Citat:
Det är rena spekulationer från mig men jag har lyssnat på de flesta längre intervjuer med Åkesson och även Karlsson sedan ett par år tillbaka och mitt intryck är att de inte är jätte sugna på att bli statsråd innerst inne.Jag är mindre säker på det. Ställs det på sin spets och (SD) kräver att ingå i regeringen så får Ulf Kristersson acceptera det eller ta ett extra val på frågan.
Får vi (M)+(KD)+(SD) majoritet så är trycket på Kristersson att få till en regering riktigt stort. Med sådan majoritet i riksdagen kan ju inte (S) sitta kvar i vilket fall.
Frågan är istället vilken position (SD) bedömmer som mest fördelaktig för dem själva? Utanför regeringen med avtal? Tjänstemän i regeringskansliet? Eller ministrar? Jag vet inte hur Åkesson tänker men jag kan garantera att Ulf Kristersson är pressad att lyckas bilda regering nästan till varje pris.
Alternativet att bilda regering tillsammans med (S) kommer inte att existera eftersom Löfven inser att blir det aktuellt är det därför att PK-folk inom (M) motsatt sig ett samarbete med (SD) och vunnit. I det läget är det bättre att förnedra (M) som regeringsbildare och pressa fram ett extra val. (S) skiter fullständigt i landet och prioriterar alltid kortsiktig parti-taktik.
Får vi (M)+(KD)+(SD) majoritet så är trycket på Kristersson att få till en regering riktigt stort. Med sådan majoritet i riksdagen kan ju inte (S) sitta kvar i vilket fall.
Frågan är istället vilken position (SD) bedömmer som mest fördelaktig för dem själva? Utanför regeringen med avtal? Tjänstemän i regeringskansliet? Eller ministrar? Jag vet inte hur Åkesson tänker men jag kan garantera att Ulf Kristersson är pressad att lyckas bilda regering nästan till varje pris.
Alternativet att bilda regering tillsammans med (S) kommer inte att existera eftersom Löfven inser att blir det aktuellt är det därför att PK-folk inom (M) motsatt sig ett samarbete med (SD) och vunnit. I det läget är det bättre att förnedra (M) som regeringsbildare och pressa fram ett extra val. (S) skiter fullständigt i landet och prioriterar alltid kortsiktig parti-taktik.
Åkesson har till och med sagt rakt ut på studio ett att han inte har någon dröm om att få bli minister utan det är vilken politik som förs som är det viktigaste vilket är ett högst anmärkningsvärt uttalande av en partiledare. Samma attityd från Karlsson som självklart inte ville bli statsminister.
Sen tror jag att de har börjat trivas med att lyfta ersättning och skriva lite motioner och tjafsa med interpellationer i riksdagen. Det är inte enbart deras fel att det blivit så men man anpassar sig till kraven.
När SD inte är jätte sugna och M KD inte vill så kommer det inte att bli så. Det kan även vara smart att låta M och KD ta smällarna i en första mandatperiod.
Jag tycker dock självklart och tror att de ska använda krav på ministrar i förhandlingarna. De vore ju dumma om de inte spelar det kortet när de har 20 procent. Priset för UK att banga i sista stund måste bli astronomiskt.