2021-04-12, 13:42
Medlem
CogniTioniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Den som söker den skall finna står det i den heliga skriften.
Det gör det, men det man söker kanske finns i Koranen eller i Abhidhamma (buddhism). Eller varför inte i humanisternas skrifter (ateister)
Citera
2021-04-12, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CogniTionis
Det gör det, men det man söker kanske finns i Koranen eller i Abhidhamma (buddhism). Eller varför inte i humanisternas skrifter (ateister)

Ja du får väl börja söka? Jag vet redan sanningen.
Citera
2021-04-12, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
De kallade in dem och sade åt dem att aldrig tala eller undervisa i Jesu namn. Men Petrus och Johannes svarade dem: »Tänk efter själva om det är rätt inför Gud att lyda er mer än honom. Vi kan inte tiga med vad vi har sett och hört. Apg 4
Lyda? Varför vill du lyda diktatorn, sadisten och fascisten Gud? Det går inte att begripa varför! Men allt är ju en lögn. Det var överklassen och prästerskapet som vill lära folket att lyda. Det gjorde de genom att skrämmas med Satan och Gud. Det är helt förfärligt att fortsätta sprida denna propagandan år 2021.
Citera
2021-04-12, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Lyda? Varför vill du lyda diktatorn, sadisten och fascisten Gud? Det går inte att begripa varför! Men allt är ju en lögn. Det var överklassen och prästerskapet som vill lära folket att lyda. Det gjorde de genom att skrämmas med Satan och Gud. Det är helt förfärligt att fortsätta sprida denna propagandan år 2021.
Kristna har bara två bud att följa. Älska din Gud, och älska din nästa som dig själv.

Herren, det är Anden, och där Herrens ande är, där är frihet. 2Kor 3:17

Vad var det du sa om fascism och sånt? Det existerar inte hos Herren.
Citera
2021-04-12, 15:41
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Jag påstod "30 år"?

Ja, du skrev "jag har studerat GT-hebreiska i över trettio år".

Menar du alltså att du bara ljög om det?
Citera
2021-04-12, 16:21
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Ömsom tror du inte på någon information i Bibeln och ömsom använder du den information som finns för att döma den skapare som har all makt som finns.

Inte så vist, särskilt inte eftersom du har en mycket aktiv fiende i Satan, som kan göra vad han vill med dig om ingen ständigt hindrar honom.
Citera
2021-04-12, 17:12
Medlem
Smesos avatar
Citat:
vilket är ditt tyngsta argument för idén att frånkänna Moseböckerna (utom slutet) deras mosaiska författarskap?

Jag överlåter åt experterna att diskutera argumenten, men du får gärna visa vilka som är dina tyngsta motargument mot fyrkällsteorin. Du som studerat Bibelhebreiska i mer än 30 år bör ju inte ha några problem med att argumentera om stilen och liknande.

Innehållsmässigt så tycker jag att det är tydligt att det inte är en enda författare för Moseböckerna eftersom det finns inkonsekvenser, där de mest uppenbara är mellan de olika skapelseberättelserna.
Citera
2021-04-12, 17:25
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Ja, du skrev "jag har studerat GT-hebreiska i över trettio år".
Menar du alltså att du bara ljög om det?
Du ser: "över trettio år". Inte "trettio år".
Du har tappat greppet. Så går det när man avfaller från kristendomen och till råga på allt går och blir ateist.
Man går inte igenom en köttkvarn i finkostym utan att det syns.
Senast redigerad av Calovius 2021-04-12 kl. 17:29.
Citera
2021-04-12, 17:28
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Jag överlåter åt experterna att diskutera argumenten, men du får gärna visa vilka som är dina tyngsta motargument mot fyrkällsteorin. Du som studerat Bibelhebreiska i mer än 30 år bör ju inte ha några problem med att argumentera om stilen och liknande.
Innehållsmässigt så tycker jag att det är tydligt att det inte är en enda författare för Moseböckerna eftersom det finns inkonsekvenser, där de mest uppenbara är mellan de olika skapelseberättelserna.
Så där ja.
Som Faraos här drunknade i Sävhavet/Röda havet gick Par-o-o:s anspråksfulla orerande, om hur opålitlig Bibeln är, under.
Citera
2021-04-12, 17:50
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Så där ja.
Som Faraos här drunknade i Sävhavet/Röda havet gick Par-o-o:s anspråksfulla orerande, om hur opålitlig Bibeln är, under.

Bra att veta att du saknar motargument och istället behöver förlita dig på personangrepp.
Citera
2021-04-12, 17:56
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Bra att veta att du saknar motargument och istället behöver förlita dig på personangrepp.
Du vet inte ens att jag saknar motargument (mot bibelkritik) så hur kunde det då vara bra för dig att veta det?
Du vet inte ens att jag behöver förlita mig på "personangrepp" så hur kunde det då vara bra för dig att veta det?
Senast redigerad av Calovius 2021-04-12 kl. 17:58.
Citera
2021-04-12, 18:04
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Du vet inte ens att jag saknar motargument (mot bibelkritik) så hur kunde det då vara bra för dig att veta det?
Du vet inte ens att jag behöver förlita mig på "personangrepp" så hur kunde det då vara bra för dig att veta det?

Jag frågade vilka motargument du hade och du övergick till personangrepp.
Vilken slutsats ville du att jag skulle dra av det?

Vill du inte framstå som full av tomma ord så får du komma med något matnyttigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in