2021-04-13, 17:53
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Fast förhandlingar har inte ens börjat än? Så vad vet du om hur SD kommer agera vid bordet?

Förhandlingarna har börjat i dag, i och med att Åkesson öppet aviserar att statsrådsposter inte är något han är överdrivet intresserad av för SD´s räkning vare sig nu eller senare.

Citat:
Det bästa beskedet Åkesson gav var att partierna ska få ut mest av sin politik utifrån dess storlek. Detta innebär att KD inte längre kan utgå från att glida på en räkmacka i Rosenbad.

KD och L kommer att serveras gigantiska räkmackor av SD eftersom de kommer att sitta i Regeringen och chefa över departementen, vilket utgör den reella makten i Sverige oavsett 18-20-22% röstboskap från SD i Riksdagen.
Senast redigerad av DaEzz 2021-04-13 kl. 17:58.
2021-04-13, 18:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Förhandlingarna har börjat i dag, i och med att Åkesson öppet aviserar att statsrådsposter inte är något han är överdrivet intresserad av för SD´s räkning vare sig nu eller senare.

KD och L kommer att serveras gigantiska räkmackor av SD eftersom de kommer att sitta i Regeringen och chefa över departementen, vilket utgör den reella makten i Sverige oavsett 18-20-22% röstboskap från SD i Riksdagen.
Vad är viktigast, att landet för rätt politik eller att inneha ministerposter för statusens skull? Att chefa över departementen är inte lika exekutivt som i andra länder eftersom vi inte har ministerstyre.

Samtidigt förlorar M/kd på att hålla sd utanför regering eftersom kraven från SD kommer ställas högre.
2021-04-13, 18:50
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vryzas
Antagligen bara ett sätt att få lite utrymme i media och synas lite av opinionsskäl, för det var en rejäl trollning av mediekåren

"Kl 11 bjuder vi in till presskonferens och ger besked i regeringsfrågan!"
"Ok, nu är vi här, vad är ert besked?"
"Vårt besked i regeringsfrågan är... *trumvirvel* Att vi inte har nåt besked! Tack för att ni kom!"

Lite tv-tips som kan påverka opinionen:

Jimmie får chansen att lägga ut texten lite mer i 30 minuter med Holmberg som sänds i morgon på SVT.
Hoppas Holmberg kan höja sig lite och ställa relevanta frågor om politiken och vägen fram, istället för att tramsa med kvasifrågor om uttalanden och islam och hobbypolitiker från Varberg.
2021-04-13, 18:54
Medlem
Citat:
Vad är viktigast, att landet för rätt politik eller att inneha ministerposter för statusens skull? Att chefa över departementen är inte lika exekutivt som i andra länder eftersom vi inte har ministerstyre.

Samtidigt förlorar M/kd på att hålla sd utanför regering eftersom kraven från SD kommer ställas högre.

Vad SD säger idag och vad de i verkligheten kommer att kräva är inget de går ut med idag. De förstår inte nissarna ovan och låt de leva i sin villfarelse. Åkesson är smartare än nissarna tror.
2021-04-13, 19:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dfdr
Vad SD säger idag och vad de i verkligheten kommer att kräva är inget de går ut med idag. De förstår inte nissarna ovan och låt de leva i sin villfarelse. Åkesson är smartare än nissarna tror.
Dessutom var det i praktiken ett ultimatum.

1. Ge oss ministerposter sen kan vi regera i lugn och ro samt solidariskt i samförstånd.

2. Håll oss utanför regeringen. Men då kommer vi utsätta er i en gisslansituation med en ännu större överenskommelse och spöka i regeringskansliet för att se att regeringen bereder i tid. Om inte drar vi fram misstroende-kortet i tid och otid. Samtidigt kommer vi kräva att KD får betydligt mindre svängrum på grund av deras 6 procent.

Att tro att M/KD gynnas av alternativ 2 är befängt. Ministerposter är ingen exekutiv makt som i andra länder.
2021-04-13, 19:03
Medlem
Haddock93s avatar
Alla borde förstå att Åkessons val här är att antagligen sätta sig i en regering med Ulf men inte få i princip något igenom eller att vara opposition. Enligt mig är det då att föredra att sitta i opposition än att vara Kristerssons svans medan han i princip inte behöver ändra ett skit i svensk politik (dvs man tar över vänsterpartiets position) vilket kommer leda till att partiet förlorar väldigt många röster medan Kristersson kan bli nästa Reinfeldt.

Därför det är så otroligt viktigt att SD och Åkesson får alla våras röster om man nu velar mellan M och SD. På så vis har Kristersson inget annat val än att låta Åkesson få ministerposter eller extremt stort inflytande för att få till en regering. Om man nu inte gör något radikalt som att samarbeta med S, men det skulle halvera partiet. Skulle i och för sig inte förvånas av det.

Men en sak är säker; SD behöver bli större än M vid nästa val.

Off-topic: Skulle inte förvåna mig om vi snart får höra att SD kränker alla kvinnor eftersom det saknades representation av könet på konferensen. Men den fighten kanske man inte vill ta då de flesta svenskar inte bryr sig ett skit om det och det skulle bara gynna SD.
Senast redigerad av Haddock93 2021-04-13 kl. 19:17.
2021-04-13, 21:14
Medlem
smoerreboms avatar
Att få sitta i regeringen är ju inte förhandlingsbart, inte på bordet. Uffe och Ebba vägrar och har lovat sina jävla pk vänner i Stockholm och media. Ni kan glömma det! Aint gonna happen.

Genom att Åkesson snackar om det som något slags alternativ där han säger att priset blir högre pris i sakfrågor behöver väl inte vara negativt eller eftergift under den premissen? Det är väl snarare att han åskådliggör vad mkt de får gratis om de inte ger SD ministerposter. Dum vore han om bara tog deras utgångspunkt för given.
2021-04-13, 21:34
Medlem
Jomshof talade ju om att SD bygger en "äntringsstyrka". Man förbereder sig för att kunna styra politiken i rätt riktning för Sverige.

Det sätts idag inga ultimatum som ministerposter men det betonades flera gånger att kravlistan blir hård om man själv inte ingår i regeringen. Jag förutser hårda förhandlingar.

En bra förhandlingsöppning. Lurige Uffe bör pressas, nästa drag skall göras av den vuxne.

Jag tror att SD stiger något lite i opinionen bara genom att visa upp sig... ....
2021-04-14, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Att få sitta i regeringen är ju inte förhandlingsbart, inte på bordet. Uffe och Ebba vägrar och har lovat sina jävla pk vänner i Stockholm och media. Ni kan glömma det! Aint gonna happen.

Genom att Åkesson snackar om det som något slags alternativ där han säger att priset blir högre pris i sakfrågor behöver väl inte vara negativt eller eftergift under den premissen? Det är väl snarare att han åskådliggör vad mkt de får gratis om de inte ger SD ministerposter. Dum vore han om bara tog deras utgångspunkt för given.

Jag är mindre säker på det. Ställs det på sin spets och (SD) kräver att ingå i regeringen så får Ulf Kristersson acceptera det eller ta ett extra val på frågan.

Får vi (M)+(KD)+(SD) majoritet så är trycket på Kristersson att få till en regering riktigt stort. Med sådan majoritet i riksdagen kan ju inte (S) sitta kvar i vilket fall.

Frågan är istället vilken position (SD) bedömmer som mest fördelaktig för dem själva? Utanför regeringen med avtal? Tjänstemän i regeringskansliet? Eller ministrar? Jag vet inte hur Åkesson tänker men jag kan garantera att Ulf Kristersson är pressad att lyckas bilda regering nästan till varje pris.

Alternativet att bilda regering tillsammans med (S) kommer inte att existera eftersom Löfven inser att blir det aktuellt är det därför att PK-folk inom (M) motsatt sig ett samarbete med (SD) och vunnit. I det läget är det bättre att förnedra (M) som regeringsbildare och pressa fram ett extra val. (S) skiter fullständigt i landet och prioriterar alltid kortsiktig parti-taktik.
2021-04-14, 07:09
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Om så vore fallet går man ju inte ut det första man gör, och säger att man som potentiellt näst största parti inte nödvändigtvis har några ambitioner på statsrådsposter? Utan då ska 4% KD och 4% L i stället få chefa över departementen?

Så öppnar man inte en förhandling (där man tveklöst redan har förhandlingsöverläge) om man hyser några som helst ambitioner på konkret inflytande.
En svår fråga och jag känner att jag står med en fot på varje sida av stängslet.

Å ena sidan så är jag helt enig om att JÅ skall kräva ALLT! D.v.s. ministerposter enligt antalet mandat, m.m.

Men å andra sidan så tror jag att SD idag måste agera synnerligen taktiskt för att inte skrämma iväg vänsterfalangerna inom M och KD till C eller t.o.m. S.
SD har idag positionerat sig så att andra kan säga att SD inte kräver ministerposter samtidigt som SD, utan att ha ljugit, efter valet kan kräva ministerposter.
Det hela är helt enkelt inte något annat än en lek med ord, allt för att M och KD inte skall tappa väljare till vänstersidan.
2021-04-14, 07:11
Medlem
litar än mindre på sabuni och L. de gör allt för stödröster så de inte åker ur. sn när det väl gäller kommr de vända rygg till m och kd och gå till sängs med s igen om de blir kvar.. ger mig fan på det. att uffe och ebba välkomnar skiten är idiotiskt och patetiskt

Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
SD tar ett andra steg att skapa en "Alliansen". (När kommer vi få läsa "Hailiansen" först, opps ;-) )

Det lät rätt bra det där. Ingen stor hammare som får Kristersson eller Busch att frygga tillbaka. Vad "de tre" kommer att göra tillsammans med lite hjälp av L måste cementeras innan valet dock. Kristersson skall inte kunna segla på SD utan att lova en del.

Jag tycker dock att SD skall i framtiden kräva en ministerpost. Kristersson litar jag inte det minsta på, han är en slingrig orm.
2021-04-14, 07:52
Medlem
Citat:
Om så vore fallet går man ju inte ut det första man gör, och säger att man som potentiellt näst största parti inte nödvändigtvis har några ambitioner på statsrådsposter? Utan då ska 4% KD och 4% L i stället få chefa över departementen?

Så öppnar man inte en förhandling (där man tveklöst redan har förhandlingsöverläge) om man hyser några som helst ambitioner på konkret inflytande.

Aha, så världens tideräkning började igår? Det var först igår som förhandlingen började?
Skönt med en mästerförhandlare här.
SD har ännu inte ens fått KD och M till ett förhandlingsbord för att prata om det de är överens om. Att då köra hårt mot hårt, med en media som kommer totalpressa M/KD på minsta antydan till samarbete är ren idioti.
Detta var ett inspel för att få igång seriösa överläggningar kring hur ett ev samarbete ens kan se ut. Att direkt gå ut med totalkrav är i det läget ren idioti.
Varför det är så viktigt med statsrådspost för folk här inne kan jag inte förstå. Det kommer skrämma alla väljer till vänster i de borgerliga partierna, och kan tom kosta en ev valvinst.
Det viktiga är ju själva politiken som genomförs.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in