2021-04-07, 19:38
Avslutad
Vet inte om detta hjälper men värt att fråga ändå.

Om man har har jobwbt ihop totalt 6 månader under 2019 och har även till och från jobbar Usher studierna på totalt 4 månader, kan man få a-kassa?

Jag tror plan b blir att faktiskt söka emetr jobb via bemanningsföretag 2-3 månader innan jag tar examen alternativ vara förberedd på flytt för att få mitt drömjobb.

Kan förstå att många här inte kan göra en flytt pga hus och stora lån.

Der jag har förstått är att man kan få a kassa om man har jobbat in 6 månader.

Jag sa upp mig för studier och därmed lär ser bli skit ändå men a-kassan måste förstå att man måste säga upp sig pga studier.
Citera
2021-04-13, 12:26
Medlem
Myschs avatar
Få A-kassa direkt?

Om man inte är medlem i A-Kassan (Handels tänker jag)
men har jobbat i över 1 år på samma ställe.

Har jag rätt till A-kassabidrag direkt om jag skriver upp mig idag eller måste jag vänta/betala i 3-månader först?

Har rätt stort problem på jobbet och klarar inte av att vara kvar längre men behöver veta såfall
Citera
2021-04-13, 12:37
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysch

Har jag rätt till A-kassabidrag direkt om jag skriver upp mig idag eller måste jag vänta/betala i 3-månader först?

Har rätt stort problem på jobbet och klarar inte av att vara kvar längre men behöver veta såfall

Du måste varit medlem under kvalificeringstiden som är lite olika lång tid för tillfället.

Sen om du säger upp dig får du inte A-kassa förrän du har genomgått en karenstid.

Då är det "fördel" att ha blivit uppsagd av arbetsgivaren.
Citera
2021-04-13, 12:43
Medlem
anre24s avatar
Citat:

Ersättningen är skitdålig om du säger upp dig själv utan att vara med i a-kassa. 510 kr högsta belopp tills slutet av 2022. Sedan 365 kr dag.
Citera
2021-04-13, 12:54
Medlem
AquaBears avatar
''...Förutsättningen är att du även varit med i Handels a-kassa de senaste 12 månaderna innan du blev arbetslös samt har rätt till inkomstbaserad ersättning från Handels a-kassa. Om du kommer direkt från ett annat fackförbund som också har en obligatorisk inkomstförsäkring så får den tiden som du varit med där räknas in de 12 månaderna.''

'

https://handels.se/medlem-i-handels/forsakringar/inkomstforsakring/
Citera
2021-04-13, 12:56
Medlem
Milldues avatar
Citat:

Säger du upp dig själv är karensen 60-90 ARBETSDAGAR" beroende på vilken a-kassa du har. Annars vanligen 5 arbetsdagar.
Citera
2021-04-13, 13:06
Medlem
AquaBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Säger du upp dig själv är karensen 60-90 ARBETSDAGAR" beroende på vilken a-kassa du har. Annars vanligen 5 arbetsdagar.

Om man varit medlem i a-kassan sen tidigare, vilket inte TS har. Jag läste att man ska vara medlem i a-kassan 12 månader för att få ersättning överhuvudtaget.
Citera
2021-04-13, 13:15
Medlem
Jag har varit med i samma akassa i några år nu, däremot satt jag hemma p.g.a arbetsbrist förra året. Sedan dess har jag arbetat, och nu tog mitt säsongsjobb slut.

Tyvärr tror jag det endast gått 11 månader sedan sist. Vad innebär det för min ersättning? För antal dagar står på min akassa, och de har inte "börjat om" utan fast på lika många dagar som jag lämnade de förra året.

Kommer dagarna att börjas om, eller förblir de?
Citera
2021-04-13, 14:10
Medlem
UlphSvensons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
45 arbetsdagar dvs 9 veckor är väl standard vid egen uppsägning, men kanske varierar någonstans.

Oavsett måste man ju också ha paid your dues, lär vara minst ett år som medlem överallt.

Oklart hur TS trodde det skulle funka, bara ta ett jobb, sluta, gå med i akassan, få stålar?
Citera
2021-04-13, 14:48
Medlem
Du måste ha varit med i A-kassan i minst ett år, samt uppfyllt arbetsvillkoret (googla arbetsvillkor), för att komma ifråga om att få ut några pengar från A-kassan, och då baseras din ersättning på din lön. Annars får du bara alfakassa och det är jättelite. Hur skulle det se ut om man gick med i A-kassan för att man kände för att säga upp sig? Karenstiden för att börja få ut A-kassa efter man blivit uppsagd från ett jobb är väl 5 dagar, sen börjar man få ersättning. Säger du upp dig själv så är (väl?) karenstiden 3 månader. Så det bästa är att skaffa nytt jobb direkt, alternativt stå ut 1 år på ditt nuvarande jobb och gå med i A-kassan direkt, idag. All denna information är inte precis svår att kolla upp! Sen kan det gälla lite snällare regler just nu, i och med Coronapandemin.
Citera
2021-04-13, 19:17
Medlem
Jag har en fråga om AF "stöd och matchning".
Idag fick jag ett meddelande om att jag är inbokad på telefonmöte för att se om jag är en lämplig kandidat för detta.
Jag blev uppsagd efter 2 år p.ga arbetsbrist då Covidsituationen drabbade företaget hårt. I januari blev jag timanställd igen på samma företag.
Med största sannolikhet blir jag snart månadsanställd och det är chefens starka förhoppning att jag ska kunna återanställas mig på min gamla fasta tjänst.
Arbetar nu varje vecka, inte alltid fulla veckor men i snitt 3 dagar,de flesta veckor 5 dagar. Jag har använt 65 av mina ersättningsdagar.

Jag förstår ärligt talat inte hur jag ska hinna både jobba,söka jobb och samtidigt prata med en jobbcoach en gång i veckan och göra allt de önskar..
Citera
2021-04-13, 20:49
Medlem
killawifes avatar
Karensen är bara 6 dagar men avstängningen från a-kassan vid egen uppsägning är 45 dagar. Dessa är tydligen olika saker, fan trot. Men 51 arbetsdagar totalt är man utan ersättning. Detta betyder att det tar ca 3 månader innan det börjar rulla in några kulor. Första två brukar gå bra då man får lut innestående lön och har som regel semesterersättning att plocka ut men sen blir det jobbigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in