2021-04-14, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Försvaret har kanske kontaktat dem igen eller en annan expert och fått utlåtande om att det visst kan gå att undersöka skoavtrycken.

Jag är ledsen att säga det men den här utredningen har knappast bestått av noggranna undersökningar och kompetenta experter. Det är bara att titta på IT-delen och hur man inte verkar göra fullständiga undersökningar trots att man fått steg för steg guide från Avel, om jag förstått det rätt. Följer tråden bara av och till numera.

Ibland dagdrömmer jag om att New Scotland Yard eller motsv hade skött detta.

Vad jag menar är att det skulle vara intressant att se en annan organiskations ”take” på den här utredningen.

Jag tycker skoavtrycket känns helt rimligt att jämföra mot en sko.

Minns nåt om att FBI eller Secret Service eller vilka det var har stora databaser med avtryck från skor som kan jämföras med såna funna på brottsplatser.

Men han visste säkert vad han gjorde han skokillen på NFC.
Citera
2021-04-14, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Det ska ha rört sig om blodiga avtryck, eller hur?

- Hur kan det då komma sig, kan man fråga sig, att pedalerna på den undersökta cykeln inte bär spår av blod?

En förklaring kan ju vara att andra skor bars under brottet, för att efteråt kasseras. De blå skorna kan ha medtagits för ombyte varvid DNA följt med.

Bara höger pedal och handtag har skickats till NFC kan tilläggas.

För min del hade de gärna fått skicka hela cykeln...
Citera
2021-04-14, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Ja märkligt då han verkar gödsla och vattna gräsmattan under tiden han ränner runt, jag kastar ut askan på snön kring påsk och 60-70 cm snö är borta på 11/2 vecka så då har man grön gräsmatta då grannarna börjar kratta sina mattor.
Har kollat lite bland hans inlägg på pelletsforumet men inte sett att han kommenterat något om vad man gör av askan men han borde sett att folk gödsla trädgården med den, han askar ur pannan 3 ggr/år så inte mer än ca 10-15 liter/gång men kanske man inte kastar ut askan på gräsmattan om de finns rester av annat där?
Han har haft lite problem med brännaren som inte tänder så han vet då hur man tänder manuellt i pannan.

Såg han skrev att han inte har problem med nerverna då han inte verkar ha några.
Detta gällde då han skulle sjunga på hans bröllop i augusti 2008 men inte kan sjunga, hade 1a i musik/sång i högstadiet.

Bra du kikade lite extra där!

En tanke jag har är att de kanske hade en stor sopsäck redan igång där i källaren och när de ändå var i farten med sotet så åkte det lilla som det ändå lär ha blivit i samma säck som allt annat. Trädgården var kanske inte fokus just då även om andra var ute och gjorde lite grovarbete där.
Citera
2021-04-14, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel

Vad jag menar är att det skulle vara intressant att se en annan organiskations ”take” på den här utredningen.

Minns nåt om att FBI eller Secret Service eller vilka det var har stora databaser med avtryck från skor som kan jämföras med såna funna på brottsplatser.

Hade mer kompetenta utredare utrett kanske sd hade varit avfärdad som misstänkt och någon annan huvudmisstänkt i dag
Citera
2021-04-14, 08:30
Medlem
Citat:

Jag var på plats på en 14-dagars rättegång 2019 där NFCs analyser av skoavtryck hjälpte till att fälla 2 av 7 i en internationell stöldliga som trampat omkring och lämnat avtryck på olika underlag. Då hade de dels de tilltalades olika skor att jämföra med, men jämförde även andra modeller. De hade kollat upp vilka butikskedjor som sålde skorna osv. Kunde se små ojämnheter och slitage i sulorna.

Minns inte om den på NFC som förhördes pratade om databaser med avtryck. Men vore ju beklagligt om olika länder inte delar med sig av sånt.
Citera
2021-04-14, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thislookslike
Bra att du tar upp att även reportrarna har svårt att begripa den tekniska rappakaljan som omger GC! Det kan vara bra att ha den svåra tekniska biten i åtanke om SD blir frikänd..då ska åklagarna ha skit för att de inte har tagit in någon expert som kunnat förklara detta på ett sätt som rätten förstår!

Grejen är väl att reportrarna inte hängt med om det var avancerad ekonomisk brottslighet, en patentstrid gällande IT eller nån tvist mellan två läkemedelsföretag heller. Hur pedagogiskt det än var framfört av parterna.

Sen kan ju advokaten ha varit otydlig men det här med datasessionerna och annat är rätt knepigt att hänga med i som lekman. Som tur är så hör just rådmän och ”domare” ofta såna presentationer av bevis. I var och varannan ”gängrättegång” så kan det vara just den bevisningen som åklagaren trycker på med väldigt ”avancerade” presentationer eller vad man ska kalla det.

Så att rätten skulle ha problem med detta ska vi nog inte vara oroliga över men för reportern blir det så klart svårt att tolka allt i en liverapportering.
Citera
2021-04-14, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Hade mer kompetenta utredare utrett kanske sd hade varit avfärdad som misstänkt och någon annan huvudmisstänkt i dag

Vem då tänker du dig?
Någon som inte haft en relation med LW?
Som inte lämnat blodspår efter sig, som inte lämnat dna på LWs ring, som inte hotat döda LW otaliga gånger?

Vem tänker du dig?
Citera
2021-04-14, 08:39
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Vem då tänker du dig?
Någon som inte haft en relation med LW?
Som inte lämnat blodspår efter sig, som inte lämnat dna på LWs ring, som inte hotat döda LW otaliga gånger?

Vem tänker du dig?

Det hade kunnat vara tvärtom, alltså att SD blivit fälld redan i TR. Inte nödvändigtvis att han blir avförd och någon annan åtalad. Det har jag svårt att se.
Citera
2021-04-14, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thislookslike
Du och förslagsvis Sh. Holmes borde begära en sittning med åklagarna snarast möjligt för att förklara de tekniska bitarna med IT samt det emotionella som verkar drabba en del geocashare!
Jag tror inte åklagarna kan förklara de nördiga bitarna mer än på kanslisvenska och då blir det bara monotont rabblade utifrån en A4 som de läser ur. Hur ska rätten då kunna ta till sig i indicierna och ge dem rätt värde??

GC verkar de ha fått rätt bra grepp om med tanke på att många vänner till LW förhörts om den biten.

Loggremsan och sånt verkar de ha svårt att tolka in men enligt min ringa mening så har de gjort en feltolkning av hela Kristi Himmelsfärdshelgen på sätt och vis.

Sen då med tanke på att det mest är indicier så borde de ha förstått betydelsen av att lägga mer krut på analys av datorerna.
Citera
2021-04-14, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Den kommentaren antyder att en, i närtid, oenighet dem emellan har ägt rum. Han lugnar henne med att nu behöver hon inte längre oroa sig.

Fullkomligt ofattbart att loggremsan inte nämns som möjlig, för att inte säga trolig, utlösande faktor.

Nu kanske det här är helt oväsentligt och som en ren ursäkt från SD för att ha kontakt med LW:

Förhör med HD när de diskuterar meddelanden som skickas mellan SD och HD den 15:e
Sida 132 a 149

F: "När prata du med henne sist?".
HD:Mm.
F: Vem menar du då när du skrev det?
HD: Ja jag säger det att jag antar att det är Lena men jag kan inte säkert säga. Mitt liv har vart
ett helvete, jag kommer inte ihåg. Det har vart skitjobbigt sista veckorna.
F: Då svarar han, "Kort igår eller förrgår. Raderar löpande. Skriver alltid vid FTF".
HD: Mm.
F: Va betyder det?
HD:Eh skriver alltid vid FTF-chanser. Om det skaffas en ny chans eller ny cache.

-
Så.. Är geocach en liten del av sanningen?
Citera
2021-04-14, 08:46
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
GC verkar de ha fått rätt bra grepp om med tanke på att många vänner till LW förhörts om den biten.

Loggremsan och sånt verkar de ha svårt att tolka in men enligt min ringa mening så har de gjort en feltolkning av hela Kristi Himmelsfärdshelgen på sätt och vis.

Sen då med tanke på att det mest är indicier så borde de ha förstått betydelsen av att lägga mer krut på analys av datorerna.

Ja, analys av datorer, identifiering av hårstrå och matchning av blodiga skoavtryck borde vara standard i en mordutredning. Det är det i en del andra länder som du mycket riktigt påpekade i ett inlägg för en stund sedan.
Citera
2021-04-14, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle19
Noteringar från salen.

*Advokaten menar att det är konstigt att bara ett par har hört skriken.
De menar också att det är konstigt att, om LW blev attackerad på det vis åklagarna menar, skriken är i samma tonläge i 3-5 minuter.
Kanske har paret hört en våldtäkt?

*De undrar hur det bara kan finnas ett enda spår av LW i tvättstugan om han nu var en mördare, är det rimligt?

*På ringen fanns det enstaka celler från SD. Kan vara sekundär avsättning. Exempelvis från hennes kjol.
På hennes kjol fanns DNA från flera personer. Bl.a SD.

*SD blå sko. Varför hittades inte blod förrän efter 5 undersökningar? Går det att avgöra vad som är blod och vad som är DNA? (De visar en bild på SD's blödande ben) det har hittats DNA från tre personer. En är LW.

*Eftersom hon hade klätt på sig tröja och skor, så har hon gått ensam till sin cache. Där kan hon ha mött en okänd.

*De återkallar sin invändning om att bilincidenten inte följde med inspelade snyftningar från LW. De kan inte längre påstå att det är förkylning. Man hör olika beroende på hur man lyssnar.

*De menar att skilsmässan och bodelning var påbörjad i mars och april -18, vilket inte kan vara ett motiv för att döda LW.

*Försvaret ser att SD's möjligheter för att göra sig av med mordvapen och städa, är mycket begränsad. Det finns ingen tid från morgonen 15 maj.

*Positioner via Google timeline är inte exakta.

*det faktum att SD har massskickat efterlysning på hennes försvinnande med följdfrågor visar på att han är oskyldig, såvida han inte kör med skenmanöver.

*det fanns ingen anledning om att ringa henne den 15 maj eftersom hon inte svarat på tidigare meddelanden. Avvikande från deras nattrutin. Han hade fått en mindre roll i hennes liv sedan uppbrottet med HD.

*Om nu SD med flit skulle vilja skriva över raderad data i mobilen, varför skulle han då stanna vid 16% överskrivet material? Då är det 84% kvar. Och man kan inte själv välja vad som ska skrivas över.
Så att det "bara" är 16% kan visa på att SD inte har gjort det med vilja.

*notering under husesyns-filmerna*
SD sitter tillsynes utan att reagera. Likaså på filmerna. Han poängterade i ena videon om nivån tvättmaskinen är på i förhållande till taket. (Citat) värt att ha i åtanke för senare (slutcitat)
Sedan ville han säga att åklagare har förstått fel angående att altanen är en ingång av fyra till hans hus.
Han menar att det inte går att komma in där om dörren är stängd. Åklagare säger i slutet av filmen -jo den har ju ett handtag.
Och då skakade SD på huvudet i rättssalen.

Tack för det!

Det här går ju att förklara med att han helt enkelt inte hann skriva över mer med sin manöver där i ”burst mode” innan förhöret och kort innan mobilen blev tagen i beslag. Och om det var 16 % eller 61% han skrivit över hade han ju ingen aning om. En desperat åtgärd i ett pressat läge. Hade han planerat detta så borde han ha skrivit över minnet i mobilen redan under natten mot 15/5.
Eller då om allt var planerat så hade han glömt denna detalj och satte igång utanför polishuset. Han har för övrigt väldigt svårt att förklara varför han gjorde så. Ett av få tillfällen under alla förhör han inte har nåt ”vettigt” svar på tal.

”Om nu SD med flit skulle vilja skriva över raderad data i mobilen, varför skulle han då stanna vid 16% överskrivet material? Då är det 84% kvar. Och man kan inte själv välja vad som ska skrivas över.
Så att det "bara" är 16% kan visa på att SD inte har gjort det med vilja.”

Vad gäller altandörren så sitter väl låset på insidan vanligtvis. På utsidan sitter bara ett grepphandtag så man ska kunna öppna dörren. Han har nog bättre koll på kåken än åklagaren i det fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in