2021-04-14, 16:12
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag väljer alltid mina ord. Att som Richard Jomshof kalla islam för en "avskyvärd religion" är islamofobi.

Varför är det "islamofobi" att kalla religionen islam för "avskyvärd"?

Måste man tycka om religioner?
Citera
2021-04-14, 16:22
Medlem
Här är ett tydligt exempel på hur muslimska aktivister missbrukar islamofobibegreppet för att undkomma kritik och få sin vilja fram. Delal Sindy från Ibn Rushd hävdar att svenska myndigheter använder misstänkliggörande och islamofobi för att dra in bidrag till det muslimska civilsamhället och dess organisationer.

https://sverigesradio.se/artikel/muslimen-delal-sindy-islamofobi-anvands-pa-strukturell-niva

Som bekant nekades Ibn Rushd nyligen fortsatta bidrag efter att ha bjudit in muslimska lärda som predikar att homosexualitet ska straffas med döden och att det är en plikt att bedriva jihad mot judar. Detta är islamofobi enligt Ibn Rushd.

https://www.expressen.se/gt/stort-politikbrak-efter-att-ibn-rushd-nekas-bidrag/
Senast redigerad av Nebeltag 2021-04-14 kl. 16:29.
Citera
2021-04-14, 16:30
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Professorn i jämförande islamisk rättslära vid al-Azharuniversitetet i Kairo kom ju fram till att lika arvsrätt för kvinnor inte strider mot koranen, och han är muslim.

Och relevansen är? Då det inte finns ngn klerikal hierarki i islam, så väger det lika tungt, att ngn annan islamsk rättslärd kommer fram till motsatsen. Vilket du omgående fick ett exempel på:

(FB) Är det islamofobi att vara negativ till islam? Bör ordet användas i politisk debatt?

Citat:
Du hänger dock upp dig hela tiden på att de ska "ta avstånd/förkasta eller säga att koranen har fel". Så går det inte till. Man omtolkar det som står i koranen.

Testa och fråga ngn muslim om koranen har fel, så får du se vad som blir svaret.

Det verkar som du tror, att muslimer drar sig för att säga, att det är rätt t.ex. att en man kan slå sin fru? Du kanske anser att det vore pinsamt att deklarera det? Men muslimer skäms inte för vad som står i koranen.

Citat:
Naskh har använts många gånger för att omtolka koranen. Jag illustrerade med ett tydligt exempel så att folk skulle förstå hur det går till.

*Din* uppfattning om "historien" baseras alltså på en (1) händelse i ett (1) land 1956.

Andra skulle säga, att sammantaget visar historien, att det är synnerligen svårt att reformera muslimska länder pga hur islams doktrin är utformad.

Och - diskussionen rör, som sagt, islams värderingar, vad islam lär ut och om det är positivt eller inte.

Citat:
I ortodoxa synagogor sitter män och kvinnor också åtskilda:

https://www.jfm.se/faq/man-och-kvinnor-synagogan/

Och relevansen är vilken?

Citat:
Även i Svenska kyrkan skilde vi på män och kvinnor så sent som på 1950-talet på en del ställen. Frågan diskuteras i den här tråden:

https://forum.rotter.se/index.php?topic=131880.0

Till skillnad från dig, så vill jag inte vrida klockan tillbaka.

Så, Regulus.

Hur många moskéer i Sverige, har *inte* en separat (lite mer undanskymd) ingång för kvinnor?
Senast redigerad av Meiji 2021-04-14 kl. 16:34.
Citera
2021-04-14, 16:31
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
I denna tråd har Regulus utmålat svenskar som latenta folkmördare, varför en kontinuerlig obekväm debatt måste få föras och det får svida i skinnet på de svenska gässen när fjädrarna plockas för att kritiken inte ska rinna av dem. Samtidigt är det viktigt att inte förknippa muslimer med negativa stereotyper, oavsett om dessa stereotyper har statistiskt eller doktrinärt fog för sig eller inte. Då fungerar begreppet "islamofobi" som ett skyddande paraply mot ett hatiskt regn av hets från svenska presumtiva folkmördare.

"Islam är en avskyvärd religion" är en sorts, hetsande utsaga. "Svenskar hatar muslimer och planerar eventuellt ett muslimskt folkmord", är en annan, icke-hetsande utsaga.

Vilket enfaldigt dravel. Jag har inte sagt att svenskar hatar muslimer eller att svenskar planerar ett muslimskt folkmord. Jag har varnat för konsekvenserna av religiöst och etniskt hat och hets om det går överstyr.

De som hetsar mot muslimer idag är en liten men högljudd minoritet bestående av rasister och islamofober. Jag vill förhindra att de här tankarna sprider sig genom en dialog om mekanismerna bakom hatet, och hur vi kan motverka det.
Citera
2021-04-14, 16:39
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
I denna tråd har Regulus utmålat svenskar som latenta folkmördare, varför en kontinuerlig obekväm debatt måste få föras och det får svida i skinnet på de svenska gässen när fjädrarna plockas för att kritiken inte ska rinna av dem. Samtidigt är det viktigt att inte förknippa muslimer med negativa stereotyper, oavsett om dessa stereotyper har statistiskt eller doktrinärt fog för sig eller inte. Då fungerar begreppet "islamofobi" som ett skyddande paraply mot ett hatiskt regn av hets från svenska presumtiva folkmördare.

"Islam är en avskyvärd religion" är en sorts, hetsande utsaga. "Svenskar hatar muslimer och planerar eventuellt ett muslimskt folkmord", är en annan, icke-hetsande utsaga.

Regulus ger detta konstaterande ett ansikte:

"Inside every Liberal is a Totalitarian screaming to get out"
Citera
2021-04-14, 17:13
Medlem
Kill-9s avatar
Citat:
Vilket enfaldigt dravel. Jag har inte sagt att svenskar hatar muslimer eller att svenskar planerar ett muslimskt folkmord. Jag har varnat för konsekvenserna av religiöst och etniskt hat och hets om det går överstyr.

De som hetsar mot muslimer idag är en liten men högljudd minoritet bestående av rasister och islamofober. Jag vill förhindra att de här tankarna sprider sig genom en dialog om mekanismerna bakom hatet, och hur vi kan motverka det.

Ingen hetsar mot muslimer. Däremot kritiseras islam som en ideologi med institutionaliserat förtryck och fruktansvärda verkningar.
https://www.thereligionofpeace.com/
176 döda senaste veckan. 988 under mars.

Och du kallar det ”fobi” att vara kritisk till religionen.
Islam och islamismen som är en integrerad del av ideologin flyttar fram sina positioner i Sverige dag för dag.
Med ditt stöd.
Skäms du inte?
Citera
2021-04-14, 18:23
Medlem
Citat:

Du är fan tappad.

Du jämför ju stämplar som ”islamofobi” och ”rasism” och har mage att påstå att dom inte används godtyckligt. Antingen har en propp gått eller så har du sovit dom senaste 20 åren.

Det är nog som vissa säger, du är inte liberal utan en fascist.

Här har du en fin Sosse, han hänvisar till Koranen. Han kan alltså inte ha fel per definition eftersom det står i den viktiga boken alla i hela världen måste följa och respektera https://samnytt.se/avslojar-s-politiker-vill-att-otrogna-branns-i-helvetet-star-i-koranen-du-kan-lasa-den/

Om jag kritiserar hans synsätt och bok är jag enligt dig islamofob, om jag utvecklar det lite längre och gör en koppling till kulturen som format honom, så är jag rasist på köpet.

Helt utan att jag talar om hudfärg men för att jag talar om en bok som kunde heta ”En blodtörstig och våldsbejakande pedofils bekännelser” som efterlevs av av en väldigt massa galningar som inte är i närheten sekulariserade som mig själv? Men vill bo och styra det land jag växt upp i.
Du låter som attackgrupp inom vänstern som leds av judehatarna i SSU Malmö.

Du bidrar till urvattningen av härskarknepet ”islamofobi” och det är ju käckt iofs.
Citera
2021-04-14, 18:37
Medlem
Citat:
Jag väljer alltid mina ord. Att som Richard Jomshof kalla islam för en "avskyvärd religion" är islamofobi.

Du gillar inte yttrandefrihet, det hörs väl. Kom med definitioner på reglerna vi måste följa för att bli lika goda människor som dig och islamisterna i hela världen.

Ett varningens ord först.
Om jag måste börja acceptera våldtäkter och giftemål med barn så har du tappat mig.

I min kultur är det inte ok att knulla med barn och jag kommer uttrycka min avsky mot sånt barbari. Bara idioter fastar en hel månad för nåt som hände för 600 år sen. Ramadan är maktmedel för att muslimer ska radikaliseras.

Tack för din icke godtyckliga stämpel som säger islamofob!!!
Citera
2021-04-14, 18:42
Medlem
Citat:

Regulus hur ser du på islam inom politiken.
Själv ser jag det som att släppa in ett nytt djur om man har en djurhållning, bestående av kossor, alpackor och höns.
Djuren går så bra ihop så nu ska vi utöka med rävar. Djur som djur.
Det finns 0 exempel på jämlika fredliga framgångsrika islamdominerade stadsdelar eller kan du komma på något* nånstans i världen.

Från svenska befrielsepartiet
Allah سبحانه وتعالى*har förbjudit oss att adoptera andra tankar, lagar och system än de som Allah har fastställt. (ÖKm 33:36)

En integrering av Islam och muslimer i vilket icke-islamiskt samhälle är haram och går stick i stäv med Islams budskap p g a att integration innebär att ge avkall på vissa delar av Islam för att den och muslimerna ska bli delar i helheten; nämligen det svenska samhället och Sverige. Den stora frågan som kvarstår obesvarad är vilka delar måste vi ge avkall på?

Allahs سبحانه وتعالى*orubbliga krav på att följa vad Han beordrar, oavsett vad kuffar tycker (5:48, 38:26, 45:18)

------'-------------------

Den moderate riksdagsledamoten Waberi.

Redan i början av klippet säger han att islam har bara 1 tolkning.

Dvs samma som det svenska befrielsepartiet.
https://youtu.be/GUHyW4W5tm8
Citera
2021-04-14, 18:47
Medlem
Citat:

Har du tänkt på det här? Något att tillföra dialogen: Blanda flera populationer så uppstår konflikt. Särskilt där resurser är begränsade, oavsett art.

Det är ett biologiskt förankrat faktum oavsett vem som inkräktar. Det som är udda är att inte reagera. Vad är motpolen till islamofobi? Sektbetingad dödslängtan? Det är problemet i så fall.
Senast redigerad av Ok-perfekt 2021-04-14 kl. 19:30.
Citera
2021-04-14, 21:51
Medlem
Citat:

Eh, du skrev ju detta i själva denna tråd:

Citat:

När Jomshof kallar islam en "avskyvärd religion" insinuerar han att muslimerna är avskyvärda människor, och det är första steget i en process som kan sluta som i Srebrenica.

Du anklagar Jomshof för att uppvigla till folkmord, vilket är rätt anmärkningsvärt och farligt. Det låter som något som berättigar till självförsvar? Åtminstone en anklagelse som skulle kunna trigga någon att göra något. Homosexuelle Pim Fortuyn mördades efter att ha blivit kallad fascist och antagligen islamofob av sin socialdemokratiske statsminister, just för att han uttryckte förskräckelse över islams doktriner. Jomshofs SD som ju är ett fascistiskt parti enligt Sveriges statsminister.

Var Pim Fortuyn en islamofob enligt Regulus, överdomare över acceptabla åsikter?

Vilka är det du menar ska folkmörda muslimerna, om inte svenskar? Är det Malmö-judarna du anklagar? Samerna?

Tala ur skägget om vilka det är du utpekar som latenta folkmördare! Vilka är dessa farliga islamofober eller lättledda robotar som låter sig programmeras av ett maktperifert parti med hela media, hela akademin, hela den internationella liberal hegemonin mot sig.

Vi vet vilka du menar.
Citera
2021-04-14, 23:35
Medlem
Citat:
Nej, jag vill inte förbjuda saklig kritik av islam. Det går utmärkt att diskutera problem inom islam, som bristande jämställdhet och intolerans mot minoriteter, utan att hetsa mot muslimer.

Hets blir det när man som Jomshof kallar islam en "avskyvärd religion". Då pekar man nämligen ut muslimer som avskyvärda människor, och det är första steget mot ett folkmord.

Jaha ok. Och varför tror du han kallar den det? Det är inte för de ca 120 verserna där våld och straff skall utövas mot den som motsätter sig religionen?
Eller homofobin, sexismen, eller barn-giftemålen?

Man har inte rätt att kalla detta för avskyvärt, då kan man ju kränka de som försvarar detta, och det vore ju fel...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in