2021-04-14, 07:36
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Kul att du knåpar ihop ännu en halmgubbe.
Du tillskriver mig något jag aldrig skrivit och ber mig försvara mig mot dina ord.

Jag skrev att du låtsas att det låg dunkla motiv bakom häktningen. Det är något annat.
Det jag syftar på är en av dina frågor om häktningen:

Skälet till att Lambertz häktades är ju att åklagaren kom fram till att det fanns sannolika skäl att misstänka honom för våldtäkt. Häktning är det normala vid sannolika skäl I våldtäktsmål. Lambertz har inte blivit särbehandlad.

Jag uppfattar din fråga som att du tänkte att åklagaren hade andra skäl för att häkta Lambertz än att hon kommit fram till att han på sannolika skäl var misstänkt för våldtäkt., vilket ju sig leder till häktning I normalfallet. Du verkar tänka att ett sådant motiv skulle kunna vara att åklagaren klagaren tänkte att Lambertz kanske skulle kunna förstöra bevis. Därav min av min uppfattning att du låtsades som att det låg dunkla motiv bakom häktningen.

Menade du någonting annat med frågan om argument för häktning?
Cirkelresonemang. Det är klart att åklagaren ansåg att det fanns sannolika skäl. Problemet är att vi idag ser att det alldeles uppenbart inte fanns objektiva sådana, med den tekniska bevisning som PU hade tillfång till i mars 2021. Och häktningsförhandlingar är inget skydd mot det.

Men nej, någon konspiration är det inte frågan om. Bara en inkompetent polis som inte kan läsa innantill, en åklagare som fängslar en oskyldig utan grund som nu har sitt rykte förstört för all framtid.
Citera
2021-04-14, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag upplever det som att jag mer än dom flesta här är öppen för att EA inte haft ett brottsligt uppsåt.

Jag tror att jag tidigare i tråden skrivit att även om GL är ett offer, som fick sitta inlåst i två veckor, så är, totalt sett, det som gjort illa EA och gjort henne till den hon är, långt mycket värre än två veckor i häkte.

Var det kanske det du tänkte på när du skrev om "något helt annat"?

–
I mjukisars rike ska det framöver tyckas synd om psyksjuka kvinnor som trott att dom våldtagits - varpå dom fått oskyldiga män lagförda och kastade i fängelse.
NU vill landets galnaste feminazisar dessutom ha fritt att hänga ut och stigmatisera män, vilka dom TROR/TYCKER har begått sexbrott (våldtäkter). Ska dom lyckas med att anställa ett Mayhem?
Citera
2021-04-14, 10:06
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Cirkelresonemang. Det är klart att åklagaren ansåg att det fanns sannolika skäl.
Okej. Då ägnar du dig också åt cirkelresonemang eftersom du skrev att häktning närmast är normalfallet efter sannolika skäl
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det fetade är nyckeln här. Eftersom åklagaren sitter på all bevisning och sannolika skäl i ett våldtäktsmål kan vara MÄs uppgift och den ökända stödbevisningen, läs en bekant som upprepar det som MÄ berättar, så blir häktning närmast normalfallet.

Citat:
Skälet till att Lambertz häktades är ju att åklagaren kom fram till att det fanns sannolika skäl att misstänka honom för våldtäkt. Häktning är det normala vid sannolika skäl I våldtäktsmål. Lambertz har inte blivit särbehandlad.

Jag förstår att det är frestande att hugga på en mening men det är en bra idé att läsa hela inlägget innan man svarar på det. Då hade du sett att lasternassumma tänkte att det fanns andra [uttalade] skäl I det här specifika fallet såsom att Lambertz annars skulle förstöra bevisning. Som du säkert vet gäller det omvända vid häktning: eftersom vi I praktiken har sk obligatorisk häktning när någon är på sannolika skäl misstänkt för våldtäkt blir man häktad om det inte är uppenbart att häktning inte är nödvändig.

Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Den långa tiden väcker flera frågor:
– Hur kunde det ta så lång tid att komma fram till att det fanns skäl för häktning?
– På vilket sätt kunde GL förstöra bevis 2,5 månader efter händelsen, om det var ett argument?
– Eftersom bevis som visade att EAs version inte stämde var enkla att plocka fram, varför kunde åklagare och förundersökare inte plocka fram detta före häktningen och därigenom undvikit ett felaktigt frihetsberövande?
–

Citat:
Problemet är att vi idag ser att det alldeles uppenbart inte fanns objektiva sådana, med den tekniska bevisning som PU hade tillfång till i mars 2021. Och häktningsförhandlingar är inget skydd mot det.

Men nej, någon konspiration är det inte frågan om. Bara en inkompetent polis som inte kan läsa innantill, en åklagare som fängslar en oskyldig utan grund som nu har sitt rykte förstört för all framtid.
Jo, men det är ju en annan fråga huruvida det fanns grund för sannolika skäl eller inte. Den frågan har jag inte berört utan jag talar enbart om häktningen, även om jag naturligtvis inser att de hänger ihop.

Jag tycker att det finns all anledning att uppehålla sig vid frågan om häktning eftersom häktning I allmänhetens ögon lätt uppfattas som bara ett preludium till att åklagaren väcker åtal. Den som häktas ses som skyldig till brott. Här finns det all anledning att fundera över häktningsförhandlingarna. Det kanske också är så att det är fel med sk obligatorisk häktning vid sannolika skäl om det som påföljd för brottet är föreskrivet fängelse I ett år eller mer? Kanske borde mer hänsyn tas till brottets beskaffenhet eller den misstänkte? Det står ju trots allt också i rättegångsbalken att "Häktning får ske endast om skälen för åtgärden uppväger det intrång eller men i övrigt som åtgärden innebär för den misstänkte eller för något annat motstående intresse"
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/rattegangsbalk-1942740_sfs-1942-740
Senast redigerad av Sandkaka 2021-04-14 kl. 10:10.
Citera
2021-04-14, 10:07
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ja, det stämmer att försäkringsbolag inte alltid kräver att det måste finnas en fällande dom. Däremot säger t ex Folksam att det i normalfallet krävs en fällande dom. Vilket i sig är fullt rimligt eftersom beviskravet för att få ersättning från en försäkring inte är lika högt ställda som beviskraven för att fälla någon för brott i domstol.

Det är försäkringstagaten som har bevisbördan när det gäller försäkringsärendet, precis som ditt exempel från If:s försäkringsvillkor visar. Försäkringstagaren måste kunna visa vad som hänt och också visa att hen blivit utsatt för ett visst brott. Det räcker alltså inte med att göra en skadeanmälan och bifoga en polisanmälan. Försäkringsbolaget vill också ha in dokumentation som visar att man utsatts för det brott man angivet så som läkarintyg på ev. skador, journalanteckningar, bilder, kontaktuppgifter till vittnen, förundersökning etc.

Det är alltså inte så att försäkringsbolag kastar pengar som smågodis bara för att en kvinna piper våldtäkt utan det krävs en hel del bevis för att en våldtäkt också för att att få ut försäkringspengar. Jag har ingen statistik gällande hur många skadeanmälningar som leder till utbetalning av ersättning men det torde vara avsevärt mer än de 5% (5% är andelen anmälda våldtäkter som leder till fällande dom.

Ja, du har bitit dig fast vid att MÄ satt I system att anmäla män för våldtäkt. Men du bortser från att försäkringsbolag också kräver att hon ska kunna visa vad som har hänt och att hon utsatts för våldtäkt. Försäkringsbolag reagerar alltid på upprepade skadeanmälningar och ev försäkringsbedrägerier.

Kul förresten att du minskat ned de systematiska våldtäktsanmälningarna till två fall förresten.
Du börjar inse fakta fast du inte vill erkänna det 😆

Som att jag någonsin påstått att Försäkringsbolag spottar ut pengar som om det vore smågodis.
Jag tror dock de flesta här är eniga i att EA kan vara väldigt övertygande i sin sak.

Nej, jag har inte ändrat någonting. EA har falskeligen anmält 3 olika män för våldtäkt, 2 av fallen är i princip identiska modus operandi. Det är alltså det jag syftar på.

Vad tycker du om EA's porrfilm förresten? Tror du hon mår bra av att många här har sett när hon får en creampie?
Citera
2021-04-14, 10:20
Medlem
[quote=Magictrix|75493727]
Citat:

I den riktiga världen där ute finns det kvinnor som av olika skäl falskeligen anmäler män för våldtäkt. Som tur är är de inte särskilt många. Här på Flashback är det annorlunda. Här kan kvinnor i princip inte våldtas överhuvudtaget. Antingen är det kvinnor som frivilligt umgåtts med invandrare, då får de i princip skylla sig själv, eller om det är en pursvensk våldäktsman, då har kvinnan en pojkvän och har fått dåligt samvete.

I detta fall har jag läst mig till att kvinnan ifråga är psykiskt störd, har spelat in porrfilm, har en fäbless för äldre män samt att hon är invandrare eftersom hon normalt firar jul utomlands och därmed får skylla sig själv.

Vad som är sant är att hon har en eller fler diagnoser. Oavsett bokstavskombination ser hon sig själv som ett offer. Är det inte sant så vill hon vara ett offer. Det visste Lambertz tidigt. Han har läst hennes journal. Vad han inte vet är att man inte kan krama bort en diagnos. Han borde ha insett att han var på djupt vatten redan innan han bjöd hem henne.

Kanske GL var sugen på lite juridiska äventyr, kanske är han bara en notorisk kåtbock? Om saker och ting är för bra för att vara sanna så är de det. En snygg 30-åring krökar inte ner sig hos en ofräsch 70-åring för skojs skull. Jag har inget emot åldersskillnader, men förstår att GL var sugen på ett äventyr. Tror inte heller att han våldtog henne, men alkohol i kombination med hennes mående skapade situationen. När hon tappade kontrollen ville hon bli våldtagen för att... ja hon är sjuk. Hon behöver inget motiv. GL skulle låtit henne vara. Även om hon är störd och inte sov och spelade in allt så gick han rakt i fällan. Han utnyttjade situationen och hur sjuk hon än är så borde han vetat bättre.

Man kan samanfatta det så här; "hur kul är det att ligga med någon som egentligen inte vill ligga med dig?
Hon har ju svenskt namn. Är hon verkligen invandrare då? Att hon normalt firar jul utomlands kan ju bero på att hon reser på en charterresa då. Det gör ju många svenskar över jul och nyår. Har Lambertz verkligen haft till gång till hennes journal? Han är ju inte läkare. Ja, jag säger inte emot, jag bara undrar. Men tillgång till tidigare domar, där hon varit inblandad, har han förstås. Och där finns väl läkarutlåtanden. Men brukar det inte vara sekretess på psykiatriska diagnoser? Men det förstår man ju att även om det skulle vara sekretess på det, så kommer sådant fram iallafall eftersom "snacket går". Ja, det är bara några saker som jag undrar över.
Lambertz påstår ju att det var hon som tagit initiativet till sex och då kan man ju få för sig att hon faktiskt vill någonting.
Citera
2021-04-14, 10:21
Medlem
lasternassummas avatar
förtydligande...

Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
I mjukisars rike ska det framöver tyckas synd om psyksjuka kvinnor som trott att dom våldtagits - varpå dom fått oskyldiga män lagförda och kastade i fängelse.
NU vill landets galnaste feminazisar dessutom ha fritt att hänga ut och stigmatisera män, vilka dom TROR/TYCKER har begått sexbrott (våldtäkter). Ska dom lyckas med att anställa ett Mayhem?

Jag tänker inte primärt i termer av "mjukisar" eller "hårdingar" här.

Jag uppfattar det som om du uttrycker en stark motvilja mot falska anklagelser och justitiemord. En sådan motvilja har jag också.

En viktig gränsdragning för mig är om vi i huvudsak vill att rättsväsendet ska präglas av "öga för öga". Eller om vi i huvudsak vill att brottslingar ska "botas och återanpassas" för att, efter straff, kunna leva ett liv som fungerande, hederliga samhällsmedborgare. När, hur och om sådan "bot och återanpassning" är möjlig är inte självklart. Jag vill se båda. Rimliga straff och rimliga insatser för återanpassning.

Hur ska man se på EA? Är hon en hopplös återfallsförbrytare och ska låsas in och nyckeln kastas bort? Eller går det att förstå och bryta det som ser ut som ett beteende utanför samhällets normer så att hon kan fungera i samhället och bli en "nyttig" samhällsmedborgare?

För mig, och jag gissar för många med mig, är EAs beteende obegripligt. Jag tror ändå att det går att förstå. Som humanist är jag emot dödsstraff och vill ha rimliga, skäliga straff. Kanske behöver straffen skärpas i Sverige?

Kanske bör falsk tillvitelse för våldtäkt bestraffas som våldtäkt?

EA har satt fokus på brister i rättssäkerheten. Det får inte räcka inte med en påstådd våldtäkt för att låsa in en misstänkt. Det måste göras en rimlig prövning.

Så är det också med EA. Hon ska inte hängas i ett träd av en lynchmobb. Hon förtjänar, likt alla andra misstänkta, en rimlig prövning. I enlighet med den bild jag har tror jag inte att hon haft ett brottsligt uppsåt. Jag kan ha fel och då bör hon nog rannsakas för falsk tillvitelse. Kanske fler brott? Utöver grovt förtal, som redan är på gång.

–
Senast redigerad av lasternassumma 2021-04-14 kl. 10:58.
Citera
2021-04-14, 10:36
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Som att jag någonsin påstått att Försäkringsbolag spottar ut pengar som om det vore smågodis.
Jag tror dock de flesta här är eniga i att EA kan vara väldigt övertygande i sin sak.

Nej, jag har inte ändrat någonting. EA har falskeligen anmält 3 olika män för våldtäkt, 2 av fallen är i princip identiska modus operandi. Det är alltså det jag syftar på.

Vad tycker du om EA's porrfilm förresten? Tror du hon mår bra av att många här har sett när hon får en creampie?
Jag har inte tittat på den porrfilm eller de porrfilmer som det länkats till i tråden. Antar att du syftar på någon av dem.

Det är ju meningslöst att göra en porrfilm om ingen tittar på den. Själva syftet med porrfilm är ju att underhålla och väcka lust. Det är rimligt att anta att den som medverkar frivilligt i en porrfilm vill att filmen ska bli sedd och uppskattad av många, om det inte handlar om en film avsedd för strikt personligt bruk förstås. Sedan kan man naturligtvis fråga sig om de som medverkar gör det frivilligt eller inte, men det är en annan fråga.
Citera
2021-04-14, 10:52
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Jag har inte tittat på den porrfilm eller de porrfilmer som det länkats till i tråden. Antar att du syftar på någon av dem.

Det är ju meningslöst att göra en porrfilm om ingen tittar på den. Själva syftet med porrfilm är ju att underhålla och väcka lust. Det är rimligt att anta att den som medverkar frivilligt i en porrfilm vill att filmen ska bli sedd och uppskattad av många, om det inte handlar om en film avsedd för strikt personligt bruk förstås. Sedan kan man naturligtvis fråga sig om de som medverkar gör det frivilligt eller inte, men det är en annan fråga.

Förstår. Porrfilmen är ju nu borttagen från nätet i samband med att det blev känt.. Så man kanske ska skilja på anonym porrfilm och porrfilm kopplad till ens identitet, så att säga.

Tråkigt om inte EA uppskattar uppmärksamheten dock. Jag tyckte hon gjorde ett bra jobb i filmen! Hade nog kunnat göra fler eller kanske t.o.m. en OnlyFans för att tjäna lite hederliga stålar.
Citera
2021-04-14, 12:35
Medlem
Jonathaan5s avatar
Går det att göra ett utdrag av EAs betyg på juristprogrammet likt den här?https://uvell.se/2019/12/11/arets-ingenjor/
Linnea hann inte heller fullfölja sina studier helt, som EA.
Citera
2021-04-14, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P

Haha underbart nedkokat..
På P1 i morse var det någon tokig Misandri som kallade insamlingen för att sabba bötesstraff i förtalsmålen för Krigskassa -minsann.
Citera
2021-04-14, 19:09
Medlem
Tyvärr kommer många av er att inte förstå denna artikel, men den är tänkvärd att beakta så att denna rättsinstans för böbeln inte drar ner oss tillbaka i medeltiden

https://www.magasinetparagraf.se/nyheter/debatt/203301-mediedrevet-korsfaste-goran-lambertz/?fbclid=IwAR31iGoxBY_ZI9uCxkXODr13xLxZNtapCks1ZDFT JepTAUE6JsccYZGBhew
Citera
2021-04-14, 19:47
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paragrafmorsan
Tyvärr kommer många av er att inte förstå denna artikel, men den är tänkvärd att beakta så att denna rättsinstans för böbeln inte drar ner oss tillbaka i medeltiden

https://www.magasinetparagraf.se/nyheter/debatt/203301-mediedrevet-korsfaste-goran-lambertz/?fbclid=IwAR31iGoxBY_ZI9uCxkXODr13xLxZNtapCks1ZDFT JepTAUE6JsccYZGBhew
Intressant att den är skriven av en kvinna i ungefär samma ålder som "lambertzkvinnan". Det gör det uppenbart att frågan inte handlar om en polarisering män vs kvinnor, utan att även kvinnor kan ta Lambertz parti mot den rättssäkerhetslösa mediadomstolens fällande dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in