2021-04-14, 20:30
Medlem
LilaTants avatar
Vänsterfoten långt bort från pedalerna, den ska inte användas när man kör automat. Kanske extra viktigt om man normalt kör bil med vanlig koppling och inte är van vid automat. Finns en viss risk annars att man "av ren rutin" trampar ner för att frikoppla inför t.ex rödljus. Då blir det en tvärnit..
Citera
2021-04-14, 20:31
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kill-9
Hur gör du när du kör manuell växel?
Muskelminnet kan ställa till det ordentligt om man kör på olika sätt i olika bilar.
Det kan ju t.ex. bli katastrofala följder om man frikopplar när man skulle tvärbromsa...
Då bromsar jag med höger som vanligt. Vet inte varför det har blivit så när jag kör automat men varit så I många år
Citera
2021-04-14, 20:34
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leroy20
Höger gas o broms . Vänster vila ... livsfarligt annars 😅

Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Absolut kör man så. Annars blir det ju jättekonstigt om man byter mellan att köra manuell och sutomat.

Jag bromsar alltid med vänsterfoten när jag kör automat. Har gjort så i decennier och det funkar utmärkt. Har aldrig haft några som helst problem att byta till att bromsa med höger fot när jag kör en manuellt växlad bil, det är nog faktiskt inget jag öht ens tänker på.

Jag vet många som gör som jag, det är rätt vanligt, även om motsatsen garanterat är vanligare.

På samma vis som när man byter mellan en rattväxlad bil och en vanlig så börjar man inte fubla med helljuset eller handbromsen när man byter.
Citera
2021-04-14, 20:35
Medlem
Vänsterfoten långt borta om man inte kör aktivt. Då vill man kunna vänsterbromsa för att kunna räta upp bilen i kurvor. Läs, få den att överstyra. Bara amatörer använder endast högerfoten i alla lägen.
Citera
2021-04-14, 20:36
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jutt
Kör med höger på både broms och gas, och låter vänster vila.

Blir det verkligen kortare reaktionstid då? Känns bara som något man inbillar sig
Det eliminerar i alla fall risken att man råkar köra ihjäl någon när hjärnan säger "bromsa".

Endast på bana har jag använt båda fötterna på en automat.
Citera
2021-04-14, 20:37
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
När jag kör automatlåda så gasar jag med höger och bromsar med vänster.
Bromsar du med vänster när du kör manuellt också?
Citera
2021-04-14, 20:38
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Bromsar du med vänster när du kör manuellt också?
Nej då bromsar jag med höger.
Citera
2021-04-14, 20:39
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Nej då bromsar jag med höger.
Är det inte förvirrande att byta bromsfot? När jag kör automat låter jag vänsterfoten vila helt.
Citera
2021-04-14, 20:41
Medlem
Kebbabturkens avatar
F1-förare använder vänster fot för att bromsa och höger fot för att gasa. De kör bättre än er alla med ögonbindel om så krävs. Är de idioter? Att majoriteten inte är Formel 1 förare är en annan diskussion men att påstå att man är idiot för att man bromsar med vänster fot är bara lågt.
Citera
2021-04-14, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
Vänsterfoten långt borta om man inte kör aktivt. Då vill man kunna vänsterbromsa för att kunna räta upp bilen i kurvor. Läs, få den att överstyra. Bara amatörer använder endast högerfoten i alla lägen.

Trodde de som körde aktivt föredrog manuell låda?
Citera
2021-04-14, 20:51
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebbabturken
F1-förare använder vänster fot för att bromsa och höger fot för att gasa. De kör bättre än er alla med ögonbindel om så krävs. Är de idioter? Att majoriteten inte är Formel 1 förare är en annan diskussion men att påstå att man är idiot för att man bromsar med vänster fot är bara lågt.

Formel 1 förare är nog ingen här. Inte heller du.
Citera
2021-04-14, 20:54
Medlem
Kebbabturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Formel 1 förare är nog ingen här. Inte heller du.

Som sagt lär dig läsa. Påpekade att ingen här är det men det har ju inte med saken att göra. Att kalla nån idiot för att de bromsar med vänster fot är ju rätt drygt? Lär dig argumentera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in