Citat:
Ursprungligen postat av
Iknowafewthings
Mitt fetade.
Det är ju vad Lambertz argumenterar emot och vad hans yttrande i huvudsak går ut på.
Jag vet. Och han borde kunna lagen långt bättre än jag. Men ändå...
«Eftersom det inte ansågs försvarligt att lämna uppgiften prövade tingsrätten aldrig uppgiftens sanningshalt. Att en uppgift är sann är alltså inte tillräckligt för att göra det försvarligt att sprida den.»
https://atlasadvokater.com/var-gar-egentligen-gransen-for-fortal/
Det kan ha betydelse om en uppgift är sann eller inte. Men det är inte vad som är fokus i förtalslagstiftningen.
Detta är, som jag uppfattar lagen, vad som är straffbart.
– Att utpeka någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt.
– Att lämna uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning.
«Det är hur uttalandet subjektivt sett kan uppfattas när det förmedlas som är det avgörande om ett brott föreligger.»
Andra stycket i 1§ (BrB 5 kap.) öppnar dock för att sanningshalten
kan ha betydelse.
1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.
Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.
https://lagen.nu/1962:700#K5
Om det ska kunna åberopas blir det några följdfrågor.
– Varför skulle EA "vara skyldig" att förtala PA?
– När är det
"med hänsyn till omständigheterna försvarligt" att förtala någon?
– Hur bevisar man att en aklagelse är sann när den prövats av rättsväsendet och inte lett till åtal?
Om jag uppfattar GL korrekt så faller hans argumentation för att EA inte ska dömas för grovt förtal när hon i hans ögon förlorat den trovärdighet som han ansåg att hon hade. Innan han själv blev anklagad för våldtäkt av EA. Vad han baserade det på när han skrev
"Jag anser mig ha anledning att utgå från att försvaret kommer att kunna visa att de uppgifter som hon lämnade om målsäganden var sanna." vet jag inte.
Kan det visas att EA våldtagits i det som förtalsmålet gäller så borde det väl också kunna utgöra underlag för att förundersökningen mot PA återupptas? Några sådana signaler har jag inte uppfattat.
Jag tror inte att GLs skrifter hade kunnat rädda EA från att dömas för grovt förtal. Jämför t.ex. domen mot CW.
–