Flashback bygger pepparkakshus!
2021-04-11, 21:41
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Verkar vara lite sämre garantier hos Renault än hos andra tillverkare som tex. Tesla som har fyra års nybilsgaranti.

Det låter som extremt mycket pengar för väldigt enkel och liten service.

Bara för ett nytt 12V-batteri (sist jag köpte original Volvo till vår V70 så gick det på 950.-), nya pollen/kupéfilter (köpte jag till vår Tesla M3 för 166.- stycket), och lite kylarvätska är knappast många kronor i kostnad.

Rena vinstmaskinen med servicen (för Renualt).

Tesla har usel nybilsgaranti - 4 år eller max 8000 mil, det som inträffar först.
Kör man mycket är nybilsgarantin borta på en tesla i miljonklassen efter knappt 2 år..
Sämst av alla bilmärken på den punkten, max 8.000 mil garanti är ett stort skämt på bilar som kostar från 600.000-1,6 miljoner..

Renault har bättre garanti, 5 år eller max 10.000 mil.

Angående servicen, ja kupeluftfiltret är inget som är speciellt dyrt, kostar väl några hundralappar, batteriet kostar 1.400 kr plus arbete, kanske 2000 inkl montering, tar tid och är inte helt enkelt, här kan du se: https://www.goingelectric.de/wiki/Re...akku-wechseln/
Sen själva kostnaden för servicen, dvs alla kontroller som ska genomföras, kostar väl runt 1.500 kr.
Det dyraste är kylarvätskan, det är ett komplicerat kylsystem som tar tid byta på, kylvätskan kyler inte bra motorn och elektroniken, utan den förser också värmepumpen med kylvätska för värmning av kupen.
Kylvätskebytet går loss på 2.500-3.000 kr.
Senast redigerad av BAB7 2021-04-11 kl. 21:44.
Citera
2021-04-12, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Tesla har usel nybilsgaranti - 4 år eller max 8000 mil, det som inträffar först.
Kör man mycket är nybilsgarantin borta på en tesla i miljonklassen efter knappt 2 år..
Sämst av alla bilmärken på den punkten, max 8.000 mil garanti är ett stort skämt på bilar som kostar från 600.000-1,6 miljoner..

Renault har bättre garanti, 5 år eller max 10.000 mil.

Hur kan den vara sämst av alla bilmärken när en majoritet har sämre nybilsgarantier? VW ID är bara 2år som ett exempel, Polestar samma där, 2år. BMW ix? 2år också. Men andra ord har Tesla 100% mer garanti än de flesta bilar.

Renault har dock väldigt bra nybilsgaranti, bara 20% mer än Tesla. Men det gör inte Tesla sämst i hela världen.

Mår du dåligt av Tesla-bilar och att Tesla finns som bolag? Låter som du har ett besvärligt liv.

Har själv beställt en ID.4 med usla garantivillkor. Å andra sidan behöver den varken byta 12v batteri i förtid eller byta dyr kylarvätska som det inte är något fel på.
Senast redigerad av sunnis 2021-04-12 kl. 00:44.
Citera
2021-04-12, 00:55
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Hur kan den vara sämst av alla bilmärken när en majoritet har sämre nybilsgarantier? VW ID är bara 2år som ett exempel, Polestar samma där, 2år. BMW ix? 2år också. Men andra ord har Tesla 100% mer garanti än de flesta bilar.

Renault har dock väldigt bra nybilsgaranti, bara 20% mer än Tesla. Men det gör inte Tesla sämst i hela världen.

Mår du dåligt av Tesla-bilar och att Tesla finns som bolag? Låter som du har ett besvärligt liv.

Har själv beställt en ID.4 med usla garantivillkor. Å andra sidan behöver den varken byta 12v batteri i förtid eller byta dyr kylarvätska som det inte är något fel på.

Har du svårt för att förstå?

Teslas nybilsgaranti är 4 år eller 8.000 mil, det som inträffar först.
Kör du 4.000 mil per år så är nybilsgarantin borta på teslan efter exakt 2 år!

Renaults nybilsgaranti är 5 år eller 10.000 mil, det som inträffar först.
Kör du 4.000 mil per år så är nybilsgarantin borta på renaulten efter 2 år och 6 månader!

De två första åren har nybilsgarantin ingen km-begränsning, det gäller alla bilmodeller som säljes i EU.
Citera
2021-04-12, 01:18
Medlem
Citat:
Har du svårt för att förstå?

Teslas nybilsgaranti är 4 år eller 8.000 mil, det som inträffar först.
Kör du 4.000 mil per år så är nybilsgarantin borta på teslan efter exakt 2 år!

Renaults nybilsgaranti är 5 år eller 10.000 mil, det som inträffar först.
Kör du 4.000 mil per år så är nybilsgarantin borta på renaulten efter 2 år och 6 månader!

De två första åren har nybilsgarantin ingen km-begränsning, det gäller alla bilmodeller som säljes i EU.

Normalbilisten kör inte 4000 mil om året, inte ens i närheten.

Men Renault har bättre garantier än Tesla, precis som jag skrev. Men Tesla har inte sämst garantier som du påpekar utan är faktiskt riktigt bra jämfört mot många andra biltillverkare.

Kör man mycket som du så är det såklart fördelaktigt med många mil.

Gör gärna några fler räkneexempel så att idioterna här på FB kan se hur bra du räknar ut hur många månader garanti man har för en årlig körsträcka för olika bilar. Coolt med 6 månader längre garanti om man kör Renault istället för urusla Tesla som är sämst.
Citera
2021-04-12, 01:30
Medlem
sealstrypers avatar
Det är tydligen viktigt att ha lång garanti på vissa bilmärken , annars blir det ett dyrt bilägande :

https://www.nyteknik.se/fordon/bilar...a-bast-6997786
https://www.bytbil.com/nyheter/larme...BoC5AIQAvD_BwE

Citat:
När det kommer till pålitlighet och ett problemfritt bilägande är det Kia eller Dodge man ska satsa på. I andra änden av tabellen återfinns Tesla som plågas av många fel.
Citat:
Flera ägare visar upp bilder på nästan nya Tesla Model 3 där lacken lossnar och bilarna rostar efter minde än ett år.
Citera
2021-04-12, 01:46
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Det är tydligen viktigt att ha lång garanti på vissa bilmärken , annars blir det ett dyrt bilägande :

Det är ingen nyhet att tesla är sämst..
De är usla på i stort sett allt som har med kvalitet att göra.
- uselt rostskydd - nya bilar har visat på rostangrepp!
- usel lackfinsh - lack som flagnar på nya bilar och dålig lackyta..
- usel karosspassning - som en Lada Samara från -87 (nej, jag överdriver inte)
- allmänt kass kvalitet på komponenter, drivaxlar etc som lossnar efter 1500 mil osv..
Citera
2021-04-12, 02:20
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
- allmänt kass kvalitet på komponenter, drivaxlar etc som lossnar efter 1500 mil osv..

Jag tycker att själva affärsidén bakom tesla egentligen är ganska sund , att binda till sig sina märkestroende stenhårt och sälja på dom en dyr produkt som kunderna aldrig kan låtsas om felen och defekterna på utan att samtidigt erkänna hur lurade de blivit .

Litegrann som Iphoneägarna som var tvungna att ha en laddsladd med sig hela tiden när telefonen använts ett tag eftersom batterierna tog slut mycket snabbare än på någon annan telefon .

Personligen är jag också lättlurad och köpte en bil bara för att jag tyckte om den , sen jag nu slutat jobba köpte jag en så gott som rostfri V70XC -99 bara för att jag tycker att den är lite tuff tidstypisk design på .

Första generationens fyrhjulsdrift och 193 turbohästar gör det inte till någon sparbössa direkt men man sitter skönt i den och inredningskvalitet , körställning och karosspassning är ljusår före vissa teslor .

Tar du loss sidopanelerna i skuffen på gammelvolvon är det lackat överallt , på min bekants -19 tesla lyser grundfärgen igenom här och där och framskärmarna på den är inte ens injusterade parallellt mot huven .

Rent krasst blir det inte så dyrt att äga en gammal bensinbil gentemot en elbil .

Min helförsäkring på Volvia kostar 201 kr/ mån inkl djurkollision och förare under 24 år ( barnbarn )
En Tesla skulle kosta mig ca 1000/mån enl. offert så där tar jag igen mycket av bränslekostnaden för det lilla jag kör numera.

Olja kostar mig ca 20kr litern med mina kontakter så 150 kr/halvår för oljebyte inkl. filter .
Tändstift håller i flera år och kostar 300kr/set från tyskland.

Resten av servicekostnaderna är ju inte beroende av om bilen har bensin - eller elmotor dvs bromsar , pollenfilter , AC mm och jag betvivlar att moderna elbilar har billigare delar än vad jag hittar till min gamla Volvo via Autodoc .

Oavsett motor är det ju fortfarande bara en bil vi pratar om , det enda man kan vara säker på är att bilar går sönder oavsett märke och ålder , det som skiljer är hur ofta och hur dyrt det blir .
Citera
2021-04-12, 11:27
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:

Ja tur att man kör en Kia e-Niro då. (ja en RIKTIG skitbil enligt BAB7 då)
Citera
2021-04-12, 11:35
Medlem
Citat:

Dock är den där listan med antal fel oavsett fel på ett urval där man tagit ett medelvärde lite svårtolkad om man går ner på djupet. Det kan ju vara att Tesla har i genomsnitt 200st fel med blåtandsparningen och bilar med färre fel har egentligen få men istället allvarliga problem, eller så är det inte så. Även rapporten i sig säger ju att en stor del av felen är parkoppling med blåtand och att förarna inte fattar hur infotainmentsystemet fungerar. Är det ett "fel" på bilen för att slutanvändaren inte förstår hur den ska använda funktionen, absolut ett upplevt kvalitetsproblem då funktionen inte är tillräckligt användarvänlig. Mercedes som oftast är ganska rejält utrustade i USA ligger dåligt till, men basutrustade Mercedes i Europa där det är helt omöjligt att göra fel kanske skulle ligga riktigt bra till istället. Är det ens unika fel i urvalet eller mäter man mängden fel? Det framgår inte riktigt.

Det finns ju en anledning till att tekniktunga exportbilar i USA fallerar totalt i denna lista förutom några undantag, de bilar som klarar sig bra är gissningsvis mer basutrustade vilket gör att det inte är lika lätt att göra fel. Eftersom Tesla överrepresenterar denna lista med EV bilar så kan jag tänka mig att det finns mycket användarfel för att man inte förstår sig på elbilsägandet och allt vad det kan innebära.
Citera
2021-04-12, 11:51
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:

Ja det är tur att din Renault Zoe har ordentlig kvalité och är driftsäker.
Du har haft din bil sedan den 2 juli 2018.
Hur många dagar har den stått på verkstad totalt?
Hur många gånger har du blivit bärgad?
Citera
2021-04-12, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Tycker detta är väldigt positivt för oss konsumenter, rätten att få serva sitt fordon själv. Sen om man gör det själv eller vill betala en mekaniker för detta borde vara upp vem som helst. Huvudsaken är att man ansvarar för att görs på rätt sätt, inget konstigare än att man anlitar hantverkare hemma eller gör det själv. Hoppas fler biltillverkare anammar detta, på sikt kanske det blir svårt att ignorera Tesla serviceplan också.

Löpande service på en elbil ska inte behöva vara krångligare än kupéfilter, enklare inspektion och underhåll av bromsar vartannat år under hela den tekniska beräknade livslängden för bilen - förutom om man kör Renault då.

Helt riktigt. Är väldigt bra garantier hos Tesla, och fint att man kan göra mycket själv.

Blir billigt ägande i längden med lite servicekostnader, och dessutom tillsammans med väldigt låga drivmedelskostnader, och dessutom högt andrahandsvärde (väldigt låg värdeminskning).

Nu hoppar även Polestar och en del andra på detta konceptet verkar det som, så tror det kan skapa en lite ny trend. 🙂

Är mest de gamla fossilmärkena, som tex. Renault, som vill hålla kvar sina kunder i ett dyrt och onödigt verkstadstvång även för deras elbilar (hela deras affärside går ut på att tjäna stora pengar på reservdelar, service och annan eftermarknad).
Citera
2021-04-12, 17:32
Medlem
Citat:

Man måste skilja på olika modeller hos olika tillverkare.

Model S var den första rena elbilen som Tesla gjorde själva, och den har absolut haft många barnsjukdomar.

Karosspassning och byggkvalitet är fortfarande riktigt dålig hos Tesla (håller helt med om det 100%), men de har lärt sig mycket längs vägen, och nyare konstruktioner och modeller som Model 3 och Model Y har visat sig vara enormt tillförlitliga.

Fortfarande dålig byggkvalitet och dålig lack (håller helt med dig), men väldigt stabila och tillförlitliga. M3 och MY är väldigt driftsäkra och pålitliga bilar.

Hur stabil och driftsäker är Zoe, och hur väl har den fungerat tycker du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in