2021-04-12, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Personligen är jag också lättlurad och köpte en bil bara för att jag tyckte om den , sen jag nu slutat jobba köpte jag en så gott som rostfri V70XC -99 bara för att jag tycker att den är lite tuff tidstypisk design på .

Bra bil! Gillar den! 👍

Hade själv tidigare en Volvo V70 T5 (208hk) 06:a som var en jättefin andrabil för oss. Men då vi hade två stora kombi (först två stycken V70, men sedan Mercedes E-klass + V70) så ersattes den så småningom med en liten elbil i from av M3 AWD LR (456hk), och tycker den fungerat hur bra och kul som helst som andrabil.

Faktum är att den påminner mycket om Mercedes och Volvo i vissa delar. Rattspakarna är otroligt lika vår Mercedes, och speciellt rattväxeln är nästan identisk i funktion med den i vår E-klass.

Sätena är nästan exakt samma känsla som hos våra tidigare V70. Skulle nog fortfarande sätta Volvos stolar som #1 med en hårsmån, men stolarna i M3 är strax efter som goda #2 av alla bilar jag testat (en hel del). Gillar verkligen stolarna i vår M3. De är långt före bilstolskänslan i våra Mercedes vi haft/har och stolarna i de Model S och Model X som jag kört (de i MS/MX påminner däremot mycket om stolarna hos Mercedes, vilket är negativt då jag föredrar "Volvo-känslan" i stolar).

Men kan varmt rekommendera dig att iaf. provköra en Model 3. Kostar inget, och väljer du dessutom en Peformance så kommer du ha hur kul som helst under tiden! 😃
Senast redigerad av mtflash 2021-04-12 kl. 18:02.
Citera
2021-04-12, 22:23
Medlem
Någon som kan tipsa om en bra elbil med billig service?
Citera
2021-04-13, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felix80

M3 AWD LR eller M3 P tycker jag personligen är de kanske generellt absolut bästa, men det går inte att säga så enkelt och svart/vitt. Den bil som är bra för mig, kanske inte passar dig.

Beror helt på hur mycket du vill betala, vilka behov du har (för oss så går den som andrabil, även om det finns de som har den som förstabil och är nöjda), och dina egna preferenser.

Men kan verkligen rekommendera dig att provköra en!

Jag älskar den luftiga och moderna öppna interiören, men det är något som måste testas och upplevas i verkligheten.

Även om den inte skulle passa dig (svårt att ge en enkel rekommendation med så lite information), så kostar det inget att provköra (som alltid), och du är en kul upplevelse rikare!
Citera
2021-04-13, 11:41
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:

Behövs lite mera info om du vill ha en liten eller stor bil och hur mycket du ska köra med den.

Själv kör jag en Kia e-Niro som vi är väldigt nöjda med.
Service varje 1500 mil eller 1 gång/år det som inträffar först.
Kostnaden på service enligt program ligger på dessa summor:
1:a cirka 625kr
2:a cirka 2.250kr
3:e cirka 750kr
4:e cirka 2.500kr
Ungefär dessa siffror rullar sedan på varannan billig sen en dyrare.
Såg att vid 12år/18k mil blir det en dyrare service 3.400kr (kylarvätska).

Rätt dyr service när de egentligen inte gör vidare mycket.
Men bra för att hålla kvar bilens garantier.
7 åriga nybilsgaranti efter första registreringsdatum eller efter 15 000 körda mil.
Det som först uppnås, alternativt med obegränsad körsträcka de första tre åren.

Skatten 375kr/år
Citera
2021-04-13, 15:28
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
Behövs lite mera info om du vill ha en liten eller stor bil och hur mycket du ska köra med den.

Själv kör jag en Kia e-Niro som vi är väldigt nöjda med.
Service varje 1500 mil eller 1 gång/år det som inträffar först.
Kostnaden på service enligt program ligger på dessa summor:
1:a cirka 625kr
2:a cirka 2.250kr
3:e cirka 750kr
4:e cirka 2.500kr
Ungefär dessa siffror rullar sedan på varannan billig sen en dyrare.
Såg att vid 12år/18k mil blir det en dyrare service 3.400kr (kylarvätska).

Rätt dyr service när de egentligen inte gör vidare mycket.
Men bra för att hålla kvar bilens garantier.
7 åriga nybilsgaranti efter första registreringsdatum eller efter 15 000 körda mil.
Det som först uppnås, alternativt med obegränsad körsträcka de första tre åren.

Skatten 375kr/år

Varje 1500.e mil eller en gång per år! - det var täta service-intervaller!
Renault har 3000 mil / en gång per år
VW har också 3000 mil / eller bara vartannat år.
Peugeot har 2000 mil / en gång per år.
Citera
2021-04-13, 15:29
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7

Vad kostar då din service 3000 mil / en gång per år?
Citera
2021-04-13, 15:42
Medlem
BAB7s avatar
Citat:

Renault ZOE är europas mest sålda elbil och sålt i över en halv miljon exemplar sedan år 2013.
Även förra året, 2020 var ZOE den mest sålda elbilen.
Anledningen är mycket elbil för pengarna och en beprövad konstruktion.

Jag har kört 15.000 mil med min ZOE nu.

Service sker varje 3000.e mil eller en gång per år, det som inträffar först.

Min ZOE har varit inne på 5 servicar.
Första kostade 1,800 kr (pollenfilter etc)
Andra kostade 1,800 kr (polenfilter etc)
Tredje kostade 2.500 kr (pollenfilter, smörjning, rengöring trummor)
Fjärde kostade 3,400 kr (pollenfilter, byte bromsvätska)
Femte kostade 6.800 kr (pollenfilter, smörjning, rengöring trummor, byte batteri, byte kylvätska)

Reparationsarbete: byte av krängningshämmarstag, 2.800 kr.

Garantiärende vid 10.000 mil, ny motor. Gamla motorn defekt av skuret motorlager.

Skatt: 420 kr per år inkl vägreg-avgift.

Försäkringen på elbilar är dyr, för min är försäkringen på min ZOE nästan dubbelt så dyr som på min andra bil, en 11 år gammal Mercedes E klass diesel, och jag har båda helförsäkrade i samma bolag.
Efter att vagnskadan går nu till sommaren på ZOE så kommer helförsäkringen att kosta 7.500 kr per år.
Helförsäkringen på Mercan kostar 4.400 kr per år.
Citera
2021-04-13, 17:25
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:

Reparationsarbete: byte av krängningshämmarstag, 2.800 kr.

Fick du betala för det?
Är ett vanligt fel på Zoe som brukar gå på garantin.

Glömt att fråga dig om när du laddar bilen.
Stör inte det högfrekventa ljudet dig när den laddas?
Sjukt vad Zoe väsnas när de står och laddar.
Vet inte hur många gånger man gått i parkeringshus och sagt "-Där borta står en Zoe och laddar!"

Testade runt ganska mycket bland elbilar och just det var en av anledningarna att den gick bort.
Ja sen att jag kört Renault i många år och vet vilken "kvalité" bilarna har var en annan.
Men framförallt ville jag ha lite mera rymd i bilen och inte ha stadsbil likt Clio ännu en gång.
Det fanns bara en positiv sak med Zoe det var 22 kW AC laddningen.
Nackdelarna var dock flera och Zoe trillade bort rätt snabbt när elbilen skulle väljas ut.
Citera
2021-04-13, 19:47
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
Fick du betala för det?
Är ett vanligt fel på Zoe som brukar gå på garantin.

Glömt att fråga dig om när du laddar bilen.
Stör inte det högfrekventa ljudet dig när den laddas?
Sjukt vad Zoe väsnas när de står och laddar.
Vet inte hur många gånger man gått i parkeringshus och sagt "-Där borta står en Zoe och laddar!"

Testade runt ganska mycket bland elbilar och just det var en av anledningarna att den gick bort.
Ja sen att jag kört Renault i många år och vet vilken "kvalité" bilarna har var en annan.
Men framförallt ville jag ha lite mera rymd i bilen och inte ha stadsbil likt Clio ännu en gång.
Det fanns bara en positiv sak med Zoe det var 22 kW AC laddningen.
Nackdelarna var dock flera och Zoe trillade bort rätt snabbt när elbilen skulle väljas ut.

Krängningshämmarstagen är ju slitdelar, det kanske går på garanti om de ge upp ovanligt tidigt, men min hade vid det laget redan rullat över 10.000 mil och garantin var borta också, så det fick jag betala själv.

Det högfrekventa surrandet vid laddning stör mig inte alls, nästan tvärtom, jag har vant mig vid det och tycker det är rätt praktiskt, man hör på avstånd när bilen är fulladdad, för då blir den tyst!

Vissa högprestanda-laddstationer väsnas ännu mer, beror visst på tillverkare, såg att en sådan laddstation i sydtyskland var stängd för laddning vardagar mellan kl 8-17 pga att de väsnades så fruktansvärt att det störde lektionerna i skolan brevid om de hade fönsterna öppna.
Citera
2021-04-13, 23:30
Medlem
Citat:

Tesla har oändligt antal mil / ingen tvingande service något år.
Citera
2021-04-14, 13:23
Medlem
PeterNosters avatar
Genomgång av VW ID4. Där ser man hur man t.ex ska bygga en bil för att enkelt byta pollenfilter.
https://www.youtube.com/watch?v=Xax1HmVPKZY

Forts:
https://www.youtube.com/watch?v=HkJXkWC9G_0

Dyra reservdelar till Tesla model S.
https://www.shipmanbildelar.se/drivaxlar/tesla/
Senast redigerad av PeterNoster 2021-04-14 kl. 13:34.
Citera
2021-04-14, 13:58
Medlem
Jo, såg den tidigare om ID4. Riktigt smidigt och enkelt att byta kupéfilter på den. Har sällan sett en så användarvänglig konstruktion. Mycket bra lösning där!

Lite förvånad att det satt ett ända filter i en sådan stor bil (vi har två i liknande storlek för vår lilla M3-sedan). Men fanns tydligen plats för två filter (även om bara ett följde med från fabrik).

Sedan skulle jag sakna en frunk. Tycker det borde vara standard på alla elbilar. Så smidigt att förvara lättåtkomliga laddkablar där. Ibland har jag lådor och annat i bagaget, så smidigt att frunken är reserverad för detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in