2021-04-15, 10:21
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namn21
Jag har fått tingsrättens dagboksblad i målet b-4666-19 och vill beställa Görans rättsutlåtande.
Jag skulle uppskatta om någon kan hjälpa mig med att ange vad är aktbilaga numret till Görans rättsutlåtanden.

Tack så mycket.

Det finns, om jag inte förstår helt fel, angivet på sid 1 i det dokument som JKLambertz just delade här.
https://www.docdroid.net/BuBVjsX

Aktbilaga 20 – GLs rättsutlåtande 2020-01-26. Inkom troligen någon eller några dagar senare.
Aktbilaga 32 – GLs rättsutlåtande (något reviderat) 2020-02-08. Inkom 2020-02-11.

De första datumen ovan är när GL har undertecknat sina utlåtanden.

Mål B 4666–19 i Stockholms tingsrätt.

Senast redigerad av lasternassumma 2021-04-15 kl. 10:23.
Citera
2021-04-15, 10:35
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Tack för detta! Jag noterar att Lambertz inte är duktig på att fatta sig kort. Det kan man IOFS säga om mig också...

I samband med Lambertz förändrade syn på detta fall och med anledning av diskussionen i media och i tråden om och när det är OK att förtala och när det bör lagföras, så läste jag igenom vad lagen säger, igen. När Lambertz formulerade sina skrivelser i början av 2020 så skrev han utgående från att PA gjort sig skyldig till våldtäkt, trots att åtal aldrig väcktes mot PA. PA är inte skyldig enligt rättsväsendet. Han är oskyldig, enligt oskuldspresumptionen. Även om han hade varit skyldig, så har EA, som jag uppfattar det, gjort sig skyldig till grovt förtal.

Här är dom två första paragraferna.

https://lagen.nu/1962:700#K5
Från brottsbalken
5 kap. Om ärekränkning

1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.

2 § Om brott som avses i 1 § är grovt döms för grovt förtal till böter eller fängelse i högst två år.

Vid bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om gärningen med hänsyn till uppgiftens innehåll eller sättet för eller omfattningen av spridningen eller annars var ägnad att medföra allvarlig skada.

Några kommentarer
«Om ett meddelande lämnats i en kränkande form, fått stor spridning genom till exempel publicering på Internet samt varit ägnat att medföra allvarlig skada, kan det tyda på att det är fråga om grovt förtal.» (Kommentar i lagen.nu)

– Det är "utpekandet ägnat att utsätta för missaktning" som är den brottsliga handlingen. Oberoende av om uppgiften som sprids är sann eller inte.

«Försvarligt kan det vara då en person som tidigare dömts för en sak, beter sig på ett sådant sätt att det kan finns risk att den kan komma att göra samma sak igen.» (Kommentar i lagen.nu)

Finns det någon motsättning mellan yttrandefrihet och lagstiftningen om förtal?
Brott som olaga hot, förtal, förolämpning och hets mot folkgrupp försvaras ibland med hänvisning till den grundlagsstadgade yttrandefriheten. Det finns sällan grund för ett sådant försvar.
«Var och är skyddade mot det allmänna att yttra sig fritt i tal, skrift eller på annat sätt uttrycka tankar, åsikter och känslor (2 kap. 1§ 1p. regeringsformen). Detta innebär att det allmänna inte får bestraffa eller begränsa yttrandefriheten. Dock finns det en gräns för när yttrandefriheten inkräktar på andra människors rättigheter, då yttrandefriheten inte får övergå till att skada eller kränka andra. Förtal kan utgöra ett tryck- eller yttrandefrihetsbrott, om förtalet framförs via vissa specifika medier.»

https://lawline.se/answers/olaga-hot-fortal-forolampning-eller-yttrandefrihet

Mitt fetade.

Det är ju vad Lambertz argumenterar emot och vad hans yttrande i huvudsak går ut på.
Citera
2021-04-15, 10:38
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
[...]

Kanske är det mest troliga straffet som EA kommer att få dagsböter och en villkorlig dom. Om, i så fall, Förtalskassan betalar böterna och hon sköter sig så att den villkorliga domen inte blir till ett frihetsstraff, så får hon inget straff alls.

Tycker du att det är rätt?

I så fall, vilka brottslingar bör slippa straff för sina brottsliga handlingar? Utöver EA?

Männen får väl kontra med en förtalskassa de med, så att den man som fälls för förtal efter att ha pekat ut en falskanmälande kvinna som lögnerska och bedragerska slipper betala själv. Även förtalade män måste ju få #prataomförtalet.

Eller så får man anmäla Förtalskassan för könsdiskriminering eftersom de bara betalar ut vid förtal av män.
Citera
2021-04-15, 11:25
Medlem
Det går helt fint att diskutera sina erfarenheter om våldtäkt och metoo i allmänhet men man behöver inte peka ut någon.
Citera
2021-04-15, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastpose
Det går helt fint att diskutera sina erfarenheter om våldtäkt och metoo i allmänhet men man behöver inte peka ut någon.

Flera kvinnor dömdes för förtal som har berättat om våldtäkt utan att peka ut dvs nämna förövarens namn.
Det är någon som läst berättelsen har spårat upp, identifierat vad mannen i frågan heter och berättat det för honom.
Trots att kvinnan inte pekat ut förövaren med namn och det var andra som har spridit hans namn och hennes berättelse vidare det var kvinnan som dömdes för förtal och inte den som har spridit hennes berättelse och förövarens namn.
Jag tycker att det är fel att döma kvinnan för förtal som inte pekat ut honom med namn.
Man borde döma den som har spridit hans namn.
Citera
2021-04-15, 12:06
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Flera kvinnor dömdes för förtal som har berättat om våldtäkt utan att peka ut dvs nämna förövarens namn.
Det är någon som läst berättelsen har spårat upp, identifierat vad mannen i frågan heter och berättat det för honom.
Trots att kvinnan inte pekat ut förövaren med namn och det var andra som har spridit hans namn och hennes berättelse vidare det var kvinnan som dömdes för förtal och inte den som har spridit hennes berättelse och förövarens namn.
Jag tycker att det är fel att döma kvinnan för förtal som inte pekat ut honom med namn.
Man borde döma den som har spridit hans namn.
Vilken kvinna dömdes för förtal på detta sätt?

CW bedömdes ha spridit uppgifter som gjorda att MGM lätt kunde identifieras. EA gick en bra bit längre och lade ut häktningsframställan inkl. personnummer, så hon är lika kokt som en kräfta i augusti.
Citera
2021-04-15, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Vilken kvinna dömdes för förtal på detta sätt?

CW bedömdes ha spridit uppgifter som gjorda att MGM lätt kunde identifieras. EA gick en bra bit längre och lade ut häktningsframställan inkl. personnummer, så hon är lika kokt som en kräfta i augusti.

Jag har f n. tre förtalsmål där kvinnor inte utpekat mannen med namn.

Svea hovrätt nr 1. B 4902-19 och nr 2. Mål nr B 8626-19 samt nr 3. Värmlands tingsrätt Mål nr B 15-20.

Det var när andra har läst deras berättelse identifierades männen.

Kvinnornas inlägg skickades sedan vidare till männen och man vet inte hur många till inklusive männens namn.
Citera
2021-04-15, 13:01
Medlem
Lambertz senaste betraktelse:

http://goranlambertz.se/torsdagsbetraktelse-om-naivt-stod-for-dold-brottslighet/

Sista meningen:
Citat:
"Radikalfeminismen är i grunden bra, men dess ledare måste ta sitt ansvar."
Citera
2021-04-15, 15:24
Medlem
Man kan skriva om vad man varit med om utan att hänga ut någon eller för den delen ge så mycket uppgifter att det går att ta reda på.

Jag kan ju skriva min granne i det gula huset utan att nämna namn men det går ju att ta reda på.

Jag vet ingen radikalfeminist som kommer läsa lambertz betraktelser. Finns säkert dom som gör det men då för att leta skit.
Citera
2021-04-15, 16:50
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastpose
Man kan skriva om vad man varit med om utan att hänga ut någon eller för den delen ge så mycket uppgifter att det går att ta reda på.

Jag kan ju skriva min granne i det gula huset utan att nämna namn men det går ju att ta reda på.

Jag vet ingen radikalfeminist som kommer läsa lambertz betraktelser. Finns säkert dom som gör det men då för att leta skit.

Det är klart man kan, men det förlorar mycket av poängen om man inte berättar om vem förövaren är.

En historia om att man blivit utsatt för övergrepp av en känd artist eller en filmmogul utan detaljer som kan avslöja vem det rör sig om är inte direkt intressant och har någon större mening, men berättar man om att det var R Kelly elller Harvey Weinstein betyder det något och kan innebära upprättelse för offret då de tvingad stå för vad de gjort istället för att kunna fortsätta som tidigare.

Här har vi en fotograf som rör sig på området där de sexuella utsvävningarna riskerar att skada folk. Om han skall hålla på med sådant är det rimligt och bra att han personligen får stå för vad han gör offentligt om någon hävdar att det skadat dem.

Att bara i allmänhet skriva en historia om en fotograf vem som helst är relativt poänglöst.
Citera
2021-04-15, 19:03
Medlem
Citat:
Jag har f n. tre förtalsmål där kvinnor inte utpekat mannen med namn.

Svea hovrätt nr 1. B 4902-19 och nr 2. Mål nr B 8626-19 samt nr 3. Värmlands tingsrätt Mål nr B 15-20.

Det var när andra har läst deras berättelse identifierades männen.

Kvinnornas inlägg skickades sedan vidare till männen och man vet inte hur många till inklusive männens namn.

Ja då har ju kvinnorna skrivit på sådant sätt så att det har varit enkelt att veta vem som påtalas. Och det är inlägget som är förtal.
Citera
2021-04-16, 09:06
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Mitt fetade.

Det är ju vad Lambertz argumenterar emot och vad hans yttrande i huvudsak går ut på.

Jag vet. Och han borde kunna lagen långt bättre än jag. Men ändå...
«Eftersom det inte ansågs försvarligt att lämna uppgiften prövade tingsrätten aldrig uppgiftens sanningshalt. Att en uppgift är sann är alltså inte tillräckligt för att göra det försvarligt att sprida den.»

https://atlasadvokater.com/var-gar-egentligen-gransen-for-fortal/
Det kan ha betydelse om en uppgift är sann eller inte. Men det är inte vad som är fokus i förtalslagstiftningen.

Detta är, som jag uppfattar lagen, vad som är straffbart.

– Att utpeka någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt.

– Att lämna uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning.

«Det är hur uttalandet subjektivt sett kan uppfattas när det förmedlas som är det avgörande om ett brott föreligger.»

Andra stycket i 1§ (BrB 5 kap.) öppnar dock för att sanningshalten kan ha betydelse.
1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.

https://lagen.nu/1962:700#K5
Om det ska kunna åberopas blir det några följdfrågor.

– Varför skulle EA "vara skyldig" att förtala PA?
– När är det "med hänsyn till omständigheterna försvarligt" att förtala någon?
– Hur bevisar man att en aklagelse är sann när den prövats av rättsväsendet och inte lett till åtal?

Om jag uppfattar GL korrekt så faller hans argumentation för att EA inte ska dömas för grovt förtal när hon i hans ögon förlorat den trovärdighet som han ansåg att hon hade. Innan han själv blev anklagad för våldtäkt av EA. Vad han baserade det på när han skrev "Jag anser mig ha anledning att utgå från att försvaret kommer att kunna visa att de uppgifter som hon lämnade om målsäganden var sanna." vet jag inte.

Kan det visas att EA våldtagits i det som förtalsmålet gäller så borde det väl också kunna utgöra underlag för att förundersökningen mot PA återupptas? Några sådana signaler har jag inte uppfattat.

Jag tror inte att GLs skrifter hade kunnat rädda EA från att dömas för grovt förtal. Jämför t.ex. domen mot CW.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in