2021-04-14, 09:32
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Jag är mindre säker på det. Ställs det på sin spets och (SD) kräver att ingå i regeringen så får Ulf Kristersson acceptera det eller ta ett extra val på frågan.

Får vi (M)+(KD)+(SD) majoritet så är trycket på Kristersson att få till en regering riktigt stort. Med sådan majoritet i riksdagen kan ju inte (S) sitta kvar i vilket fall.

Frågan är istället vilken position (SD) bedömmer som mest fördelaktig för dem själva? Utanför regeringen med avtal? Tjänstemän i regeringskansliet? Eller ministrar? Jag vet inte hur Åkesson tänker men jag kan garantera att Ulf Kristersson är pressad att lyckas bilda regering nästan till varje pris.

Alternativet att bilda regering tillsammans med (S) kommer inte att existera eftersom Löfven inser att blir det aktuellt är det därför att PK-folk inom (M) motsatt sig ett samarbete med (SD) och vunnit. I det läget är det bättre att förnedra (M) som regeringsbildare och pressa fram ett extra val. (S) skiter fullständigt i landet och prioriterar alltid kortsiktig parti-taktik.
Det är rena spekulationer från mig men jag har lyssnat på de flesta längre intervjuer med Åkesson och även Karlsson sedan ett par år tillbaka och mitt intryck är att de inte är jätte sugna på att bli statsråd innerst inne.

Åkesson har till och med sagt rakt ut på studio ett att han inte har någon dröm om att få bli minister utan det är vilken politik som förs som är det viktigaste vilket är ett högst anmärkningsvärt uttalande av en partiledare. Samma attityd från Karlsson som självklart inte ville bli statsminister.

Sen tror jag att de har börjat trivas med att lyfta ersättning och skriva lite motioner och tjafsa med interpellationer i riksdagen. Det är inte enbart deras fel att det blivit så men man anpassar sig till kraven.

När SD inte är jätte sugna och M KD inte vill så kommer det inte att bli så. Det kan även vara smart att låta M och KD ta smällarna i en första mandatperiod.

Jag tycker dock självklart och tror att de ska använda krav på ministrar i förhandlingarna. De vore ju dumma om de inte spelar det kortet när de har 20 procent. Priset för UK att banga i sista stund måste bli astronomiskt.
2021-04-14, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Jag tycker dock självklart och tror att de ska använda krav på ministrar i förhandlingarna. De vore ju dumma om de inte spelar det kortet när de har 20 procent. Priset för UK att banga i sista stund måste bli astronomiskt.

Precis. Blir det konservativ majoritet och Ulf Kristersson trots det misslyckas med att få till en regering så går det inte att undvika ett extra val. Det vore förödande för (M) vilket både (SD) och framförallt (S) vore väl medvetna om.

Nej, blir det konservativ majoritet så skulle Kristersson gå med på vad som helst för att få bilda regering. Tror till och med att han skulle släppa in Nordiska motståndsrörelsen om det var det som krävdes.

Frågan blir istället vilken roll (SD) själva föredrar och där är jag inte riktigt lika säker. VIsserligen går det ju inte att öppet säga att de inte vill vara med i regeringen men jag tror heller inte att de kommer att pressa särskilt hårt. En lösning med ett par tjänstemän på regeringskansliet räcker nog för alla inblandade parter.

Det som kan förändra situationen vore nog om (L) bjuds in i regeringen. Då kan det lätt bli en prestigefråga där (SD) kräver ministerposter de med eftersom de annars accepterar att de inte riktigt vore rumsrena.

Vi får se hur det slutar helt enkelt.
2021-04-14, 10:59
Moderator
TheLuckys avatar
Flera har noterat om sverigedemokraten i Varberg som mejlat till någon journalist där han liknade färgades hudfärg med bajs. Inte bara det, sverigedemokraten stod för det också. Detta har en egen tråd:

(FB)Nenne Dosic(SD) jämförde afrikan med färgen av bajs.

Det intressanta för denna tråd är hur media naturligt menar att detta uttalande beror på att han är sverigedemokrat och att folk nu borde inse vad sverigedemokraterna står för. Kommer då SD att få minskat stöd? Nä, verkligen inte. Det är istället sådan syn på SD som gör att SD för ökade sympatier. Folk blir förbannad på sådan här typ av logik.
2021-04-14, 12:30
Bannlyst
Att kräva ministerposter redan nu vore riktigt korkat rent strategiskt.

SD tar små steg framåt. Om valresultatet ger M KD SD majoritet samtidigt som SD är större än M eller i stort sett jämnstora så kommer åkesson i de sista förhandlingarna kräva ministerposter. Det är jag helt övertygad om.

Att kräva ministerposter nu kmr rasera det förtroende M KD SD har byggt gentemot varandra senaste 2,5 åren. Vänstermoderater och värdegrunds KD kommer sticka till C eller S. SD vet vad dom gör.

Ministerposter har heller inte samma exekutiva värde som i andra länder. Vi har inget ministerstyre.
Senast redigerad av loal 2021-04-14 kl. 12:33.
2021-04-14, 12:42
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Precis. Blir det konservativ majoritet och Ulf Kristersson trots det misslyckas med att få till en regering så går det inte att undvika ett extra val. Det vore förödande för (M) vilket både (SD) och framförallt (S) vore väl medvetna om.

Nej, blir det konservativ majoritet så skulle Kristersson gå med på vad som helst för att få bilda regering. Tror till och med att han skulle släppa in Nordiska motståndsrörelsen om det var det som krävdes.

Frågan blir istället vilken roll (SD) själva föredrar och där är jag inte riktigt lika säker. VIsserligen går det ju inte att öppet säga att de inte vill vara med i regeringen men jag tror heller inte att de kommer att pressa särskilt hårt. En lösning med ett par tjänstemän på regeringskansliet räcker nog för alla inblandade parter.

Det som kan förändra situationen vore nog om (L) bjuds in i regeringen. Då kan det lätt bli en prestigefråga där (SD) kräver ministerposter de med eftersom de annars accepterar att de inte riktigt vore rumsrena.

Vi får se hur det slutar helt enkelt.
Vi gissar olika

Jag håller inte med om det där att UK skulle släppa in NMR eller SD heller. Det här är snobbar och för dem är SD inte fina nog. Minns hur han inte ens tittade på Åkesson i aktuellt en gång. Tänk på det sociala trycket från Stockholmsliberala vänner och falangen i partiet.

Om UK är beredd att gå långt så är det för att slippa ha SD i regeringen. Tjänstemän på kansliet har ingen uppfattning om pga jag inte kan tillräckligt om hur arbetet bedrivs och vad de skulle göra där. Vad kan SD vinna på det?

Förutom att Åkesson enligt mina gissningar inte vill så är det ett vågspel eftersom SD troligen inte har några som är lämpliga. Risken för skandaler finns.

Om jag var Åkesson hade jag spelat ministerkravet i media men helt inriktat mig sakpolitiska krav. Förutom att få ner migrationen till minimum så är Singapore regler om utvisning pga brott och banta ner PS till 40 procent med avveckling av främst SVT och p3 oerhört viktigt för framtiden. SD bör jobba hårt på en önskelista och se till att det är grejer som ändrar spelplanen.

Hade jag varit UK däremot hade jag prövat lite med eller varit öppen för att ge SD lite skitministrar för att låta dem göra bort sig. Behöver han ens kolla om de betalat TV licensen? Det är SD s problem sen. Det är en lite riskabel taktik dock.
2021-04-14, 12:48
Medlem
Mr.Swedens avatar
SD kräver inga ministerposter idag därför att det skulle skrämma M, KD och L väljare och sabotera uppstarten. Så spelar en skicklig politiker.

Vad Åkesson däremot säger är att får de inga ministerposter förväntar de sig påverkan i paritet med sin storlek. D v s 22 - 25%. Svårare än så är det inte.

De otåliga, de som vill höra stöveltramp, är partiets enskilt största problem.
2021-04-14, 13:29
Medlem
Det bästa är att inte nu kräva ministerposter för att möjliggöra ett regeringsskifte, men det kan mycket väl bli en regeringsombildning efter halva mandatperioden där SD plockas in i regeringen, då det inte längre känns så dramatiskt. Allra senast under andra mandatperioden kommer SD sitta med i regeringen.

Hur vet jag det? Jag utgår från att en högerregering blir MYCKET bättre än den katastrof vi genomlidit i åtta år. SD kommer ha en konstruktiv roll i denna framgångssaga. Om SD då kräver ministerposter om fyra år så vågar inte de övriga partierna säga nej och därmed omöjliggöra en fortsättning på regeringen och straffas av väljarna.
2021-04-14, 17:25
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Hur vet jag det? Jag utgår från att en högerregering blir MYCKET bättre än den katastrof vi genomlidit i åtta år. SD kommer ha en konstruktiv roll i denna framgångssaga. Om SD då kräver ministerposter om fyra år så vågar inte de övriga partierna säga nej och därmed omöjliggöra en fortsättning på regeringen och straffas av väljarna.

Högerns roll är att sälja ut Sverige, vänsterns roll är att förstöra Sverige.
Framgångssaga, tillåt mig småle.
2021-04-14, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Högerns roll är att sälja ut Sverige, vänsterns roll är att förstöra Sverige.
Framgångssaga, tillåt mig småle.
Då kan du väl peka ut ett realistiskt alternativ och ställa dig själv i spetsen för en sådan rörelse så kanske vi följer dig. Anners blir det ju mest tradig kverulantism som smutsar ner tråden.
2021-04-14, 18:28
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Inte jätteimponerad. Samtidigt som Jimmie tycker att politikens innehåll är det viktigaste och att det inte är ett krav på ministerposter, så tycker han att en majoritetsregering (där de själva ingår)vore bäst. Hint: Både Stockholms stad och Stockholms län styrs just nu av majoritetsstyren. Partierna som styr har noll gemensamt och de får inget gjort. Det enda de enas kring är att "hålla SD borta" samt att att inte höja skatten. Nuvarande regering skulle få mer gjort om den vore ännu mindre, dvs enbart S. Då skulle regeringen vara friare att förhandla med andra partier, utan att allt behövde godkännas i förväg av mp.

Jimmie ser gärna att man innan valet kommer överens om vad som ska göras, ungefär som alliansen gjorde 2006. Samtidigt vill han att valresultatet ska styra så att partierna får inflytande efter sin storlek. Det blir i så fall en motsägelse: om allt är färdigförhandlat innan valet så kommer inte partierna få inflytande efter sin storlek. På frågan om det är partiledarna som ska sköta såna här förhandlingar blev svaret: "så långt har jag inte tänkt än".

Sammanfattningsvis kunde det här ha tänkts igenom bättre.

Fast det är väl bra om man försöker komma överens till en viss grad innan ett val så man har allt färdigserverat om det går vägen? Det kommer nog dessutom gå hem ute i stugorna. Sen om KD skulle rasa ur riksdagen så får man väl helt enkelt bara ta bort deras kompromisser i efterhand, ser inte problemet där angående väljarstöd.

Men ja, klart att sossarna innerst inne hatar MP men de har inte 53% längre, och så länge vi inte vill ha sossedikatur så får vi infinna i den situationen att kompromissa är nödvändigt
2021-04-14, 19:56
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Flera har noterat om sverigedemokraten i Varberg som mejlat till någon journalist där han liknade färgades hudfärg med bajs. Inte bara det, sverigedemokraten stod för det också. Detta har en egen tråd:

(FB)Nenne Dosic(SD) jämförde afrikan med färgen av bajs.

Det intressanta för denna tråd är hur media naturligt menar att detta uttalande beror på att han är sverigedemokrat och att folk nu borde inse vad sverigedemokraterna står för. Kommer då SD att få minskat stöd? Nä, verkligen inte. Det är istället sådan syn på SD som gör att SD för ökade sympatier. Folk blir förbannad på sådan här typ av logik.

Här tror jag du har fel. Det är ytterst värdelöst att alla blir påminda om vilka nötter som om och om igen dras till partiet.
2021-04-14, 20:19
Medlem
AreYouBacks avatar
30 minuter med Åkesson, 10 minuter in och jag tror att Anders är trög i huvudet. Han trycker för att få något svar där det finns flera svar som Åkesson ger. Han har blivit bra tålmodig den där Jimmie.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in