2021-04-12, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Kristna har bara två bud att följa. Älska din Gud, och älska din nästa som dig själv.

Herren, det är Anden, och där Herrens ande är, där är frihet. 2Kor 3:17

Vad var det du sa om fascism och sånt? Det existerar inte hos Herren.
Men du tror ju stenhårt på texten som säger att vi måste lyda "herren", det tycker jag påminner väldigt mycket om fascism. Som att lyda diktatorn eller kungen.
Citera
2021-04-12, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Ömsom tror du inte på någon information i Bibeln och ömsom använder du den information som finns för att döma den skapare som har all makt som finns.

Inte så vist, särskilt inte eftersom du har en mycket aktiv fiende i Satan, som kan göra vad han vill med dig om ingen ständigt hindrar honom.
Jag dömer ut religionen pga alla tokigheter ja. Det betyder inte, som du insinuerar, att jag därför godkänner tokigheterna som sanna. Uppenbarligen är det ju precis tvärtom. Du verkar lite efterbliven.
Citera
2021-04-12, 18:15
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jag frågade vilka motargument du hade och du övergick till personangrepp. Vilken slutsats ville du att jag skulle dra av det?
Vill du inte framstå som full av tomma ord så får du komma med något matnyttigt.
1. Jag sa bara vad det gör med en, i detta fall dig, avfalla från kristen tro och bli ateist. Vilket är vad du själv angivit att du gjort.
2. Detta var det matnyttiga denna gång, förutom att
3. din bibelkritik har gått under som faraos (du skulle väl säga Par-o-os) här.
Citera
2021-04-12, 18:25
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
1. Jag sa bara vad det gör med en, i detta fall dig, avfalla från kristen tro och bli ateist. Vilket är vad du själv angivit att du gjort.
2. Detta var det matnyttiga denna gång, förutom att
3. din bibelkritik har gått under som faraos (du skulle väl säga Par-o-os) här.

Och jag observerar att du fortsätter att undvika att komma med minsta lilla motargument, trots att du själv i det närmaste krävde med fet stil att jag gav mina bästa argument.

Du kräver tydligen bara argument av andra men vägrar själv att ge minsta argument för din ståndpunkt.
Typiskt kristen dubbelmoral?
Citera
2021-04-12, 18:38
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Och jag observerar att du fortsätter att undvika att komma med minsta lilla motargument, trots att du själv i det närmaste krävde med fet stil att jag gav mina bästa argument.
Du kräver tydligen bara argument av andra men vägrar själv att ge minsta argument för din ståndpunkt.
Typiskt kristen dubbelmoral?
Det duger inte att säga något vagt och sedan börja skräna förnärmat när jag inte böjer knä och ropar "O, Par-o-o, stor är din lärdom!"
Du måste komma med en välformulerad, tydlig tes och sedan underbygga den med argumentation på fakta (ej att förväxla med faktoider). Jag menar: åtminstone skenet ska vara där (vad annars, det är ju bibelkritik!).
Men redan boken du rekommenderade luktar spyor (metafor!), för författaren var en ateistisk från kristendomen avfallen filosofiprofessor(!)
Så om du så lusläste boken flera gånger (föga troligt), fattade vad som står i den (föga troligt) skulle du ändå bara papegoja fram (värdelös) bibelkritik, vilken du inte kan pröva själv men likväl (skadligt nog) svalt med hull och hår.
Citera
2021-04-12, 18:46
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det duger inte att säga något vagt och sedan börja skräna förnärmat när jag inte böjer knä och ropar "O, Par-o-o, stor är din lärdom!"
Du måste komma med en välformulerad, tydlig tes och sedan underbygga den med argumentation på fakta (ej att förväxla med faktoider). Jag menar: åtminstone skenet ska vara där (vad annars, det är ju bibelkritik!).
Men redan boken du rekommenderade luktar spyor (metafor!), för författaren var en ateistisk från kristendomen avfallen filosofiprofessor(!)
Så om du så lusläste boken flera gånger (föga troligt), fattade vad som står i den (föga troligt) skulle du ändå bara papegoja fram (värdelös) bibelkritik, vilken du inte kan pröva själv men likväl (skadligt nog) svalt med hull och hår.

Jaså?
Nu gav jag ingen bok som argument den här gången, så du har blandat ihop inläggen och försöker bara förvirra igen. Eller är det du som är förvirrad?

Jag angav specifikt fyrkällsteorin som motargument mot att det är Moses själv som skrivit Moseböckerna eftersom det var argument som talar emot att det var Moses själv som skrev Moseböckerna som du specifikt efterfrågade.

Så, vad har du för motargument som visar att fyrkällsteorin är helt uppåt väggarna?
Citera
2021-04-12, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Men du tror ju stenhårt på texten som säger att vi måste lyda "herren", det tycker jag påminner väldigt mycket om fascism. Som att lyda diktatorn eller kungen.
Vi ska lyda Gud mer än människor. Gud är ingen människa och kan inte jämföras med en.
Citera
2021-04-12, 19:26
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Jaså?
Nu gav jag ingen bok som argument den här gången, så du har blandat ihop inläggen och försöker bara förvirra igen. Eller är det du som är förvirrad?
Jag angav specifikt fyrkällsteorin som motargument mot att det är Moses själv som skrivit Moseböckerna eftersom det var argument som talar emot att det var Moses själv som skrev Moseböckerna som du specifikt efterfrågade.
Så, vad har du för motargument som visar att fyrkällsteorin är helt uppåt väggarna?
Du rekommenderade inte länge sedan en bok om Pentateuken.
Och nej, det duger inte att tala vagt och ytligt om fyrkällsteorin.
Du har tappat greppet. Minnesluckorna, sakfelen, ytligheten, vagheten, symptomen är många och tydliga.
Citera
2021-04-12, 19:33
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Och nej, det duger inte att tala vagt och ytligt om fyrkällsteorin.
Du har tappat greppet. Minnesluckorna, sakfelen, ytligheten, vagheten, symptomen är många och tydliga.

Jaså, du kan inte ge några motargument emot fyrkällsteorin?
Jag är inte förvånad.
Hejdå, du tomma ordburk.
Citera
2021-04-12, 19:42
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ja, och du gav inga motargument emot vad som påstås i den boken heller. Bara personangrepp på författaren och inga specifika detaljer om själva bokens innehåll.

Personangrepp är tydligen de enda "motargument" du kan komma med.
Citera
2021-04-12, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Vi ska lyda Gud mer än människor. Gud är ingen människa och kan inte jämföras med en.
Gud finns inte. Det vet du med. Därmed blir det ju helt idiotiskt att säga att vi ska följa något som inte existerar. Eller hur? Annars får jag be dig att bevisa existensen här och nu (Obs: Bibelcitat är inte bevis).
Citera
2021-04-12, 20:02
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Jaså, du kan inte ge några motargument emot fyrkällsteorin?
Jag är inte förvånad.
Hejdå, du tomma ordburk.
Berätta vad du vet om den, och vad den vet om Pentateuken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in