2021-04-14, 14:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Just precis, blev lite chockad när jag såg det
What happens in family, stays in family.
Han är nog stand-in åt HD i hejarklacken.
Citera
2021-04-14, 14:54
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Var det inte på höger ben den berömda rispan fanns? Var det i höger skoplös blodet fanns?
Har för mig det, men rätta mig om jag har fel.

Spår av LWs dna fanns väl under plösen på hans vänstersko, om jag inte minns fel?

Hinner inte söka i FUP, men här kommer ett gammalt inlägg i all hast:

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Så ifall LWs dna hittades på SDs vänstersko, så borde väl rimligtvis även hans vänstra cykelpedal ha skickats till NFC. För om hennes dna i/på hans sko härstammar från mordet så skulle ju rent tekniskt även hennes dna ha kunnat finnas på SDs vänstra pedal, ifall han använde cykeln efter mordet. Jag påstår inte att det måste finnas där, men utredarna borde väl ha kollat även vänsterpedalen för att antingen bekräfta eller avfärda möjligheten.
Senast redigerad av GilGrissom82 2021-04-14 kl. 14:58.
Citera
2021-04-14, 14:56
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Jag kan bekräfta att den som sitter med som åhörare, på SDs sida är ingen mindre än fd svärfar, SOA. Efter förhandlingarna väntar han på SD som kommer ut och tar av masken och knallar runt som en fri man

Jag läste visst slarvigt och trodde det var en kvinna som var anhörig. Jag trodde det kanske var BA som satt och log och tog sig för hjärtat igen. Men icke.

Klart det är SOA. Som väntar på sin "son".

Nå, nu får han väl öva på att besöka honom i kurran istället.

#TeamÅsaHiding Tick, tack, tick, tack....

En mycket sjuk man: ”Fjärde men troligen inte det sista besöket idag.”

https://www.bildtagg.se/bild/q60mpwvpfyue9oewbsnl28qx

OBS! ALLA hot eller allmänt vidriga PM anmäls!
Citera
2021-04-14, 14:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Frågar dig, har nyss frågat Avel.
Varför behöva köra Luminol på en bloddränkt kjol.

Nu var det Avels tanke där. Jag är inte insatt i de här forensiska stegen; hur, när, var och vad...

Avel visade en fin bild på ett fotavtryck ju, som tagits efter att man sprayat (?) med Luminol. Då såg man ett fint skoavtryck i plagget (?).

Här tänker jag att Avel menar att visserligen kan man med blotta ögat se vissa avtryck, medan andra kan vara osynliga. Det kan dock framträda en bättre bild om man använder Luminol?

Det bästa är väl att Avel själv bevarar frågan.

För mig känns det svårt att veta exakt hur forensikern tänkte utan att ha lysnat på hans vittnesmål igen. Men jag har något kvar i minnet av att han pratade något om att plgget kunnat vara skrynklat när atrycket gjordes.

Då tänker jag att det ändå är svårt att avgöra, oavsett Luminol eller inte, om man inte lyckas skrynkla tillbaka tyget i exakt samma veck då. Vilket kanske är svårt? Avtrycket kan ju ha skett i en rörelse som Lena gjorde till exempel med benen.

Ja, jag vet inte om jag orkar fördjupa mig i det där.
Citera
2021-04-14, 14:58
Avslutad
Soa går fram och påpekar att reportern skrivit fel, att SD inte är ensam i salen med munskydd. En phörare har också munskydd. Rätt ska vara rätt.
Eh, joråsatte, säger pappsen så när dottern fuskar cacheloggar?
Citera
2021-04-14, 14:59
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu var det Avels tanke där. Jag är inte insatt i de här forensiska stegen; hur, när, var och vad...

Avel visade en fin bild på ett fotavtryck ju, som tagits efter att man sprayat (?) med Luminol. Då såg man ett fint skoavtryck i plagget (?).

Här tänker jag att Avel menar att visserligen kan man med blotta ögat se vissa avtryck, medan andra kan vara osynliga. Det kan dock framträda en bättre bild om man använder Luminol?

För mig känns det svårt att veta exakt hur forensikern tänkte utan att ha lysnat på hans vittnesmål igen. Men jag har något kvar i minnet av att han pratade något om att plgget kunnat vara skrynklat när atrycket gjordes.

Då tänker jag att det ändå är svårt att avgöra, oavsett Luminol eller inte, om man inte lyckas skrynkla tillbaka tyget i exakt samma veck då. Vilket kanske är svårt? Avtrycket kan ju ha skett i en rörelse som Lena gjorde till exempel med benen.

Om jag förstått rätt från Bollkalle19:s rapport har en andra tekniker uttalat sig om att skoavtrycken går att matcha vid jämförelse med rätt sko.
Citera
2021-04-14, 15:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Om jag förstått rätt från Bollkalle19:s rapport har en andra tekniker uttalat sig om att skoavtrycken går att matcha vid jämförelse med rätt sko.

Bollcalle var ju på plats i rättssalen igår och det var försvarets linje som han refererade.

Läs Studbakers inlägg här, som är ett referat av vad forensikern sa i TR:

https://www.flashback.org/p75491718#p75491718
Citera
2021-04-14, 15:09
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:

Vilket i så fall innebär att skoavtrycken inte är samma som SDs skor som man hittat spår av blod/dna. För dessa skor har man ju uppenbarligen tagit i beslag och haft möjlighet att matcha med skoavtrycket. Så om skoavtrycket inte tillhör de dnabesudlade skor som ÅK använder i sin bevisföring innebär det ytterligare ett incitament för att "utom rimligt tvivel" inte kan åberopas
Senast redigerad av GilGrissom82 2021-04-14 kl. 15:13.
Citera
2021-04-14, 15:10
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Bollcalle var ju på plats i rättssalen igår och det var försvarets linje som han refererade.

Läs Studbakers inlägg här, som är ett referat av vad forensikern sa i TR:

https://www.flashback.org/p75491718#p75491718

Ja den teknikern i TR menade att det inte gick. Men försvaret verkar ha utlåtande från en annan tekniker som menade på att det gick att matcha om man har rätt skor.

Från Bollkalle19 i natt:

"Som jag uppfattade det hela på plats så har två olika tekniker uttalat sig.
Advokaten sa att dom två hade använt olika termer.
Den ena hade sagt att -om det nu är ett skoavtryck så är det för lite detaljer att gå på. Det som är avsatt går inte att matcha med SD blå sko.

Den andra teknikern hade sagt (vilket stod som en fetad överskrift på försvarets Powerpoint) -om vi hade haft rätt sko, så hade vi kunnat matcha avtryck med sula.
"
Senast redigerad av Rosamund 2021-04-14 kl. 15:23. Anledning: Tillägg citat
Citera
2021-04-14, 15:12
Medlem
develis avatar
Citat:

Det är väl ett spår det är osäkerhet kring, det var inte tillräckligt tydligt avsatt ang klack, mönster etc.
Det riskerar förstöra spår som du säger.
Man letar efter blod och det har de på kjolen så det räcker till och blir över.
De kan således testa varenda millimeter med metod som inte riskerar förstöra spår.

Luminol är mer en sista utväg, det som blotta ögat inte ser och det som inte kan släpa in till lab för mikroskop och annat finlir.
Annat givande är väl släpspår på en städad BP, för att utröna mordplats och ev förflyttning.
Senast redigerad av develi 2021-04-14 kl. 15:14.
Citera
2021-04-14, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Luminol är sista steget vid en brottsplatsundersökning. Fattar inte riktigt vad du menar med att spraya kläder på NFC som är nedsmetade med blod?

Tydlighet.

https://www.bildtagg.se/bild/njqjhfbikmcmaecqkbns5xtn

NFC har tolkat evtl skoavtryck på tröja och kjol m h a foton på CD-skiva. Framgår inte av protokollet hur de bilderna såg ut. Antar det är av den här typen:

https://www.bildtagg.se/bild/ziaizaa4978r0bjaldsy5fzv
Citera
2021-04-14, 15:21
Medlem
Bollkalle19s avatar
Citat:
Ja den teknikern i TR menade att det inte gick. Men försvaret verkar ha utlåtande från en annan tekniker som menade på att det gick att matcha om man har rätt skor.

Precis så.
Samtidigt ville inte försvaret påstå att det ÄR ett skoavtryck.
Utan de läste bara upp att det finns två tekniker som tycker olika om mönstret.

Sen uppfattade jag att tekniker 2 har jämfört med SD's skor, men det vet jag inte.
Detta låg under tilläggsprotokollet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in