Citat:
Ursprungligen postat av
Hanna-Wigh
Göran återkallade följande skrivning i slutsats 5 i rättsutlåtandet (sid 2).
"Jag anser mig ha anledning att utgå från att försvaret kommer att kunna visa att de uppgifter som hon lämnade om målsäganden var sanna."
Göran forsätter:
På denna punkt har jag ändrat mig. Jag anser mig inte längre ha anledning att utgå från att försvaret kommer att kunna visa att de uppgifter som MGM lämnade om måls-äganden var sanna.
Men följande mening skall vara kvar i rättsutlåtandet enligt Göran, om jag har förstått saken rätt (sid 10)?
7 Slutsatser
I målet torde det kunna visas att de uppgifter som MGM lämnade om målsäganden är sanna.
https://www.docdroid.net/BuBVjsX/glambertz-rattsutlatande-i-b-4666-19-pdf
Någon?
Enligt svensk ordbok har ordet torde två betydelser, dels
1.
bör sannolikt i uttryck för förmodan, möjlighet o.d.
SEböra 2
2.
bör lämpligen i uttryck för hövlig uppmaning
Så uttrycker han en uppfattning att försvaret kan visa detta eller påpekar han att försvaret måste kunna visa detta?
Mitt första intryck var den första tolkningen, men det går kanske att tolka på det andra sättet.
Edit: Fast hans hållning är väl att en som verkligen är våldtagen ska få säga det. Utan att behöva bevisa att det skett, eftersom det är så svårbevisat. Smart drag, för det implicerar även samma rätt för en falskanmäld man att peka ut den anmälande kvinnan som lögnerska och bedragerska, eftersom mannen själv var närvarande och kan veta med full visshet att han inte våldtagit och att kvinnans berättelse inte stämmer.
Man försvarar bådas rätt eller ingens rätt att kalla den andre förövare. Förutsatt att de talar sanning.