2021-04-13, 16:06
Medlem
notknapparens avatar
Jag är lite trött nu, men hittar inte P*er M*oritzens vittnesför.
Så hette väl hundkillen som mötte SD 12 maj?
Citera
2021-04-13, 16:07
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Tackar!

Vad är detta månne?

”Ett PM som har upprättats om polisens olika slagningar från 11-12 maj händelsen visar att polisen enligt PM:et inte gjort några slagningar. Detta är avgörande enligt försvaret för hur man kan lita på polisernas förhör.”

Att det inte gjorts några slagningar på de identifiatioksuppgifter SD gav dem som polisen påstår.
Citera
2021-04-13, 16:12
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är ju tyvärr inte bevisat att han är okänd för Lena. Åklagarna hade fram till TR inte lyckats identiera påsmannen och då blir det omöjligt att kolla upp hans alibi för 23.30 när mordet begicks.

Det är därför TR inte kunde utesluta honom som alternativ GM. Om åklagarna ännu inte gjort en identifiering och uteslutit honom genom exempelvis alibi då får också HR svårt att komma till annan slutsats än TR i denna punkt.

Fast påsmannen är exakt lika intressant som alla andra som befann sig i området vid exakt samma tidpunkt -dvs helt ointressant! De som bor där, tog sig förbi där (inklusive påsmansvittnet) är exakt lika troliga som GM om man nu ska gå på linjen att misstänka allt som befunnit sig i närområdet i närtid.

Det intressanta här är vem som har motiv och därtill klarar av att mörda någon, en uppgift de flesta inte är tillräckligt rubbade för att faktiskt genomföra. De flesta tänker överhuvudtaget inte ens i sådana banor.

Via FUP framgår det med all önskevärd tydlighet vem som både kan, vill och faktiskt också genomförde mordet, dvs SD!
Citera
2021-04-13, 16:13
Medlem
Citat:
Ja det var ju nåt om personnumret som inte stämde osv.

Ja något sådant var det och någon adress. Märklig sak av polisen att hitta på.

Kanske de gjort en sökning på annan device, mobil typ.
Citera
2021-04-13, 16:14
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Tackar!

Vad är detta månne?

”Ett PM som har upprättats om polisens olika slagningar från 11-12 maj händelsen visar att polisen enligt PM:et inte gjort några slagningar. Detta är avgörande enligt försvaret för hur man kan lita på polisernas förhör.”
Jag tror polisen sa att SD uppgav fel namn.
Hur kunde det veta det om de inte gjorde en slagning på hans namn?
Inte vet jag men polisens register kanske är sega eller komplicerade så att de använde någon annan tjänst?
Ratsit eller liknande?

Mindes poliserna fel eller finns det någon annan förklaring till att de ansåg att SD uppgav fel id?
Citera
2021-04-13, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle

Eller så var det lite Kling & Klangbetonat. Skogen blev kanske krogen osv.
Citera
2021-04-13, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle

Adressen han uppgav i Vivalla stämde inte med namnet, fel namn dessutom, som han uppgav. Nåt sånt. Ska kolla närmare när jag hinner.
Citera
2021-04-13, 16:17
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Eller så var det lite Kling & Klangbetonat. Skogen blev kanske krogen osv.

Hur det än var lyckas försvaret med detta sänka utredningens trovärdighet ytterligare.
Citera
2021-04-13, 16:18
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Så är det faktiskt. Alla som setts röra sig kring en mordplats ska identifieras för att kunna uteslutas. De flesta brukar ge sig till känna till polisen själva. Polisen var tidigt ute i det här fallet och ville att alla som var i området vid mordtillfället skulle kontakta dem om du minns. Det är också därför man gör bl.a. masttömningar för att se vilka som rört sig i området.

TR och HR kan knappast döma människor för mord när det finns oidentifierade som setts nära mordplatsen. Om du inte är nöjd får du ta diskussionen med de som beslutar om låg och rätt i Sverige, inte med mig. I am just the messenger.
Påsmannen var flera km bort flera timmar efter mordet.
Det kan knappast anses att han var i närheten av mordplatsen.
Citera
2021-04-13, 16:21
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Påsmannen var flera km bort flera timmar efter mordet.
Det kan knappast anses att han var i närheten av mordplatsen.

Men herregud, säg det till TR då. 😂
Det är väl inte jag som påstår eller bestämmer vad som skapar rimligt tvivel gällande alternativ GM. Jag skriver om vad TR har sagt i domen och försöker utröna om åklagarna täppt igen hålen! Eftersom hon i dagens sakframställan sa att påsmannen nu är utesluten så undrar jag hur det gjorts?
Citera
2021-04-13, 16:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det är ju TR (läs domen igen) som tagit upp påsmannen som alternativ GM och velat ha mer utredning kring hen. Du kanske ska kontakta och läsa lusen av dem istället.

Ja, i domen från TR finns påsmannen med som alternativ gm.
Det står inget om att man velat ha en utredning av detta:

Domen:

[...]"Den slutsats som kan dras av den utredning som precis redogjorts för är att någon
genomfört en aktiv handling med Lena Wesströms mobiltelefon kl. 1.41.37 – av
stängning eller flygplansläge – eftersom batteriet rimligen inte kan ha tagit slut. Någon har alltså hanterat Lena Wesströms telefon inom området för masten Hjalmar
Bergmans Väg 54 NV kl. 1.41.37 den 15 maj 2018.
Under huvudförhandlingen har det framkommit att någon ringt in till Polisen under
natten den 15 maj 2018 för att larma om att en person gick utmed motorvägen. Av
PM (s. 220, aktbilaga 145) framgår att det aktuella samtalet inkom kl. 2.10.25 och
beskrev att en mörkklädd man med vit påse gick på motorvägen, dvs. E18/E20,
norrut men i södergående fil. Den person som iakttog mannen med påsen har markerat på en karta på vilken plats mannen gick (s. 111, aktbilaga 151). Försvaret har i
sitt slutanförande poängterat att det tidsmässigt är rimligt att mannen med den vita
påsen kan ha vidtagit någon åtgärd med Lena Wesströms mobiltelefon kl. 1.41 och
sedan promenerat utmed motorvägen för att sedan bli iakttagen kl. 2.10. Även om
det inte finns något som tyder på att Lena Wesström utsatts för ett rånmord innebär
omständigheten att en man med påse promenerat på väg från brottsplatsen och från
området för masten Hjalmar Bergmans Väg 54 NV, kort tid efter att någon vidtagit
en aktiv åtgärd med Lena Wesströms mobiltelefon, att det öppnas möjlighet för en
alternativ gärningsperson.
"

Och här är en direkt felaktighet i domen, kl 00:41 avslutas mobilens kontakt med nätet pga en automatisk händelse. En datasession tar slut, ingen aktiv handling har skett från någon person.

Som jag skrev tidigare, gäller inte heller täckningen för masten Hjalmar Bergmans väg på det sätt som man drar slutsatser om i domen.
Citera
2021-04-13, 16:24
Medlem
Skibladners avatar
Nyss hemkommen från Örebro Tingsrätt (Göta Hovrätt)

Tyvärr hann jag bara sitta med drygt en timme.
Försvaret gick under den tiden igenom en massa SMS-konversationer. Man slås av hur både LW och SD mer eller mindre bodde i sina mobiler, helt ofattbart att de hellre SMS-ade än talade med varandra. Tusentals SMS bl.a med Telegram.
SD sitter orörlig och stirrar på storbildsskärmen, ingen ögonkontakt med någon. Jag ser inga tecken på att han har ryggproblem / diskbråck.

Till Avel: Svart dator

WI-FI funkar i och utanför den sal där förhandlingen sker, dock är alla behäftade med lösenord.
Det verkade inte som SD surfade, förmodligen har han FUP i sin dator.
Jag såg inga tecken på andra trådlösa enheter än WI-FI, alltså ingen dold mobil i SD:s ficka.
Senast redigerad av Skibladner 2021-04-13 kl. 16:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in