2021-04-14, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men det är ju det där förhöret 31 maj också, där SD varken minns det ena eller andra ändrar sin historia så många gånger att PS tappar det.

SD har först inte haft kontakt med Lena den 11.e och så till sist har han det och barnen hade han inte heller först men sedan har han det. För mig är det helt klart att SD ljuger.
Hur kan man inte minnas två veckor senare om man har jobbat på klämdagen? Hur kan man under ett och samma förhör ändra sig så många gånger om man inte har något att dölja.

Jag vet att jag skrev ett inlägg med olika svar från SD i det här förhöret och hur hans version ändrades allteftersom PS började syna honom.
Att han ljuger behöver ju inte innebära att han är gm. Kan ju ha kommit till platsen först senare.
Citera
2021-04-14, 19:57
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Det är inte säkert. Den tilltalade kan ha burit trekvartsbyxor och LW kan ha kommit i kontakt med hans ben under överfallet. Även om den tilltalade exempelvis burit handskar vid tillfället för brottet.

Ja men precis. Borde det inte funnits mer än ett par enstaka celler på ringen då om den kommit åt hans bara ben?

Det är i så fall om han tvättat av den efter mordet och satt tillbaka den på Lenas finger men hur rimligt är det? Efter en eller enstaka tvätt kan fortfarande några celler vara kvar vet jag. Svårt att få bort allt utan många tvättar.
Senast redigerad av Rosamund 2021-04-14 kl. 20:08.
Citera
2021-04-14, 19:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
dags för att läsa ikapp igen

Om påsmannen...

...säger vittnet när han är ute med polisen för att peka ut platsen att han först hade fel för sig om var det var, men att han är säker nu när han ser platsen. Han sätter kryss på polisens karta när de är ute och lokaliserar var han såg honom

Har svårt att förstå hur man kan hävda – i en tätort med 126 000 invånare – att en person som vandrar längs en motorväg 2,5 km ifrån brottsplatsen och 2,5 timme efter ett mord har skett att den personen skulle kunna vara den skyldiga. Det är en sak att försvaret försöker få till det, det är deras skyldighet, men att domaren i TR kunde göra en sådan konstig bedömning är mer obegripligt.

Bild ur fup och en jämförelse med sträckan utmärkt
https://www.bildtagg.se/bild/ca02xcxfbhvtiwcqunc5ot7

Domen utgår från tiden 01:41 då de felaktigt utgår från att mobilen stängdes av manuellt alt. Blev förstörd.

Då är sträckan från det område som masten Hjalmar Bergmansväg täcker till observationsplatser rimlig.

Nu vet vi ju att slutsatsen innehåller två felaktiga slutsatser.

Jag lyckas tyvärr inte logga in på fb längre via min dator, bara mobilen. Andra som har samma problem?
Citera
2021-04-14, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Hade SD plockat fram det bevis han påstår sig sitta på som visar att han är oskyldig så hade det här varit avklarat för länge sen. "Inte min sak att göra polisens arbete" Nähä, då kan han ha det så här tycker jag. Och gärna åka in på livstid också.

En skam att ta samhällets resurser på detta sätt och låta en mördare går fri – en skrupellös person som gjort tre barn moderlösa för alla framtid. Och framtida barnbarn som aldrig kommer att få en mormor/farmor.

Håller helt med dig. För att inte tala om vad han utsätter sina närmaste för.. HD, barnen, svärföräldrarna, JG, grannar och kollegor.
Allt detta gör inte en normalbegåvad person bara för att vara tjurig liksom.
Det är skönt att SD:s föräldrar och syskon har sluppit att bli uthängda i varje fall, de verkar ju ha tagit avstånd och det finns nog en grund för det. Däremot vore det uppfriskande att få lite bakgrund om vem SD är/var som yngre.
Citera
2021-04-14, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Hur stämmer det med att de hittat sperma från två olika män i hennes trosor hon verkade inte byta underkläder mellan älskarna

Ska du också dyka ner i hennes trosor, varför då?
Det var ju inte dom hon hade på sig.
LW hade ingen annans dna på sin ring, bara från Sd, som vad han själv säger träffade henne den 11 sista gången.
Tror inte hon träffade Beholder eller Mats dagarna innan, men jag kan ha fel där.
Citera
2021-04-14, 20:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ringen är bra bevis men som TR skriver i domen borde det rimligtvis funnits mer än ett par enstaka celler från mördaren med tanke på hur brutalt och blodigt gärningen var.

UW vittnar dessutom i TR om att Lena tog av sig ringarna när hon duschade och dylikt. Åklagaren måste därför bevisa utom rimligt tvivel att hon hade ringarna på åtminstone när hon bakade, diskade etc.
Logisk fallasi, att prata emot dig själv.

Domen hänvisar till tillhygge och passiv avvärjning (skyddat sig) under mordet.

DNA kan å ena sidan överföras lite när som helst från SD tycker TR - men inte just vid mordögonblicket

Det kan givetvis ha överförts innan och även efter.
.. Och under den aktiva gärningen.
Det säger varken bu eller bä som TR menar.

"Kombinationen av att slagen utdelats med tillhygge och att det endast varit passiva avvärjningsskador på fingrarna innebär – enligt tingsrätten – att gärningspersonens DNA inte nödvändigtvis måste hamnat på Lena Wesströms händer. Förhållandet att Stefan Davidssons DNA fanns på ringen innebär alltså inte per automatik att det är han som utfört våldet mot Lena Wesström."

Däremot finns det andra argument fr ÅK sidan.
Senast redigerad av develi 2021-04-14 kl. 20:25.
Citera
2021-04-14, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Kan ju vara så att han vände på kroppen med foten, rullade in den i buskaget.

Precis, för att dölja L*na för direkt upptäckt.
Citera
2021-04-14, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Ska du också dyka ner i hennes trosor, varför då?
Det var ju inte dom hon hade på sig.
LW hade ingen annans dna på sin ring, bara från Sd, som vad han själv säger träffade henne den 11 sista gången.
Tror inte hon träffade Beholder eller Mats dagarna innan, men jag kan ha fel där.
DEt fanns väl spermiga trosor från ytterligare en man i tvättkorgen. Jag menar trosorna som hittats i tvättkorgen när hon hittades hade hon ju tydligen ett hårstrå i underlivet som inte kom från sd utan någon annan. En stor brist i fupen att detta bara testas mot sd och lena och inte emot hennes andra kända älskare eller hd
Citera
2021-04-14, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det snurriga är ju att han är så irriterad över att han inte blev kallad igen som vittne...
Istället blev det förhör där polisen försökte ”sätta dit honom”.

Han är rätt så världsfrånvänd alltså men tänkte kanske att han ju bara var en av LW:s alla karlar.

Som vittne får man berätta ganska fritt och styra samtalet.
I förhör ska man svara på frågor och FU leder samtalet.

Så har jag tolkat hans önskan att bli hör som vittne, inte som misstänkt (förutom det uppenbara att han inte vill bli betraktad som misstänkt)
Citera
2021-04-14, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ringen är bra bevis men som TR skriver i domen borde det rimligtvis funnits mer än ett par enstaka celler från mördaren med tanke på hur brutalt och blodigt gärningen var.

UW vittnar dessutom i TR om att Lena tog av sig ringarna när hon duschade och dylikt. Åklagaren måste därför bevisa utom rimligt tvivel att hon hade ringarna på åtminstone när hon bakade, diskade etc.

Dina resonemang är desamma som försvaret hänger upp sig på. Och du skall vara objektiv.....
Citera
2021-04-14, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
DEt fanns väl spermiga trosor från ytterligare en man i tvättkorgen. Jag menar trosorna som hittats i tvättkorgen när hon hittades hade hon ju tydligen ett hårstrå i underlivet som inte kom från sd utan någon annan. En stor brist i fupen att detta bara testas mot sd och lena och inte emot hennes andra kända älskare eller hd

Nja faktiskt från två andra män förutom Sd, och hårstråt som hittades har inte matchats mot dom.
Men då de har alibi så är det inte viktigt. Ett hårstrå kan ha följt med efter en tvätt eller vad som.
Ett dna på ringen däremot, från enbart Sd, är oerhört viktigt.
Citera
2021-04-14, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Tack för intressant information. Du som verkar vara väldigt kunnig vad gäller värmepannor så kanske du har några idéer om följande: om du hade tänkt åka utomlands (så som SD planerade att åka till USA), när är "sista tiden" som man vill köra pannan innan man ger sig iväg från bostaden? Finns det någon säkerhetsmarginal som man vill/bör hålla inför avresan?

1-2 dagar innan ungefär. Bara så det finns varmvatten för dusch. Men har han solfångare kan det ha räckt till varmvatten och då behövs ingen eldning alls.
Det finns hur som helst ingen vits med att elda för att värma upp ackumulatortankarna till 90c och sedan åka bort utan att använda energin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in