Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Video: TV-komikern/presidenten besöker fronten. Iklädd splitterväst springer han, för att undvika rysktränade krypskyttar, ned i skyttegravarna som liknar första världskriget och marscherar med trupperna i slam upp till vristerna.Han insisterar på att besöka den farliga fronten. Han kallar på NATO.
https://www.google.com/amp/s/amp.cnn...nes/index.html
Någon borde anmäla den skamlösa propagandamaskinen CNN till lämplig faktagranskare för desinformation. CNN ylar om "alarming Russian buildup at the border" men den film man använder (se 02:24 i inslaget) för att illustrera det är tåg med
ukrainska stridsvagnar i Dnepropetrovsk (Ukraina) på väg
österut!
Ukrainian army sends train loaded with T-72 tanks to Eastern Ukraine Video shows the train in Dnipro
https://www.youtube.com/watch?v=s-CxfmDnpJY
Vi får se hur detta slutar, men jag tror alla inblandade har nått en del fördelar.
* Ukraina har fått en del uppmärksamhet i Väst, USA och NATO har slussat in massor av militär utrustning till landet
* Ryssland har visat att man är beredd att försvara separatisterna och att Ukraina/NATO inte kan göra något åt saken annat än snacka strunt
* Turkiet har visat att man är en viktig aktör runt Svarta havet. Deras roll är komplex - tidigare rysk-turkiska konflikter i Nagorno-Karabach, Syrien, Libyen osv. har varit ett sätt för både Ryssland och Turkiet att dela upp byten på bekostnad av USA och EU.
Men förr eller senare så blir det krig. Helt enkelt för att kriget redan pågår i Ukraina men inte i kinetisk form. Om inte Ukraina lyckats återerövra Donbass och Krim så kommer (som jag ser det) Ukraina inte att kunna överleva som statsbildning. Som jag skrev i trådstarten så är Ukrainas ekonomi ett enda stort haveri och när Nord Stream 2 invigs så finns det inga intäkter kvar. Och med olösta gränskonflikter så kommer inte EU eller NATO att ta i landet med tång. UKraina går under om inte man antingen ger bort Krim och Donbass till Ryssland (politiskt omöjligt i Landet 404) eller om man lyckats återfå territorierna (vilket endast kan ske genom ett krig).
Därför har Ukraina Zugzwang, därför kommer Ukraina förr eller senare att lansera ett nytt krig för at återerövra Donbass och Krim.