskrevs från fallet.
Citera
2021-04-15, 11:09
Medlem
IWannaBeSedateds avatar
Nån på plats under synen idag?
Vad är det för personer vi ser på bilden från NA?

https://www.bildtagg.se/bild/z8t2bgq54gnhms1dqyisuj5l
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in