Citat:
Ursprungligen postat av
BAB7
Det är ingen nyhet att tesla är sämst..
De är usla på i stort sett allt som har med kvalitet att göra.
- uselt rostskydd - nya bilar har visat på rostangrepp!
- usel lackfinsh - lack som flagnar på nya bilar och dålig lackyta..
- usel karosspassning - som en Lada Samara från -87 (nej, jag överdriver inte)
- allmänt kass kvalitet på komponenter, drivaxlar etc som lossnar efter 1500 mil osv..
Jag tycker att själva affärsidén bakom tesla egentligen är ganska sund , att binda till sig sina märkestroende stenhårt och sälja på dom en dyr produkt som kunderna aldrig kan låtsas om felen och defekterna på utan att samtidigt erkänna hur lurade de blivit .
Litegrann som Iphoneägarna som var tvungna att ha en laddsladd med sig hela tiden när telefonen använts ett tag eftersom batterierna tog slut mycket snabbare än på någon annan telefon .
Personligen är jag också lättlurad och köpte en bil bara för att jag tyckte om den , sen jag nu slutat jobba köpte jag en så gott som rostfri V70XC -99 bara för att jag tycker att den är lite tuff tidstypisk design på .
Första generationens fyrhjulsdrift och 193 turbohästar gör det inte till någon sparbössa direkt men man sitter skönt i den och inredningskvalitet , körställning och karosspassning är ljusår före vissa teslor .
Tar du loss sidopanelerna i skuffen på gammelvolvon är det lackat överallt , på min bekants -19 tesla lyser grundfärgen igenom här och där och framskärmarna på den är inte ens injusterade parallellt mot huven .
Rent krasst blir det inte så dyrt att äga en gammal bensinbil gentemot en elbil .
Min
helförsäkring på Volvia kostar 201 kr/ mån inkl djurkollision och förare under 24 år ( barnbarn )
En Tesla skulle kosta mig ca 1000/mån enl. offert så där tar jag igen mycket av bränslekostnaden för det lilla jag kör numera.
Olja kostar mig ca 20kr litern med mina kontakter så 150 kr/halvår för oljebyte inkl. filter .
Tändstift håller i flera år och kostar 300kr/set från tyskland.
Resten av servicekostnaderna är ju inte beroende av om bilen har bensin - eller elmotor dvs bromsar , pollenfilter , AC mm och jag betvivlar att moderna elbilar har billigare delar än vad jag hittar till min gamla Volvo via Autodoc .
Oavsett motor är det ju fortfarande bara en bil vi pratar om , det enda man kan vara säker på är att bilar går sönder oavsett märke och ålder , det som skiljer är hur ofta och hur dyrt det blir .