2021-04-15, 09:21
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Du skriver självsäkert att "Juridiskt så har hon även rätt till skadestånd utöver det."

Det beror väl på vad tinget kommer fram till!

Gick affären till som Ebba o co beskriver?

Ebba säger sig ha två värderingar av två mäklare - fick Esbjörn ta del av båda?
Fick Esbjörn bara ta del av SMS-värderingen till fullo?
Fick Esbjörn hela eller delar av kontraktet bara uppläst för sig eller fick han det på papper så att han kunde läsa allt o sätta sig in i avtalet?
Hur pratades det om de 300.000 i avdrag för sanering o renovering?
Diskuterades friskrivningsklausul?

Blir kanske Esbjörn som kan kassera in lite för allt strul fröken Ebba ställt till med.

Den som lever får se men att det skulle vara som du skriver är helt ointressant då det inte handlade om priset eller om nu hon hade 2 värderingar.
Avdrag för sanering har ju om nu det inte bara är en trådsanning endast varit en vanlig förhandling av priset i denna affär.
Priset är vad köpare och säljare skriver under på, finns inga reapriser eller dylikt i dena affär.
Esb har ångrat sig och han ksn inte specificera sig han har bara gjort det och då kostar det inget konstigt med det.
2021-04-15, 09:25
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Absolut. Vi håller tummarna för det.

Skulle vilja se hennes bästa vän, hinta eller säga nåt - "just det, det var ju en gång då..."
Om det finns något sådant.

Så är det, och det bästa med denna affär att det ska sätta ramar för många fastighetsaffärer och skydd för båda parter.
Även en helt vanlig husaffär då familjen står utanför med flyttlasset och den gamla ägaren har belamrat dörren och säger "JAG HAR ÅNGRAT MIG"
2021-04-15, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Du är verkligen sanslös, du har inte ens insett vad tvisten gäller.
Frågar du verkligen, vad JB har att göra med att bryta köpeavtalet?
Säger som Stenmark, det är ingen mening förklara för dom som int begrip!
Hänvisar dig återigen till att läsa JB istället för Expressen!

Nej. Förklara du istället.
krav på skriftligt är en sak, men utöver det vad har JB med allt?

De kommer gemensamt fram till villkor över hur de ska bryta avtalet.
Skriver på det avtalet om att avsluta husköpet sedan är allt klart.

Men du vill föra fram att aja-baja så göra man inte. JB gäller. Jaha. Förklara då.
2021-04-15, 09:27
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Om du med förlikning menar att de var och en står för sina rättegångskostnader. Esbjörn betalar handpenningen och kontraktet rivs, så håller jag med dig.

Vad en förlikning ger för resultat kan man IOFS inte veta så noga. Ett vanligt förlikningsvillkor är att man inte gör utfallet offentligt.

Min tro är att en jurist av facket gör en rimlig bedömning huruvida Esbjörns brister och själva skeendet i affären är gångbara för att diskvalificera försäljningen (stalltips; inte), förklarar för Esbjörn att han faktiskt sålt fastigheten till Ebba, och sedan förklarar att han möjligen kan stå till tjänst med att mjuklanda Esbjörns affär på det sätt som är möjligt.

Att spela "hardball" med Ebba verkar inte vara en framkomlig väg.

Förväntningar att Ebba skall betala för att Esbjörn vill ångra affären är naturligtvis helt orealistiska. ENBART om domstolen kommer fram till att avtalet skall vara ogiltigt (av något skäl) kan detta inträffa. Annars är den realistiska utgången att Esbjörn täcker Ebbas alla kostnader i ärendet.

Det sura för Ebba, även om hon "av godhet" går med på att låta affären återgå är att Esbjörn, mest troligt, inte har ekonomiska resurser att återbetala Ebbas utgifter. Ebba kan då (i praktiken) få nöja sig med en högst osäker fordran på Esbjörn.
2021-04-15, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Den som lever får se men att det skulle vara som du skriver är helt ointressant då det inte handlade om priset eller om nu hon hade 2 värderingar.
Avdrag för sanering har ju om nu det inte bara är en trådsanning endast varit en vanlig förhandling av priset i denna affär.
Priset är vad köpare och säljare skriver under på, finns inga reapriser eller dylikt i dena affär.
Esb har ångrat sig och han ksn inte specificera sig han har bara gjort det och då kostar det inget konstigt med det.

Men allt fram till nu har ju handlat om "juristens" plan, eller icke-existerande plan.
Den nya advokaten kan ju göra på ett helt annat sätt, och fokusera på dessa detaljer under huvudförhandlingen.
2021-04-15, 09:29
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngenHemma
Det finns inget som heter backa eller ångra sig.
Om en av parterna av någon anledning vill att avtalet ska brytas krävs en förhandling om villkoren för det. Grundprincipen är att den part som inte vill bryta avtalet ska vara skadelös.
Storleken på handpenningen har inget med storleken på den ersättning som ska utges.
Låt oss säga att du köpt ett hus av mig i september för 4 Mkr och betalat 400k i handpenning. Nu i april vill du frånträda avtalet innan tillträde, kanske för att du blivit av med jobbet och inte får lån.
Om huset nu är värt 4.5 Mkr blir det en bra affär för mig, så jag kan återbetala handpenningen även om jag haft ca 100k i mäklarkostnad.
Om huset däremot är värt 3.5 Mkr blir ju däremot min förlust 600k. Då kräver jag åtminstone 600k för att gå med på att bryta avtalet, dvs 200k extra. Är det på en fallande marknad vill jag kanske ha lite mer för att gå med på en snabb hävning.
I de flesta fall kommer parterna överens, men det kan ju krävas att en part drar den andra till tinget.

Nej du har rätt, finns endast att någon av parterna vill bryta avtalet, lite enklare språkbruk bara.
Där är vi nu med en stämning av säljaren och tingsrättsförhandlingar.
Detta då säljaren ändå inte ville bryta avtalet trots sina uttalanden i media.
Utan försökte tvinga köparen att istället ensidigt bryta och därmed stämma köparen i slutändan.
Jag har mina misstankar om detta och även att enda drivkraften hos säljaren är ekonomisk.
Allt beror på penninghunger och missunnsamhet hos Esbjörns ”bekanta” inget annat.

(Garres påstående: att köparen kan backa på begäran av säljare är däremot Expressen gallimatias.)
2021-04-15, 09:32
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
"Backa på säljarens begäran existerar inte."
De kan göra precis vad som helst. De skriver ett avtal om att avsluta det tidigare avtalet enligt *bla bla bla* villkor.

Existerar inte? Det kan finnas tex besiktningsvilkor som tillåter det. Eller att ens lån inte går genom, att ens försäljning av tidigare hus inte blev av osv.

Jag tror du förväxlar sk "svävarvillkor", dvs att KÖPAREN kan välja att inte fullfölja affären med motsvarande villkor som gynnar SÄLJAREN.

Men den juridiska konstruktionen är att överlåtelseförklaringen villkoras till en besiktning, banklån eller försäljning av egen bostad.

Att SÄLJAREN skulle få motsvarande fullgörandefrist har jag inte hört talas om. Har du något sådant exempel?
2021-04-15, 09:37
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Nja. Är det inte precis tvärt om? Om man säljer ett fallfärdigt ruckel så är det extra viktigt att ha med. För ett friskrivnings avtal är ju något som ligger i säljarens intresse.
Om Esbjörn varit om sig och kring sig i fastighetsaffärer hade han förstått vikten av att ha med det.

Det fungerar inte så. Det som är intressant med en friskrivning är när man inte har full insikt i fastighetens skick, och inte kan svara på frågor om skicket (typ "dödsbo"). Ett ruckel av "vår" karaktär är såpass uppenbart i oskick att "dolda fel" inte någonsin kan bli aktuellt.
2021-04-15, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Nej du har rätt, finns endast att någon av parterna vill bryta avtalet, lite enklare språkbruk bara.
Där är vi nu med en stämning av säljaren och tingsrättsförhandlingar.
Detta då säljaren ändå inte ville bryta avtalet trots sina uttalanden i media.
Utan försökte tvinga köparen att istället ensidigt bryta och därmed stämma köparen i slutändan.
Jag har mina misstankar om detta och även att enda drivkraften hos säljaren är ekonomisk.
Allt beror på penninghunger och missunnsamhet hos Esbjörns ”bekanta” inget annat.

(Garres påstående: att köparen kan backa på begäran av säljare är däremot Expressen gallimatias.)

Så vad är felet. Nån påhittad teknikalitet?
"köparen kan backa på begäran av säljare"
Handlar ju endast om att säljaren är den som initierar. Och köparen INTE ställer krav, utan "backar" från sådant.

Skrev detta direkt.
"De skriver ett avtal om att avsluta det tidigare avtalet enligt *bla bla bla* villkor."

haha - jag har precis lika mycket rätt, men du vill bara inte erkänna det.
Tack!
2021-04-15, 09:40
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Blev ju inte riktigt som att de kallade någon utanför kretsen som vittne, det spekulerades i säpo-tjej.

Två tjejer i Ebbas ålder, den ena från området och den andra gör PR.

Det är så lätt att släta över samtal, och vinkla...

Esbjörn kanske verkade klar i skallen, men säg att han en morgon de träffades hade han glömt allas namn eller nåt liknande. Lite förvirrad en kort stund.

Vittnena har självklart valt att inte ta upp en sådan sak som vanligtvis är en liten detalj, inget man egentligen knapp minns, men i detta perspektiv kunnat stjälpa deras fall helt och hållet.

Man "glömmer" bort det.

Det är problemet med släkt och vänner som vittnen. Naivt att tro att man får exakt sanning.
I svenska domstolar är det fri bevisvärdering, dvs domstolarna ska tillmäta varje bevis det värde som det ger anledning till. Sådana saker som du tar upp kan givetvis påverka det värde domarna tillmäter olika vittnesmål.
2021-04-15, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag tror du förväxlar sk "svävarvillkor", dvs att KÖPAREN kan välja att inte fullfölja affären med motsvarande villkor som gynnar SÄLJAREN.

Men den juridiska konstruktionen är att överlåtelseförklaringen villkoras till en besiktning, banklån eller försäljning av egen bostad.

Att SÄLJAREN skulle få motsvarande fullgörandefrist har jag inte hört talas om. Har du något sådant exempel?

Jag menar nog att de helt enkelt kommer fram till att detta köp inte kommer genomföras, och att vissa villkor/krav kommer ställas i avslutsavtalet. Inte att någon enskilt pekar på någon paragraf eller villkor i avtalet som gör att det avslutas "naturligt". För det finns väl inte nu?
2021-04-15, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
I svenska domstolar är det fri bevisvärdering, dvs domstolarna ska tillmäta varje bevis det värde som det ger anledning till. Sådana saker som du tar upp kan givetvis påverka det värde domarna tillmäter olika vittnesmål.

Jag hade ju kanske underförstått trott att det var en gemensam bekant som frågade Esbjörn första gången - dvs äldre person.

Men nu verkar det som att det också var en vacker ungmö, som kom med ett smickrande erbjudande om att träffa en annan ung flicka.
(Allt skedde i månskenet - eller hur)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in