2021-04-13, 14:27
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Är det inte ditt fel när läraren har berättat men du glömt bort? Det är inget fel på din hjärna, bara din brist på koncentration.
Så det är bara givet att läraren finns och har berättat? Ingen undersökning nödvändigt?
Citera
2021-04-13, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Så det är bara givet att läraren finns och har berättat? Ingen undersökning nödvändigt?
Ja, Gud är inte ansvarig för dina synder för att han har gett dig lagen. Du vet att den som inte tror inte kommer in i Guds rike, så konsekvenserna beror helt på dig, på din inställning till Gud.
Citera
2021-04-13, 14:46
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Ja, Gud är inte ansvarig för dina synder
Om han skapat mig så som jag är och visste vad utfallet skulle bli så är han faktiskt det.
Citat:
för att han har gett dig lagen.
Jag kan inte rimligtvis veta att det är han som gett mig lagen eller att just den lagen är den som gäller och inte en annan lag.
Citat:
Du vet att den som inte tror inte kommer in i Guds rike, så konsekvenserna beror helt på dig, på din inställning till Gud.
Men då måste vi anta att Gud finns, att han förmedlat lagen och skriften och vad det är han menar och syftar till i skriften. Det är en rejäl mängd saker som måste antas baserat på att någon annan säger att det är så.
För vi har fortfarande inte utrett hur vi vet att Bibeln inte är skönlitteratur.
Citera
2021-04-13, 15:08
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Som vanligt barkar det åt ad hominem med dig.
Så vad du säger är att om man anser sig inte ha hört Guds/Jesus svar så är man felande?
Har jag förstått dig rätt?
Robots påstådda "man" och bibeltextens "vi" är uppenbart inte samma personer. Bibeln tar ansvar för dessa "vi", Robot för sina "man". Men Robot hävdar att hans "man" är Bibelns "vi".
Där är konfliktytan, och det är den vanliga: Robot kraxar och skränar mot Bibeln med en öppnad, halvtom halmsäck, medan Bibeln står kvar som förut, orubblig och inbjudande till tillit och förtröstan.
Citera
2021-04-13, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hustlebustle
Får man ex. besök av Jehovas så får man för det mesta inga direkt svar
utan de hänvisar till texter i Bibeln.

Kan Bibeln verkligen vara sann efter att texten har gått från mun till mun
under så många år ?

Det sägs ju att det i Dödhavsrullarna fanns texter om reinkarnation men att
det under tiden då Bibeln skrevs var förbjudet, och t om straffbart, när det gällde
detta.

Så vad tror ni ?
Dåtidens Harry Potter
Citera
2021-04-13, 15:15
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Robots påstådda "man" och bibeltextens "vi" är uppenbart inte samma personer. Bibeln tar ansvar för dessa "vi", Robot för sina "man". Men Robot hävdar att hans "man" är Bibelns "vi".
Där är konfliktytan, och det är den vanliga: Robot kraxar och skränar mot Bibeln med en öppnad, halvtom halmsäck, medan Bibeln står kvar som förut, orubblig och inbjudande till tillit och förtröstan.
Du svarade inte på frågan. Jag tror du svarade på något helt annat.
Så vad du säger är att om man anser sig inte ha hört Guds/Jesus svar så är man felande?
Citera
2021-04-13, 15:37
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Du svarade inte på frågan. Jag tror du svarade på något helt annat.
Robot fick bibeltexten. Vad säger den? Var inte ateister duktiga på att tänka själva?
Citera
2021-04-13, 15:37
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirtsa11
Dåtidens Harry Potter
Motivera det svaret.
Citera
2021-04-13, 15:48
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Robot fick bibeltexten. Vad säger den? Var inte ateister duktiga på att tänka själva?
Jag vill veta vad du menar så jag ställer en följdfråga. Du svarade inte på frågan.
Citera
2021-04-13, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap
Visst finns det fragment i bibeln som är sanna, annars skulle inte så många människor tro på vad som stod i den. Den bästa lögnen bakar man in i en historia där många delar är sanningar.

Du har helt fel och överskattar människans förmåga. Medelvärdet av alla individers mentala kapacitet är mil under sträcket att "bara tro på det som är sant".
Vi tror på det vi blir lärda och inte vad som är "sant", "objektivt", "faktiskt", etc.

Vi har ingen intuition vad gäller ting vi inte observerar på en vardaglig basis.

Lär du dig att Bibeln är sann så kommer du troligtvis tro den är sann. Innebär alltså att om X miljoner tar den som sanning så har det 0 och ingenting att göra med någon de facto sanning.

Herregud, "annars skulle inte så många människor tro på vad som stod i den". Har du någon gång läst ett enda kapitel i ämnena sociologi, psykologi, beteendevetenskap eller annat?

Läskigt.
Citera
2021-04-13, 16:17
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Som jag redan skrivit är Pentateukens mosaiska författarskap det resultat som yttre och inre kriterier ger. Sedan kan man ogilla detta för att man är apostat och kanske även gudsförnekare och börja hitta på andra teorier.
Jag har gett belägg också på att Moses skrev och att han skrev Pentateurken. Finns mer, men eftersom författarskapet är så evident, är det kritikerna som ska ge stöd, och då inte bara vagt, ytligt snack, för sina påhitt. Men du försöker ju inte ens. Jag kan tänka mig att du numera rentav skäms för en av dina fånigaste teorier, den om att skrifttypen inte genomgick förändringar och att Pentateuken därför inte kan vara så gammal som från 1400-t. f.Kr. Åtminstone driver du den inte längre här i tråden, där Calovius är vakthund.
Voff!

Ha!
Du har inte gett belägg för att Moses ens över huvud taget existerat, så hur kan du påstå att du har gett belägg för att det var Moses som skrev?
Det enda "belägg" du har gett är att det står så i Bibeln att han skrev Lagen. Det är inte ett bevis. Det är ett påstående som återstår att bevisas, och vilket fyrkällsteorin har motbevisat.
Om du vill "bevisa" att Moses skrev allt själv så behöver du alltså för först bevisa att det inte var flera olika författare. Sedan kan du lägga fram belägg för att Moses faktiskt existerat och skrivit allt.
Citera
2021-04-13, 16:31
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Jag vill veta vad du menar så jag ställer en följdfråga. Du svarade inte på frågan.
Nu tycker jag alla läsare i tråden ska notera snubbens vägran att läsa och försöka förstå bibeltexterna. Tråden handlar om Bibeln. Bibeln. Vad har snubben här att göra när han håller sig alltför god, ren och ateisthelig till att ta upp bibeltexten själv?

Get real, or get lost!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in