2021-04-14, 20:06
Medlem
olasvenssons avatar
Jag körde iväg med en automatbil. Passageraren tyckte det var konstigt att jag hade vänsterfoten vilande på bromsen. Passageraren menade att när han kör automat så låter han vänsterfoten vila på golvet. Passageraren gasar och bromsar med höger fot när han kör bil. Jag gasar med höger fot och bromsar med vänster. (Reaktionstiden borde enligt mig bli kortare så som jag kör, vilket jag aldrig sade till passageraren.)

Hur kör man automat tycker ni, med placering av vänsterfot?

Annat?
Citera
2021-04-14, 20:11
Kör med höger på både broms och gas, och låter vänster vila.

Blir det verkligen kortare reaktionstid då? Känns bara som något man inbillar sig
Citera
2021-04-14, 20:14
Medlem
Höger gas o broms . Vänster vila ... livsfarligt annars 😅
Citera
2021-04-14, 20:20
Medlem
mikaelss avatar
Första gången du körde automat? Ingen vettig människa använder vänsterfoten i en automat.
Citera
2021-04-14, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jutt
Kör med höger på både broms och gas, och låter vänster vila.

Blir det verkligen kortare reaktionstid då? Känns bara som något man inbillar sig

Citat:
Ursprungligen postat av leroy20
Höger gas o broms . Vänster vila ... livsfarligt annars 😅

Absolut kör man så. Annars blir det ju jättekonstigt om man byter mellan att köra manuell och sutomat.

(Minns för länge sen när jag åkte med en kille som körde automat för första gången. Han hade visst svårt att vänja sig av med kopplingen utsn gjorde några tvärnitar med vänsterfoten innsn vi kom iväg)
Citera
2021-04-14, 20:21
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Vänsterfoten kan var gipsad 😉 Den bör inte vara i bruk.

Höll på att köra ihjäl mig första gången med automat.
Senast redigerad av Fabriksbyggnad 2021-04-14 kl. 20:24.
Citera
2021-04-14, 20:24
Medlem
hippilis avatar
När jag kör automatlåda så gasar jag med höger och bromsar med vänster.
Citera
2021-04-14, 20:27
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Högerfoten på gas. Vänstern får vila. Bara idioter som gör på andra sätt. Acceptera inte när folk inte är som mig
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Absolut kör man så. Annars blir det ju jättekonstigt om man byter mellan att köra manuell och sutomat.

(Minns för länge sen när jag åkte med en kille som körde automat för första gången. Han hade visst svårt att vänja sig av med kopplingen utsn gjorde några tvärnitar med vänsterfoten innsn vi kom iväg)

Så var det för mig med första gången jag satte mig i en automat, men vande mig snabbt med höger ändå
Citera
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag körde iväg med en automatbil. Passageraren tyckte det var konstigt att jag hade vänsterfoten vilande på bromsen. Passageraren menade att när han kör automat så låter han vänsterfoten vila på golvet. Passageraren gasar och bromsar med höger fot när han kör bil. Jag gasar med höger fot och bromsar med vänster. (Reaktionstiden borde enligt mig bli kortare så som jag kör, vilket jag aldrig sade till passageraren.)

Hur kör man automat tycker ni, med placering av vänsterfot?

Annat?

Om man bara kör automat kan man göra som du om man vill. Om inte, så är det livsfarligt. I en paniksituation kommer du bromsa om du tror att du kopplar, och du kommer bli helt förvirrad över hur du ska bromsa.
Citera
2021-04-14, 20:28
Medlem
The_Aces avatar
Intressant frågeställning.
Jag själv använder endast höger fot på min automatväxlade bil och dessutom mycket adaptiv farthållare. Det gör att höger fot ofta vilar på gaspedalen utan att trycka in den när den adaptiva farthållaren är aktiv.
Egentligen skulle jag vilja vila höger fot på bromspedalen för minimal reaktionstid men bromspedalen sitter så högt att det blir en för obekväm vinkel för foten.
Citera
2021-04-14, 20:29
Medlem
Kill-9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
När jag kör automatlåda så gasar jag med höger och bromsar med vänster.

Hur gör du när du kör manuell växel?
Muskelminnet kan ställa till det ordentligt om man kör på olika sätt i olika bilar.
Det kan ju t.ex. bli katastrofala följder om man frikopplar när man skulle tvärbromsa...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in