2021-04-16, 09:58
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag vet. Och han borde kunna lagen långt bättre än jag. Men ändå...
«Eftersom det inte ansågs försvarligt att lämna uppgiften prövade tingsrätten aldrig uppgiftens sanningshalt. Att en uppgift är sann är alltså inte tillräckligt för att göra det försvarligt att sprida den.»

https://atlasadvokater.com/var-gar-egentligen-gransen-for-fortal/
Det kan ha betydelse om en uppgift är sann eller inte. Men det är inte vad som är fokus i förtalslagstiftningen.

Detta är, som jag uppfattar lagen, vad som är straffbart.

– Att utpeka någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt.

– Att lämna uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning.

«Det är hur uttalandet subjektivt sett kan uppfattas när det förmedlas som är det avgörande om ett brott föreligger.»

Andra stycket i 1§ (BrB 5 kap.) öppnar dock för att sanningshalten kan ha betydelse.
1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.

https://lagen.nu/1962:700#K5
Om det ska kunna åberopas blir det några följdfrågor.

– Varför skulle EA "vara skyldig" att förtala PA?
– När är det "med hänsyn till omständigheterna försvarligt" att förtala någon?
– Hur bevisar man att en aklagelse är sann när den prövats av rättsväsendet och inte lett till åtal?

Om jag uppfattar GL korrekt så faller hans argumentation för att EA inte ska dömas för grovt förtal när hon i hans ögon förlorat den trovärdighet som han ansåg att hon hade. Innan han själv blev anklagad för våldtäkt av EA. Vad han baserade det på när han skrev "Jag anser mig ha anledning att utgå från att försvaret kommer att kunna visa att de uppgifter som hon lämnade om målsäganden var sanna." vet jag inte.

Kan det visas att EA våldtagits i det som förtalsmålet gäller så borde det väl också kunna utgöra underlag för att förundersökningen mot PA återupptas? Några sådana signaler har jag inte uppfattat.

Jag tror inte att GLs skrifter hade kunnat rädda EA från att dömas för grovt förtal. Jämför t.ex. domen mot CW.

Det är just andra stycket som Lambertz riktar in sig på, det handlar alltså om försvarlighetsbedömningen. HD har i NJA 2014 s. 808 uttalat att vid försvarlighetsbedömningen så ska man utgå ifrån att uppgiften som lämnas är sann.
Citat:
Vid bedömningen av om det var försvarligt att lämna en uppgift ska man i princip bortse från om den är sann eller om den som lämnat uppgiften hade skälig grund för den. Man bör således, för att inte påverkas av kännedom om uppgiftens sanningshalt, vid prövningen utgå från att uppgiften är sann.

När det kommer till sanningshalten så är inte kravet detsamma som i ett brottmål, det är tillräckligt att man hade skälig grund för att tro att den är sann. Att en domstol skulle säga att en kvinna som uppger sig ha blivit utsatt för en våldtäkt inte har skälig grund för att tro att så var fallet har jag mycket svårt att se framför mig om inte annat talar emot uppgiften.

Lambertz huvudargument är att en brottsling har framkallat beskyllningen genom sitt brottsliga agerande och det ska därför anses vara försvarligt att sprida uppgiften om brottet. Han har hittat stöd för den tolkningen i en lagkommentar till brottsbalken. En förutsättning för att kunna göra den bedömningen är dock att man redan i försvarlighetsbedömningen prövar sanningshalten i uppgiften, det går alltså emot det nuvarande rättsläget.

Det är inte ett dåligt resonemang även om jag inte personligen köper det.

Går man på Lambertz linje utan att pröva sanningshalten i samband med försvarlighetsbedömningen så skulle det innebära att det nästan alltid är försvarligt att beskylla någon för en våldtäkt. Det skulle alltså inte fungera. Det är därför Lambertz lägger ner så mycket energi på den delen.

Lambertz ändrade inställning rör som du är inne på inte hans bedömning om utsatta kvinnor har rätt att berätta om vem som våldtog dem utan att han i det här fallet inte längre tror att kvinnan kan visa att så är fallet.

Att man frias i ett förtalsmål behöver inte innebära att målsäganden behöver dömas för brott. Det finns ett stort spelrum mellan att ha skälig grund för att tro att något har skett och att bevisa det bortom rimligt tvivel.
Senast redigerad av Iknowafewthings 2021-04-16 kl. 10:00.
Citera
2021-04-16, 10:51
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Här har vi en fotograf som rör sig på området där de sexuella utsvävningarna riskerar att skada folk. Om han skall hålla på med sådant är det rimligt och bra att han personligen får stå för vad han gör offentligt om någon hävdar att det skadat dem.

PAs vanor och beteende
Hur mycket vet vi om PAs vanor, fotografering och beteende i samband med fotograferingarna?

Mitt intryck från det jag sett är detta. Fyll gärna på om du vet mer eller rätta om det finns fel.

PA var en profil ("höjesprofilen") på krogar/nöjesetablissemang där han arbetade. Vid stängningsdags inleddes ibland efterfester. Ofta med unga damer, betydligt yngre än PA. PA arbetade med projekt till fotoutsällningar. Damerna lockades med att få agera modeller vid fotografering. Om det blev några utställningar vet jag inte. Alkohol och andra droger hörde till efterfesterna som ofta fortsatte i någon lokal som fungerade som "studio". Det kunde vara "belladonna-trackers" lokal, vid Sankt Eriksplan, eller lägenheten nära Hornstull.
De tre, EA och två till, som följde PA till lägenheten nära Hornstull, hävdade att PA "torterat och våldtagit" de tre under över åtta timmar från ca 02:30 till ca 11:00.
Dom anklagade också PA för att ha spridit en allmänfarlig sjukdom.

Det har också skrivits om, men kan vara trådsanningar, att PA flera gånger tidigare anmälts för att ha begått övergrepp mot unga damer som följt med till "belladonna" eller lägenhet för fotografering.

PA kallades ofta "fotografen" av dom unga damerna.

Några funderingar.

– Varför följde dom tre och andra med PA?
– Hur går det till när en man torterar och våldtar tre kvinnor i över åtta timmar?
– Vad exakt var det för bevis (bilder eller film?) som PA plockade fram och som gjorde att förundersökningen mot honom lades ner?

Nu vet vi att EA figurerat som målsägande i tre förundersökningar om våldtäkt. Varav en lett till åtal, men ingen till dom som vunnit laga kraft. Två förundersökningar (nummer ett och tre) lades ner. Anklagad "nummer två", DU, friades i hovrätten när alla bevis (från EAs inspelningar) kom fram och beaktades. Allt mer talar för att EA ägnat sig åt uppenbara felanmälningar. I samband med dom två senaste anmälningarna ser det ut som om EA försökt manipulera bevis genom att göra ljudinspelningar som hon redigerat innan dom lämnats till polisen. När alla fakta, inklusive fullständiga inspelningar, kommit fram, har förundersökningarna lagts ner. Då det visat sig att EAs version av vad som inträffat inte stämt med vad som faktiskt inträffat.

Sammanfattning
Jag har intrycket att PA burit sig illa åt. Utan att veta. Jag tycker att det går en viktig gräns mellan om det han gjort bryter mot lagen eller inte. Från det underlag som jag sett är det svårt att veta säkert, men PA har misstänkts för, men aldrig fällts för övergrepp.
Det räcker inte IMO med att man tycker illa om en person eller dennes vanor för att personen ska fällas och dömas. Vare sig i rättegång eller i någon form av folkdomstol. Folkdomstolar bör inte tillåtas att döma eller straffa någon. Det är rättsväsendets uppgift. Det förutsätter att rättsväsendet fungerar och att dom flesta har förtroende för rättsväsendet. Om inte riskerar man medborgargarden och "folkdomstolar".

Att för få sexualbrott leder till åtal är ett problem. Att tillåta att falskanmälningar leder till åtal och dom är inte en lösning på det problemet.

Citera
2021-04-16, 11:05
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Det är just andra stycket som Lambertz riktar in sig på, det handlar alltså om försvarlighetsbedömningen. HD har i NJA 2014 s. 808 uttalat att vid försvarlighetsbedömningen så ska man utgå ifrån att uppgiften som lämnas är sann.

När det kommer till sanningshalten så är inte kravet detsamma som i ett brottmål, det är tillräckligt att man hade skälig grund för att tro att den är sann. Att en domstol skulle säga att en kvinna som uppger sig ha blivit utsatt för en våldtäkt inte har skälig grund för att tro att så var fallet har jag mycket svårt att se framför mig om inte annat talar emot uppgiften.

Lambertz huvudargument är att en brottsling har framkallat beskyllningen genom sitt brottsliga agerande och det ska därför anses vara försvarligt att sprida uppgiften om brottet. Han har hittat stöd för den tolkningen i en lagkommentar till brottsbalken. En förutsättning för att kunna göra den bedömningen är dock att man redan i försvarlighetsbedömningen prövar sanningshalten i uppgiften, det går alltså emot det nuvarande rättsläget.

Det är inte ett dåligt resonemang även om jag inte personligen köper det.

Går man på Lambertz linje utan att pröva sanningshalten i samband med försvarlighetsbedömningen så skulle det innebära att det nästan alltid är försvarligt att beskylla någon för en våldtäkt. Det skulle alltså inte fungera. Det är därför Lambertz lägger ner så mycket energi på den delen.

Lambertz ändrade inställning rör som du är inne på inte hans bedömning om utsatta kvinnor har rätt att berätta om vem som våldtog dem utan att han i det här fallet inte längre tror att kvinnan kan visa att så är fallet.

Att man frias i ett förtalsmål behöver inte innebära att målsäganden behöver dömas för brott. Det finns ett stort spelrum mellan att ha skälig grund för att tro att något har skett och att bevisa det bortom rimligt tvivel.

Tack för bra genomgång!

Jag reagerade på detta.

«Vid bedömningen av om det var försvarligt att lämna en uppgift ska man i princip bortse från om den är sann eller om den som lämnat uppgiften hade skälig grund för den. Man bör således, för att inte påverkas av kännedom om uppgiftens sanningshalt, vid prövningen utgå från att uppgiften är sann.»

Hur kan man vid prövning utgå från att en uppgift som är bevisat felaktig är sann?

Det strider mot mitt rättstänkande och dom förväntningar jag har på rättsväsendet.

Hursom, tror jag inte att detta kan rädda EA, men vi får se vilken dom som så småningom vinner laga kraft.

Citera
2021-04-16, 11:29
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Tack för bra genomgång!

Jag reagerade på detta.

«Vid bedömningen av om det var försvarligt att lämna en uppgift ska man i princip bortse från om den är sann eller om den som lämnat uppgiften hade skälig grund för den. Man bör således, för att inte påverkas av kännedom om uppgiftens sanningshalt, vid prövningen utgå från att uppgiften är sann.»

Hur kan man vid prövning utgå från att en uppgift som är bevisat felaktig är sann?

Det strider mot mitt rättstänkande och dom förväntningar jag har på rättsväsendet.

Hursom, tror jag inte att detta kan rädda EA, men vi får se vilken dom som så småningom vinner laga kraft.

Jag uppfattar det som att man separerar de två bedömningarna, och först bedömer om det är försvarligt, och sedan om det är sant. Är spridande av uppgiften inte försvarligt är det onödigt att gå vidare och bedöma sanningshalten. I första steget, när man bedömer om spridande är försvarligt, ifrågasätter man inte sanningshalten. Man utgår alltså från att den är sann, men bara i det första steget då för försvarligheten bedöms.

Man kan alltså efter första steget komma till slutsatsen att oavsett om uppgiften är sann så var det inte försvarligt att sprida den.

Kanske en poäng eftersom sanningshalten alltid kan ifrågasättas.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-04-16 kl. 11:33.
Citera
2021-04-16, 12:15
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Tack för bra genomgång!

Jag reagerade på detta.

outoftheblue Har redan gett dig svaret. Det är en bedömning i två steg. Som rättsläget är just nu så bedömer man alltså först om det kan anses vara försvarligt att lämna en uppgift. Om man kommer fram till att det kan vara försvarligt prövar man sanningshalten.

Man utgår ifrån att uppgiften är sann i första steget för att inte tvivel om sanningshalten ska påverka bedömningen om det är skäligt att lämna en sådan uppgift eller ej.

Nej jag tror inte heller att det räddar henne, ärendet måste gå hela vägen upp till HD för att det ska vara aktuellt. Det är väl dock ett så vettigt försvar som man kan lägga fram.
Citera
2021-04-16, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ja då har ju kvinnorna skrivit på sådant sätt så att det har varit enkelt att veta vem som påtalas. Och det är inlägget som är förtal.
Ett steg längre tom. I EAs fall är det skrivet på sådant sätt att syftet är utpekandet.
Citera
2021-04-21, 10:32
Medlem
Jag är inte så insatt i fallet Lambertz. Mest följt media perifert. Jag har läst den där hovrättsdomen som trådstartaren länkar till och jag undrar...hur kan ni vara så säkra på att den kvinnan är samma tjej som var hemma hos Lmabertz på julafton när det är sekretess på namnen? Kanske en dum fråga.
Citera
2021-04-22, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clemenceclearwater
Jag är inte så insatt i fallet Lambertz. Mest följt media perifert. Jag har läst den där hovrättsdomen som trådstartaren länkar till och jag undrar...hur kan ni vara så säkra på att den kvinnan är samma tjej som var hemma hos Lmabertz på julafton när det är sekretess på namnen? Kanske en dum fråga.

Bevis för att MÄ i våldtäktsfallet 2018 är den samma som anklagar Göran Lambertz för våldtäkt 24.12.2020:

Väljer att endast hänvisa till "offentliga" källor. D.v.s. där kvinnan inte nämns vid namn.

Bevis I:
Expressen 16.03.2021, “Kvinnan som anmälde topp-juristen står åtalad för förtal”
https://www.expressen.se/nyheter/kvinnan-som-anmalde-topp--juristen-star-atalad-for-fortal/
Bakom betalvägg, arkiverad artikel: https://archive.is/5flgJ (se tredje stycket)
Citat:
2018 anmälde kvinnan också en våldtäkt. Mannen dömdes i tingsrätten till två år och sex månaders fängelse, men när hovrätten tog upp fallet på nytt gjordes en annan bedömning och rätten ansåg att kvinnan gått till polisen med ett bevismaterial som inte var heltäckande. Mannen friades och erhöll skadestånd för tiden han suttit häktad.”

Som framgår i Stockholms tingsrätts dom i mål B 708-18, döms mannen till fängelse i 2 år och 6 månader. https://www.docdroid.net/KlbTwG9/hrs-b-2018-5915-pdf

Som framgår i Svea hovrätts avgörande (B 5915-18) i den överklagande domen, så frias mannen från samtliga åtalspunkter. https://www.docdroid.net/KlbTwG9/hrs-b-2018-5915-pdf#page=10

Bevis II:
Ur Tingsrättens dom sida 13 (sida 22 i dokumentet som samlat domarna i B 708-18/B 5915-18) https://www.docdroid.net/KlbTwG9/hrs-b-2018-5915-pdf#page=22
Citat:
“I målet har framkommit att målsägande A den 30 december 2018 på sociala medier bland annat uttalat en förhoppning om att år 2018 skulle innehålla väsentligt färre "våldtäktsskandaler och sexualbrott".”
(Notera dock felskrivning, ska stå 30 december 2017.)

Just detta Facebook inlägg råkar återfinnas på sida 43 (märkt 41) i förundersökningsprotokollet i mål B 4666-19, där “Lambertz-kvinnan” står åtalad för förtal. För kännedom var detta det målet som Göran Lambertz skrev ett rättsutlåtande till kvinnans fördel i.
Kvinnan skriver, 30.12.2017:
Citat:
“Alla vet vem detta handlar om och alla hoppas att han ramlar ned för ett stup i ett hav av syra. Och tjejer; stay strong. Jag hoppas att 2018 innehåller väsentligt färre våldtäktsskandaler och sexbrott.”
Förundersökningsprotokoll i mål B 4666-19, “Förtalsmålet mot Labertz-kvinnan": https://docdro.id/ffPyrqM
Dokument berörande Göran Lambertz rättsutlåtande i B 4666-19: https://www.docdroid.net/BuBVjsX

Bevis III:
Advokaten (målsägandebiträde) i våldtäktsmålet (som påståtts begåtts 31.12.2017/01.01.2018) är den samma som den offentliga försvararen för kvinnan i förtalsmålet. (Petra Kumlin).
(Se domstolsdokument.)

Bevis IV:
Göran Lambertz har skrivit om kvinnans tidigare rättsmål på sin blogg. (Trovärdigheten på källan kan diskuteras.)
T.ex. skriver han (26.03.2021) om våldtäkten som ska ha skett 2018, i punkter 6-8:
http://goranlambertz.se/fredagsbetraktelse/
Citat:
“8. Dagen efter att hon hade skickat ljudfilerna till Polisen lät hon fabriksåterställa mobilen
”på grund av mjukvarufel” så att alla eventuella ljudfiler försvann, och därtill i stort sett allt
annat material än textmeddelanden. En sådan fabriksåterställning ”på grund av mjukvarufel”
gjorde hon också, vid en passande tidpunkt, i 2018 års mål.”

I ett blogginlägg två dagar senare (28.03.2021) skriver Lambertz:
http://goranlambertz.se/sondagsbetraktelse-nr-304/
Citat:
“Själv hade jag ju vetat hela tiden att hon ljög, men nu förstod tydligen alla. Att hon hade spelat in våra samtal utan att ha berättat för mig, att hon hade valt ut lämpliga ljudfiler, att hon hade raderat lämpliga delar av textmeddelanden och att hon hade fabriksåterställt telefonen när hon var klar med sitt urval hjälpte förstås. Och att hon hade gjort precis samma saker i ett tidigare mål 2018. Saken var glasklar.”

Han länkar sedan till advokat David Massis föreläsning där han påstås berätta om detta fallet.
Citat:
“PS Se denna länk angående EP:s förslagna agerande i 2018 års mål: https://www.youtube.com/watch?v=Fe7Gev0OCHA”

David Massi var offentlig försvarare i våldtäktsmålet 2018. (Se domstolsdokumenten.)
Citera
2021-04-22, 04:55
Medlem
karlsoons avatar
Lambertz måste vara den myndighetspersonen med absolut sämst omdöme i detta rike.
Citera
2021-04-22, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Lambertz måste vara den myndighetspersonen med absolut sämst omdöme i detta rike.

Ja, förmodligen! Jag hoppas att han fått en riktig tankeställare av allt som hänt och förstår att han borde ta ansvar och använda sin erfarenhet och kompetens till att försöka rätta till det som så uppenbart felar i vårt svenska rättssystem. Han själv har ju i mångt och mycket varit med och utformat lagarna inom det. Som den inflytelserika person han varit under sitt yrkesliv och fortfarande är, kommer han kunna driva opinion framgångsrikt som pensionär. Det är min övertygelse.
Citera
2021-04-23, 19:29
Medlem
Insyn5s avatar
Någon som hört nåt nytt om EA? Befinner hon sig fortfarande på skyddad ort med sporadisk förflyttning? Har hon bodyguards? Hon lyckades ju få målet uppskjutet, men nu är det snart dags.
Citera
2021-04-23, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Man måste nog ha en antisocial personlighetsstörning för att medvetet förstöra livet på människor sådär. Finns det namn på GM?

Det är inte vad anti social personlighetsstörning innebär.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in