2021-04-14, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Hade mer kompetenta utredare utrett kanske sd hade varit avfärdad som misstänkt och någon annan huvudmisstänkt i dag

Hade SD plockat fram det bevis han påstår sig sitta på som visar att han är oskyldig så hade det här varit avklarat för länge sen. "Inte min sak att göra polisens arbete" Nähä, då kan han ha det så här tycker jag. Och gärna åka in på livstid också.

En skam att ta samhällets resurser på detta sätt och låta en mördare går fri – en skrupellös person som gjort tre barn moderlösa för alla framtid. Och framtida barnbarn som aldrig kommer att få en mormor/farmor.
Citera
2021-04-14, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, och det lär bero på yta det är avsatt på, position, drag och tryck.
De kunde knappt avgöra om det var ens en klack.
Vilket berodde på att det var inte ett optimalt avtryck. Är det ens blod eller är det smuts.

Du kan väl inte ta ett random foto och tro att det är avhängigt Luminol som nån mirakelkur?
Är det ens avsatt på tyg mot mjukt underlag (kropp) eller fotat på ett golv på en BP?

För övrigt kan bero på prioritering, att de inte vill riskera att förstöra annat med den metoden.

Klart som fasen de inte kunde avgöra om det var en klack eller en noshörningsfot om de inte ens undersökt det förmodade avtrycket grundligt!

Underlaget är känt. Det är textil.

Killen har kollat på foton. Nåt mer hade han eller någon människa i Nederländerna eller i Österrike eller nånstans kunnat göra menar jag för att försöka få fram ett tydligare avtryck än det vi ser på bilden.
Citera
2021-04-14, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Jag tror inte att hela mordplanen bygger på det, men att det är en väsentlig del. I hans världsbild tror alla omkring dem att affären upphörde vid avslöjandet våren 2017. Så varför bli misstänkt för att ha något att göra med en före detta älskarinnans våldsamma död? En kvinna som inte är rädd för att ge sig ut i mörket själv och därmed utsätter sig för okända faror. Därav panikradering och 937 nya bilder på mobilen när han plötsligt ska in på ett andra förhör. Han inser att han kommer att bli granskad som mer än vän. I första förhöret säger han att han har haft en relation, för ett par år sedan. Men att LW nu bara är en väldigt god vän. Det är exakt den bilden han tror att omvärlden har och varför han är rädd för att avslöjande.

Första förhöret med SD
SD berättar att han och L*ena är vänner sedan 13 år tillbaka. De umgicks med familjerna
när båda var gifta på varsitt håll och bodde grannar.
SDs fru blev allvarligt sjuk och var bara som ett "skal". SD sökte då tröst hos L*na,
som har arbetat som frikyrkopastor.
SD och L*na hade sedan en kärleksrelation i fyra-fem års tid. L*na var då skild, men inte
SD.
För cirka två år sedan så började deras kärleksrelation ta slut men de är fortfarande vänner, och SD har starka känslor för Lena fortfarande.
SD ville dock gå tillbaka till sin fru när hon mådde bättre.
Båda är intresserade av geocashing.
L*na och SD har daglig kontakt nu i princip. Men de är bara vänner nu. SD har starka
känslor för L*na och de har en betydelsefull vänskap.

Det snurriga är ju att han är så irriterad över att han inte blev kallad igen som vittne...
Istället blev det förhör där polisen försökte ”sätta dit honom”.

Han är rätt så världsfrånvänd alltså men tänkte kanske att han ju bara var en av LW:s alla karlar.
Citera
2021-04-14, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag tror man kom fram till att skorna inte blivit maskintvättade. Om tvätt förekommit har det i så fall varit för hand, stod det.

Men skorna hittades först 2018-05-31 ute i Folketorp.

Hur många maratonrundor i skog och mark hade han hunnit gå då?

Jag är inte helt med på hur de kan mena att de inte är tvättade.

Såklart att de inte kan anses som tvättade om de efter mordet har använts dagligen(?) under två veckors tid?
Citera
2021-04-14, 16:29
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Men skorna hittades först 2018-05-31 ute i Folketorp.

Hur många maratonrundor i skog och mark hade han hunnit gå då?

Jag är inte helt med på hur de kan mena att de inte är tvättade.

Såklart att de inte kan anses som tvättade om de efter mordet har använts dagligen(?) under två veckors tid?

De var inte maskintvättade. Jag antar att det går att bedöma på något vis om skor varit i tvättmaskin. Blir nog en viss typ av "slitage"? De kunde inte utesluta handtvätt.
Citera
2021-04-14, 16:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag tror man kom fram till att skorna inte blivit maskintvättade. Om tvätt förekommit har det i så fall varit för hand, stod det.
Inte en susning, men oavsett så har rengöring inte varit top noch på dess insida och avtrycket på hennes kläder säger varken bu eller bä, det är heller inte optimalt avtryck.

Vet du om avtrycket var av smuts/jord?
Citera
2021-04-14, 16:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Klart som fasen de inte kunde avgöra om det var en klack eller en noshörningsfot om de inte ens undersökt det förmodade avtrycket grundligt!

Underlaget är känt. Det är textil.

Killen har kollat på foton. Nåt mer hade han eller någon människa i Nederländerna eller i Österrike eller nånstans kunnat göra menar jag för att försöka få fram ett tydligare avtryck än det vi ser på bilden.
Du tar ett perfekt foto med Luminol, helt random, och tycks tro att det ska bli lika bra.
Citat:
Orkar inte ta ett varv på nätet med alla metoder de hade kunnat använda men känns som de inte har de inte löpt linan fullt ut här.
Vad var avtrycket gjort av?
Har själv inte kollat.
Senast redigerad av develi 2021-04-14 kl. 16:49.
Citera
2021-04-14, 16:41
Medlem
Citat:
De var inte maskintvättade. Jag antar att det går att bedöma på något vis om skor varit i tvättmaskin. Blir nog en viss typ av "slitage"? De kunde inte utesluta handtvätt.

Förstår hur du menar men vad letar man efter, sköljmedel?

De skorna har kunnat gå med Vanish eller tvättmedel femton gånger och sen med bara vatten några gånger i en tvättpåse för att minska slitage.

Sen brukar de där etiketterna på insidan av plösen vara väldigt ”tåliga” vad gäller trycket.

Hans ser ut att vara slitet efter skrubb eller användning?

https://www.bildtagg.se/bild/ga66zbjr7eqgqfihp6qugek

Kan ju bero på just den enskilda etiketten men det ska mycket till för att slita på en sån etikett.
Citera
2021-04-14, 16:55
Medlem
Citat:
Du tar ett perfekt foto med Luminol, helt random, och tycks tro att det ska bli lika bra.

Du nöjer dig med de efterforskningar NFC gjort? Vad br.

Inte jag.

Men ska du tänka lite själv om hur de kan få fram ett bättre avtryck istället?

Trots ett dussin inlägg så tror jag du missat temat här.

Och bilden var ju för att illustrera hur ett fotavtryck ser ut när sprayat med Luminol. Inte min ”take” på hur jag tycker avtrycket ser ut...

Och för att ta ett övertydligt exempel från första bästa bild jag hittar på tema bildbehandling eller liknande så får det exemplifieras av den här bilden:

https://www.bildtagg.se/bild/ss5d8671x5piltwkv2qjiece
Citera
2021-04-14, 16:56
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Inte en susning, men oavsett så har rengöring inte varit top noch på dess insida och avtrycket på hennes kläder säger varken bu eller bä, det är heller inte optimalt avtryck.

Vet du om avtrycket var av smuts/jord?

Det såg ut som blod tyckte jag men det är möjligt att jag var under affekt av Lenas blodiga jacka/tröja. Den bilden var för hemsk.

Citat:
Förstår hur du menar men vad letar man efter, sköljmedel?

De skorna har kunnat gå med Vanish eller tvättmedel femton gånger och sen med bara vatten några gånger i en tvättpåse för att minska slitage.

Sen brukar de där etiketterna på insidan av plösen vara väldigt ”tåliga” vad gäller trycket.

Hans ser ut att vara slitet efter skrubb eller användning?

https://www.bildtagg.se/bild/ga66zbjr7eqgqfihp6qugek

Kan ju bero på just den enskilda etiketten men det ska mycket till för att slita på en sån etikett.

Jag vet faktiskt inte hur de kunnat bedöma att skorna inte blivit maskintvättade. Det kan inte vara lätt att avgöra som du säger. Speciellt när vi vet att undersökningar på andra områden i utredningen inte haft lika "tydliga" resultat.
Citera
2021-04-14, 16:58
Medlem
Citat:

Vad var avtrycket gjort av?
Har själv inte kollat.

Svarar på tillägget.

Ja hur ska NFC och jag veta det? De har ju fått avtrycket på foto...

Men det lär väl framgå av polisens tekniska undersökning. Ska kolla.
Citera
2021-04-14, 16:59
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ok, på vilket sätt stärker de misstankarna mot SD? De flesta punkter skapar förvirring och tvivel, tycker jag. Ur juridiskt perspektiv då givetvis.

Till exempel att försvaret öppnar upp för att mordet begåtts under en tid då SD definitivt inte har något alibi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in