2021-04-15, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Jag tror att SOA, i ännu högre grad än SD, är seg selv nok.
Om bara familjen håller ihop, får fika tillsammans och kan ta en och annan burk så räcker det nog långt. Vissa trogna vänner finns kanske kvar, och de andra kan man både ha och mista.
Tror jag.

Ja jag har också känslan av att SOA inte är en man ”av världen” med ett prestigefullt nätverk av betydelsefulla människor som måste vårdas. Han jobbar inifrån och ut.

De dunkar på med gofika där i Folketorp och är rätt nöjda med det. Slår en järnring runt barnen så gott det nu går osv.
Citera
2021-04-15, 09:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Nej, precis. Hon måste jaga burkar, SD kan ju hjälpa till att lösa och dirigera från rättssalen, uppkopplad till 100%

Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Dessa skor med DNA/blod hittades, var det hemma hos SD eller i Folketorp?

Jag tänker om SD skickade med en kasse med div prylar när SOA var i Hjärsta innan de for mot Arl på natten.
Skorna och cykeln fanns i Folketorp
Citera
2021-04-15, 09:38
Avslutad
Citat:
Ja det är väl nästan lika många indicier som SD hade kaninhinder i växthuset... 1000-tals!

En annan domare och fler jurister denna gång.

Åkl hade fått till det bättre i sin framställan (eller vad det kallas).

Att de sedan kan lyssna på förhören i lugn och ro (kan stoppa och diskutera) under tiden tror jag är en stor fördel.

Lite nytt som kommer fram i slutklämmen den 3-5 maj så blir det kanske en inte så bra födelsedagspresent till SD.

Jag tror på en fällande dom (gjorde jag vid förra tillfället också iof).
De två nämndemännen är väldigt gamla. Om det är bra eller dåligt vet jag inte. Den ene sotter med två rullvagnar med hela utredningen i pärmar, som han bläddrar i. Alla andra kör digitalt..
Domaren verkar lyssna och de andra två vrkar med, men det är sövande när försvaret långsamt omständligt lägger fram -ingenting.
Citera
2021-04-15, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Skorna och cykeln fanns i Folketorp

Cykeln också? Hur/när kom den dit?

Har för mig att det var ganska tidigt de var och gjorde husis i Folketorp, har de varit där flertalet gånger?
Citera
2021-04-15, 09:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det är ju tragikomiskt att den person som stöttar honom i rätten och t o m drar en lans för honom gällande munskyddet där är den man vars dotter han ljög för och bedrog i alla år.

Han är säkert toppen SD om man behöver byta nån takpanna på ladan där i Folketorp eller installera nåt på datorn men annars är han ju svärsonen från helvetet.

Samtidigt så är han där för HD:s skull ju. Upprätthålla det ”stoiska”. Vilket i sin tur också är helt sjukt.

Sen får man ändå ge SOA att han är lojal. Han går dit när ingen annan närvarar. Tror på oskulden och värnar om sin familj och barnbarn på sitt sätt. Det säger också en del.

SOA och hans fru, är ju ofta tillsammans med barnbarnen. De är med sin dotter och hennes familj. De får vara med på sommarstället. De omfamnar SD som sin egen son.

Och de förlåter SD och stöttar även nu.

Det är som du säger också en fin sida, att man stöttar och är lojal (liksom JG t ex). Om man granskar personer närmre, är de ju sällan bara goda eller onda, s.a.s. Inte ens SD.

Ja, det är ju här jag känner att orsaken till att mycket av det "onda" kommer från en person, SD.

SD är en svårt manipulativ människa. Jag vet inte vem SOA är, men han verkar vara lite av den "gamla stammen"? Han tar saken i egna händer när otroheten uppdagas. Han går till SD och frågar hur han mår!

Redan här häpnar man!
Med tanke på HDs allvarliga problematik med depressioner mm, så borde väl SOA värna om HD och fördöma inte bara SDs beteende, utan även SD? Hur kan man göra så mot en skör människa, inte bara en gång eller två, utan i åratal?

Men SOA tycker att det är ett misstag, ett litet misstag som alla kan göra.

Jag tänker att SD måste ha lindat svärföräldrarna runt sitt lillfinger. Han är "den vite riddaren" som toga hand om deras sjuka dotter och barnbarnen. Som hjälper till på sommarstället.

Vad de inte "ser" är förmodligen, att SD är förmodligen en allvarlig bidragande orsak till HDs dåliga mående.

Och att hans "ridderliga lösningar" är som med Lena förenat med döden om de rids ut.
Citera
2021-04-15, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
När en skapar ett konto är det ofta så att det måste bekräftas med att en klickar på en länk i ett e-postmeddelande.
Menar du att det inte fungerar så på de här sajterna?

Skulle han verkligen kunna göra trovärdigt att det inte är hans konton?

På just opennet.ru reggar man användare och lösen och sen får man fylla i en sån ”captcha” för att visa att man är människa. Ingen aktivering via länk.

Vad jag vet så skickas det inte ens nåt bekräftelsemejl utan den registrerade mejlen används för att återställa lösenord.

Så det är bara att skapa konto och delta i forumet:

https://www.bildtagg.se/bild/nyxwyti7y8jhnp4giiqervp6

Samma program som jag använt visar hans GC-konto, Twitter, Instagram m.m så kan hända han faktiskt har inlogg till det forumet. Vem vet.

Men som sagt det kan vara nån annan okänd faktor inblandad här också.
Citera
2021-04-15, 09:50
Avslutad
Citat:
Cykeln också? Hur/när kom den dit?

Har för mig att det var ganska tidigt de var och gjorde husis i Folketorp, har de varit där flertalet gånger?
Tror att svärfar kanske hjälpt till. Han var lite överallt inför resan,
Citera
2021-04-15, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Kanske köper han extra snören när han köper nya skor?
Det har jag gjort någon gång när det har varit elastiska specialsnören som en aldrig behöver knyta.

Jo men då är frågan om Stadium Outlet eller var det nu var han köpt dem tillhandahåller exakt de originalsnören till ett par blå New Balance 670v5. Eller annan butik.
Citera
2021-04-15, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Enligt protokollet ska L*na först ha hamnat på mage. Målsägaren har hamnat på mage och avlidit. Sen har mördaren flyttat kroppen till ett mer "framstupa sidoläge" för att komma åt mobilen i kjolens ficka. Det kan med andra ord lika gärna vara gräs och kvistar under henne som först fläckats ner av hennes blod och som sen avsatt blodet på hennes kjol. Även hörlurarna saknas och eventuella ränder/linjer av blod kan vara, förutom då gräs och kvistar, trådarna till hörlurarna som dragits av L*na.

Det fetade är intressant. Om L avlidit på mage, när hamnade hon i framstupa sidoläge? Hon levde ju upp till ungefär 2 timmar enligt rättsläkaren efter slagen, om jag minns rätt. Då borde GM varit tillbaka efter att hon avlidit, ju.
Hur ser SDs tidslinje på natten ut nu igen? Minns inte detaljer utan att kolla FUP och hinner inte just nu. kan någon med koll hjälpa till?
Senast redigerad av kusinvitamin65 2021-04-15 kl. 09:56.
Citera
2021-04-15, 10:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det är tyvärr åt det hållet allting pekar ja.
Man kan tycka att det är ett solklart fall men när t o m blodfläckar ”lätt” kan förklaras så ser det surt ut.

Åklagarna refererar till Balkongfallet men där lyckades man i en privat utredning komma fram till att målsäganden misshandlats innan ”fallet” från balkongen. Det bevisvärderingsmodell som åklagarna ”åberopar” är det rätt stor risk de inte får gehör för heller.

Det finns en del lösa trådar men just nu för sent att undersöka. För att fallet ska tas upp igen krävs nåt nytt och extraordinärt bevis.

Extremt svårt att förstå hur upplägget är nu mot tidigare i TR, när det enda vi har är en rapportering från HR som är mer som en översikt över vad som avhandlas.

Om jag utgår från NAs rapportering, känns det mer som att de bara typ trycker på att man har utrett andra möjliga gm, och det finns bara en som spåren leder till.

Hittills.

Nu övergår man till att lyssna på de inspelade förhören, den kompletterande bevisningen.

Ska man knyta ihop det hela i själva slutpläderingen genom den bevisvärderingsmodell som man använde i balkongfallet?

Dvs en slags uteslutningsmodell?
Citera
2021-04-15, 10:14
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Extremt svårt att förstå hur upplägget är nu mot tidigare i TR, när det enda vi har är en rapportering från HR som är mer som en översikt över vad som avhandlas.

Om jag utgår från NAs rapportering, känns det mer som att de bara typ trycker på att man har utrett andra möjliga gm, och det finns bara en som spåren leder till.

Hittills.

Nu övergår man till att lyssna på de inspelade förhören, den kompletterande bevisningen.

Ska man knyta ihop det hela i själva slutpläderingen genom den bevisvärderingsmodell som man använde i balkongfallet?

Dvs en slags uteslutningsmodell?

De kan trycka hur mycket de vill på att andra är uteslutna som GM men det kommer inte HR hålla med om när det finns okänt hårstrå samt en ny tekniker som hävdar att skoavtryck går att matcha mot rätt sko. Med andra ord har SD:s skor inte matchat. Försvaret har fått in rimligt tvivel. Åklagaren får hitta mer bevisning till sin slutplädering om inte det ska bli en friande dom igen.
Citera
2021-04-15, 10:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
LCN (Low Copy Number) är väl bara en mer känslig metod för att utvinna autosomalt dna (kärn-dna) vilken används då man har så små mängder att analysera att vanliga standardprov inte funkar? Bevisvärdet torde vara samma.

Och ja, jag håller med om att de borde ha koncentrerat sig på konflikten mellan LW och HD som bidragande motiv till varför LW skulle elimineras ur deras liv.
Nej, det är inte samma bevisvärde, det tunnas ut vs kärn. Men det är bevisning och det är SD och ingen annan.
Så det är inte så värdelöst som vissa tycks tro. ÅK pekar även på färsk avsättning.
Senast redigerad av develi 2021-04-15 kl. 10:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in