2021-04-14, 04:30
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle19
Bra funderingar. Tyvärr är detta inget som som försvaret ska svara på.

Jag håller alla mina tummar för att åklagarna väljer en "sunt förnuft"-plädering denna gång.
Så att alla kan följa med i indiciekedjan.

Jag ser inget annan gärningsman än den tilltalade. Jag begriper inte hur det ens kan vara ett frågetecken.

Nej, men det är också därför jag blir brydd att de överhuvudtaget för det på tal.
Citera
2021-04-14, 07:12
Medlem
Citat:
Noteringar från salen.

*Advokaten menar att det är konstigt att bara ett par har hört skriken.
De menar också att det är konstigt att, om LW blev attackerad på det vis åklagarna menar, skriken är i samma tonläge i 3-5 minuter.
Kanske har paret hört en våldtäkt?

*De undrar hur det bara kan finnas ett enda spår av LW i tvättstugan om han nu var en mördare, är det rimligt?

*På ringen fanns det enstaka celler från SD. Kan vara sekundär avsättning. Exempelvis från hennes kjol.
På hennes kjol fanns DNA från flera personer. Bl.a SD.

*SD blå sko. Varför hittades inte blod förrän efter 5 undersökningar? Går det att avgöra vad som är blod och vad som är DNA? (De visar en bild på SD's blödande ben) det har hittats DNA från tre personer. En är LW.

*Eftersom hon hade klätt på sig tröja och skor, så har hon gått ensam till sin cache. Där kan hon ha mött en okänd.

*De återkallar sin invändning om att bilincidenten inte följde med inspelade snyftningar från LW. De kan inte längre påstå att det är förkylning. Man hör olika beroende på hur man lyssnar.

*De menar att skilsmässan och bodelning var påbörjad i mars och april -18, vilket inte kan vara ett motiv för att döda LW.

*Försvaret ser att SD's möjligheter för att göra sig av med mordvapen och städa, är mycket begränsad. Det finns ingen tid från morgonen 15 maj.

*Positioner via Google timeline är inte exakta.

*det faktum att SD har massskickat efterlysning på hennes försvinnande med följdfrågor visar på att han är oskyldig, såvida han inte kör med skenmanöver.

*det fanns ingen anledning om att ringa henne den 15 maj eftersom hon inte svarat på tidigare meddelanden. Avvikande från deras nattrutin. Han hade fått en mindre roll i hennes liv sedan uppbrottet med HD.

*Om nu SD med flit skulle vilja skriva över raderad data i mobilen, varför skulle han då stanna vid 16% överskrivet material? Då är det 84% kvar. Och man kan inte själv välja vad som ska skrivas över.
Så att det "bara" är 16% kan visa på att SD inte har gjort det med vilja.

*notering under husesyns-filmerna*
SD sitter tillsynes utan att reagera. Likaså på filmerna. Han poängterade i ena videon om nivån tvättmaskinen är på i förhållande till taket. (Citat) värt att ha i åtanke för senare (slutcitat)
Sedan ville han säga att åklagare har förstått fel angående att altanen är en ingång av fyra till hans hus.
Han menar att det inte går att komma in där om dörren är stängd. Åklagare säger i slutet av filmen -jo den har ju ett handtag.
Och då skakade SD på huvudet i rättssalen.

Du som var på plats igår, såg Du vem som var på plats och "försvarade" SD?

Från Christina Erikssons tankar/redogörelse i NA igår:

"I pausen vid kaffeautomaten kommer en anhörig till den misstänkte fram. Han vill bara berätta att jag har skrivit fel i NA:s liverapportering. den misstänkte är inte den ende som har munskydd på sig i rättegångssalen. Det finns faktiskt en åhörare som också dragit på sig ansiktsmask. Hon sitter snett bakom mig och jag har missat henne.

- Rätt ska vara rätt, säger den anhörige bestämt.

Och det är som mannen säger; rätt ska vara rätt."

Undrar vem denne manliga anhörig är... räknas JG som anhörig tro? Det kan inte vara SOA iaf vad jag förstår eftersom han är vittne och inte får vistas i salen nu. Även SD:s bror har väl vittnat och har iom det tillträdelseförbud.
Senast redigerad av Tufsankatt 2021-04-14 kl. 07:24.
Citera
2021-04-14, 07:34
Medlem
Citat:

Jag ser inget annan gärningsman än den tilltalade. Jag begriper inte hur det ens kan vara ett frågetecken

Håller med, i ljuset av deras historia och bakgrund samt all bevisning, alla indicier och avsaknad av alibi finns det ingen annan tänkbar mördare.
Sedan vad som händer efter mordet mellan Sd och Hd förstärker bara att stefan är mördaren.
Js får foten av Hd, och kryper återigen ned i Sds säng. Tack för mordet, nu är hon borta, det gjorde du bra.
Citera
2021-04-14, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ingen aning. Jag är en storstadstjej och bor inte i närheten av varken SD eller JG. Även om jag hade bott där så umgås jag knappast med kreti och pleti. Någon måste ställa obekväma frågor i tråden som t.ex. om åklagaren besvarat och täppt igen hålen som TR lagt fram? HR kommer att utgå från deras dom och TR:s frågetecken måste vara utredda för att HR ska kunna ändra på friande dom, om jag förstått rätt hur det hela funkar. Eller har jag fel?

När vi ganska tidigt i tråden diskuterade ang att SD verkade ha många poliskompisar har jag för mig att Du inte tyckte att det var så konstigt. Du hade bara bott i Örebro ett par år och kände redan en eller om det var ett par poliser.

Jag kan blanda ihop dig med någon annan... får leta i tråden (igen).
Citera
2021-04-14, 07:41
Medlem
Citat:
Det blev tyvärr en fullträff för försvaret där. Rimligt tvivel utan dess like. Skoavtryck i blod på Lenas döda kropp som inte matchats mot vare sig SD eller någon annan. Hur är det möjligt?

Vad skulle de göra med alla skor som de tog i beslag kan man undra?
Citera
2021-04-14, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men det är ju det där förhöret 31 maj också, där SD varken minns det ena eller andra ändrar sin historia så många gånger att PS tappar det.

SD har först inte haft kontakt med Lena den 11.e och så till sist har han det och barnen hade han inte heller först men sedan har han det. För mig är det helt klart att SD ljuger.
Hur kan man inte minnas två veckor senare om man har jobbat på klämdagen? Hur kan man under ett och samma förhör ändra sig så många gånger om man inte har något att dölja.

Jag vet att jag skrev ett inlägg med olika svar från SD i det här förhöret och hur hans version ändrades allteftersom PS började syna honom.

Det är bra att bygga upp att man minns lite dåligt när sen ännu mer graverande händelser inte ska minnas.
Citera
2021-04-14, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Tack!

Ja den pannan går elda kläder och övrigt i, den pannan finns även i annat namn och finns då en vedtillsatts att köpa till så man kan elda ved men kläder å annat skräp går fint att elda i den pannan Stefan har då den har stort förbränningsutrymme/eldstad.

Om nu SD skulle ha eldat något i pannan direkt efter mordet borde inte poliserna som var där några timmar senare känna någon lukt? Jag tänker att i den värmen som var vid tillfället borde det ha dragit misstankar till sig direkt (få som eldar i en panna i den värmen som rådde vid tillfället).
Citera
2021-04-14, 07:54
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Nej, men det är också därför jag blir brydd att de överhuvudtaget för det på tal.

Hur ska de annars skapa rimligt tvivel?
Citera
2021-04-14, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Utan konkreta bevis men med inrapporterade, potentiellt farliga, Mållgans så är det väl tvivel han vill skapa. Sen tror jag det är överdrivet hur han har planerat för sitt försvar: jag tror inte han hade räknat med att han skulle behövs nått försvar. Jag tror att hans plan var att det skulle se ut som ett överfall av några random rånare (såna som rört sig i området och kunde vara potentiellt farliga för tjejer).

Jag har för mig att jag har läst (någon får gärna hjälpa mig att hitta) att han vid något tidigt polisförhör uttryckte lite förvåning över att så många visste om hans och L*enas relation. Jag tror att han själv trodde att han skulle falla utanför radarn när Lenas kropp upptäcktes.

Moi?

Ja det är ju där hela hans plan faller.

Han vet att ett fåtal vänner och bekanta känner till ”otrohetsaffären”.

Men det är rätt riskfyllt att bygga en hel mordplan på det.

För det tar ett telefonsamtal från UW så BAM 14 000 sidor utredning tema SD:s och LW:s ”otrohetsaffär”.

Så bra gick det att flyga under radarn.

Flyga under polisens radarn är svårt med den digitala dynga han bör veta att de lämnat efter sig.
Citera
2021-04-14, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Åklagaren verkar inte förstått cachernas betydelse i detta fall. De är Centrala. För huvudaktörerna var de bokstavligen på liv och död. Ingen lek eller typ gömma nyckeln.

För de flesta är det ett trevligt sätt att vara i naturen och umgås, men absolut inte för dessa tre.

Cacherna hade högre valörer som vissa var beredda att mörda för. Det fokuset finns Inte med. Man missar Grovt själva Triggar och anlägger fel perspektiv.

Måtte det finnas en aktiv Gc are i HR.

Som att mörda för att någon fuskat i typ frisbeegolf mot ens drömkvinna tillika ex. Eller tvärtom. Eller nåt annat tjafs. Helt orimligt.
Citera
2021-04-14, 08:12
Medlem
Citat:
Det blev tyvärr en fullträff för försvaret där. Rimligt tvivel utan dess like. Skoavtryck i blod på Lenas döda kropp som inte matchats mot vare sig SD eller någon annan. Hur är det möjligt?

Stefan från NA:s rapportering igår:

"Det verkar råda lite delade meningar om det är ett skoavtryck eller inte. Försvaret påstår inte nu att det ÄR ett skoavtryck, men att det skulle kunna var det".

Fullträff för försvaret?
Citera
2021-04-14, 08:16
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Stefan från NA:s rapportering igår:

"Det verkar råda lite delade meningar om det är ett skoavtryck eller inte. Försvaret påstår inte nu att det ÄR ett skoavtryck, men att det skulle kunna var det".

Fullträff för försvaret?

Definitivt. Allt som skapar rimligt tvivel är en fullträff. Det behövs inte mycket från försvaret för friande dom. Åklagaren däremot måste prestera på hög nivå för att det ska bli fullträff och fällande dom. Så du blandar nog ihop försvaret och åklagarnas prestationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in