2021-04-14, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Förstår hur du menar men vad letar man efter, sköljmedel?

De skorna har kunnat gå med Vanish eller tvättmedel femton gånger och sen med bara vatten några gånger i en tvättpåse för att minska slitage.

Sen brukar de där etiketterna på insidan av plösen vara väldigt ”tåliga” vad gäller trycket.

Hans ser ut att vara slitet efter skrubb eller användning?

https://www.bildtagg.se/bild/ga66zbjr7eqgqfihp6qugek

Kan ju bero på just den enskilda etiketten men det ska mycket till för att slita på en sån etikett.

Nog ser texten på etiketten ut som att den blivit ordentligt anfrätt av något starkt medel. Det kan tamesjutton inte vara en normal slitning på ett par dojjor som knappt var ett år gamla.

Etiketten sitter så pass långt ned att man inte kommer åt den när en hand håller upp plösen för att skon ska gå smidigt på foten.

Har de konstaterat något om etiketten i FUP?
Citera
2021-04-14, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Nog ser texten på etiketten ut som att den blivit ordentligt anfrätt av något starkt medel. Det kan tamesjutton inte vara en normal slitning på ett par dojjor som knappt var ett år gamla.

Etiketten sitter så pass långt ned att man inte kommer åt den när en hand håller upp plösen för att skon ska gå smidigt på foten.

Har de konstaterat något om etiketten i FUP?

Han har förvisso ankelsockor så mudden/resåren eller vad det kan tänkas heta kan skava där. Men kollar man även på rätt slitna joggingskor så brukar lappen vara hyfsat intakt. Den här ser lite sliten ut men det baserar jag på de ganska få bilderna som finns i fupen.

Har dock ett antal arkiverade begagnat annonser för samma märke/typ av blå skor här sen tidigare som jag ska kolla om etiketten syns. Snacka om att man samlat på sig mycket konstigt som ”privatspanare”.
Citera
2021-04-14, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Läs min kommentar igen Rosy. Ingenstans nämns "ett par" celler. Forensikern sa "enstaka celler" liknande. Det betyder inte 2, som du får det att låta som.

Och vad är det för hemsnickrad "sanning" från din sida att SD måste ha tvättat av ringen och satt tillbaka den på LWs finger för att avsätta just den mängd DNA som fanns på ringen...?

Lyssna på förhöret med forensikern från NFC som Piastrone la upp. Ligger i trådstarten bland filer.
Inget han säger styrker din teori om att "han måste tvättat av ringen och satt tillbaka den".
Sånä där gissningar som läggs fram som påståenden blir lätt till trådsanningar trådsanningar, vilket är onödigt.

Kom med nåt annat argument. Jag lyssnar, uppriktigt.

Kan inte finnas någon annan anledning till att SDs dna fanns på Lenas ring och att han var den sista som träffade Lena i livet. Hon rev honom på benet med ringen och det torde vara det ultimata beviset.

Förutom en massa andra för SD besvärande bevis och indicier. Klart han är skyldig till mordet! Alla (även försvaret) vet detta. Nu slåss åklagare och försvar från båda håll för att vara trovärdigt utifrån allt det material som finns.

Vore ytterst sorgligt om Lenas mördare går fri pga tekniska underfundigheter som rätten kanske inte orkar ta till sig.

Nya förhör med främst HD, JG, och SOA med fru, hade varit önskvärt som sista och kanske den avgörande knorren.
Citera
2021-04-14, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingKong90
Att han ljuger behöver ju inte innebära att han är gm. Kan ju ha kommit till platsen först senare.

Ok? Berätta gärna hur du tänker här - och vad som hände innan SD kom dit i såfall.

Väntar med stor spänning på en förklaring vad du menar kan ha hänt.
Citera
2021-04-14, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thislookslike
Håller helt med dig. För att inte tala om vad han utsätter sina närmaste för.. HD, barnen, svärföräldrarna, JG, grannar och kollegor.
Allt detta gör inte en normalbegåvad person bara för att vara tjurig liksom.
Det är skönt att SD:s föräldrar och syskon har sluppit att bli uthängda i varje fall, de verkar ju ha tagit avstånd och det finns nog en grund för det. Däremot vore det uppfriskande att få lite bakgrund om vem SD är/var som yngre.

Finns massor beskrivet om hans barndom och uppväxt. Samt hans förhållande till syskon och päron. Både det han själv har berättat och vad syskon och päron har berättat. Finns att läsa i början av alla vittnesmål.
(Intressant läsning om en i mina ögon kall och märklig uppväxt).
Citera
2021-04-14, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Konstigt att inga celler från någon på kalaset överlevde då, eller dna från andra som fanns på kjolen.
Så lustigt va?

Eller hur?
Bara från SD...
Vad nu det kan betyda
Citera
2021-04-14, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Vi får väl se när HR-domen kommer. Kom ihåg mina inlägg då, bl.a. denna om ringen och att det finns för få celler för att anses komma från ett brutalt blodigt mord.
Om man antar att ringen inte skadat gärningsmannen så bör antalet celler som överförts vara ganska lågt. Totalt bör han ha tappat flera tusen hudceller den naturliga vägen under den tid kontakten varar, men ringen kommer bara åt att ”skrapa” en begränsad del av kroppen. Och av dessa celler är det inte alla som fastnar och är kvar när provet tas.

Svårigheten med att mordet var brutalt är att undvika prov som nästan uteslutande innehåller offrets DNA och där det därför är svårt att detektera spår från gärningsmannen.
Citera
2021-04-14, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Kan inte finnas någon annan anledning till att SDs dna fanns på Lenas ring och att han var den sista som träffade Lena i livet. Hon rev honom på benet med ringen och det torde vara det ultimata beviset.

Förutom en massa andra för SD besvärande bevis och indicier. Klart han är skyldig till mordet! Alla (även försvaret) vet detta. Nu slåss åklagare och försvar från båda håll för att vara trovärdigt utifrån allt det material som finns.

Vore ytterst sorgligt om Lenas mördare går fri pga tekniska underfundigheter som rätten kanske inte orkar ta till sig.

Nya förhör med främst HD, JG, och SOA med fru, hade varit önskvärt som sista och kanske den avgörande knorren.

Jag har fullt förtroende för att HR kan värdera alla de bevis och indicier som finns.
Ingen annan rimlig gm kan finnas, då hade det funnits något enda lite som pekade åt något annat hålll.
Men det gör det inte. Och Lena är mördad, hon är död och mördaren går fortfarande lös.
Har inte hört Sd, Hd eller JG en enda gång varit oroliga för att en mördare går lös. Inte en enda gång.
Citera
2021-04-14, 23:29
Medlem
Citat:
Finns massor beskrivet om hans barndom och uppväxt. Samt hans förhållande till syskon och päron. Både det han själv har berättat och vad syskon och päron har berättat. Finns att läsa i början av alla vittnesmål.
(Intressant läsning om en i mina ögon kall och märklig uppväxt).

Tack för återkoppling. Nu när du säger det så har jag läst det tidigare men glömt det. Så nu blir det en omläsning på den delen.
Citera
2021-04-14, 23:29
Medlem
Matamatas avatar
Citat:

Hans sår på benet behöver inte vara från ringen. Fanns det inte vassa stenar på bp?
Översta märket på trädet sitter bara 55 cm ovan mark. Mördaren borde då vid något tillfälle stått på ett eller båda knäna. Det är iallafall min teori.
Citera
2021-04-14, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Domen utgår från tiden 01:41 då de felaktigt utgår från att mobilen stängdes av manuellt alt. Blev förstörd.

Då är sträckan från det område som masten Hjalmar Bergmansväg täcker till observationsplatser rimlig.

Nu vet vi ju att slutsatsen innehåller två felaktiga slutsatser.

Jag lyckas tyvärr inte logga in på fb längre via min dator, bara mobilen. Andra som har samma problem?

Så tråkigt att det blir så.
Jag, som själv torde vara trådens mest otekniska, har både och.
Hoppas att du snarast får pejl på problemet så att du kan skriva fullt ut.

Du är viktig och behövs här.
Citera
2021-04-15, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jämförelse de två bilder som finns på det förmodade skoavtrycket i färg resp svartvitt.
Spontant ser det ut som avsatt med blod:

https://www.bildtagg.se/bild/qc11higa67jskqg8f6zp74qx

Svartvita:

https://www.bildtagg.se/bild/t8mtcmaglqgqcshmz0sqlr

Spontant reagerar man ju på den markanta linjen och det är väl den som fått NFC & Co att reagera. Kan ju också bero på att kjolen veckat sig om LW t.ex. suttit ned så partiet precis vid ”gylfen” inte blivit utsatt för stänk eller dropp.

Enligt protokollet ska L*na först ha hamnat på mage. Målsägaren har hamnat på mage och avlidit. Sen har mördaren flyttat kroppen till ett mer "framstupa sidoläge" för att komma åt mobilen i kjolens ficka. Det kan med andra ord lika gärna vara gräs och kvistar under henne som först fläckats ner av hennes blod och som sen avsatt blodet på hennes kjol. Även hörlurarna saknas och eventuella ränder/linjer av blod kan vara, förutom då gräs och kvistar, trådarna till hörlurarna som dragits av L*na.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in